|
|
کدخبر: ۲۴۱۱

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وقتی خروجی فعلی دانشگاهها را با خروجی دانشگاهها در زمان اصلاحات مقایسه کنیم می بینیم که ۱۸تیر اوج نشاط سیاسی زمان اصلاحات برای دانشگاهها بود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از مهر، کامران دانشجو از مهمترین دستاوردهای دوره وزارت خود ارائه داد و گفت: در زمینه اسلامی کردن دانشگاهها گاهی اوقات با بی انصافی روبرو بودیم. من در این حوزه نه بر مبنای ذوق و سلیقه خودم بود بلکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) اطلاعات را جمع آوری کردم.

وی با اشاره به مهمترین شاخصهای یک دانشگاه اسلامی، اظهار داشت: شاخصهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و رفتاری در یک دانشگاه اسلامی مهم است و در این زمینه بیشتر در حوزه محتوا عمل کردیم که اکنون خود را نشان می دهد.

مقامهای علمی ایران

وی با اشاره به رتبه نخست ایران در منطقه، با بیان اینکه در سال ۹۰ به رتبه نخست منطقه رسیدیم، گفت: علاوه بر این رتبه در جهان هم رتبه خود را ارتقا دادیم و در بحثفناوری هم در نانو، هوافضا، زیست فناوری بین ۱۰ تا ۲۰ رتبه ارتقا یافتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از نظر علمی دانشگاههای ما دانشگاههایی هستند که دنیا قائل به این است که در حال تولید هستند، ادامه داد: ۶۵ درصد تولیدات علمی بعد از انقلاب در این ۴ سال تولید شده است.

به گفته کامران دانشجو تعداد مقالات ایران در پایگاه اسکوپوس به ۲۱۷ هزار رسیده که این آمار هم به بعد از انقلاب تاکنون مربوط است و بیش از ۱۴۰ هزار مقاله در این چهار سال به خصوص دو سال اخیر مربوط می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: جهت گیری تولیدات علمی کشور بیشتر در راستای رفع مشکلات داخلی کشورمان است در حالیکه پیش از این بدین صورت نبود، به همین منظور ۴۵ طرح کلان علمی در شورای عالی عتف که پیش از این فعال نبود، با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به تصویب رسید.

وی افزود: در این چهار سال کنسرسیومهای حوزه کاربرد و دانشگاه فعالیتشان را آغاز کردند و این موارد دانشگاه را با صنعت مرتبط کرد و جهت گیری فعالیت دانشگاه خود به خود به این سمت رفت که مشکلات داخلی کشور در حوزه صنعت برطرف شود.

بازنگری سرفصلها

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با یادآوری بازنگری سرفصلهای درسی، با بیان اینکه بازنگری برنامه های درسی و ارائه برنامه های درسی جدید طی این چهار سال توسط وزارت علوم در دست اقدام قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از این سرفصلها به علوم انسانی باز می گردد، اکثر این برنامه های درسی نزدیک به ۲۰ سال بود که بازنگری نشده بود و برای اولین بار است که این تجدیدنظرها انجام گرفت.

دفاع وزیر علوم از استقلال دانشگاهها

وزیر علوم با اشاره به برخی انتقادها در خصوص زیرسوال رفتن استقلال دانشگاهها، اظهار داشت: هم اکنون هیئت امنا همه کاره دانشگاه است و حتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابتدا برای اجرایی شدن در این هیئتها مورد بررسی قرار می گیرد، امکان دارد هیئت امنای یک دانشگاه این موارد مد نظرش باشد یا نباشد.

وی ادامه داد: این آقایانی که انتقاد می کنند خودشان در هیئت امنا نیستند و تاکید دارند تصمیمات آنان اجرا شود.

افزایش سن بازنشستگی

کامران دانشجو در این باره با یادآوری افزایش سن بازنشستگی برای استادان، گفت: برای استاد تمام ۱۶ سال، برای دانشیاران ۱۲ سال، برای استادیاران چیزی حدود ۸ سال سن بازنشستگی افزایش یافت که رقابت میان اساتید به وجود آید این موارد نیز بعد از تصویب در هیئت امنای دانشگاهها مورد بررسی قرار می گرفت و سپس تصویب و بعد در دانشگاهها اجرایی می شد.

استقلال دانشگاهها در جذب

وی گفت: برخی جذب دانشگاهها را متمرکز در وزارت علوم مطرح می کردند در حالیکه ما تنها یک سایت راه اندازی کردیم تا افراد ثبت نام کنند، ما تنها حصار دور گروههای آموزشی را برای جذب افراد خود شکستیم حتی می توان گفت این حصار را خود دانشگاهها شکستند.

وی ادامه داد: تنها کاری که وزارت علوم انجام می دهد یک استعلام از متقاضیان برای دانشگاهها است اما در نهایت این دانشگاهها هستند که افراد را برای جذب تعیین می کنند.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، اما اینکه می گویند استقلال یعنی اینکه دانشگاه مستقل از نظام باشد من قائل به این نیستم و باید سیاستهای نظام جمهوری اسلامی در دانشگاه پیاده شود.

دانشجو در این باره، اظهار داشت: ما کاری با استادی که نگاهش سکولار است نداریم و می تواند تدریسش را انجام دهد اما نباید در درسش سکولار را ترویج دهد.

وی با اشاره به یکی از فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) افزود: ایشان درباره استقلال دانشگاه فرمودند که استقلال دانشگاه با اسلامی شدن و جدا شدن از غرب ایجاد می شود. از این رو من در ابتدای کار وزرات علوم این فرمایش امام را روی کاغذ آوردم که برای رسیدن به آن راهکارها چیست. یکی از این راهکارها تغییر در محتوا بود یعنی باید سرفصلها مطابق با آموزه های دینی تدوین می شد و در علوم انسانی باید حوزه های دینی جایگزین جهانبینی مادی غرب می شد و در بحثظاهری نیز باید احکام اسلام در دانشگاه جاری می بود.

دانشگاه سالن مد نیست

وی افزود: با این دیدگاه باید گفت دانشگاه سالن مد نیست. دانشگاه یک شان دارد و شما در اروپا هم که می روید نمی توانید با لباسی که به مهمانی می روید وارد دانشگاه شوید، هنگام ورود به دانشگاههای آن کشورها کتابچه راهنمایی در خصوص نوع پوشش به شما می دهند تا وضعیت ظاهری را رعایت کنید.

وی درباره کانونهای فرهنگی نیز گفت: در سال ۸۸ حدود ۱۵۰۰ کانون داشتیم و هم اکنون این تعداد به بیش از ۳۲۰۰ افزایش یافته است، در سال ۸۸ تنها ۶ معاونت فرهنگی بود و هم اکنون تمام دانشگاههای کشور دارای معاونت فرهنگی هستند.

وزیر علوم درباره مهمترین علت پیشرفت علمی دانشگاهها، تاکید کرد: آرامش دانشگاهها علت اصلی پیشرفت علمی کشورمان در این چهارسال است.

وی اظهار داشت: بعد از فتنه تمام ضد انقلاب و مجموعه خارج کشور نگاه و طمعشان به دانشگاهها بود و برای بر هم زدن آرامش دانشگاهها در مهر، آبان و آذر برنامه ریزی کرده بودند اما در این مدت ما هیچ تنشی نداشتیم.

می خواستند ۱۶ آذر را مصادره کنند

وی با بیان اینکه می خواستند جنبش دانشجویی را در مقابل نظام قرار دهند، گفت: داشتند ۱۶ آذر را مصادره می کردند. ۱۶ آذر به نظام تعلق دارد پشتوانه نظام است اما عده ای می خواستند مقابل نظام قرار دهند اما با همکاری دانشگاهیان آرامش به دانشگاهها حاکم شد و نشاط سیاسی تعریف شد. نشاطی که زد و خورد و هو کشیدن نیست و یعنی فعالیت عقلانی. یعنی برگزار کردن ۳ هزار نشست انتخاباتی بدون هیچ گزارشی از درگیری یا حاشیه.

هنوز با دانشگاه ایرانی اسلامی فاصله داریم

دانشجو در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید در دوران وزارتتان کدام حوزه ها به نتیجه مطلوب نرسیده و یا احیانا غفلتی از آنها شده است، گفت: با آرمانهایم هنوز خیلی فاصله دارم. هنوز با یک دانشگاه ایرانی اسلامی فاصله دارم. با یک دانشگاه بومی که آموزه های دینی در آن حاکم باشد فاصله دارم و هیچ وقت از وضعیت موجود نمی توانم راضی باشم چون اگر راضی باشی حرکتی صورت نمی گیرد.

وی همچنین افزود: ما هنوز با وضعیت مطلوب کرسی های آزاداندیشی فاصله داریم یکی از آرزوهای من این بود که این فرمایش حضرت آقا درباره کرسی های آزاداندیشی جامه عمل پوشیده شود. البته ما ۱۴۰۰ کرسی برگزار کردیم اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

۲ افسوس

وزیر علوم اظهار داشت: یکی ۲ افسوس هم دارم. من شهید شهریاری و علیمحمدی را از نزدیک می شناختم و اکنون افسوس نبودنشان در دانشگاه را می خورم. این ۲ نفر، دانشمند، با اخلاق، مسلمان و عالم واقعی بودند. مدتی هم بعد از شهادت علیمحمدی می خواستند وی را مصادره کنند که خیلی ناراحت بودم چون می دانستم که وی چقدر عاشق نظام و ولایتمدار بود.

اوج نشاط سیاسی دوران اصلاحات ۱۸ تیر بود

وی با اشاره به نشاط سیاسی در زمان اصلاحات و مقایسه با وضعیت کنونی، گفت: آوردن صنعت به درون دانشگاه یکی از دستاوردهای ما بود. الان دانشگاه ما را با ۸ سال اصلاحات مقایسه کنید. در آن زمان فضای دانشگاه بیشتر به مباحثحاشیه ای می پرداخت. با مقایسه خروجی فعلی دانشگاهها با زمان اصلاحات، می توانیم ببینیم که اوج نشاط سیاسی که اصلاحات دنبالش بود ۱۸ تیر بود. اوج نشاط سیاسی آن زمان این بود که دانشجویان راه می افتادند و کلاسها را مختل می کردند. ۱۸ تیر شده بود یک داستان برای دانشگاه که امتحانات به تعویق بیافتد. این شده بود فعالیت سیاسی.

دانشجو اضافه کرد: بارها امتحانات را به تعویق می انداختند. امسال ۱۸ تیر گذشت اما هیچ اتفاقی نیفتاد. می خواستند ۱۸ تیر را تبدیل به یک تقویم دانشگاهی کنند. اینها باعثشد که ما در ۸ سال اصلاحات در پایگاه اسکوپوس تنها حدود ۸ هزار و ۹۰۰ مستند علمی به چاپ برسانیم اما ما صنعت را به داخل دانشگاه آوردیم و ۱۴۰هزار مقاله با نگاه به رفع مشکلات داخل تولید شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار