|
|
کدخبر: ۳۱۹۰

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه اعضای شورا در یک فضای سیاسی نمی‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند، گفت: نتیجه سیاسی‌شدن فضای شورا، انتخاب یک گزینه نامطلوب برای شهرداری تهران است.

به گزارشامیدبه نقل از مشرق، این روزها همه نگاه‌ها به انتخاب شهردار آینده پایتخت و رئیس جدید شورای شهر تهران دوخته شده است. به‌رغم آنکه در یکی‌دو ماه بعد از برگزاری انتخابات بحث‌ها برای معرفی گزینه‌های اصلی شهردار تهران از سوی منتخبان شورای اسلامی شهر تهران داغ بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که با تشکیل کارگروه تعیین شاخص‌ها و معیارهای شهردار آینده تهران، راه انتخاب درست برای اعضای شورا هموار شده است.


بیش از دوماه از انتخابات می‌گذرد و اعضای شورا باید در هفته باقی مانده رئیس شورای شهر و شهردار تهران را انتخاب کنند، به گفته اعضای شورای شهر ۱۲ شهریور ماه، اولین روز آغاز به کار چهارمین دوره شورای شهر تهران تصمیم قطعی برای ریاست شورا و شهردار تهران گرفته خواهد شد.
رایزنی‌های فعلی اعضای شورای شهر و جلسات آنها برای رسیدن به گزینه مطلوب برای ریاست شورا و شهرداری در حالی است که در هفته اخیر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب، سیاسی جلوه‌دادن تصمیمات اعضای شورای شهر را در دستور کار قرار داده‌اند و به دنبال ایجاد دو قطبی اصلاح طلب – اصولگرا در شورای شهر هستند، به طوری که از یک سو تخریب محمدباقر قالیباف و از سویی دیگر دو قطبی(اصلاح طلب – اصولگرا) را در شورای شهر مطرح می کنند.



این موضوع را با چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در میان گذاشتیم و نظرات آنان را در این خصوص جویا شدیم.



* صدمات انتخاب سیاسی " شهردار تهران "

مهدی حجت رییس اسبق سازمان میراثفرهنگی که این روزها منتخب دوره چهارم شورای شهر تهران است، در گفت‌وگو با مشرق با انتقاد از برخی رسانه‌ها که به دنبال سیاسی کردن تصمیمات شورا هستند، گفت: رسانه‌ها باید کمک کنند تا اعضای شورا از این فضای سیاسی هر چه بیشتر فاصله بگیرند، ولی متاسفانه ما شاهدیم که رسانه‌ها بیشترین تمرکز خود را بر سیاسی جلوه دادن تصمیمات شورای شهر گذاشته‌اند و این بسیار نامطلوب است.


حجت با تاکید بر اینکه اعضای شورا در یک فضای سیاسی نمی‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند، عنوان کرد: نتیجه سیاسی شدن فضای شورا، انتخاب یک گزینه نامطلوب برای شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به گزینه مطلوب برای شهرداری ۲ نوع جلسه در حال حاضر برگزار می‌کنیم، ادامه داد: جلسات اصلاح‌طلبان شورای شهر و همچنین جلسات ۳۱ نفره اعضای شورا از جمله جلساتی است که برای رسیدن به گزینه نهایی برگزار می‌شود.



عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به جلساتی که تاکنون با برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر برگزار شده است، گفت: ۶ گزینه در حال بررسی هستند و بعد از اینکه برنامه های آنها مورد بحثو بررسی قرار گرفت ما بر اساس برنامه‌ها و توانمندی‌های اشخاص امتیازدهی خواهیم کرد.

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در ادامه عنوان کرد: با توجه به معیارها و شاخص هایی که برای شهرداری تعیین کردیم، باید ببینیم تا چه کسی بیشترین امتیاز را کسب می‌کند.


وی در ادامه تصریح کرد: گزینه‌های در حال بررسی همه از اصلاح‌طلبان نیستند و ما گزینه‌های غیر اصلاح‌طلب را هم بررسی می‌کنیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه عنوان کرد: گزینه‌ها به صورت علمی و صادقانه در حال بررسی هستند و ما ان‌شاءلله به دور از مسائل سیاسی و بر اساس معیارهایی که برای شهرداری تعیین کرده‌ایم گزینه نهایی خود را به شورای شهر خواهیم برد.



* علت سیاسی جلوه دادن تصمیمات شورا در رسانه‌ها

سروری از اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مشرق، علت اصلی پرداختن برخی رسانه به موضوعات سیاسی را، ورود تنش‌ها و چالش‌های سیاسی بین اعضای شورا عنوان کرد و گفت: آنها سعی دارند نگاه های سیاسی را پررنگ جلوه دهند و تنش‌ها و چالش‌های سیاسی را در شورای شهر چهارم وارد کنند.


وی در ادامه تاکید کرد: کسانی که اصرار بر سیاسی جلوه دادن تمامی تصمیمات شورای شهر دارند چشم دیدن همدلی و همکاری نیروهای انقلاب در شورای شهر چهارم را ندارند و به دنبال شورایی همچون شورای شهر اول هستند و من باید به آنها بگویم که طرح چنین مسائلی در شورای شهر چهارم جواب نخواهد داد و اعضای شورای شهر چه اصلاح طلب و چه اصولگرا در پی آن هستند که بر اساس شاخص ها و معیارها روح تعامل و همکاری را در شورا برقرار کنند.



* در مسائل شهری بحث‌های تخصصی مطرح است نه سلایق سیاسی

مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران و از جمله گزینه‌های مطرح برای ریاست شورای شهر چهارم، در گفت‌وگو با روزنامه تهران امروز درباره گزینه‌های مطرح شده برای شهردار آینده شهر تهران، ‌ بیان می‌کند: افرادی که به‌عنوان گزینه‌‌های تصدی شهرداری مطرح شده‌اند باید با شاخص‌های تعیین شده در این زمینه سنجیده شوند و هر فردی که با شاخص‌ها مطابقت بیشتری دارد به‌عنوان شهردار برگزیده شود تا بحث‌های گروهی و جناحی هم به میان نیاید چراکه قرار است اعضای شورا چهار سال کنار یکدیگر کار کنند بنابراین نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که به شهر آسیبی وارد شود.



چمران اعتقاد دارد که برای تحقق این امر و ارتقای وضعیت کنونی شهر به همدلی و هماهنگی بین اعضای شورا نیاز است. ممکن است سلیقه‌های سیاسی مختلفی هم وجود داشته باشد اما در مسائل شهری بحث‌های تخصصی مطرح است و باید کسانی انتخاب شوند که از نظر تخصصی و شناخت شهر در سطح خوبی قرار داشته باشند. رئیس شورای سوم شهر تهران بر این باور است فردی که به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود باید از حاشیه‌های سیاسی دور باشد. به عبارتی شهردار آینده باید شخصیت‌ بارزی بوده و از معنویات و ارزش‌های اسلامی دور نباشد، با در نظر گرفتن مواردی از این دست باید فردی از میان گزینه‌ها انتخاب شود که حداکثر این ویژگی‌ها را دارا باشد.



* انتخاب شهردار آینده تهران براساس شاخص‌ها

رضا تقی‌پور منتخب مردم تهران در دوره چهارم شورای شهر درباره شاخص‌های انتخاب شهردار می‌گوید: اعضای شورا پیش نویسی را در موارد مورد نیاز شورای شهر برای آغاز به کار تهیه کرده‌اند که قرار است در قالب کارگروه که جمع کوچک‌تری است بررسی شود. در نهایت جمع‌بندی این بررسی در جمع اعضا به منظور تصمیم گیری نهایی مطرح شود.


او همچنین تأکید می‌کند: برای بحثپیرامون شاخص‌های شهردار هنوز در مصادیق ورود نکرده‌ایم چرا که شاخص‌ها باید شاخص‌های واقعی باشند نه شاخص‌های سلیقه‌ای و غیر واقعی. در نتیجه ترجیح این است که شاخص‌ها استخراج شود و پس از آن افرادی که نامزد هستند متناسب با این شاخص‌ها ارزیابی شوند.


تقی‌پور همچنین عنوان کرده است: انتظار داریم شهردار پایتخت از نظر اجرایی و مدیریتی سوابق برجسته ای داشته باشد. ادامه کار به عنوان شهردار پایتخت کار سخت و سنگینی است و شهردار منتخب باید توان اجرای امور را داشته باشد. محور دیگر بحثرویکردها و نوع نگاه شهردار به مسائل است. شهردار در هر صورت باید بتواند تعامل خوبی را با شورای شهر و دولت داشته باشد. شهرداری مجموعه بزرگی است و امید داریم شهردار بتواند این مجموعه را به عنوان یک سازمان واحد راهبری کند.




* انتقاد از مخفی‌بودن رأی اعضای شورا / لابی‌های سیاسی مشکل‌آفرین خواهدشد

به گفته محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران، برخی طی دو ماه گذشته به جای بررسی توانمندی‌ها و بحث‌های تخصصی برای رسیدن به گزینه مطلوب در ریاست شورا و شهرداری تهران، همه چیز را سوق داده‌اند به این که رئیس شورا و شهرداری اصلاح طلب می شود و یا اصولگرا.


پیرهادی در گفت‌وگو با مشرق، اظهار داشت: مردم در شهرداری تهران به دنبال مسائل سیاسی نیستند ولی برخی جریانات به دنبال سیاسی جلوه دادن همه مسائل شورا هستند، به نظر من مهمترین مسئله این است که مشکلات اجتماعی شهر چگونه قابل حل هستند.


پیرهادی همچنین به موضوع لابی های گسترده در شورای شهر اشاره کرد و ضمن انتقاد از مخفی بودن رای گیری در شورا پیشنهادی مبنی بر اعلام رای مورد نظر اعضا در خصوص ریاست شورا و شهرداری تهران داد و عنوان کرد: ما حق نداریم شهر را به کسی بسپریم که گرایشات سیاسی و شخصی نامناسبی داشته باشد. مردم به دنبال این هستند که خدمات خودشان را از شهرداری بدون حاشیه های سیاسی دریافت کنند.


پیرهادی عضو شورای شهر تهران، در ادامه گفت: من رای گیری مخفی و غیرعلنی را به صلاح نمی دانم و اصرار دارم به عنوان یک عضو شورای شهر که رای گیری علنی باشد چه برای ریاست شورا چه برای شهردار تهران، اعضای شورا علنی انتخاب خود را اعلام کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار