|
|
کدخبر: ۳۱۸۴

معاون بین‌الملل قوه قضاییه تأکید کرد: آقای روحانی دوره پسافتنه را کلید زده و برای این کار هم شخصیت خوبی است؛ چرا که هم قائل به مذاکره بوده و هم به نظام اسلامی معتقد است.

به‌گزارشامیدبه نقل از فارس، محمدجواد لاریجانی معاون بین‌الملل قوه قضاییه عصر امروز در نشست جامعه اسلامی مهندسین که در محل این جامعه برگزار شد، به موضوع انتخابات، وضعیت کشور، مسائل منطقه و آینده جریان اصولگرایی پرداخت.

او در آغاز سخنانش با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری گذشته از لحاظ مشارکت مردم، نظم و قانونگرایی حادثه مهمی است، گفت: ما در سال ۸۸ در حالی فتنه را پشت سر گذاشتیم که برخی کاندیداها چندان قانون‌مدار نبودند اما انتخابات ۹۲ نمایش زیبایی از قانون‌مداری بود.

لاریجانی با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلب جرأت نکرد به دلیل فقدان پایگاه اجتماعی در انتخابات اخیر در میدان حاضر شود، افزود: در این انتخابات ظاهرا جریان اصولگرا موفق نبود و در واقع کاندیداهایی که اصولگرایان از آن حمایت می‌کردند رای نیاوردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در مقایسه جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، به ظهور انحراف اشاره کرد و گفت: اصلاح‌طلبان جریانی سیاسی بودند که دوره مرحوم حاج احمدآقا شکل گرفت و در واقع طرفدار نظام و ولایت فقیه بودند اما در دل این جریان یک انحراف پیدا شد و آن گرایش سکولار بود.

لاریجانی جریان سکولار مورد اشاره را مورد علاقه غرب دانست و یادآور شد: جریان اصلاح‌طلب نتوانست این انحراف را مهار کند و خود را به آن سپرد.

وی با تاکید بر اینکه فتنه ۸۸ جریان اصلاح‌طلب را به مسلخ برد، افزود: در واقع فتنه ۸۸ موجب لکه‌دار شدن جریان اصلاح‌طلب و بسیاری از افراد که در درون آن بودند، شد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس در ادامه بحثخود به بروز انحراف در جریان اصولگرایی اشاره کرد و گفت: انحراف احمدی‌نژاد و مشایی انحراف جریان اصولگرا بود اما از نوع سکولاریسم نبود؛ هر چند برخی جاها نیز به یکدیگر می‌رسید.

لاریجانی با بیان اینکه همه جریان اصولگرایی با تمام توان مقابل انحراف ایستاد و آن را محدود کرد، اظهار داشت: ما انتخابات ریاست جمهوری را واگذار کردیم اما نظام نباخت.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع تحزب اشاره کرد و گفت: مخالفت با تحزب خطر بزرگی برای نظام به شمار می‌رود؛ چرا که در خلاء وجودی تشکیلات سیاسی، تشکیلات مجازی شکل خواهد گرفت.

لاریجانی خاطرنشان کرد که از این رو در جهت امنیت ملی، ژست‌گیری در مخالفت با تشکیلات سیاسی نادرست است.

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین ‌یادآور شد: آقای روحانی دوره پسافتنه را کلید زده است و برای این کار هم شخصیت خوبی به شمار می‌رود؛ چرا که هم قائل به مذاکره بوده و هم به نظام اسلامی معتقد است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه پسافتنه به این معناست که نظام اسلامی اصل به شمار می‌رود نه نظام سکولار، افزود: قانون اساسی و ولایت فقیه به عنوان محور به شمار می‌روند و با این محوریت آنهایی که در فتنه ۸۸ آلوده شدند، اگر در حد پیگرد قانونی نیست، قابل تسامح هستند.

وی تصریح کرد: اینکه به چارچوب نظام رجوع می‌شود، از ویژگی‌های دوره پسافتنه است که برای نظام امر مطلوبی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد نظام سیاسی تک‌های دشمن را ناکام گذاشت.

لاریجانی البته این نکته را هم متذکر شد که باید حساسیت ویژه در حوزه ماهیت فتنه داشت؛ چرا که این بحثمصلحت‌بردار نیست.

معاون بین الملل قوه قضاییه با تاکید بر اینکه همواره باید ابعاد فتنه ۸۸ را بررسی کرد، اظهار داشت: اینگونه نیست در دوره پسافتنه، اسم فتنه نیاید، بلکه فتنه یک حادثه تاریخی مهم است و باید ابعاد آن به‌ویژه انحراف روشن شود.

لاریجانی با بیان اینکه در انحراف جریان اصولگرا علائم انحراف، نفاق عملی و خروج علیه یک نظام مشروع سیاسی وجود داشت، گفت: اسم ولایت را می‌بردند اما آنقدر پیچ و خم می‌آوردند که در نهایت کسی نمی‌فهمید آخرش چیست و در مواردی در برابر ولایت فقیه می‌ایستادند.

وی با تاکید بر اینکه جریان اصولگرا نباید از واگذاری صحنه رقابت انتخاباتی ناراحت باشد، متذکر شد: وقتی حماسه سیاسی تحقق یافته، باید خوشحال بود.

«این انتخابات در دنیا انعکاس بسیار زیادی داشت و از توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی بود و اگر چه نباید انتظار داشت آثار آن بلافاصله دیده شود اما نگاه به ایران را به عنوان یک کشور دارای ترازی بالاتر از سطح منطقه، تغییر داد».

معاون بین‌الملل قوه قضائیه در عین حال به اقتصاد داخلی کشور که دچار شوک‌های بسیار بدی شد، اشاره کرد و گفت: این شوک‌ها برای امنیت ملی ما نامناسب است که بخش عمده آنها مربوط به یک سال و نیم اخیر و دولت قبلی بود که گرفتار فضاهای فکری و بهار بهار بازی شد.

لاریجانی اضافه کرد: ‌ البته وزاری سخت‌کوشی در دولت قبل وجود داشتند و باید این مسأله را نادیده نگرفت و در واقع شوک‌های وارده مربوط به مدیریت است.

وی بر همین اساس اعتدال را نداشتن تصمیم‌های شگفت‌انگیز تفسیر کرد و گفت: ‌ اعتدال یعنی باید دستاوردهای شگفتی داشت و اینکه با تصمیمات شگفت‌انگیز مردم را شگفت‌زده کرد، اعتدال نیست.

لاریجانی تصریح کرد: دولت معتدل درباره تصمیمات خود به دقت بحث و سپس آنها را به تصمیم تبدیل می کند و با کسب دستاوردهای شگفت‌انگیز، اعتدال اتفاق می‌افتد.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه سخنانش به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی من‌در‌آوردی نیست، بلکه دارای محتوای قابل توجه و برای پیشرفت کشور بسیار مهم است و حتی برای بهبود روابط ما با دنیا بسیار خوب به شمار می‌رود.

وی با رد این موضوع که کلید توفیقات اقتصادی بهبود روابط با غرب است، افزود: روابط با غرب و آمریکا و موضوع تعامل باید در جهت حفظ منافع‌مان باشد و اگر فکر کنیم آمریکا و دول متحد و صهیونیست‌ها فشار بر ما را کم می‌کنند، اشتباه است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مسائل منطقه داشت و یادآور شد: نهضت بیداری اسلامی در شرایط اوج خود قرار دارد؛ انقلاب مصر شکست خورده اما نهضت آن وجود دارد و باید دانست علائم نهضت با انقلاب متفاوت است.

معاون بین‌الملل قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نهضت اسلامی فرزند انقلاب اسلامی است، گفت: غرب به خوبی این موضوع را فهمیده اما روشنفکران داخلی باور ندارند؛ چرا که پدیده انقلاب اسلامی را نفهمیده‌اند و درک نکرده‌اند فرزند برون‌مرزی انقلاب ما آمریکا و رژیم صهیونیستی را به‌شدت هراسناک کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل سوریه، مصر، لبنان و فلسطین منفعل نیست، تصریح کرد: ما در میدان هستیم و توفیقات استراتژی ایران کاملا آشکار است.

وی اضافه کرد: درست است که شهرهای سوریه خراب شده‌اند، اما ملت بیدار سوریه ساخته می‌شود.

لاریجانی در عین حال سیاست جمهوری اسلامی ایران را یک سیاست داهیانه دانست و یادآور شد: ترکیه در آستانه مشکل عظیم داخلی است و طی ۶ ماه آینده تحولات مهمی در این کشور شکل می‌گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: لنگر ثبات در کل منطقه ایران است اما مشکل ما در دولت قبل این بود که احمدی‌نژاد، درکی درست و عمیق از نهضت اسلامی نداشت و چون یکدنده بود، دولتش در عرصه سیاست خارجی افلیج شد گر چه نظام کار خود را پیش می‌برد.

وی در چهارمین بخش سخنان خود آینده جریان اصولگرایی را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: جریان اصولگرایی در کشور ما از لحاظ بنیه نظری، انسانی و تخصصی قوی‌ترین جریان سیاسی کشور است و هیچ جریان سیاسی این استحکام نظری را ندارد و همچنین تعداد نیروهای فاخر و فرهیخته و مجموعه عظیمی از علمای دین در این جریان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه جریان اصولگرایی که پایه مهمی از اسلام دارد، تصریح کرد: اول اینکه اسلام دین زنده است؛ دوم اینکه اسلام دینی جامع به شمار می‌رود و سوم هم مسأله جهانی بودن اسلام است و این سه پایه تفاوت ما با جریان متفاوت سکولار است.

لاریجانی بر همین اساس جریان اصولگرایی را متکی به جریان فقاهت دانست و گفت که جریان اصولگرا در انتخابات ۲۴ خرداد امتحان مهمی پس داد و آن مقابله با انحراف بود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تصریح کرد: باید تشکیلات قانونی جریان اصولگرا در یک تجمع اصولگرایانه به هم بافته و نظام‌مند شوند و به نسل جوان مسلمان اعتماد کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار