|
|
کدخبر: ۳۳۵۱

حضور شهردار در جلسات هیات دولت می تواند به منزله حضور نمایندگان شهرداری های سراسر کشور نیز به حساب آِید که از این طریق مسائل ومشکلات کشور شهرداریهای سرار کشور به طور مستقیم و در جمع کلیه اعضای کابینه به آنها انتقال یابد.

به گزارشامیدبه نقل از تابناک، حضور شهردار در جلسات هایت دولت یکی از مضوعاتی است که از نظر بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان سیاسی امری ضروری به نظر می رسد، این افراد بر این عقیده هستند که تهران به عنوان پایتخت ایران جدای از مسائل شهری و منطقه ای از لحاظ سیاسی و ملی نیز دارای اهمیت خواصی است.

تاریخچه حضور شهردار در جلسات هیات دولت به زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بر می‌گردد، در آن زمان پیگیری های شورای اول سبب شد شهردار تهران در دولت حاضر شود. دولت در آن زمان تمایل داشت آقای عبدالله نوری که رئیس شورای شهر بود در جلسات شرکت کند اما خود وی اعتقاد داشت حضور شهردار می تواند به نفع پایتخت باشد.

بعد از انتخاب غلام حسین کرباسچی به عنوان شهردار تهران، رئیس جمهور وقت از وی برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت کرد. هرچند شهردار تهران بدون حق رای در این جلسات حاظر می شد اما به نظر می رسید که حضور او می توانست مسائل تهران را که صرفا یک شهر نیست و مشکلات آن مشکلات ملی است را کاهش دهد.

این روال ادامه پیدا کرد و حتی وقتی کرباسچی از شهرداری تهران رفت شهرداران دیگر در جلسات هیات دولت شرکت کردند، در جریان انتخاب شهردار جدید به دلیل مشکلات اساسی که دولت وقت و خصوصا وزارت اطلاعات با محمود احمدی نژاد برای تصدی این پست داشت، احمدی نژاد به جلسات هیات دولت دعوت نشد.

در سال ۸۴ بعد انخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری به دلیل کینه ای که از دولت قبلی داشت شهردار را به جلسات هیات دولت دعوت نکرد اما با فزونی گرفتن انتقادات در خصوص عدم دعوت شهردار، منابع نزدیک به دفتر احمدی نژاد به صورت غیر رسمی عنوان کردند که نظر احمدی نژاد، تدوین آئین نامه ای جدید برای چگونگی حضور افرادی به جز اعضای کابینه همانند شهردار تهران، رییس صدا و سیما و مشاورین رییس جمهور در جلسات هیات دولت است.

بنا بر همین گزارشات احمدی نژاد تاکید کرد: در صورتی که شهردار تهران بخواهد در جلسات هیات دولت شرکت کند، باید آئین نامه ای جدید تصویب و قانونی برای آن وضع شود.(آفتاب۱۶/۰۸ / ۱۳۸۴)

این آیین نامه که در آن زمان سر و صدای زیادی در بین رسانه ها ایجاد کرد هیچ گاه در دولت احمدی نژاد تدوین و اجرایی نشد و همچنان شهردار پایتخت از حضور در جلسات کابینه منع گردید. اما بار دیگر با انتخاب شورای شهر چهارم این بحثتبدیل به بحثداغ شد و برخی از اعضای شورای شهر از رئیس جمهور درخواست کردند تا شهردار را به کابینه بر گرداند.

منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل، سرعین و نمین دو روز پیش خبر از موافقت رئیس جمهور از این خواسته اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس داد و گفت: دکتر حسن روحانی معضل ۱۰ ساله شهر تهران را حل کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور موافقت کرده است که شهردار تهران در جلسات هیئت دولت شرکت کند و ما نیز از وی قدردانی می‌کنیم.

حقیقت‌پور در ادامه تصریح کرد: در دوره آقایان خاتمی و احمدی نژاد شهردار تهران در جلسات هیئت دولت شرکت نمی‌کرد، اما موافقت با این مسئله باعثمی‌شود که مشکلات شهر تهران به عنوان پایتخت کشور در سطح دولت مطرح شده و دولت برای حل این مسائل تدابیر لازم را در دستور کار قرار دهند.

نماینده اردبیل در پایان اظهار داشت: از رئیس‌جمهور کمال تشکر را داریم که نسبت به حل این مسئله اقدام کرد و امیدواریم مسائل این‌چنینی به سوی بهبودی و مرتفع شدن پیش برود.

همچنین امروز کمال الدین پیر موذن نیز از این اقدام رئیس جمهور تشکر کرد و در گفت و گوی خود با تابناک اظهار داشت: از حسن روحانی به دلیل دعوت از شهردار تهران برای حضور در جلسات کابینه تشکر می کنیم.

وی اظهار داشت امید است اتخاذ این تصمیم راهگشا و حلال بسیاری از معضلات موجود در شهر تهران باشد که حل این مشکلات یعنی حل کردن بسیاری از مشکلات ملی و منطقه ای به حساب می آید همچنین حضور شهردار در جلسات هیات دولت می تواند به منزله حضور نمایندگان شهرداری های سراسر کشور نیز به حساب آِید که از این طریق مسائل ومشکلات کشور شهرداریهای سرار کشور به طور مستقیم و در جمع کلیه اعضای کابینه به آنها انتقال یابد.

به این ترتیب از این پس شهردار پایتخت می تواند در جساتی که با حضور تمام اعضای کابینه تشکیل می شود حاضر شود، این مسئله از آن جهت که با حضور تمام وزرا و کسانی که در تصمیم گیری های کلان کشور دخالت دارند حائز اهمیت خواصی است و می تواند بهترین فرصت را در اختیار شهردار تهران قرار دهد تا موضلات جامعه را به نفع بهتری حل کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار