|
|
کدخبر: ۳۵۰۸

مطابق شنیده‌ها مشایی اینک در کنار احمدی‌نژاد در ساختمان خیابان لادن مستقر شده و هر روز گزارش‌های دقیقی از آخرین اقدامات دولت جدید دریافت می‌کند گزارش‌هایی که توسط مدیران هنوز بر سرکار مانده‌اش در وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی برایش ارسال می‌شود تا اسفندیار دولت دهم بتواند تصمیم گیری مناسب را درباره واکنش به آن‌ها انجام دهد.

به گزارشامیدبه نقل از افکار، برخی آن را دعوای بی‌حساب و کتاب سیاسی بین دو مسئول سابق و فعلی در دو دولت مختلف می‌دانند و معتقدند دعوا بین اصلاح طلبان و اصولگرایان است عده‌ای دیگر اما دیگر معتقدند کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و باید مشخص شود دقیقا در ۴۵ روز آخر دولت دهم چه گذشته. با همین حرف و حدیث‌ها است که دعوای رسانه‌ای اکبر ترکان و حمید بقایی مسئولان فعلی و سابق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همچنان ادامه دارد.

این روز‌ها ماجرای ۱۶ میلیاردی مانند بسیاری از ماجراهای مالی که در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بر ملا شد، به حرف و حدیث‌های روزانه مردم راجع به سیاست تبدیل شده است. هدیه ۱۶ میلیاردی که گفته می‌شود تنها یک نمونه از اقدامات دولت دهم در ۴۵ روز آخر فعالیتش بوده است.

اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی یک سر این دعواست که ماموریت یافته در شورای عالی مناطق آزاد فعالیت کند و سر دیگر ماجرا به یکی از خبرساز‌ترین چهره‌های حلقه نزدیکان احمدی‌نژاد برمی گردد یعنی حمید رضا بقایی.


ماجرا از افشا شدن ماجرای ۱۶ میلیارد تومان هدیه نهاد ریاست جمهوری به دانشگاه ایرانیان - دانشگاه تاسیس شده توسط احمدی‌نژاد وحلقه یارانش - آغاز شد. روزنامه‌ها اسنادی را منتشر کردند که نشان می‌داد نهاد ریاست جمهوری کمکی ۱۶ میلیاردی به این دانشگاه هنوز تاسیس نشده انجام داده است که مسلما انتظار می‌رفت غیر قانونی باشد چرا که هیچ کدام از دانشگاههای غیر انتفاعی دیگر نتوانسته بودند از «وام» و یا «قرضی» که بقایی گفته بود بهره‌مند شوند.

جنجال رسانه‌ای به پا شده بر سر این رقم شگفت انگیز همچنان ادامه داشت که ترکان با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی پرده از اقدامات دیگر بقایی در روزهای آخر فعالیتش در سمت ریاست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پرده برداشت. او در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی از واگذاری برخی ساختمان‌ها و خودروهای مناطق آزاد به «خانه ایرانیان» موسسه‌ای بین المللی که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به عنوان زیر شاخه‌ای از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تاسیس شده بود پرداخت و گفت اسناد ما نشان می‌دهد واگذاریهای غیر قانونی دیگری نیز در این زمینه بوده است.

ترکان در این گفت‌و‌گو از واژه‌هایی استفاده کرد که بار دیگر مانند ماجرای ۱۶ میلیارد واکنش بقایی را به همراه داشت. ترکان معتقد بود این اموال در واقع از طریق موسسه «خانه ایرانیان» به «دانشگاه ایرانیان» که دانشگاهی غیر انتقاعی و غیر دولتی تحت نام این موسسه است، منتقل شده است. او با بیان اینکه منطقه آزاد به حیات خلوت برخی کار‌ها تبدیل شده است، گفت: ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی‌نژاد(ایرانیان) واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیات خلوت دولت سابق انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارثپدرتان است؟

بقایی اما همه اقدامات دولت در این زمینه را قانونی دانست و از ترکان خواست عذر خواهی کند. ترکان نیز در ادامه به اسنادی که از این ماجرا در دست داشت اشاره کرد و گفت باید از اقداماتی که طی این ۴۵ روز آخر انجام شده، کتاب نوشت.

قضاوتی در کار نیست؟

دعواهای رسانه‌ای اما به ظاهر قرار نیست به صورت حقوقی بررسی شوند و مشاور عالی رییس جمهور در گفت‌و‌گویی اعلام کرده که با وجود اینکه به این مسایل پرداخته می‌شود و به اقداماتی نظیر این واگذاری‌ها پرداخته می‌شود، شکایتی به قوه قضاییه ارسال نخواهد شد. ترکان در این باره گفته است: ما با آقای بقایی رابطه داریم و مشکل قضایی پیدا نمی‌کنیم بلکه این را با هم بحثو با گفت‌وگو حل می‌کنیم.

اما پشت پرده این گلایه‌ها و انتقادات تند و پاسخهای تند و تیز‌تر چیست؟
نگاهی به نقش و فعالیت این دو نفر در دو دولت دهم و یازدهم و همچنین فعالیت‌های جدیدی که به این افراد محول شده، به خوبی ابعاد جدید این پرونده پر سر و صدای رسانه‌ای را مشخص می‌سازد.

فرصت ۱۰۰ روزه و گزارش آماری از وضعیت کشور

اکبر ترکان مشاور ارشد حجت الاسلام حسن روحانی است که گفته می‌شود بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و همچنین نظارتی که قرار است در دولت انجام شود، با نظارت و مشاوره با وی انجام می‌شود. ترکان نیز قرار است مانند سایر وزرا و مسئولین دولت یازدهم در فرصت ۱۰۰ روزه اول کار دولت گزارشی از شرایط مجموعه تحت مدیریتش را به دولت ارائه کند تا رییس جمهور همانطور که در گفت‌و‌گوهای خود به مردم وعده داده بود گزارشی جامع از وضعیت وزارتخانه‌ها و ادارات و همچنین اوضاع کلی اقتصادی کشور و راه حلهای پیش رو ارائه کند.

اما چرا فقط اوست که چنین جنجال و سر و صدایی را راجع به عملکرد دولت قبل در مجموعه تحت مدیریتش به راه انداخته است؟ علت اصلی این است که او را برای مجموعه‌ای انتخاب کرده‌اند که مهم‌ترین، نزدیک‌ترین و البته با وفا‌ترین نیروهای احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی آن را مدیریت می‌کرده‌اند و هر عمل غیر قانونی و یا اقدامات ویژه‌ای که قرار بوده انجام شود توسط همین حلقه اصلی یعنی رحیم مشایی، بقایی و رحیمی انجام شده است.

واکنش احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد از زمانی که با پست ریاست جمهوری خداحافظی کرد، روزه سکوت نیز گرفت. خبرنگاران سعی کرده‌اند در حاشیه مراسم‌های مختلف برای گفت‌و‌گویی کوتاه به سراغ او بروند اما احمدی‌نژاد اعلام کرده است قصد ندارد با هیچ رسانه‌ای مصاحبه کند تا فضای آرامش کشور به هم نریزد. این آرامش اما این روز‌ها در کوچه لادن و ساختمان لادن که محل استقرار دفتر رییس جمهور است برقرار نیست و هر روز رفت و آمدی تازه در آن صورت می‌گیرد.

اکثرا وزرای دولت دهم هستند که با حضور در محل کار جدید رییس جمهور سابق با او صحبت می‌کنند و آنقدر رفت و آمد‌ها و جلسات به درازا می‌کشد که گویی کار مهم دولتی در آن در جریان است. نزدیکان احمدی‌نژاد می‌گویند اخبار دقیق و به روزی از اوضاع کشور به دفتر او مخابره می‌شود و با وجود صحبت‌ها و انتقاداتی که به عملکرد دوران مسئولیت او می‌شود، احمدی‌نژاد قصد دارد به تمام این انتقادات با سکوت پاسخ دهد تا زمان مناسب آن فرا رسد.

این منابع نزدیک معتقدند برنامه ریزیهای گسترده‌ای از هم اکنون برای هماهنگ کردن تیم نزدیک به احمدی‌نژاد برای اجرای برنامه‌ها در دانشگاه ایرانیان و احتمالا برنامه ریزیهای بعدی برای حضور دوباره در عرصه سیاست کشور است و پاسخ دادن هر روزه به این اخبار، اجازه نمی‌دهد احمدی‌نژاد مدتی به دور از حاشیه‌های همیشگی خود را مشغول کار در دانشگاه و همچنین برنامه ریزی برای آینده کند. در حقیقت اگر قرار باشد رجعتی به عرصه سیاسی کشور نیز انجام شود، بهتر است این دوران در سکوت خبری سپری شود.

احمدی‌نژاد اگر بخواهد از هم اکنون هر روز به دنبال پاسخگویی درباره عملکرد پیشین دوستان خود باشد، باید به آماری که قرار است بعد از پایان مهلت ۱۰۰ روزه روحانی به وزرا و مسئولانش نیز ارائه می‌شود پاسخ دهد و این در حالیست که او قصد دارد با آماری که از عملکرد دولت جدید طی چند سال آینده تولید می‌شود کار برنامه ریزی تبلیغاتی خود را انجام دهد. به همین دلیل هم ترجیح می‌دهد اولا هر انتقادی را زمانی پاسخ دهد که کار به شدت رسانه‌ای شده باشد و سکوت در قبال آن غیر ممکن باشد و ثانیا این پاسخ‌ها توسط او داده نشود و هر کدام از مسئولین قبلی خود پاسخگوی عملکرد دولت در زمینه‌های مختلف باشند. با این حال بقایی که هم اینک نیز به عنوان معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان انتخاب شده، باید کار پشتیبانی رسانه‌ای گروه را نیز انجام داده و به سیبل اصلی انتقادات تبدیل شود.

مشایی کجاست؟

اما در این میان جای یک نفر دیگر هم خالی است؛ اسفندیار رحیم مشایی، فردی که زمانی از او با نام سرحلقه جریان انحرافی نام برده می‌شد مدت‌ها است سکوت کرده و هیچ خبری از او منتشر نمی‌شود. مطابق شنیده‌های افکارنیوز مشایی اینک در کنار احمدی‌نژاد در ساختمان خیابان لادن مستقر شده و هر روز گزارش‌های دقیقی از آخرین اقدامات دولت جدید دریافت می‌کند گزارش‌هایی که توسط مدیران هنوز بر سرکار مانده‌اش در وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی برایش ارسال می‌شود تا اسفندیار دولت دهم بتواند تصمیم گیری مناسب را درباره واکنش به آن‌ها انجام دهد. هنوز مدت زیادی از بر سر کار آمدن دولت روحانی نمی‌گذرد و مشایی این فرصت را دارد تا از طریق چشم و گوش‌هایش در دولت یازدهم بر جریان اخبار مسلط باشد، موقعیتی که همچنان به او این فرصت را می‌دهد یک گام جلو‌تر از دولتمردان جدید حرکت کند با این همه باید منتظر ماند و دید رقابت این دو جریان سیاسی در روزهای آینده چه اخباری را برای رسانه‌های کشور به ارمغان می‌آورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار