|
|
کدخبر: ۲۶۷۴

حسن روحانی معرفی محمد جواد ظریف به عنوان کاندیدای وزارت خارجه به مجلس را قطعی کرده است.

به گزارشامیدنیوز، ایران هسته ای نوشت: البته این به آن معنا نیست که موافقت نهایی با انتصاب ظریف از جانب مقام های عالی نظام صورت گرفته باشد.

وزارت خارجه به همراه وزارتخانه های اطلاعات، دفاع، ارشاد، کشور و معاونت اول پست هایی در کابینه هستند که سنتا رییس جمهور گزینه های خود برای تصدی آنها را با تایید نهایی مقام های عالی کشور انتخاب می کند.

ظریف در دوران محمد خاتمی مدتی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه بود. پس از آن به نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و تا مدتی پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور نیز در این سمت باقی بود. وی پس از عزل از این سمت به تهران بازگشت و تا کنون در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه مشغول کار بوده است.

اگرچه همواره سعی شده است که از ظریف تصویر یک دیپلمات اصلاح طلب به نمایش گذاشته شود، اما خود وی عمدتا علاقمند بوده است که چهره ای فراجناحی از خود به نمایش گذاشته و روابط خود را با نهادهای موثر نظام حفظ کند.

در سال های گذشته محمد جواد ظریف تقریبا به طور کاملا از صحنه رسانه ای کشور غافل بوده است.

بنیاد باران که محمد خاتمی مسئولیت آن را به عهده دارد یک بار مدعی شد که یک جلسه سخنرانی با حضور محمد جواد ظریف درباره برنامه هسته ای ایران برگزار کرده ولی متن آن جلسه هرگز منتشر نشد.

مهم ترین فعالیت محمد جواد ظریف اما که او را به حسن روحانی نزدیک می کند نقشی است که در مذاکرات هسته یا سال های ۸۲-۸۴ ایفا کرد. ظریف در این مدت عملا در کنار سیروس ناصری ریاست تیم مذاکره کننده را بر عهده داشت اگرچه باز هم اظهارات علنی وی در دفاع از آنچه در آن دوران انجام شد بسیار کم و بلکه نزدیک به صفر است.

مهم ترین پرسش درباره جواد ظریف اکنون این است که او چه برنامه ای برای سیاست خارجی کشور بویژه در دو حوزه مذاکرات هسته ای –که در هر حال او نقشی مهم در آن ایفا خواهد کرد - و روابط با همسایگان خواهد داشت. ظریف و بقیه تیم امنیت ملی و سیاست خارجی روحانی باید در این باره صریح باشند که می خواهند گذشته خود را تکرار کنند یا نه؟

چهار عضو دیگر کابینه‌پیشنهادی

در همین حال، سایت اعتدال هم مدعی شد چهار عضو دیگر کابینه قطعی شده اند:

وزارت علوم تحقیقات و فن آوری: دکتر رضا فرجی دانا

مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کشور کانادا شد. وی عضو هیئت علمی دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است.
رضا فرجی دانا پیشتر بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه تهران بود. او پیش از انتصاب به عنوان ریاست دانشگاه تهران مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی و پس از آن هم به مدت بیش از ۵ سال(١٣٧۶تا ۱۳۸۱) ریاست پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت. وی پس از استعفای مصطفی معین در اواخر کار دولت دوم سید محمد خاتمی، برای احراز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد که رای اعتماد نیاورد.

وزارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی

متولد ۱۳۳۱، دکترای روابط بین‌الملل و فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک
سوابق اجرایی
- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵
- مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶
- مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸
- معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶
- معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸
- معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۸ تا کنون.
- استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی

علی جنتی(زادهٔ ۱۳۲۸) سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی است. وی پسر احمد جنتی است اما برخلاف پدرش در حلقهٔ معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. وی از نزدیکان محمد منتظری به شمار می‌رفت. پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می کرد. پس از انقلاب هم محمد منتظری را در کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش خارج از ایران یاری می‌داد. در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد. در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس سفارت ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور مصطفی پورمحمدی منصوب شد اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵، تحت فشار هواداران محمود احمدی‌نژاد از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد.

وزارت جهاد کشاورزی: محمود حجتی

مهندس محمود حجتی در سال ۱۳۳۴ در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم حاج شیخ غلامرضا حجتی از روحانیون برجسته نجف آباد بودند. وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی نمود و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشورشد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت نمودند. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت نمود و در دوره اول ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم ایشان به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت ایشان انجام وظیفه نمود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار