|
|
کدخبر: ۲۰۷۱

در آخرین جلسه امروز شورای عالی کار که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار خواهد شد، از یک بسته پیشنهادی رونمایی و ۴ محور اساسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، دستور کار جلسه امروز شورای عالی کار بر روی چهار محور متمرکز خواهد بود که یکی از محورها، ارائه گزارشی از روند وضعیت اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و تعهدات اشتغال سال جاری توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

همچنین در ارتباط با مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و اقدامات صورت گرفته در جهت اشتغالزایی ایجادی یا در دست اقدام این مناطق گزارشی ارائه خواهد شد.

در این جلسه تصمیماتی هم در خصوص میزان تسهیلات قرض الحسنه‌ای که قابل اختصاص به مشاغل خانگی، خرد و خود اشتغالی است، گرفته می شود و بانک مرکزی به ارائه گزارشی از روند سیستم بانکی کشور در ارتباط با تسهیلات قرض الحسنه و اقداماتی که در ارتباط با توان بانکها در سال جاری است، می پردازد.

اما صرفنظر از محورهای چهارگانه آخرین جلسه شورای عالی کار، یک بسته پیشنهادی در خصوص اختصاص اعتبار لازم برای طرح های مشاغل خانگی، خرد و خود اشتغالی عرضه خواهد شد.

در همین رابطه معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا از جزییات این بسته پیشنهادی پرده برداشت.

*درخواست افزایش منابع قرض الحسنه بانکها به ۷ هزار میلیارد تومان

علی اکبر لبافی گفت: در کارگروهی که در دبیرخانه شورای عالی کار تشکیل دادیم، یکی از بندهای مصوب افزایش عدد ۵ هزار میلیارد تومان قرض الحسنه بانکها به ۷ هزار میلیارد تومان است و پیشنهاد ما در جلسه امروز این است که بانک مرزی ۷ هزار میلیارد تومان برای منابع قرض الحسنه بانکها در سال جاری در نظر بگیرد اما بانک مرکزی اعتقاد دارد که کل منابع قرض الحسنه کشور بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نیست.

وی ادامه داد: بخشی از رقم مورد پیش بینی بانک مرکزی مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) و بخشی دیگر سازمان بهزیستی است چرا که از این میزان ۲۰ درصد در قالب تکالیف قانونی باید به کمیته امداد امام خمینی(ره) داده شود که این تکالیف مربوط به اشتغالزایی است و ۱۰ درصد دیگر هم تکالیف قانونی بهزیستی است که آن هم مربوط به اشتغال است؛ به عبارتی ۳۰ درصد از ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به اشتغال است که در قالب این دو نهاد پرداخت خواهد شد و در حدود دو هزار میلیارد تومان باقی می ماند.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در این جلسه به دنبال این هستیم که بانک مرکزی عدد منابع قرض الحسنه بانکها را به ۷ هزار میلیارد تومان افزایش داده و سپس توزیع کند تا حداقل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های اشتغال کشور در سال جاری اختصاص یابد.

*اختصاص ۳۰ درصد منابع بانکهای خصوصی و موسسات مالی و ورود صندوق توسعه ملی

لبافی همچنین از دیگر پیشنهادات امروز جلسه شورای عالی کار را اختصاص منابع صندوق توسعه ملی عنوان کرد و افزود: از موضوعات دیگری که امروز پیگیری می کنیم تا مصوب شود، موضوع ورود صندوق توسعه ملی است به این نحو که بخشی از تسهیلات خود را به شکل قرض الحسنه و با نرخ ۷ درصد اختصاص بدهد که بخشی از این یارانه را دولت تامین کند و به طرح‌های اشتغال خانگی، خرد و خود اشتغالی تخصیص دهد.

وی در عین حال از ارائه پیشنهاد اختصاص ۳۰ درصد از منابع قرض الحسنه بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری به اشتغال کشور در این جلسه خبر داد و گفت: یکی دیگر از پیگیری‌های ما در جلسه امروز این است که ۳۰ درصد منابع قرض الحسنه بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری که یک مبنای قانونی دارد حداقل جزو تکالیف بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری قرار بگیرد که البته قطعی نیست و در قالب پیشنهاد به شورای عالی اشتغال خواهیم برد.

به اعتقاد معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایط کنونی نباید تنها به تسهیلات بخش دولتی اتکا کرد و بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری کشور هم با توجه به اینکه هم اکنون از امکانات توسعه‌ای و فضای موجود کشور استفاده می کنند باید مشارکت کنند و بخشی از منابع قرض الحسنه خود را به موضوع اشتغال اختصاص بدهند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار