|
|
کدخبر: ۱۹۱۵

معاون امور گمرکی گمرک

معاون گمرکی گمرک با تاکید بر اینکه مشکلی در ترخیص گندم وجود ندارد، از دپوی کالاهای اساسی به دلیل عدم پرداخت مابه التفات ارز ۱۲۲۶ تومان و پشت پرده عدم ترخیص دارو خبر داد و گفت: بانک مرکزی اجازه ترخیص دارو از گمرک را نمی‌دهد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، محمدرضا نادری در ارتباط با وضعیت ترخیص ۸۳ کشتی کالای اساسی از جمله گندم در گمرک اظهار داشت: این اخبار که ۸۳ کشتی گندم در گمرک مانده و ترخیص نشده صحت ندارد چرا که گمرک گندم را با حداقل اسناد و تعهدات ترخیص می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در ترخیص گندم از گمرک وجود ندارد، ‌ تصریح کرد: شاید کشتی‌های که در خبرها آمده هنوز در مناطق ویژه هستند و به گمرک احراز نشده‌اند از همین رو بنده می‌گویم تا پایان هفته گذشته چنین پرونده‌ای را در گمرک مشاهده نکرده‌ام.

معاون امور گمرکی گمرک ادامه داد: چطور ممکن است ظرف گذشت تنها ۳ روز از هفته جاری ۸۳ کشتی به گمرک احراز شده باشد که به دلیل مشکلات ارزی ترخیص آنها با مشکل روبرو شده است.

نادری تاکید کرد: گمرک هیچ مشکلی در ترخیص گندم ندارد و کشتی‌های وارد شده را با حداقل اسناد ترخیص می‌کند؛ حتی نمی‌توانم بگویم ۵ کشتی گندم در گمرک مانده که ترخیص نشده است.

* پشت پرده عدم ترخیص دارو از گمرک

این مقام مسئول در ادامه درباره وضعیت ترخیص دارو در گمرک نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: حجم زیادی دارو در فرودگاه حضرت امام وجود دارد که به دلیل مشکلات ارزی، بانک مرکزی اجازه ترخیص آن را نمی‌دهد.

وی افزود: ما پیشنهاد کردیم که حداقل ۵۰ درصد تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای توسط وزارت بهداشت پرداخت شود و مابقی بعداً در اختیار بانک قرار گیرد اما وزارت بهداشت این درآمد را ندارد که ما بالتفاوت ارزی داروها را پرداخت کند.

معاون امور گمرکی گمرک اضافه کرد: از سوی دیگر قرار بود تولید کنندگان دارو و مواد اولیه از وزارت بهداشت یارانه بگیرند تا نسبت به ترخیص دارو اقدام کنند ولی وزارت بهداشت این یارانه را نیز به آنها پرداخت نکرده از همین رو ترخیص این داروها با مشکل همراه شده است.

نادری تاکید کرد: بیشترین حجم دارو در فرودگاه امام خمینی و مقداری نیز در تهران و مقدار ناچیزی هم در بندر شهید رجایی وجود دارد که به دلیل مشکلات ارزی اجازه ترخیص آنها داده نشده است.

* بانک‌ها شکایت نکنند دارو و کالاهای اساسی را ترخیص می کنیم

وی در همین ارتباط خاطر نشان کرد: پیش از این گمرک داروها را براساس توافق نامه ای که با وزارت بهداشت داشت ترخیص می‌کرد اما بانک مرکزی و سایر بانک‌ها علیه ما بخاطر این اقدام شکایت کردند و اجازه ندادند که دیگر داروها را ترخیص کنیم.

این مقام مسئول در گمرک تاکید کرد: از ۶ سال گذشته که بنده به تهران آمده‌ام توافقنامه‌ای را با معاونان وزارت بهداشت امضا کردیم که از آن زمان تا کنون هزاران پرونده با تعهد ترخیص شده اند وتاکنون شاید سه پرونده با وقفه پرداخت شده است ولی هیچ موردی را نداشتیم که وزارت بهداشت پول بانک‌ها را پس نداده باشد.

معاون امور گمرکی گمرک ضمن اشاره به اینکه اگر بانک‌ها شکایت نکنند گمرک دارو و کالاهای اساسی را ترخیص خواهد کرد، ادامه داد: اگر بانک‌ها به پیشنهاد منصفانه گمرک تن دهند نیمی از کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه واحدهای تولیدی سریع ترخیص خواهد شد.

نادری در خاتمه درباره کالاهای دیگری که هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند نیز گفت: به طور کلی تمام کالاهایی که تاکنون ارز مرجع می‌گرفتند دیگر اجازه ترخیص ندارند و باید تفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار