|
|
کدخبر: ۲۸۷۶

روحانی:

حجت‌الاسلام دکتر روحانی در مراسم تحلیف خود، پس از سخنرانی رؤسای قوای مقننه و قضائیه، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد پاسدار حقوق ملت و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی بعنوان یازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

* ورود میهمانان داخلی و خارجی به خانه ملت

در همین راستا میهمانان داخلی و خارجی دعوت شده به این مراسم به خانه ملت آمدند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت الله رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا، حجت‌الاسلام رئیسی، مهدی چمران، عفت مرعشی، فاطمه و یاسر هاشمی، سعید جلیلی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محسن رضایی، آیت الله موحدی کرمانی، سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی وارد مجلس شدند.

همچنین عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان، آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان، سرژسرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان، نورسلطان‌نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان، بردی‌محمدیف رئیس‌جمهور ترکمنستان، خوائوبرناردو ویریا رئیس‌جمهور گینه بیسائو، فاوره گناسینگبه رئیس‌جمهور توگو، خضیر خزعلی کفیل ریاست جمهوری عراق، عمر‌هال سلونز معاون رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، محمدقریب بلال معاون رئیس‌جمهور تانزانیا، ریکاردو کاپری‌ساس معاون رئیس‌جمهور کوبا، جان درامانی ماهاما معاون رئیس‌جمهور غنا، بارناباس سیبو سیسو دلامینی نخست‌وزیر سوازیلند، وائل الحقی نخست‌وزیر سوریه، اکنستانتین گریشنکو معاون نخست‌وزیر اوکراین، ایلگیزر صابراف رئیس‌مجلس ازبکستان، محمد احمد المرا رئیس مجلس امارات متحده، اوگاتی اسداف رئیس مجلس آذربایجان، کیم‌یونگ نام رئیس مجلس کره شمالی، سرگئی ناریش کین رئیس مجلس دومای روسیه، ژوستن کومبا رئیس مجلس جمهوری کنگو، دیوسدادو کبیو رئیس مجلس ونزوئلا، عبدالقادر بن‌صالح رئیس مجلس الجزایر، شیخ‌احمد الصباح معاون نخست‌وزیر کویت، تیمبالان پردانا منتری معاون نخست‌وزیر مالزی، ماهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق مالزی، میت کوانا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند، آنتونیو پاتروتا وزیر امور خارجه برزیل، احمدداود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، جی‌ال‌پیریس وزیر امور خارجه سریلانکا، حمادی وزیر امور خارجه موریتانی، فوسیتنو ایمبالی وزیر امور خارجه گینه بیسائو، محمد اولیکیاه وزیر امور خارجه برونئی، یاض مالکی وزیر امور خارجه فلسطین، هیثم بن طارق وزیر میراثفرهنگ سلطنت عمان، جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه، یوان پدورارو رئیس نهاد ریاست جمهوری مولداوی و خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله میهمانان دعوت شده به مراسم تحلیف هستند.

ورود میهمانان مراسم تحلیف به مجلس همچنان ادامه دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران ابتدایی مراسم تحلیف بود.

* مراسم تحلیف یازدهم آغاز شد

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی آغاز شد.

* غیبت ۴۰ نماینده در آغاز مراسم تحلیف روحانی

بنا بر اعلام محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای یکصد و نوزدهمین جلسه رسمی علنی مجلس که به منظور آئین تحلیف حسن روحانی رییس جمهور درحال برگزاری است، از میان ۲۸۹ نماینده مجلس، ۲۴۹ نفر در مراسم حضور داشتند.

* غیبت احمدی‌نژاد در مراسم

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق برای شرکت در مراسم تحلیف در مجلس حضور نیافت.

* لاریجانی: رشد و بالندگی ملت ایران مانع شکل‌گیری دیکتاتوری سیاسی می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعنوان اولین سخنران مراسم تحلیف ابراز امیدواری کرد که در ماه مبارک رمضان توفیق عبادت و بندگی خالص و بهره جستن از برکات الهیه برای همگان حاصل شده باشد.

وی از رؤسای جمهور کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، توگو، سودان، کره جنوبی، تاجیکستان و ترکمنستان به پاس حضور در این مراسم قدردانی کرد.

لاریجانی همچنین از رؤسای پارلمان‌های کشورهای روسیه، ونزوئلا، الجزایر، آذربایجان، امارات، ازبکستان، مالزی و نخست‌وزیر یا سایر مسؤولان و معاونان کشورهای هند، عراق، سوریه، نیکاراگوئه، سوازیلند، تانزانیا، کوبا، غنا، نیجریه و کومور به دلیل حضور در این مراسم تقدیر کرد.

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی حضور نمایندگان حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و مجلس اعلای عراق، اقلیم کردستان این کشور و وزرای کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی، برزیل، سریلانکا، موریتانی، گینه بیسائو، چین، عمان، قطر، بلاروس، عربستان، بروندی، فلسطین، سیرالئون، بنین، تونس، گرجستان، مغولستان، مولداوی، گینه و سورینام و سایر هیئت‌های کشورهای دیگر و سفرای آنها را پاس داشت.

لاریجانی در ادامه سخنان خود مقدم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و حضور سایر مسئولان و مهمانان را به خانه ملت گرامی داشت.

وی با بیان اینکه از دو جهت امروز برای ما ایرانیان اهمیت دارد، در بیان این ۲ جهت گفت: اول به مناسبت انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور محترم که عملا آغاز دور جدیدی در قوه مجریه کشور محسوب می‌شود.

رئیس مجلس اضافه کرد: ثانیا امروز سالروز فرمان مشروطیت است که روحیه زنده و دموکراتیک ملت ایران را در تاریخ گذشته نشان می‌دهد.

لاریجانی یادآور شد: بیش از یکصد سال پیش که در منطقه، شرایط ایستا و قلدرمآبانه و البته همراه با عقب افتادگی و وابستگی حاکم بود، ملت ایران با راهنمایی علما و مراجع نجف و ایران فشار برای رفع استبداد و تشکیل مجلس را آنقدر زیاد کردند که حکومت قاجار مجبور به اعلام فرمان مشروطیت شد.

رئیس‌مجلس در همین زمینه گفت: گرچه فراز و فرودهای زیادی در حرکت دموکراتیک ملت ایران و تشکیل مجلس به وجود آوردند و عملا با کودتای۱۲۹۹ رضا شاه که با کمک انگلیس شکل گرفت، ایران دچار دیکتاتوری دیگری شد، بعد از ۲۰ سال دیکتاتوری در هنگامه جنگ جهانی و اشغال ایران و عزل رضا شاه شرایط ایران تغییر کرد.

لاریجانی افزود: متاسفانه با کودتای ۲۸ مرداد که با همکاری آمریکایی‌ها سامان یافت، دولت ملی دکتر مصدق سقوط کرد و پهلوی صغیر در ایران حاکم شد.

وی با بیان اینکه حرکت ملت ایران تحت راهبری‌های حضرت امام خمینی(ره) موجب برچیده شدن دستگاه پهلوی شد، افزود: رشد و بالندگی ملت ایران چنان سامان یافت که دیکتاتوری‌های سیاسی هیچ‌گاه نتواند بروز و ظهور داشته باشد.

رئیس مجلس گفت: پس از آن مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که همان خواست و مقصود مشروطه و عدالت خواهان بود.

لاریجانی با اشاره به تکاپوی روشنفکران غربی برای مقابله با استقلال ملت‌ها، تصریح کرد: با تفکیک قوا و تشکیل مجلس حرکت ملت ایران تحت رهبری حضرت امام(ره) آغاز شد و ملت ایران و جمهوری اسلامی بر مبنای تحلیل‌های عمیق کار خود را جلو برد.

وی با اشاره به مشکلاتی که گریبانگیر ملت‌ها بود، افزود: عدم آزادی فکر در کشورهای مختلف موجب مشکلاتی شد و البته کشورهای غربی نیز شیطنت‌های زیادی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحثعدالت در برخی کشورها در حالی مطرح شد که دچار پدیده کمونیزم شدند و بی عدالتی‌های حزبی شکل گرفت و متاسفانه در برخی کشورهای اسلامی نیز یاس و ناامیدی ایجاد شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درد استعمار زدگی و سلطه‌پذیری که عمدتاً در کشورهای شرقی و آفریقایی در یک قرن اخیر به اوج خود رسید که غالباً با حمایت از حکومت‌های دیکتاتوری توسط غربی‌ها منجر به غارت منابع آنها شد.

لاریجانی یکی از آرمان‌های ملت‌های شرقی و مسلمان را تکیه بر مفهوم استقلال دانست و تصریح کرد: درد بزرگتر در این روز این است که بر استعمار و استثمار لباس قانون بین‌المللی بپوشانند که می‌توان نظیر برخی تصمیمات در شورای امنیت ملی سازمان ملل و برخی سازمان‌های دیگر اشاره کرد که نمونه آن را در قضیه فلسطین، جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۲۲ روزه، ۸ سال دفاع مقدس ایران، مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی پوشاندن لباس قانون برای استعمار و استثمار را به تعبیر «ولتر» آخرین درجه فساد برشمرد و گفت: این اقدام به کار بردن قوانین برای ظلم است.

لاریجانی فقدان معنویت، غربت انسان‌ها از حیات واقعی در دولت‌های مدرن از دیگر دردهای جامعه بشری امروز عنوان و خاطرنشان کرد: این دردها به حدی است که بسیاری از اندیشمندان غربی را نیز نگران کرده است.

وی تفرق مسلمانان و دوری آنان از زندگی عزتمندانه را موارد دیگری برای دنیای امروز دانست و گفت که نمونه تفرق مسلمانان در چند دهه ظلم علیه ملت فلسطین مشاهده کرد درحالی که بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان این منظره دردناک را هر روز مشاهده می‌کند.

لاریجانی افزود: هر روز طرحی به عنوان صلح در صحنه بین‌المللی مطرح می‌شود که این شرایط مسلمانان با اصل اسلامی وللَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین در تضاد است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه عده‌ای حقوق مسلم فلسطینیان را برای امنیت بیشتر و راحتی بیشتر غاصبان فلسطین به مزایده می‌گذارند، گفت: امروز هم بار دیگر هم این صحنه تکراری را با طرحی جدید مشاهده کردیم که این شرایط ما را به یاد سخن «مارکس» می‌اندازد که می‌گفت، «تاریخ همواره تکرار می‌شود ابتدا به صورت تراژدی و سپس به صورت یک نمایش کمدی».

لاریجانی معتقد است که سازماندهی ظلم مضاعف به فلسطینیان یعنی در عین شهرک‌سازی یهودی و انواع محدودیت‌ها برای فلسطینیان باز مسلمانان را موعظه به صلح‌طلبی می‌کند. آیا مسلمانان به خصوص فلسطینی‌های مظلوم حق دارند به این نصایح ظنین باشند.

وی ادامه داد: وضع دیگر جوامع امروز در مناقشات و جدال جریان‌های افراطی، تندرو و جاهل در عالم اسلام را مشاهده می‌کنیم که چگونه عراق، سوریه، مصر، افغانستان، پاکستان و لبنان دست به جنایت می‌زنند و به اسلام و مکتبی که اساس آن بر محبت و معنویت و عقلانیت استوار است، لطمه وارد کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در جهت پاسخگویی به این دردهای مزمن دنیا معاصر ارکان جمهوری اسلامی را بر این اصول استوار کرده است که اصل یکم مردم‌سالاری و تحقق ملت بر سرنوشت خود در همه ارکان حکومت است.

لاریجانی اضافه کرد: اصل دوم ارکان جمهوری اسلامی ایران سعادت معنوی و توسعه اقتصادی مبتنی بر نظریه اسلامی و اصل سوم استقلال سیاسی، اقتصادی و مکتبی است و در اصل چهارم بر آزادی فکر و اندیشه تاکید دارند که در جهت تعمیق عقلانیت در جامعه است.

وی اصل پنجم ارکان جمهوری اسلامی را وحدت مسلمانان دانست و گفت: در اصل ششم رفع ظلم و ایجاد عدالت برای ملت‌های جهان جهت بیداری ملت‌ها و صلح جهانی تاکید شده است. بنابراین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران تنها طریق تحقق مردم‌سالاری در سطح رهبری، قوه مقننه و یا قوه مجریه محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاسگزاری کرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در طول زعامت خویش بر همان سنت امام خمینی در صیانت از دمکراسی، مستمرا و در زمینه‌سازی و حضور هرچه وسیعتر ملت در سرنوشت خود تاکید فرمودند.

لاریجانی ادامه داد: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ملت ایران در سطحی بالا بیش از ۷۰ درصد مشارکت کردند و یکی از رجال سیاسی باسابقه انقلاب را برگزیدند. بنابراین به جناب آقای دکتر روحانی تبریک عرض می‌کنم و آرزوی توفیق برای ایشان را داریم.

وی تاکید کرد: انتظار مجلس شورای اسلامی این است که اولا همان گونه که رئیس جمهور منتخب در تبلیغات ریاست جمهوری خود پایبندی به قانون تبلور داشت این موضوع محور فعالیت قوه مجریه قرار داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار مجلس این است که همانگونه که در تبلیغات انتخاباتی بخصوص ریاست جمهوری اسلامی تبلور داشت، پایبندی به قانون محور فعالیت قوه مجریه باشد، چرا که بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می‌کند نه توسعه پایدار شکل می‌گیرد و نه زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود.

لاریجانی گفت: توسعه کشور در دهه پیشرفت و عدالت بر اساس تئوری عدالت امکان پذیر است و گرچه بر اساس تصمیمات روزانه و عجولانه ممکن است توسعه اقتصادی در کوتاه مدت میسر باشد اما در درازمدت درهم ریختگی اقتصادی ایجاد می‌کند. در ثانی اولویت اصلی کشور که همان مقابله با گرانی است باید در سایه اتکا به رونق اقتصادی انجام شود. امروز صنعت و دامداری نیازمند حمایت جدی هستند تا در سایه آن گام‌های اساسی برای تامین نیازمندی های کشور را بردارند.

وی افزود: شرایط فعلی جهان اسلام و بیداری اسلامی نیازمند حمایت جدی از جوانان دموکراتیک است و در ثانی آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی‌گری در مقابل ملت ایران به گذشته تاریک خود افزودند و البته مزاحمت‌هایی برای ملت به وجود آوردند که نیازمند تدابیر همه جانبه و همکاری قوا می‌باشد. در این صورت است که خداوند نوید پیروزی را داده است.

لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به عنوان پایگاه مهم مردمسالاری در این چارچوب، همه گونه همکاری صمیمانه را با دولت جدید خواهد داشت و امیدواریم کابینه آینده از ظرفیت کافی برای برخورداری از احتیاجات ملت برخوردار باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق و آرزوی توفیق برای وی گفت: همچنین از تمامی میهمانان عزیز که دعوت ما را پذیرفتند و در جهت مراسم تحلیف شرکت فرمودند، سپاسگزاریم.

* آملی لاریجانی: دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور با تحلیف رئیس‌جمهور آغاز می‌شود

سخنرانی آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه پس از پایان سخنان رئیس مجلس در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور آغاز شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: فضای این مجلس برخاسته از ملت و حضور در آن، همچون فضای نظام جمهوری اسلامی ایران و حضور در آن، نعمتی بزرگ است که باید شکر‌گذار آن باشیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین خداوند قادر متعال را شکر می‌گذاریم که ملت سربلند ایران اسلامی بار دیگر با حضور آگاهانه حماسه سیاسی بزرگی خلق کرد که آثار آن برای سالها باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: به رئیس‌جمهور محترم هم تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم؛ با تحلیف در این جلسه دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور آغاز می‌شود. متن سوگندی که رئیس‌جمهور یاد می‌کند بسیار مهم و قابل توجه است. در ابتدای این سوگند آمده است من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: همین مقدار از سوگند لوازم بسیار مهمی دارد چه آنکه نظام جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور و قانون اساسی که بیان آن نظام و مذهب است دارای خصوصیاتی است که توجه به آن برای همه مسئولان و مدیران خصوصا مسئولان عالی کشور یک ضرورت محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: گرچه این خصوصیات همه مهم هستند و در جای خود باید مورد مداقه و تامل قرار گیرند و لکن در این زمان اندک فقط به ۴ خصوصیت برجسته اشاره می‌کنم که اول ایمان است؛ از جمله مهمترین ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی مبتنی بودن آن بر ایمان به خدای یکتا، اعتقاد به اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر اوست. این نثر، بند اول از اصل دوم قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: ایمان به خداوند یکتا و تسلیم در برابر او نحوه خاصی از حیات را می‌طلبد. مردم ایران با رای بالا به قانون اساسی، حیات خاصی برای خود ترسیم کردند که اصول آن حیات خاص در کتاب الهی آمده است و سنت پیامبر اعظم(ص) و روایات اهل بیت عصمت و طهارت مبین، مفسر و شارع آن است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قرآن برای مومنان حیات خاصی ترسیم می‌کند. حیات طیبه حیات خاص مومنان است و همان حیاتی است که اسلام و نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است؛ در اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی را موظف کرده است که همه امکانات خود را برای امور شانزده گانه‌ای که برمی‌شمرد به کار بندد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اولین آنها که شاید از باب اهمیت آن را مقدم داشته‌اند بدین قرار است. ایجاد محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی؛ آنچه در این بند به آن اشارت رفته است و به نیکی درج شود همان حیات طیبه قرآنی است. بند‌های دیگر این اصل هم در جای خود بسیار مهم است که بدان باید توجه داشت ولکن همین یک بند کافی است که به سنگینی وظایف دولتمردان در جمهوری اسلامی پی ببریم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی در عین احترام به سایر ملل و بهره‌گیری از تجارب بشری راه زندگی و حیات خویش را بر اساس آموزه‌های قرآنی می‌داند و دلیلی ندارد که به دنبال تقلید باشد، اظهار داشت: در قرآن کریم مکررا بر ضرورت تعقل و عقلانیت تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی در عقل و عقلانیت تردیدی نیست و بر عقلانیتی که در قرآن آمده تاکید شده است ادامه داد: در این زمینه عقلانیت ابزاری و مدرنیته مطرح نیست بلکه عمیق‌ترین لایه‌های وجودی عالم مطرح است.

آیت‌الله لاریجانی تصریح کرد: این عقلانیت غیر از عقلانیتی است که در بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا که در بستر مدرنیته مطرح شده و به لیبرال دموکراسی پایبند است محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عقلانیت مدرنیته و ابزاری یک عقلانیت حساب‌گرا است و چندان در بنیان‌های هستی‌شناسانه و ارزشی عالم تفکر نمی‌کند یادآور شد: حقوق شهروندی و حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش پررنگی دارد.

وی با اشاره به فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت مطرح شده بنیان‌های آن را در معارف اسلامی عنوان کرد و گفت: ما مفتخر به دینی هستیم که اولیای‌ آن ۱۴۰۰ سال پیش هم حقوق انسانی را به رسمیت شناخته و هم به آن عمل کردند و قانون جمهوری اسلامی نیز ملهم از آن است.

آیت‌الله لاریجانی با تاکید بر اینکه طبق اصل ۱۹ قانون اساسی حقوق شهروندی فارغ از هرگونه قوم، قبیله و رنگ و نژادی مطرح است، افزود: ما در رعایت حقوق بشر به شعارهای پرآب و رنگ مدعیان حقوق بشر که زندان ابوغریب و گوانتانامو دارند و هزاران انسان را در افغانستان و عراق به خاک و خون می‌کشند کار نداریم بلکه به حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) شهید عدالت اقتدا می‌‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه اقتصاد و معیشت مردم را از موضوعات مورد توجه قانون اساسی دانست و ادامه داد: فصل چهارم قانون اساسی مشتمل بر اصول ۴۳ تا ۵۶ مربوط به اقتصاد و امور مالی است.

وی با بیان اینکه امروز کشور وضعیت ویژه‌ای دارد به مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و افزود: با همراهی مردم و تدبیر مسئولان مانند ۳۴ سال گذشته این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و از آن عبور می‌کنیم. اما شرایط ویژه تدابیر ویژه نیز می‌طلبد.

رئیس قوه قضاییه خطاب به رئیس جمهور گفت: به آقای روحانی که شخصیتی متین، فهیم، مدبر و برخواسته از حوزه و دانشگاه است می‌گویم که بر سوگند شرعی و قانونی که بر طبق اصل یک صد و بیست و یکم قانون اساسی به عمل می‌آورید ملتزم می‌شوید که پاسدار قانون اساسی و مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران باشید و خود را وقف خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق کرده و پشتیبان گسترش عدالت باشید.

وی اضافه کرد: از خداوند قادر و متعال توفیق جنابعالی در انجام این وظایف را خواستارم و امیدوارم با همکاری و تعامل سازنده بین همه قوا فصل مهمی در اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خدمت رسانی به ملت شریف و بصیر ایران گشوده شود.

آملی لاریجانی از خداوند متعال، سعادت ملت شریف ایران و دوام توفیقات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را مسئلت کرد.

* روحانی به عنوان رییس جمهور سوگند یاد کرد

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل در مراسم تحلیف خود که از ساعتی قبل در مجلس آغاز شده است، سوگند یاد و آن را امضا کرد.

متن سوگندنامه‏ ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسم‏الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‌کنم که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی و نظام‏ جمهوری اسلامی و قانون‏ اساسی کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی که‏ برعهده‏ گرفته‏ام‏ به‏کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏السلام‏ قدرتی را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است، ‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

* روحانی: تنها راه تعامل با ایران از طریق احترام و کاستن از خصومت‌هاست

سخنرانی حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ملت بزرگ و شریف ایران، نمایندگان ارجمند ملت ایران، روسای محترم جمهور، نخست‌وزیران، رؤسای مجلس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و دوست، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان و رؤسای محترم قوه قضائیه و مقننه، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری و اعضای بیت امام راحل و اعضای محترم دولت و همه مسئولان کشوری و لشکری، علما و روحانیت ارجمند، خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران، نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان و خبرنگاران محترم، خانم‌ها و آقایان! با سوگندی که در این مجلس باشکوه ادا نمودم، اکنون رسما مسئولیت خطیر قوه مجریه را برای پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته های به حق ملت شریف ایران پذیرفتم.

وی افزود: باور دارم تشکیل دولت راستگویان، امانتداران، اخلاق‌مداران و مردم‌داران نزدیکترین مسیر برای پیروی از پیامبر اسلام است.

روحانی با اشاره به آغاز ریاست جمهوری‌اش در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: اینکه مسئولیت دولت جدید از ماه مبارک آغاز می‌شود و آغاز آن همزمان است با ۱۴ مرداد که یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطیت و سرآغاز قانون‌گرایی در تاریخ ملت‌ ایران است، آن را به فال نیک می‌گیرم و از خداوند منان می‌خواهم در این مسیر دشوار، درهای رحمت خویش را به روی مردم بزرگوار ایران بگشاید و تقدیری نیکو و شایسته برای مردم کشور رقم بزند.

رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه مردم ایران در ۲۴ خرداد امسال حماسه‌ای بزرگ آفریدند گفت: ملت بزرگی که سختی‌های زیادی تحمل کردند امروز با روحی سرشار از امید، نشاط و تعهد به کشور و آینده آن مردم سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

روحانی معتقد است که ملت ایران در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ با لبخند به زندگی و مشارکت موثر و کم نظیر خواسته‌های خود را از طریق صندوق رای به کرسی نشاندند.

وی ادامه داد: رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل میزان را رای ملت اعلام کردند و امروز به اعتبار رای مردم و امضای آن از سوی رهبر انقلاب متعهد به انجام وظایفی می‌شوند که یقینا فراتر از توان و ظرفیت هر شخص است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در هفته‌های گذشته درباره پیام صندوق‌های رای بسیار تامل کردند، تصریح کرد: ‌مردم در انتخابات به وضوح مشخص کردند که بر کدام مشی و اندیشه پافشاری دارند و آن را ادامه راستین آرمان‌های انقلاب می‌دانند.

روحانی تاکید کرد: همه آنهایی که به اینجانب رای داده‌اند و همه آنهایی که به دیگران رای داده‌اند و یا حتی پای صندوق‌های رای حاضر نشده‌اند شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید خود را مکلف به تحقق خواسته‌های قانونی همه مردم می‌داند، اظهار کرد: من نماینده همه مردم ایران هستم. بنابراین سرمایه این دولت در مسیر پیش رو ابتدا اتکا به خداوند و سپس اعتماد به مردم گرانقدر ایران است.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: دولت آینده باید از همه سرمایه‌های طبیعی و انسانی این مرز و بوم بهره گیری کند.

روحانی رای وارده به صندوق‌های انتخابات ۹۲ توسط مردم را رای به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط دانست و تاکید کرد: کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد؛ اعتدال گرایی به معنای توازن میان آرمان، واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است.

وی اضافه کرد: اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی قانون گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید دارد و بنیاد این مرام فکری فاصله گرفتن تخیل و توهم و تمرکز بر تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌ها است.

رئیس‌ قوه مجریه با بیان اینکه این دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت گفت: بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود اعتدال را شالوده عملکرد و مدیریت کشور قرار و تهدیدات را کاهش و فرصت‌ها را افزایش می‌دهیم.

روحانی در ادامه سخنان خود همچنین به تالیف دیگری از اعتدال‌گرایی پرداخت و خاطرنشان کرد: اعتدال‌گرایی بر اخلاق مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفت‌وگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه و میان مدت سعی خواهد کرد تا شکاف‌های اجتماعی و سیاسی را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: دولت تدبیر امید در حاکمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخ‌گو به همه جامعه و مدیریت علمی تاکید دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم تغییر، تحول و تعالی را می‌خواهند، گفت: مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور و حرمت و کرامت داشته باشند و در فضای آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند.

روحانی ادامه داد: پدران و مادران جامعه ما در پی آینده‌ای مطمئن برای فرزندانشان هستند و جوانان‌مان نیز می‌خواهند فرصت شکوفایی، کار و ابتکار داشته باشند و یا در یک کلام مردم به دنبال بهتر زندگی کردن، عزت، زندگی باثبات و جایگاه شایسته خود را میان ملت‌ها بازیابد.

وی تاکید کرد: از آغاز انقلاب اسلامی زنان فهیم این مرز و بوم بر مبنای اندیشه‌های بالای حضرت امام دوشادوش مردان در جهت توسعه و اجرای کشور حضوری همه جانبه داشته‌اند و آنان همواره کوشیده‌اند به عنوان نیمی از جامعه بزرگ ما در خلق حماسه‌های جاودان نقش‌آفرینی کنند.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه زنان در نظام جمهوری اسلام موفقیت‌های فراوانی داشتند، گفت: در پی گام‌های بلندی که نظام جمهوری اسلامی برای تکریم منزلت زنان در نظام جمهوری برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هرچه بیشتر حقوق زنان و حضور آنان در زمینه‌های اجتماعی را از اهم وظایف خود می‌داند.

وی افزود: دولت، فراهم آوردن زمینه‌های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش آفرینی هر چه بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار خواهد داد. یکی از اهداف کلیدی دولت مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود و همه دستگاه‌ها و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا مبارزه جدی با نابرابری و فساد را آغاز کنند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: در صورتی که با فساد مبارزه کنیم، فعالیت اقتصادی مردم معنا پیدا می‌کند و به صورت درست و بهینه از توان استفاده می‌شود. شایسته‌سالاری گسترش پیدا می‌کند و از همه مهمتر مبارزه با فساد و عدالت به ارمغان می آید. در چنین شرایطی، فقر و تبعیض از جامعه رخت برمی‌بندد.

روحانی گفت: رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید، حضور گسترده مردم است. در این رویکرد کارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای کسب و کار مناسب و همچنین سامان‌دهی صنایع و تقویت سرمایه‌های اجتماعی و دست‌یابی فزاینده به علوم و فنون جزو راهبردها و عملکرد دولت خواهد بود.

وی افزود: دولت تدبیر و امید رسالتی جدی برای خود قائل است تا از رنج‌های ملت بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانیان بازگرداند و برای تحقق چنین هدفی قدرت و ثروت ملی باید افزایش یابد. خرد جمعی مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم و بخش‌های غیر دولتی اعتماد کنیم و تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید به مردم اطمینان کنیم و با آنها صادقانه صحبت کنیم و شرایطی را فراهم آوریم تا بتوانند در تامین معاش خود به خوبی عمل کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: مداخله اقتصادی و فرهنگی دولت باید در زندگی مردم کاهش یابد. چنین چارچوبی زمینه گسترش اخلاق اجتماعی و آزادی‌های مدنی را محقق می‌کند. دولت باید زمینه‌ها را محقق کند تا بتواند با اتکا، فکر و سرمایه خود رشد کنند و توسعه ملی را فراهم کنند. اقلیم‌های متعدد فرهنگی جزو سرمایه‌ها و زیبایی‌های این کشور است.

روحانی گفت: در همه جای این سرزمین آموخته‌ایم که دوشادوش هم و با احترام و افتخار زندگی کنیم اگر چه اقدامات خوبی برای احقاق حقوق اقلیت‌های مذهبی مومن برداشته شده است اما متاسفانه هنوز هم کاستی ها و نارسایی‌ها وجود دارد.

روحانی گفت: من بر خود فرض می دانم که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه فراهم کنم و زمینه کرامت و خلاقیت‌های فرهنگی و اجتماعی همه اقلیت‌‌ها را فراهم آورم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم با مشارکت فعال در انتخابات نشان دادند تا با فکر و برنامه و اعتدال و قانون‌گرایی کشور را به سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند.

روحانی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام و به عنوان منتخب مردم شریف ایران اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است.

وی افزود: ایران لنگرگاه ثبات در منطقه پرآشوب است و ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم. نظام سیاسی هر کشور بر اساس نظر مردم آن کشور بستگی دارد و ما با حرف دگرگونه در نظام‌های سیاسی مخالفیم و بکارگیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و خواست، بلکه نیاز و ضرورتی همه‌‌جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: تلاش همه ‌جانبه برای پایان دادن به نا آرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان خواست قطعی همه ملت‌ها و جامعه جهانی امروز است.

رئیس‌ جمهور گفت: در جهان به‌هم‌پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران به دست آورد؛ رفاه‌، امنیت و توسعه، کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.

روحانی ادامه داد: دولت در عرصه تعاملات بین‌المللی تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد.

وی با بیان اینکه شفافیت کلید گشودن باب اعتماد است، متذکر شد: شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌طرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: تنش‌زدایی ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد.

رئیس‌ جمهور گفت: با صراحت تأکید می‌کنم که ایران هیچ‌گاه سر جنگ با دنیا نداشته و ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.

روحانی افزود: ایران بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است.

وی ادامه داد: گر چه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند.

«ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت یا به جنگ تهدید کرد بلکه تنها راه تعامل با ایران گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست».

رئیس ‌جمهور گفت: تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید.

وی ادامه داد: من دست همکاری به سوی همه نهادها و دستگاه‌های مسئول در کشور دراز می‌کنم؛ دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف عالیه کشور و افزایش شوکت ایران و کرامت ایرانیان به همفکری، همراهی و هم‌اندیشی همه مسئولان و مردم نیازمند است.

روحانی ابراز امیدواری کرد که با مروت و مدارا همدلی و همکاری دفاع از منافع ملی و پاسخگویی به خواسته‌های به حق ملت ایران بتوانیم آینده بهتری را رقم زنیم؛ امیدوارم همگی قدر این فرصت را بدانیم نکند سرگرم حاشیه‌ها شویم و هدف را گم کنیم.

وی از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد که به او و اعضای دولت جدید توفیق دهد تا با پیشبرد اهداف کشور خدمات ارزنده‌ای را به ملت شریف ایران ارزانی دارد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنی از مولا که فرمود «فلا تکفوا ان مقالة بحق»، از ملت بزرگ و نمایندگان ملت ‌خواست که با مشورت و توصیه به عدل مرا در این امر بزرگ یاری دهند.

روحانی از مهمانان خارجی که برای شرکت در این مراسم مهم رنج سفر را بر خود هموار نمودند و از سفرای محترم کشورهای مختلف مقیم تهران و همچنین از تشریف‌فرمایی همه مسئولان کشوری و لشگری صمیمانه تشکر و توفیقات بیشتری را برای همه آرزو کرد.

وی در پایان در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی وزرای پیشنهادی دولت «تدبیر و امید» را که به گفته او با انجام بررسی‌های لازم ارزیابی و مشورت با صاحب‌نظران و تشکل‌های علمی و تخصصی انتخاب شده‌اند، به مجلس معرفی کرد.

* روحانی اسامی اعضای کابینه را به مجلس ارائه کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی اسامی اعضای کابینه را به مجلس ارائه کرد.

اسامی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

بیژن زنگنه برای تصدی وزارت نفت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای تصدی وزارت کشور

علی طیب‌نیا برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی

سیدمحمود علوی برای تصدی وزارت اطلاعات

حمید چیت‌چیان برای تصدی وزارت نیرو

حسین دهقان برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمدرضا نعمت‌زاده برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمود حجتی برای تصدی وزارت جهادکشاورزی

علی ربیعی برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی

محمدعلی نجفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مسعود سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان

محمدجواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی برای تصدی وزارت دادگستری

علی جنتی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمود واعظی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

جعفر میلی‌منفرد برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

* میهمانان مراسم تحلیف روحانی عکس یادگاری گرفتند / رونمایی از تمبر یادبود

پس از پایان مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس، همه میهمانان مراسم عکس یادگاری گرفتند.

در پایان هم از تمبر یادبود مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دولت یازدهم رونمایی شد.

* نشست خبری سران ۳ قوه برگزار شد

نشست خبری حسن روحانی، علی لاریجانی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی سران سه قوه در محل تالار آفتاب مجموعه بهارستان با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

مصاحبه مطبوعاتی سران سه قوه به طور زنده از برخی شبکه‌های داخلی و خارجی از جمله شبکه خبر پخش شد.

* روحانی: هماهنگی سه قوه برای حل معضلات کشور الزامی است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تحلیف خود در نشست خبری اظهار داشت: روند همکاری‌ها در کشور بهتر از گذشته باشد مخصوصا همکاری با مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه.

وی اضافه کرد: بی تردید برای حل معضلات و مشکلات کشور همکاری و هماهنگی سه قوه نیاز است و انشاءالله همکاری و هماهنگی بیشتر بین قوای سه‌گانه شاهد خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما مردمی شجاع هستند گفت: ملت ایران در شرایط فعلی کشور امیدوار برای آینده بهتر هستند و دولت همه توان، تلاش و کوشش با هماهنگی دو قوه دیگر برای حل مشکلات کشور تلاش خود را آغاز خواهد کرد.

* تمجید رئیس قوه قضائیه از مواضع روحانی درباب تحریم‌ها و روابط خارجی

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در نشست خبری مشترک با رؤسای قوای مجریه و مقننه گفت: امروز با برگزاری مراسم تحلیف دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور آغاز شد.

وی با ابراز تبریک به رئیس‌جمهور و همچنین ملت ایران به پاس خلق حماسه عظیم سیاسی اظهار داشت: این حماسه راه کشور را برای تحقق آینده‌ای روشن‌تر هموار کرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تبریک به مقام معظم رهبری که با درایت این مسیر را برای ملت گشوده‌اند از خداوند خواست حجت‌الاسلام روحانی را در مسیر عمل به وظایف خود یاری کند.

لاریجانی همچنین با تمجید از حسن روحانی وی را یک فرد باسابقه در حوزه و دانشگاه معرفی کرد که می‌تواند مسیر پیش رو را به صورت مطلوب طی کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به سخنان روحانی در مراسم تحلیف درباره تحریم‌ها و روابط خارجی و تمجید از مواضع رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که روحانی صلابت و استواری خود را همواره داشته باشد.

* لاریجانی: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از دوشنبه هفته آینده

علی لاریجانی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خبری مشترک با رؤسای قوه مجریه و قضاییه ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام حسن روحانی و آیت‌الله آملی لاریجانی به جهت حضور در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از انتخابات پرشور و برگزاری مراسم تنفیذ، تحلیف آخرین مرحله‌ای بود که در مجلس انجام شد.

وی با اشاره به حضور مقامات کشورهای مختلف در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران، این امر را نشانگر این است که ایران به عنوان یک کشور ممتاز و تأثیرگذار در منطقه مطرح است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به معرفی اعضای کابینه پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس، گفت: لازم می‌دانم از آقای روحانی که از مهلت دو هفته‌ای خود برای معرفی اعضای کابینه مجلس به خوبی استفاده کرده و همین امروز اعضای کابینه خود را معرفی کردند، تشکر کنم. این روحیه نشان‌دهنده این است که دولت آینده دولت پرکاری خواهد بود و از زمان استفاده خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک هفته وقت خواهیم داشت تا صلاحیت وزرا را بررسی کنیم و ان‌شاءالله از دوشنبه هفته آینده، بررسی صلاحیت وزرا در مجلس آغاز خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه او و دیگر نمایندگان مجلس توصیه خاصی برای اعضای کابینه به رئیس‌جمهور نداشته‌اند، تأکید کرد: به طور قانونی، آقای روحانی با نظر خودشان اعضای کابینه را انتخاب کرده و به مجلس معرفی کردند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه کابینه رئیس‌جمهور یازدهم با رأی اعتماد مجلس کار خود را برای حل مشکلات شروع کند، از رسانه‌ها‌ی مختلف که به گفته وی در این ایام تلاش خوبی داشته‌اند تشکر و برای آنان آرزوی توفیق کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار