|
|
کدخبر: ۳۴۵۸

وزیر امورخارجه اعلام کرد که سفر دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعی شد.

به گزارشامیدبه نقل از ایرنا، «محمدجواد ظریف» روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد.


وی با یادآوری این که درحال برنامه‌ریزی سفر رییس جمهوری هستیم، افزود: دکتر روحانی یک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و یک سخنرانی در حوزه خلع سلاح هسته ای به عنوان رییس جنبش عدم تعهد دارد.
رییس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: رییس جمهوری در جلسه وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد نیز سخنرانی می کند.
ظریف از دیگر برنامه‌های سفر دکتر روحانی به نیویورک را دیدار با ایرانیان مقیم و نخبگان ذکر و تصریح کرد: دیگر دیدارها و برنامه‌های خبری رییس جمهوری اسلامی ایران در حال تدوین و برنامه‌ریزی است.

**تیم مذاکره کننده نهایی شد
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره کننده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخص شده است، گفت: فکر می‌کنم تصمیم نهایی در مورد تیم مذاکره کننده توسط رییس جمهور نهایی شده است و دفتر دکتر روحانی ابلاغ می کند.

**مشکلی برای دیدار با وزیر خارجه انگلیس نداریم
ظریف همچنین درمورد درخواست وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با وی اظهارداشت: ما مشکلی برای دیدار نداریم، «ویلیام هیگ» درخواست دیدار کرده است و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک این دیدار انجام شود که باید دید از این دیدار چه حاصل خواهد شد.

**گروهی تندرو دامی را برای اوباما پهن کرده اند
وی همچنین در پاسخ به این که اوباما گفته است از کنگره آمریکا برای حمله به سوریه مجوز می گیرد، اظهارداشت: کنگره آمریکا نمی تواند برای جامعه بین المللی تصمیم بگیرد و مجرای قانونی تصمیم برای این گونه مقدمات مشخص است.


خبرنگار دیگری پرسید: آیا ایران درمورد حمله به سوریه پیام خاصی به آمریکا داده است؟
وزیر امور خارجه نیز پاسخ داد: ما پیامی به صورت خاص نداده ایم اما همواره جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را اعلام کرده است.
ظریف یادآور شد: ما همواره اعلام کرده ایم هرگونه اقدام نظامی در منطقه ما هم با اصول حقوق بین الملل مغایرت دارد و هم خارج از چهارچوب سازمان ملل متحد است و علاوه بر آن سبب عواقب ناخواسته در منطقه می شود.
وی با تاکید بر این که به طور حتم کسی که حمله را آغاز می کند، نمی تواند تمام عواقب آن را کنترل کند، ادامه داد: این تحلیل ما از اوضاع منطقه است و نکاتی است که ما بطور شفاف مطرح کرده ایم.
رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی همواره استفاده از این سلاح ها را محکوم کرده است و ما به هیچ عنوان نمی توانیم بپذیریم که سلاح شیمیایی در منطقه استفاده شود.


ظریف یادآور شد: از سوی دیگر نمی توانیم بپذیریم که در این منطقه به شدت ملتهب با استفاده غیرقانونی از زور شرایط منطقه ملتهب تر شود و به دنبال آن افراط، تندروی و اختلافات درونی منطقه افزایش یابد.
وی افزود: تصور ما این است که آقای اوباما به دلیل این که براساس دستور کار مقابله با جنگ وارد کاخ سفید شده و همواره تلاش کرده است حداقل به صورت علنی جنگ های آمریکا را پایان دهد، چندان تمایلی ندارد که وارد یک جنگ جدید شوند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: احساس می کنیم گروهی در منطقه ما و یک گروه تندرو در آمریکا دامی را برای آقای اوباما و تمام منطقه پهن کرده اند که درایت حکم می کند در این دام گرفتار نشوند.
ظریف تاکید کرد همه کسانی که به آینده بهتر در منطقه و دنیا می اندیشند باید تلاش خود را به کار گیرند تا از یک جنگ فاجعه آمیز جلوگیری کنند.

**تلاش جنبش عدم تعهد جلوگیری از جنگ در سوریه است
خبرنگاری پرسید: با توجه به این که ایران ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، آیا این جنبش نشست فوق العاده یا فعالیت دیگری برای ممانعت از جنگ در سوریه انجام خواهد داد؟
وزیر امور خارجه پاسخ داد: همکاران ما در دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که در سازمان ملل متحد در نیویورک مستقر است، مشغول رایزنی هستند.
ظریف با بیان این که موضع اصولی جنبش عدم تعهد، مخالفت با استفاده از زور خارج از چهارچوب منشور ملل متحد است، یادآور شد: این جنبش همواره بر این موضع پافشاری کرده است و در مورد این که چگونه این موضع می تواند توسط جنبش عدم تعهد اعلام شود، رایزنی ها ادامه دارد.

**وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن گفت: هیات کنسولی در این زمینه اعزام کرده‌ایم و دولت یمن قول داده است این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند و ان شاءالله در آینده نزدیک پاسخ های خوبی را دریافت خواهیم کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار