|
|
کدخبر: ۲۸۵۶

رسانه‌های آمریکایی تصویب تحریم‌های جدید را پیامی منفی و خصمانه به ملت و دولت جدید ایران ارزیابی می‌کنند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با ۴۰۰ رأی موافق و تنها ۲۰ رأی مخالف دور تازه تحریم‌های نفتی را علیه ایران به تصویب رساند و این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی پیش از این مدعی استقبال از انتخاب ملت ایران بودند!

روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: همزمان با شروع به کار روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، برخی در کنگره در پی ارسال پیام متفاوتی به تهران با تصویب تحریم‌های جدید و ایجاد فشار بیشتر بر ایران هستند. روحانی قرار است کار خود را از روز یکشنبه آغاز کند.

این روزنامه می‌افزاید: کدام رهیافت برای ترغیب ایران به قبول محدودیت‌های مورد تایید بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای آن بهتر است؟ مجلس نمایندگان آمریکا با رأی‌گیری در روز چهارشنبه با اعمال تحریم‌های شدیدتر بر صنعت نفت ایران و همچنین سایر بخش‌های ضعیف اقتصاد ایران نظر خود را ابراز کرد. گرچه این اقدام به تنهایی قبل از تایید کنگره و تصویب لایحه مورد تایید خود که احتمالا در ماه سپتامبر خواهد بود جنبه اجرایی ندارد. طرفداران یک رهیافت مسالمت‌آمیزتر با رهبری جدید ایران بر این اعتقادند که رای مجلس نمایندگان آمریکا در زمان نامناسبی ارائه شده است. این افراد نگرانند که تحریم‌های جدید با شروع به کار روحانی به عنوان دری بسته مورد ملاحظه قرار گرفته و احتمالا هر گونه امید به بهبود روابط آمریکا و ایران را نابود کند. آنها می‌گویند تحریم‌های جدید به عنوان اولین واکنش رسمی آمریکا به پیروزی روحانی مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.

کریستین ساینس مانیتور ادامه می‌دهد: در عین حال، از نظر برخی دیگر اکنون دقیقا زمانی است که با توجه به این که ایران انتظار می‌رود به گفت‌وگوهای برنامه هسته‌ای با اعضای دائم شورای امنیت به اضافه آلمان برگردد این کشور را متوجه ساخت که آمریکا و غرب قصد عقب‌نشینی ندارند. مارک دبوویتز مدیرعامل اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران گفت که هیئت اجرایی اوباما بایستی به دور بعدی مذاکرات با دست بالاتر بسیار قویتری وارد شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم در تحلیل مشابهی خاطرنشان کرد: مخالفان تحریم‌های جدید در آمریکا می‌گویند این کار حامل پیغام غلط به رئیس جمهور منتخب ایران بود. برخی صاحب‌نظران سیاسی معتقدند که این رأی‌گیری دقیقا چهار روز قبل از مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران انجام می‌گیرد و از این حیثمی‌تواند حامل پیامی غلط به رئیس جمهور منتخب ایران باشد که یکی از مهمترین اولویت‌های دستور کارش را ترمیم روابط با آمریکا قرار داده است.
«کیت الیسون» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت «مینه‌سوتا» و از مخالفان زمان رأی‌گیری عنوان کرده است: «ایرانی‌ها رأی‌گیری را علامتی برای اعلام دشمنی تعبیر خواهند کرد. یک کارشناس تحریم‌ها در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در این باب اظهار می‌دارد: «اکثر مردم زمان رأی‌گیری کنگره برای دور سخت تحریم‌ها علیه ایران را بسیار نامناسب می‌دانند».

نیویورک‌تایمز نوشت: بسیاری از نمایندگان طرفدار تصویب قانون تحریم ایران جزو ۱۳۱ نماینده کنگره آمریکا هستند که در تاریخ ۱۹ ژوئیه با ارسال نامه‌ای به اوباما از او خواسته‌اند از تصویب هرگونه اقدامی که رویکرد رئیس جمهور جدید ایران را زیر سؤال ببرد صرف نظر کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار