|
|
کدخبر: ۲۴۱۵

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه جمعی از اعضای کنگره آمریکا به اوباما برای تعامل با ایران در دولت جدید، گفت که این نامه فرصتی برای راستی‌آزمایی مقامات این کشور است.

به گزارشامیدنیوز، محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما باید به طور کلی فرصت پدیده آمده بعد از انتخاب آقای روحانی در عرصه داخلی و امیدواریی‌هایی که مردم پیدا کرده‌اند و همچنین رویکرد مثبتی که دولت‌های خارجی خصوصا بعضی از مخالفین ما داشتند را قدر بدانیم و با آن واقع‌بینانه برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ رییس دولت متقاضی سفر به ایران برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب هستند، گفت: حضور روسای جمهور و نخست‌وزیران کشورهای مختلف در ایران می‌تواند در بهبود روابط فیمابین ایران و آن کشورها که پیامدهای مثبت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و در معیشت مردم موثر است، تاثیرگذار باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، سنت‌شکنی اعضای کنگره آمریکا در تعویق ارسال لایحه تمدید تحریم‌ها به کاخ سفید را کم‌سابقه توصیف کرد و گفت: اینکه اعضای کنگره که در میان آنها ۲۰ نماینده جمهوریخواه هم حضور دارند از رییس‌جمهور آمریکا خواستند با دولت ایران مذاکره کنند و از فرصت انتخاب حسن روحانی در جهت بهبود روابط استفاده کنند فرصتی است که باید مغتنم شمرده شود.

تابش ادامه داد: مجموع فعل و انفعالاتی که هم در کشورهای منطقه و هم در کشورهایی که به نوعی با ما مخالف بودند اتفاق افتاده در عرصه دیپلماسی امری بدیع، تازه و غیرمترقبه است.

وی اضافه کرد: اگر در عرصه دیپلماسی می‌خواستیم به طور عادی برخی از این فرصت‌ها را پدید بیاوریم نیاز به چندین هزار ساعت کار دیپلمات‌های ارشد بود که این فرصت‌ها به دست بیاید.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: ما باید این تحولات را فرصت راستی‌آزمایی مخصوصا در قبال آمریکایی‌ها بدانیم و ببینیم آیا نمایندگان کنگره که نمایندگان ملت آمریکا هستند درک واقعی از شرایط و تحولات پس از انتخابات در ایران داشته‌اند و آیا دست از سیاست‌های غلط خود برداشته‌اند یا خیر؟

تابش یادآور شد: رهبری نیز وقتی آمریکایی‌ها اصرار بر مذاکره داشتند گفتند که با مذاکره مخالف نیستم اما باید ببینم آیا مذاکره و درخواست مذاکره عرصه‌ای نیست برای اینکه ما را وارد میدانی کنند که نتوانیم از بن‌بست خارج شویم بنابراین این موضوع هم باید مدنظر قرار گیرد و ما باید از فرصتی که به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برخورد واقع‌بینانه ایران با تغییر برخی رویکردها نسبت به کشور بعد از انتخاب حسن روحانی، گفت: ما در مجلس باید نسبت به دولت همین موضع را بگیریم و از او بخواهیم با استعانت از خدا و هدایت و حمایت رهبری این موضوع را بررسی کنند که آیا این نشانه‌ها به این معنی است که آمریکایی‌ها درک درستی از تحولات ایران و رای مردم به یک چهره اعتدال‌گرای منطقی داشته‌اند و آیا دست از سیاست‌های غلط گذشته خود برداشته‌اند یا خیر؟

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار