|
|
کدخبر: ۲۴۰۵

لاریجانی:

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دوباره مذاکرات صلح، گفت: اقدامات مشکوک در طراحی سازش جدید در فلسطین در حال وقوع است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس، در نطق پیش از دستور خود گفت: دلالان بین‌المللی مشغول هستند تا مذاکرات سازش را آغاز کنند در حالی که هیچ اشاره‌ای به توقف شهرک‌سازی‌ها نشده است.

وی با اشاره به درگیری‌های مصر و سوریه نیز اظهار کرد: غرب و مرتجعین منطقه زمان را جهت ایجاد تنفس برای اسرائیل مناسب دیده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه " از ابتدای درگیری‌ها در سوریه اعلام خطر شده بود که قصد آنها که به ایجاد درگیری‌ها دامن می‌زنند، آشفتگی در منطقه است "، گفت: در همان زمان هم عده‌ای با تحلیل‌های غرورآمیز خود به این موضوع توجه نکردند ولی با طرح قلابی سازش، مقاصد آنها مشخص شد. شاید اشتباهاتی هم رخ داده باشد اما هدف آنها معامله نامیمون دیگری است.

رییس مجلس اضافه کرد: در اینجاست که نیروهای انقلابی باید با هوشیاری جلوی این شیطنت جدید را بگیرند، از تجربه‌های این دو سال و اندی در منطقه استفاده کنند و فریب ژست‌های دورغین را نخورند و جایگاه افراطیونی را که جز حمایت از غرب کاری نکرده‌اند بشناسند. البته ملت‌های مسلمان در روز قدس پاسخ همه اینها را خواهند داد.

لاریجانی با اشاره به سالگرد واقعه سی‌ام تیر و قیام مردمی در حمایت از دولت مصدق گفت: سی تیر، روز بزرگداشت آیت‌الله کاشانی، به دلیل حوادثسی تیر سال ۱۳۳۱ به نام ایشان نامگذاری شده است؛ خدمات آقای کاشانی در طول چند دهه ثبت است؛ در جریان نهضت ملی شدن نفت، مبارزه با استبداد پهلوی و حمایت از جریان‌های انقلابی دوران نقش ایشان به خوبی آشکار است.

لاریجانی در مورد حوادثتاریخی منجر به حوادثروز سی تیر گفت: مصدق تصدی بر وزارت جنگ را می‌خواست و بر آن اصرار داشت، اما با عدم موافقت شاه در ۲۵ شهریور استعفای خود را از سمت نخست‌وزیر اعلام کرد و به منزل خود رفت و در را به روی هیچکس باز نکرد. جامعه از این اتفاق دچار شک و حیرت شد، اما شاه که به دنبال فرصتی می‌گشت با استعفا موافقت کرد و از احمد قوام خواست تا کابینه را تشکیل دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احمد قوام به سبب پس گرفتن زمین‌های آذربایجان از شوروی از خوشنامی خود بهره جست و مخالفان را به تشکیل محافل انقلابی تهدید کرد. او که نقش روحانیت را می‌دانست خواست تا جلوی جریان دین بایستد و اخطار داد که کشتی‌بان را سیاستی دیگر آمد؛ در بازار به صورت پراکنده برخی مغازه‌ها تعطیل شدند و آیت‌الله کاشانی در بیانیه‌ای با تهدید شاه به حمایت از مردم پرداخت، مردم به حرکت درآمدند و صنوف کار را تعطیل کردند و برای دفاع از دولت قانونی مصدق با دعوت رهبری دینی به خیابان‌ها آمدند.

وی در تشریح حوادثروز سی تیر اظهار کرد: مردم که با دعوت رهبری دینی به خیابان‌ها آمده بودند با تیراندازی روبرو شدند که منجر به کشته شدن ۶۰ نفر شد، اما سقوط قوام را به دنبال داشت و مصدق به جایگاه خودش بازگشت اما تا ۲۸ مرداد یک سال بعد شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که به کودتا و ادامه دیکتاتوری برای چندین دهه انجامید.

لاریجانی ادامه داد: بعد از حوادثسی تیر مصدق با دستگیری قوام مخالفت کرد و به این طریق از برخورد با مصوبین کشتار مردم جلوگیری کرد، اتهاماتی به آیت‌الله کاشانی زده شد و به مرور وحدت بین مردم گسیخته شد. در این فشار به نیروی مذهبی کار به جدایی مصدق از جریان مذهبی رسید و در ۲۸ مرداد مردم مانند سی تیر در حمایت از دولت مصدق به خیابان‌ها نیامدند. جدایی از رهبری مذهبی و تضعیف و در نهایت انحلال مجلس شورا و قانونگذاری در دولت از اشتباهات و اشکالاتی بود که منجر شد زمینه مردمی سی تیر ظرف یک سال منفصل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خوش‌بینی برخی روشنفکران نسبت به آمریکا، گفت: در آن زمان عده‌ای روشنفکر غرب‌گرا با تحلیل‌های خام و خوش‌بینی به آمریکا تصور می‌کردند که آمریکا در رقابت با شوروری و انگلیس به ما کمک خواهد کرد اما عملا نهضت مشروطه با پایان تلخی مواجه شد.

لاریجانی در ادامه با ذکر جمله‌ای از امام خمینی(ره)، اظهار کرد: امام می‌گویند اگر از مشروطه عبرت نگیریم انقلاب ما هم به سرنوشت مشروطه دچار خواهد شد؛ به همین دلیل است که ولایت فقیه نقش یافته است تا از حقوق ملت و انقلاب دفاع کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار