|
|
کدخبر: ۲۰۸۴

رئیس‌جمهور موقت مصر با صدور فرمان ریاست جمهوری، کمال جنزوری نخست‌وزیر رژیم مبارک و شورای نظامی را به سمت مشاور خود انتخاب کرد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، پایگاه خبری «الیوم السابع» اظهار کرد: «عدلی منصور» رئیس جمهور موقت مصر با صدور فرمان ریاست جمهوری «کمال الجنزوری» را به عنوان مشاور رئیس جمهور برگزید.

پیشتر نیز «احمد المسلمانی» مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور اعلام کرده بود که «عصام حجی» کارشناس سازمان هوا و فضای آمریکا «ناسا» به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور علمی انتخاب شده است.

شب گذشته نیز «حازم الببلاوی» نخست وزیر حکومت موقت مصر با اعضای کابینه خود با حضور در قصر اتحادیه در برابر عدلی منصور سوگند یاد کردند.

کمال الجنزورى متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۳۳ استان منوفیه مصر است. دکترای خود در رشته اقتصاد را از دانشگاه میشیگان آمریکا گرفت. وی پست های حکومتی متعددی را عهده دار بوده از جمله در سال ۱۹۸۲ به عنوان وزیر برنامه ریزی و در سال ۱۹۸۴ وزیر برنامه ریزی و تعاون و سپس در سال ۱۹۸۶ معاون نخست‌وزیر و وزیر برنامه ریزی و تعاون و پس از آن در نوامبر ۱۹۸۷ وزیر برنامه انتخاب شد تا این‌که در ژانویه ۱۹۹۶ در دوران زمامداری حسنی مبارک به نخست وزیری مصر رسید. او تا سال ۱۹۹۹ در این پست به فعالیت مشغول بود. وی ایده برنامه بیست ساله اقتصادی مصر را مطرح کرد که از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۳ ادامه پیدا کرد. جنزوری بعد از پایان دوران نخست وزیری اش برای ۱۲ سال از فعالیت سیاسی کناره گیری کرد.

وی بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه به عنوان نخست وزیر شواری نظامی به ریاست «محمد حسین طنطاوی» مأمور تشکیل کابینه نجات ملی مصر شد.

اعلام خبر انتخاب الجنزوری به سمت نخست‌وزیری مصر اعتراض بسیاری از ائتلاف‌ها و تشکل‌های مصری از جمله جنبش ششم آوریل که مهمترین احزاب حاضر در میدان التحریر بشمار می‌آمد، حزب الثوره، ائتلاف التیار و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و انقلابی مصر را درپی داشت، چرا که الجنزوری را از مهره های رژیم گذشته می‌دانستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار