|
|
کدخبر: ۲۳۷۳

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) با بیان اینکه جریان بیداری اسلامی و آسیب‌های آن به خوبی توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شد گفت: مشکلات امروز مصر ناشی از گوش ندادن به این فرمایشات است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، نشست تخصصی «دیپلماسی عمومی و بیداری اسلامی با تکیه بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری» شب گذشته ۲۸ تیرماه با حضور «حجت الاسلام نجفعلی میرزایی» عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای موج بیداری اسلامی یک ضرورت است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در همان ابتدا تأکید کردند که اگر مدیریت و رهبری درستی نسبت به این بیداری اتفاق نیفتد، بیداری اسلامی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب‌های بیداری اسلامی در مصر اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مدیریت و راهبردی جریان بیداری اسلامی، تحلیل‌ها و تفسیر‌های جامعی را ارائه کرده‌‌اند و در شناخت ریشه‌های بیداری اسلامی حرف‌های مهمی دارند، به طوری که ایشان بنیان‌های تاریخی خیزش اسلامی منطقه را تبیین کرده‌اند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به اینکه معظم‌له بیداری اسلامی را به عنوان یک پدیده مرتبط با گذشته و در عین حال مرتبط با عوامل و عناصر تشکیل‌دهنده روز معرفی کرده‌اند، افزود: جریان‌های زیادی در جهان عرب و غرب و حتی داخل ایران سعی می‌کردند از اسلامی‌‌ بودن این جریان‌ها طفره روند و آن را یک جریان انسانی و به تعبیری سکولار تفسیر کنند، در صورتی که ایشان بر اسلامیت این جریان تأکید کردند.

بیداری اسلامی امتداد یک حرکت تاریخی است

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، بیداری اسلامی را امتداد یک حرکت تاریخی می‌دانند، این در حالی است که متأسفانه اکثر تحلیل‌گران عربی کمتر به بعد تاریخی این جریان می‌پرداختند، در صورتی که ایشان جریان خیزش مصر را در امتداد تاریخ نهضت اسلامی و عربی دو قرن اخیر تلقی و آن را حلقه‌ای از حلقه‌های نهضت بیداری تصویر کردند.

حجت‌الاسلام میرزایی با بیان اینکه افرادی که ساده‌لوحانه جریان انقلاب مصر را به فیسبوک و جوانان جریان‌های مختلف ربط می‌دادند، در حقیقت عاجز از ارائه یک تفسیر تاریخی و ریشه‌دار بودند، گفت: مقام معظم رهبری از همان آغاز، این حرکت را حرکتی در سمت و سوی نهضت جهان اسلام از «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» تا به امروز تفسیر کردند، بنابراین هویتی که برای این بیداری تفسیر کردند، هویتی ریشه‌‌دار و عمیق‌ است.

بی‌توجهی به فرمایشات مقام معظم رهبری سبب مشکلات امروز بیداری اسلامی است

وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تمامی نقاط ضعف و چالش‌ها و آسیب‌هایی را که برای جریان بیداری اسلامی پیش‌بینی کردند به کشورهای شاهد این تحولات ارائه دادند، اما متأسفانه به علت بی‌توجهی به برخی نصایح ایشان، شاهد هستیم که در بعضی از کشورها مشکلاتی ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر تزریق اعتماد به نفس و روحیه امیدبخشی در جهان عرب و جهان اسلام در حوزه بیداری اسلامی تأکید بسیاری داشتند و با نگاهی مقتدرانه از ایجاد انحراف‌های احتمالی سخن گفتند.

رضایت غرب نسبت به جریان اسلام‌گرا کمکی به مسلمانان نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه نباید تصور کنیم که رضایت غرب نسبت به جریان اسلام‌گرایی به مسلمانان کمک خواهد کرد، بلکه باید دانست که دنیای استکبار با اسلام‌گرایان مصالحه نخواهند کرد، افزود: اگر چه اسلام در زندگی مصری‌ها وارد شده است، اما بی‌توجهی جنبش اخوان‌المسلمین و عدم حساسیت نسبت به آمریکا و اسرائیل باعثشکست آن‌ها شد، البته با سقوط این جنبش، اسلام‌گرایی در مصر آسیب نخواهد دید، چرا که اسلام با هویت آ‌ن‌ها عجین شده است.

حجت‌الاسلام میرزایی تصریح کرد: غرب در تلاش بود که این جریان و تحول را عربی و هویت آن را بهاری جلوه دهد، اما مقام معظم رهبری تأکید کردند چتری که تمام این جریان‌ها را باید رهبری کند، مرجعیت اسلامی و حاکمیت اسلام است و مسأله قومی و مذهبی بسیار خطرناک است، بر همین اساس ایشان همواره بر دو رکن مردمی‌ بودن و حفظ مردم در صحنه و نظام‌سازی تأکید دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار