|
|
کدخبر: ۳۴۷۶

رییس‌جمهوری روسیه نسبت به اقدام یک‌جانبه نظامی غرب علیه سوریه هشدار داد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد، در صورتی که سازمان ملل قطعنامه‌ای را مبنی بر اقدام نظامی علیه سوریه صادر کند، مسکو از آن حمایت خواهد کرد. پوتین گفت: صدور قطعنامه سازمان ملل متحد تنها در صورتی محتمل است که ثابت شود دمشق از گاز سارین علیه سوری‌ها استفاده کرده است.

رییس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه یک تلویزیون این کشور و خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: مسکو بخش‌هایی از سامانه موشکی دفاع هوایی S - ۳۰۰ را در اختیار سوریه قرار داده است اما انتقال برخی دیگر از تجهیزات اکنون متوقف شده است.

وی افزود: در صورتی که غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد به سوریه حمله کند، روسیه می‌تواند سامانه‌های موشکی خود را به هر جایی(از جمله دمشق) بفروشد.

پوتین همچنین اعلام کرد، از اینکه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نشست خود با وی را لغو کرده است " بسیار ناخرسند " است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همانطور که مردم آمریکا اوباما را انتخاب نکردند که رضایت روسیه را جلب کند، مردم روسیه نیز در انتخاب دولتشان جلب نظر آمریکا را مدنظر قرار نداده‌اند.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: ما با یکدیگر همکاری می‌کنیم و اختلاف نظرهایی نیز داریم با این حال می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که منافع مشترک جهانی باید مدنظر قرار گیرد.

پوتین گفت: از نظر ما بسیار بیهوده و احمقانه است که نیروهای مسلح سوری که اکنون مورد هدف نیز قرار می‌گیرند دست به استفاده از تسلیحات شیمیایی بزنند در حالی که می‌دانند چنین اقدامی زمینه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه را فراهم خواهد ساخت.

این در حالی است که دولت اوباما مدعی است نیروهای دولتی سوریه در حمله ۲۱ اوت از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند؛ ادعایی که دمشق به شدت آنرا رد می‌کند.

رییس جمهوری روسیه که سابقه فعالیت در کا. گ. ب را نیز در پرونده دارد، تصریح کرد: اگر اطلاعاتی مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط ارتش سوریه وجود دارد باید اسناد آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود و حتی در این صورت باید این اسناد و اطلاعات متقاعد کننده باشد.

پوتین تصریح کرد: این اطلاعات نباید بر پایه شایعات یا داده‌های برخی سرویس‌های خاص از جمله سرویس‌های استراق سمع و مکالمات عادی و نظیر اینها باشد.

پوتین اعلام کرد: حتی در آمریکا کارشناسانی هستند که معتقدند اسناد ارائه شده از سوی دولت آمریکا متقاعد کننده به نظر نمی‌رسد و با توجه به این اسناد و مدارک این احتمال وجود دارد که اپوزیسیون سوریه در اقدامی تحریک‌آمیز دست به استفاده از تسلیحات شیمیایی زده باشد.

وی اطلاعات ارائه شده توسط واشنگتن را به اطلاعات ارائه شده از سوی دولت جورج بوش پیش از آغاز حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ تشبیه کرد. در آن زمان دولت بوش در اختیار داشتن تسلیحات کشتار جمعی را بهانه‌ای برای حمله به عراق قرار داد.

پوتین اظهار کرد: در آن زمان همه این اسناد اشتباه از آب درآمد اما با این شرایط حمله نظامی به عراق انجام شد؛ حمله‌ای که بسیاری از آمریکایی‌ها آن را یک اشتباه قلمداد می‌کنند.

رییس جمهوری روسیه تصریح کرد: حمایت از استفاده از اهرم نظامی علیه سوریه را در صورتی منتفی نمی‌داند که مدارک قطعی مبنی بر استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوریه وجود داشته باشد.

با این حال پوتین به واشنگتن هشدار داد که حمله نظامی به سوریه بدون اجازه سازمان ملل متحد اقدامی " درست " نخواهد بود و نشان دهنده " خشونت طلبی " است.

پوتین در پاسخ به این پرسش که چه نوع اسنادی روسیه را در استفاده نیروهای اسد از تسلیحات شیمیایی متقاعد می‌کند، گفت: باید بررسی تخصصی و عمیقی صورت گیرد و در آن اسنادی به کار گرفته شود که شفاف باشد و برای کسی جای تردیدی باقی نگذارد.

وی ادامه داد: اکنون برای گفتن اینکه واکنش روسیه در صورت اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه چه خواهد بود بسیار زود است. ما نظرات خاص خود را درباره اینکه چه خواهیم کرد، داریم. ما برنامه‌هایی داریم.

پوتین اعلام کرد: سامانه موشکی S - ۳۰۰ سلاحی بسیار قدرتمند است و روسیه قراردادی را برای تحویل این سامانه به سوریه امضا کرده است. ما برخی از بخش‌های این سامانه را به سوریه تحویل داده‌ایم اما ارسال کامل این سامانه هنوز محقق نشده است و در حال حاضر ما فرایند تحویل را به حالت تعویق درآورده‌ایم.

رییس جمهوری روسیه اظهار کرد: در صورتی که مشاهده کنیم گام‌هایی در راستای تعرض قوانین بین‌المللی کنونی برداشته می‌شود، باید به این فکر کنیم که در آینده چه اقدامی داشته باشیم به‌ویژه در خصوص اقدام درباره تحویل سلاح‌های حساس به مناطقی خاص.

پوتین از اوباما به عنوان " شریکی سازنده و صریح " یاد کرد. وی همچنین متعهد شد به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در زمینه پرونده ادوارد اسنودن افشاگر اسناد محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا کمک کند.

با این حال پوتین تصریح کرد: آمریکا اجازه داده است اسنودن به کشوری برود که با آن قرارداد استرداد ندارد. روسیه هم پناهندگی موقت به اسنودن داده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار