|
|
کدخبر: ۳۷۲۱

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از نخستین برنامه های دولت بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی است، گفت: برنامه های اقتصادی دولت در سه مقطع چند ماهه، یکساله و بلند مدت در دستور کار قرار دارد.

به گزارشامیدبه نقل از ایرنا، نوبخت در نخستین نشست خبری خود که امروز(دوشنبه) در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، به شرح مصوبات دولت برای رونق اقتصادی در کوتاه مدت پرداخت و افزود: این جلسه در جهت تبیین و تفسیر مطالبی است که رییس جمهوری سه شنبه هفته گذشته درباره اقداماتی که به صورت مصوبات و تصمیمات هیات دولت در جهت رفع موانع تولید اتخاذ شده بود، بیان کرد.
وی اظهار داشت: رییس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی، مطالبی را به اطلاع عموم مردم بزرگوار ایران به ویژه افرادی که در رابطه با تولید و فضای کسب و کار فعال هستند، رساند و این جلسه ما نیز در ادامه آن جلسه است که تفسیرهایی نسبت به آن مطالب خواهم داشت.



**ضرورت اطلاع رسانی بیشتر اقدامات یک ماه گذشته دولت
نوبخت با یادآوری سخنان خطیب نماز جمعه هفته گذشته تهران مبنی بر این که انتظار مردم ایران این است که دولت اقداماتی را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهد، افزود: ما از ایشان تشکر می کنیم که نیاز و مطالبات مردم را از این تریبون مقدس اعلام می کنند. این موضوع گویای آن است که برخی از کارهایی که در کمتر از یک ماه گذشته انجام شده، نیاز به اطلاع رسانی بیشتر دارد.
سخنگوی دولت به عمر یک ماهه دولت تدبیر و امید اشاره و تصریح کرد: باید تلاش کنیم، آنچه خدمتگزاران مردم در سنگر دولت انجام دادند، به درستی به مردم اطلاع رسانی کنیم.
نوبخت اظهار داشت: بهبود وضعیت اقتصادی مهمترین مطالبه مردم است و این امر می تواند خود را در دو شاخص تورم و بیکاری خود را نشان دهد. بنابراین اگر دولت بتواند برنامه های خود را در جهت مهار تورم و افزایش سطح اشتغال که منجر به بهبود معیشت خانواده های ایرانی شود، انجام دهد، دقیقا در راستای همان مطالبات مردم گام برداشته است.



***برنامه های اقتصادی در سه سرفصل تهیه شده است
سخنگوی دولت ادامه داد: باید بپذیریم که دولت برای رسیدن به این اهداف می بایست با برنامه عمل کند و ما به این منظور سه سرفصل را در دستور کار خود قرار دادیم.
وی با بیان این که دولت برنامه های اقتصادی را در سه مقطع کوتاه مدت، یکساله و بلند مدت پیگیری خواهد کرد، گفت: یک برنامه دولت برنامه کوتاه مدت اقتصادی است که باید چند ماهه از سوی دولت اجرایی شود.
سخنگوی دولت افزود: برنامه های دیگر دولت یک ساله است که باید در قالب بودجه سنواتی آن را لحاظ کنیم؛ بنابراین تمامی اقداماتی که در جهت تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۹۳ از نهم شهریور ماه در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تشکیل شد، در واقع بستر سازی و آماده کردن زمینه های اجرایی برنامه هایی است که دولت می خواهد در یکسال آینده انجام دهد.


وی تصریح کرد: از نظر ما بودجه فقط یک سند نیست که نشان دهد منابع و مصارف در یکسال آینده چگونه است، بلکه بستری است که همه برنامه های یکسال آتی دولت در آن منعکس است.
سخنگوی دولت توضیح داد: به همین دلیل، غیر از آنکه در ستاد بودجه در حال فعالیت هستیم، جلسات مستمر تیم اقتصادی با حضور رییس جمهوری تشکیل می شود که در این جلسات، تمامی مباحثاصلی مانند نگاهمان به ارز، هدفمند کردن یارانه ها، مسکن مهر و تمامی مواردی که دولت باید در برنامه های خود ببیند، در قالب برنامه یک ساله برای سال ۹۳ از هم اکنون در حال طراحی است.
به گفته سخنگوی دولت، برنامه دیگر برای بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی و نهایتا بحثتوسعه برنامه های بلند مدت است که در قواره اجرای قانون برنامه پنجم و طراحی برنامه ششم که از سال دیگر آغاز می شود، است.
وی اظهار داشت: امروز در این جلسه بر برنامه های کوتاه مدت که باید طی چند ماه انجام دهیم معطوف می شوم.


**بهبود مدیریت یکی از رویکردهای برنامه های کوتاه مدت
سخنگوی دولت افزود: انتظاری که از یک برنامه کوتاه مدت چند ماهه متصور است بیشتر رویکردهای مدیریتی است که با بهبود مدیریت بتوانیم از منابع موجود استفاده بهینه کنیم تا بستر سازی های لازم برای بهبود فضای کسب و کار آغاز شود.
وی ادامه داد: ضمن این که از هم اکنون دولت به ویژه شخص رییس جمهوری به دنبال بسترسازی های مناسب برای اقتصاد ایران در عرصه اقتصاد جهانی است.
وی با اشاره به سفر رییس جمهوری به قرقیزستان و همچنین سفر هفته آینده اش به نیویورک گفت: رییس جمهوری در این سفرها ضمن تعقیب منافع ملی نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال فراهم کردن بسترهایی است که چرخ اقتصاد ایران روان تر حرکت کند.


*** تدبیر مرد تدبیر و مذاکره در سفرهای خارجی
سخنگوی دولت تاکید کرد: بنابراین همه اهداف رییس جمهوری در سفرها فقط تقویت همگرایی های سیاسی نیست بلکه به همکاری های اقتصادی در جهت تامین اهداف در بلند مدت فکر می کند.
نوبخت تصریح کرد: امیدواریم همان طور که سفر هفته گذشته رییس جمهوری متناسب با این هدف پیش رفت و مطلوب بود، انشاء الله در سفرهای دیگر وی از جمله سفر آتی به نیویورک نیز همین اهداف پیگیری خواهد شد و ما از دکتر روحانی که مرد تدبیر و مذاکره است، همین انتظار را داریم که بتواند در عرصه های جهانی حقوق ملت ایران را به نحو شایسته صیانت و استیفا کند، با همان ادبیات فاخری که وی در مذاکرات داشته و در پیش خواهد داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار