|
|
کدخبر: ۳۸۵۵۸

با موضوع رابطه با آمریکا

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه روحیه مقاومت تا زمانی که آمریکا سیاست هایش را نسبت به ایران تغییر نداده باید وجود داشته باشد، گفت: روحیه استکبارستیزی و دشمنی با آمریکا در ذات انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارشامید، فؤاد ایزدی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاست خارجی به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در مناظره با صادق زیباکلام با موضوع رابطه با آمریکا گذشته، حال، آینده حضور یافت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: ما باید با توجه به تقابل ۶۰ ساله ای که با آمریکا داشتیم تاریخ این ارتباط را بشناسیم. ما باید بدانیم که چرا در بخشی از جامعه ما آمریکا ستیزی وجود دارد و چرا دانشجویان ما در سال ۵۸ به جای اشغال سفارت ژاپن سفارت آمریکا را تسخیر می کنند.

وی در ادامه گفت: جواب این سؤالات به سیاست های آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی بر می گردد. بر همین اساس بود که خانم آلبرایت کودتای ۲۸ مرداد را عاملی برای انقلاب جمهوری اسلامی و تسخیر سفارت آمریکا دانست.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر آمریکا دست از سیاست های ظالمانه اش نسبت به جمهوری اسلامی بردارد ایران نیز در مورد رابطه اش با این کشور تجدیدنظر می کند. ما نباید دیدی نسبت به ۱۳ آبان داشته باشیم که باعثضعیف شدن روحیه مقاومت در بین مردممان شود چراکه طرف مقابل هیچ گام مثبتی بر نداشته است. برای مثال رئیس جمهور ما که در نیویورک به نرمی سخن گفت چرا وندی شرمن اعلام کرد در DNA ایرانی ها فریب و نیرنگ وجود دارد در حالیکه اگر کشوری مستحق چنین صفتی باشد قطعاً آن کشور آمریکا خواهد بود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به سیاست های دولت اصلاحات در برابر آمریکا نیز گفت: در دوران خاتمی دولت ایران به شدت در قضیه افغانستان به آمریکا کمک کرد اما آمریکا در جواب این اقدام دولت اصلاحات ایران را محور شرارت خواند.

ایزدی همچنین با اشاره به لزوم تقویت روحیه مقاومت در بین مردم ایران، گفت: اگر در بین مردم روحیه مقاومت کم شود عاقبت کشور ما مانند مصر خواهد شد. روحیه مقاومت در کشور ما باعثمی شود حکومتی که مردم خواهان آن هستند در کشور مستقر شود.

وی تأکید کرد: دولت روحانی زمانی می تواند بقا داشته باشد که مردم مقاومت خود را حفظ کنند و اگر این روحیه گرفته شود کشور ما یک مصر دیگر خواهد شد.

فؤاد ایزدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: چرا عده ای آمریکاستیزی را برابر طرفداری با مارکسیس می دانند.

وی افزود: اگر عده ای معتقدند دولت های ضد آمریکا، دیکتاتور هستند پس چطور عربستان و بحرین و قطر نیز دیکتاتورگونه عمل می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با تأکید بر اینکه ما مخالفت با آمریکا را به خاطر نفس ضدیت با آمریکا نمی خواهیم، گفت: حکومت آمریکا به خاطر ساختار سیاسی خود که متأثر از لابی های صهیونیستی است سیاست هایی در تضاد با جمهوری اسلامی اتخاذ می کند که جمهوری اسلامی نیز در این حوزه با آمریکا ضدیت دارد.

وی افزود: ما نمی توانیم اعلام کنیم که هرکس مخالف با سیاست های آمریکا است، مارکسیست است اگر اینطور باشد مبارزه با استکباری که در قرآن نیز آمده اینچنین معنی می دهد که خدا هم پس مارکسیست است؟

فؤاد ایزدی با بیان اینکه ما معتقد نیستیم جوانان ما باید برای همیشه مرگ بر آمریکا بگویند، تصریح کرد: ما معتقدیم روحیه مقاومت در جوانان ما تا زمانی که آمریکا سیاست هایش را تغییر نداده باید وجود داشته باشد.

«تا زمانی که آمریکا جمهوری اسلامی را تهدید به حمله نظامی می کند ما نباید روحیه مقاومت را در جوانانمان از بین ببریم. البته در منشور سازمان ملل حمله به یک کشور و تهدید نظامی علیه یک کشور غیرقانونی است.»

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: ضدیت با آمریکا در ذات انقلاب اسلامی است. بدین معنی که مخالف سیاست های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه با طرح این سؤال که ما باید چه کنیم تا فشارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی کم شود؟، گفت: آیا باید آن سیستمی که در دولت اصلاحات وجود داشت که نرم سخن می گفت و به دنبال سازش با آمریکا بود را دنبال کنیم و ۱۳ آبان را جدی نگیریم. در صورتی که این روش قطعاً درست نخواهد بود.

وی ادامه داد: ۱۳ آبان ۵۸ این واقعه را یادآوری می کند که زمانی سفارت آمریکا ایران را اداره می کرد اما حال این کشور مستقل شده است.

فؤاد ایزدی تأکید کرد: ما باید بدانیم زمانی که نسبت به طرف مقابل نرم تر صحبت می کنیم و ارزش های انقلاب را کنار می گذاریم طرف مقابل فشار را بیشتر می کند، آنان نرم تر سخن گفتن روحانی را به دلیل تحریم ها می دانند و معتقدند که نباید این تحریم ها برداشته شوند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه نگاه منفی نسبت به آمریکا و شوروی از همان ابتدای نهضت امام وجود داشته است، گفت: اما در زمان فعلی تفاوت هایی به وجود آمده است. در حال حاضر آمریکا اقدامات خصمانه ای علیه ملت ایران انجام می دهد که روسیه این کارها را انجام نمی دهد. البته کسی در اینجا از روسیه حمایت نمی کند اما وقتی فعالیت های ضد ایرانی روسیه و آمریکا را با هم مقایسه می کنیم آمریکا در رأس آن قرار می گیرد. برای مثال ما و روسیه در خصوص سوریه در یک جبهه قرار گرفته ایم و آمریکا در جبهه دیگر. البته شاید زمانی این رابطه تغییر کند و این جبهه بندی عوض شود.

فؤاد ایزدی در ادامه اشاره ای به مذاکرات هسته ای ایران نیز داشت و در همین رابطه گفت: چند روز پیش خبری را دریافت کردیم که آمریکا نسبت به پیشنهاداتش در آلماتی۲ نیز عقب گرد کرده است که این برای دولت ما خوب نیست. ما امیدواریم دیپلماسی روحانی موفق شود اما باید به تاریخ نیز توجه داشته باشیم که هر بار ما کوتاه آمدیم آنان پیشروی کرده اند. ما امیدواریم که اگر دولت ما در مباحثی کوتاه می آید آمریکا نیز کوتاه بیاید.

فؤاد ایزدی در ادامه بیان داشت که وجود صدای مخالف در داخل کشور نسبت به سیاست های دولت به نفع دولت خواهد بود چراکه قطع کردن صدای مخالف یک نوع خودکشی سیاسی است.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی بر اساس اجماع است، گفت: مقام معظم رهبری به دولتی که بر سرکار آمده نگاه می کنند و بر همان اساس سیاست هایی را که می تواند کمک رسان دولت باشد اتخاذ می کنند و در حقیقت سیاست خارجی ما بر اساس اجماع صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه در آمریکا سه گروه متفاوت در خصوص رابطه با ایران وجود دارند، اظهار داشت: یک عده در آمریکا هستند که سخنان نتانیاهو را تکرار می کنند و معتقدند احمدی نژاد گرگ در لباس گرگ بود و روحانی گرگ در لباس میش است.

وی ادامه داد: گروهی دیگر دولت روحانی را فرصت می دانند و به دنبال آن هستند که امتیازاتی را که از دولت گذشته نتوانستند بگیرند از دولت روحانی بگیرند. گروه سوم نیز معتقدند که سیاست های آمریکا نسبت به ایران باید تغییر کند و تحریم ها هیچ فایده ای نداشته است. البته این گروه در اقلیت هستند و دولت روحانی باید گروه سوم را تقویت کند تا سیاست های آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی تغییر کند.

فؤاد ایزدی در ادامه سخنان خود بیان داشت: بعضی افراد داخلی یک شیفتگی خاصی نسبت به آمریکا دارند و در حقیقت مجذوب آمریکا شده اند که مدیریت این گروه از افراد بسیار سخت خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا از تسخیر سفارتش در ایران غافلگیر نشد، گفت: آنان می دانستند که اگر شاه را بپذیرند احتمال تسخیر سفارتشان در ایران وجود دارد.

فؤاد ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که همیشه مذاکره جواب نخواهد داد، چراکه عده ای در آمریکا منتظر شکست مذاکرات ایران و آمریکا هستند تا روی گزینه نظامی فشار بیاورند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار