|
|
کدخبر: ۳۹۶۱

حسام‌الدین آشنا:

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور تردیدهای زیادی را مدیریت کرد تا به نتیجه مطلوب خود نزدیک شود، گفت: روحانی اگر بدون نقشه بود، اصلاً به نیویورک نمی‌آمد.

به گزارشامید- حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و عضو هیئت همراه رئیس جمهور در نیویورک در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری در خصوص دیدار رئیس جمهور با تعدادی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، گفت: این نشست برای هیئت ایرانی در نیویورک بسیار مهم بود چرا که بسیاری از مالکان، مسئولان و تحلیلگران ارشد رسانه‌های اصلی آمریکا با دعوت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و استقبال از برگزاری آن در این نشست شرکت کردند و این نشست بدون رسانه‌ای انجام شد. وی افزود: فضای این جلسه به‌گونه‌ای بود که شاید برای اولین بار شاهد همدلی رسانه‌های آمریکایی با رئیس جمهور ایران و انتخاب ملت ایران بودیم و بسیاری از شرکت کنندگان در این نشست تأکید داشتند که هرگونه کمکی را برای بهبود تصویر ایران در آمریکا انجام خواهند داد و این کمک را نه از سر اخلاص بلکه از سر بردباری ملت ایران انجام خواهند داد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران صبور بود و اقداماتی را طراحی کرد تا رسانه‌های آمریکا بیش از این نتوانند سیاه‌نمایی چهره ایران را در دستور کار و اولویت خود قرار دهند.

آشنا در ادامه به نحوه پوشش رسانه‌ای حضور رئیس جمهور و هیئت ایرانی در نیویورک اشاره کرد و افزود: من همواره نگران بزرگ‌نمایی بوده‌ام و نمی‌خواهم بگویم که تصویر ایران به‌طور کامل متحول شده است، ولی می‌خواهم تأکید کنم که این تصویر آماده اصلاح شدن است. ما راه بسیار طولانی در پیش داریم تا به دنیای رسانه‌زده امروز اعلام و این موضوع را آشکار کنیم که ایران آن‌ چیزی نیست که به آن‌ها معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: باز شدن درهای ایران به‌روی رسانه‌های کشورهای دیگر و رفت و آمد بین ایرانیان و غیر ایرانیان، چهره جدیدی که دیپلمات‌های ایرانی از ایران ارائه می‌کنند و انتخاب مردم ایران که یک رئیس‌جمهور کاملاً فعال، دیپلمات و حرفه‌ای را انتخاب کرده‌اند، ‌کمک می‌کند‌ تا بسیاری از وقایع رسانه‌ای نه توسط دشمنان ایران بلکه توسط دوستان ایران پیگیری شود.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که هیئت ایرانی برای استفاده توأمان از دیپلماسی رسمی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای چه اقداماتی انجام داده است، گفت: باید دیپلماسی پنهان را به این سه موضوع اضافه کرد چرا که این چهار وجه با یکدیگر کار می‌کنند. در هیئت ایرانی کسانی هستند که توانایی به‌کارگیری و استفاده همزمان این چهار وجه را دارند. ‌هیئت ایرانی مذاکره‌کنندگان حرفه‌‌ای در سطح جهانی دارد و احترامی‌ که این افراد برای هیئت ایرانی آفریدند، کاملاً قابل توجه است.

آشنا تأکید کرد: تیم نمایندگی ایران در نیویورک و تیم رسانه‌ای همراه هیئت ایرانی، دست به دست هم دادند و با مقدمه چینی که در رسانه‌های آمریکایی انجام شده، این امکان را فراهم کردند تا چهره ایرانیان را ایرانیان بسازند و این چهره فقط در اختیار دشمنان ایران نباشد.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته شبکه فاکس نیوز آمریکا به‌شدت پیگیری کرد تا اتهامات جدیدی را به ایران وارد کند، اما هیچ‌یک از رسانه‌های دیگر آمریکایی از او تبعیت نمی‌کنند.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: مصاحبه‌های آقای رئیس‌جمهور در چند روز گذشته به نظر می‌رسد کاملاً حساب‌شده و برای افکار عمومی آمریکا طراحی شده بود. رئیس جمهور مسائل، مشکلات و سوء تفاهم‌ها‌ی به وجود آمده را به‌خوبی می‌شناخت و پاسخ‌های درخور به آن‌ها داد. نمی‌خواهم بگویم بهتر از کاری که هیئت ایرانی در نیویورک انجام داد، ممکن نیست اما می‌توانم بگویم یکی از بهترین هیئت‌های ایرانی تلاش خود را انجام می‌دهد تا فضا را به‌نحو مطلوب مدیریت کند تا اینکه مدیریت شود.

آشنا در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ایرانیان فرشباف‌های ماهری هستند که بر اساس یک نقشه گره گره می‌زنند و بعد از بافت یک فرش بسیار زیبا آماده می‌شود و آیا هیئت ایرانی در صورت بازگشت از نیویورک نقشه‌ای تهیه کرده تا فرشی بر اساس چهار وجه دیپلماسی رایج در جهان بافته شود، اظهار داشت: استعاره زیبایی به کار بردید؛ باید اضافه کنم ایرانی‌ها علاوه بر آن‌که فرش‌بافان خوب و ماهری هستند، رفوگران ماهری هم هستند. تیم ایرانی در نیویورک وظیفه دارد چیزهایی را رفو کند و چیزهایی را ببافد. امیدواریم نتیجه این دو اقدام به‌گونه‌ای باشد‌ که همه یک فرش زیبای ایرانی را شاهد باشند.

واقعیت این است که آقای روحانی اگر بدون نقشه بودند، اصلاً به نیویورک نمی‌آمد. ایشان تردیدهای زیادی را مدیریت کردند تا به نتیجه مطلوب خود نزدیک شود. سفر برای سفر و مذاکره برای مذاکره یا شرکت در اجلاس برای شرکت در اجلاس برای رئیس جمهور به هیچ وجه معنا نداشت. ایشان امکان مذاکره داشتند و مذاکره را انجام دادند و به نتایجی که موردنظرشان بود نیز رسیدند و قدم‌های جدی را پس از نیویورک برخواهند داشت و من مطمئن هستم.

وی در پاسخ به این سؤال " آیا اراده ایجاد صدای واحد در آمریکا را درباره ایران می‌بینید؟ "، گفت: ابتدا لازم بود از ایران صدای واحد شنیده شود که این صدای واحد شنیده شد. هم‌چنین لازم بود تا صداهای متفاوت از درون آمریکا تأیید شود تا معلوم شود که کدام صدا خواسته واقعی بخش اجرایی آمریکا است که این موضوع هم برای ما مشخص شد. زمانی که تکلیف این موضوع مشخص شود، ادامه راه با احتیاط، دقت و ظرافت توسط آدمهای ظریف پیگیری خواهد شد.

مشاور رییس جمهور درباره " آیا اراده سیاسی بین سیاست‌مداران به‌اندازه‌ای است که علاوه بر تغییر لحن، شاهد تغییر رویکرد در آن‌ها باشیم؟ " گفت: هیچ‌یک از اعضای هیئت ایرانی این‌قدر بی‌تجربه نیستند که از تغییر لحن‌ها شیفته و ذوق‌زده شوند اما واقعیت این است که فقط لحن‌ها تغییر نکرده، بلکه دستور کار‌ها در حال تغییر است و تغییر دستور کار اجلاس‌ها، ‌ گفت‌و‌گوهای دوجانبه و جلسات چندجانبه نشانه خوبی است که اقدامات مفیدی در آینده انجام خواهد شد. البته این موضوع بستگی به این دارد که آن‌ها چه‌چیزهایی را از روی میز برمی‌دارند، نه‌اینکه چه‌چیزهایی را روی میز می‌گذارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار