|
|
کدخبر: ۱۹۵

مسوول دفتر حافظ منافع ایران در مصر:

مسوول دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در این کشور گفت: از چند ماه قبل گروه‌های مخالف آقای مرسی وعده داده بودند که در ۹ تیرماه تظاهرات عظیمی را برای کناره‌گیری مرسی برگزار خواهند کرد و در مقابل هم طرفداران مرسی قراری را در همین روز برای انجام تظاهراتی با عنوان دفاع از قانون اعلام کردند که مقصود آنها حمایت از مرسی بود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، مجتبی امانی اظهار کرد: روز یک شنبه وزن‌کشی خیابانی انجام شد و طرفین حامیان خود را به خیابان‌ها فراخواندند و دو تجمع در قاهره بر ضد مرسی و اخوان‌المسلمین و یک تجمع هم توسط موافقین مرسی برگزار شد. در شهرهای دیگر مصر هم تظاهراتی علیه مرسی انجام شد و طرفین به عرض‌ اندام نیروی مردمی خود پرداختند اما اینکه آیا آنچه که گروه‌های مخالف مرسی انتظار داشتند، رخ دهد، به نظر می‌رسد بستگی به استمرار و حضور این مخالفین و اصرار آنها در خواسته‌های خودشان داشته باشد که چندان دورنمای روشنی ندارد.

امانی ادامه داد: وضعیت رهبران مخالف مرسی در مصر هم و موقعیت آنها چندان مناسب نیست که بتواند این روند تحرکات اعتراضی را مدیریت کند. نمی‌توان گفت مجموع برآیند این دو نیرو به نفع کدام طرف خواهد بود زیرا که طرفین از برخی عوامل قدرت برخوردار هستند و در عین حال نمی‌توان انتظار داشت که هدف‌گذاری که مخالفین انجام داده‌اند، محقق شود.

مسوول دفتر حافظ منافع ایران در مصر اضافه کرد: اینکه از یک حکومت یک ساله در مصر با توجه به حجم توطئه‌های آشکاری که وجود دارد توقع داشته باشیم خواسته‌های موردنظر انقلابیون را محقق کند، تقاضای غیرواقعی است. ضمن اینکه خواسته‌های مخالفین مرسی ارتباطی به دستاوردهای انقلاب ندارد بلکه برخی از خواسته‌های ضدانقلاب در بخش مخالفین مرسی در حال سازماندهی است. مخالفان مرسی خواسته‌های ضدانقلاب را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: این موضوع که هر حکومتی باید انسجام خود را داشته باشد، حق هر حکومتی است گرچه مخالفین ممکن است آن را به عنوان دیکتاتوری تعبیر کنند اما حکومت آقای مرسی به علت اعتماد بیش از حد به برخی از دشمنان سابق مصر و حامیان نظام مبارک دچار اشتباهاتی شده است که آن اشتباهات امروز باعثمی‌شود مخالفین بتوانند مردم را به نفع خود به خیابان‌ها بکشانند.

امانی گفت: مسلما منافع بسیاری از کشورهایی که مصر مستقل و انقلابی را نمی‌پسندند در این است که حکومت مصر، حکومت ضعیف و ناتوانی برای اداره کشور باشد و در این فضا به نظر می‌رسد آنها هم از توطئه و تجمع و تحریک مخالفین و مردم برای اینکه این حکومت را ناتوان کنند تا نتوانند خواسته‌های به حق مردم و به خصوص خواسته‌های معیشتی مردم را برآورده کنند، نقش دارند و این موضوع مورد تایید بسیاری است.

وی اضافه کرد: در حقیقت ارتباطاتی که مجموعه حکومت مرسی و اخوان با آمریکایی‌ها برقرار کرده‌اند که شاید به قصد کنترل و جلب حمایت آنها بود، نشان داد آنها هر زمان ببینند اقدامات خود را علیه حکومت منتخب مردم تشدید می‌کنند و اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری مصر با ذکر نام از آمریکا و برخی کشورها در اشاره به اینکه اجازه دخالت به هیچ کشوری در امور داخلی مصر را نمی‌دهد، متوجه این موضوع است.

امانی تاکید کرد: گرچه ارتباطات حکومت مصر و اخوان‌المسلمین با آمریکایی‌ها در طول دوره اخیر هم باعثشد که مخالفین مرسی با بهانه قراردادن این موضوع بتوانند جو مردم مصر را که روحیه ضدآمریکایی دارند، علیه آقای مرسی به خیابان‌ها آورند و امکان بیشتری برای تحقق این موضوع به آنها داده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار