|
|
کدخبر: ۲۱۸۱

سفیر هند در افغانستان:

سفیر هند در کابل با بیان اینکه بندر چابهار بهترین گزینه برای انتقال کالاهای هند به افغانستان است، تصریح کرد که «دهلی‌نو» تلاش می‌کند هر چه زودتر این مسیر به بهره‌برداری برسد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، «امرسینها» با بیان این که دهلی‌نو نمی‌تواند برای انتقال کالاهای ترانزیتی خود به افغانستان از مسیر پاکستان استفاده کند، تصریح کرد که بندر چابهار بهترین گزینه برای هند است.

سفیر هند در کابل روز گذشته در سخنانی بیان داشت: دهلی‌نو متعهد است که در همکاری با جمهوری اسلام ایران بندر چابهار را توسعه دهد.

به گزارش تلویزیون «لمر» افغانستان، این مقام هندی تصریح کرد: انتقال کالاهای هندی از مسیر بندر چابهار به افغانستان، به سود ۳ کشور است.

در همین حال، «انورالحق احدی» وزیر بازرگانی افغانستان نیز در سخنانی بیان داشت: با وجود توافقات بازرگانی بین افغانستان و پاکستان، کابل نمی‌تواند که به صورت کامل از بنادر پاکستان استفاده کند.

در چند سال اخیر اراده‌ای در بین بازرگانان و دولتمردان افغان برای استفاده از بندر چابهار به وجود آمده که ثمره آن امضای تفاهمنامه بندری و ترانزیتی وزارت صنعت و تجارت افغانستان با سازمان منطقه آزاد چابهار در اردیبهشت سال گذشته در کابل بود.

اکنون این تفاهمنامه به مرحله اجرا رسیده و ۵۰ هکتار از زمین‌های منطقه آزاد چابهار برای امور ترانزیتی و انبار بر اساس قوانین مناطق آزاد جمهوری اسلامی به صورت اجاره در اختیار تجار افغان قرار گرفته است.

از اوایل سال جاری دیپلمات‌های هندی نیز تلاش‌های خود را برای بهره‌برداری از بندر چابهار به شدت افزایش داده‌اند.

به گونه‌ای که فقط در کمتر از ۴۰ روز گذشته دو هیئت از هند و ایران برای مذاکره در خصوص بندر چابهار به تهران و دهلی‌نو سفر کرده‌اند.

در ابتدا از ۱۱ تا ۱۳ خرداد ماه هیئتی از هند با ریاست معاون وزیر کشتیرانی این کشور و روسای بنادر مهم آن به ایران آمده و در تیر ماه سال جاری نیز هیئتی از ایران برای مذاکره از ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه به هندوستان سفر کرده‌ است.

حال سئوال اینجاست که چرا چابهار برای هندی‌ها آنقدر مهم است و چرا در چند سال اخیر آنقدر مورد توجه قرار گرفته است؟

پاسخ این سئوال را باید در افغانستان جستجو کرد. تحولات چند سال اخیر در منطقه، روابط بین پاکستان و افغانستان، وجود طالبان و ناامنی برای کانتینرهای افغانی و مسیر ترانزیتی کراچی به افغانستان، موجب شده تا اولاً افغان‌ها مسیر دیگری را دنبال کنند و ثانیاً پس از پایان دولت طالبان، هندوستان به عنوان شریک مطمئن افغان‌ها در پروژه‌های اقتصادی، معدنی و ترانزیتی افغانستان در نظر گرفته شود.

به علاوه هندوستان و پاکستان به صورت سنتی به دلیل مشکلات سرزمینی و مرزی در کشمیر در حالت مخاصمه هستند بنابراین منطقی خواهد بود تا برای دسترسی به آب‌های بین‌المللی و تجارت با افغانستان، هندی‌ها مسیری غیر از پاکستان را در پیش بگیرند و چابهار به دلیل نزدیکی به افغانستان، امن‌تر بودن نسبت به کراچی و دسترسی جاده‌ای آسان از جنوب تا شمال افغانستان به عنوان جایگزینی اقتصادی تر نسبت به مسیر قبلی تعیین شود.

بندر چابهار ١٠٠٠ کیلومتر نسبت به بندر کراچى به افغانستان نزدیک‌تر است و حدود ٨٠ درصد تاجران، اموال تجارى خود را از این طریق، وارد و صادر مى‌کنند.

این بندر که به آب‌هاى آزاد جهان وصل است در جنوب شرق ایران موقعیت داشته و از ولایت «نیمروز» افغانستان تنها ٧٠٠ کیلومتر فاصله دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار