|
|
کدخبر: ۴۱۷۳۹

لاریجانی:

رئیس مجلس در دیدار با رئیس کمیته امور بین‌المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان تأکید کرد: مذاکرات ایران و ۱ + ۵ روند مثبتی به خود گرفته است و مجلس از فضای به وجود آمده برای حل موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، «مئولن اشیمبایف» رئیس کمیته امور بین‌المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان عصر(امروز) سه‌شنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار از قزاقستان به عنوان یک همسایه خوب و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران نام برد و با اشاره به اشتراکات متعدد میان دو کشور، اظهار داشت: مؤلفه‌های راهبردی گوناگونی دو کشور را به هم نزدیک کرده است که باید با بهره‌گیری کامل از تمام ظرفیت‌های موجود به ویژه قابلیت‌های اقتصادی مناسبات دو کشور را در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی هر چه بیشتر تقویت کرد.

وی افزود: علایق و منافع مشترک گسترش حداکثری روابط و مبادلات اقتصادی و تجاری را اقتضا می‌کند و مجلس شورای اسلامی در این خصوص آماده هر گونه همکاری و مساعدت است.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به نقش فعال قزاقستان در موضوعهسته‌ایایران، خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و مجموعه ۱ + ۵ روند مثبتی به خود گرفته است و مجلس شورای اسلامی از فضای به وجود آمده برای حل و فصل موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند.

وی در مورد افغانستان تصریح‌کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای اشغال افغانستان مخالف مداخله خارجی در این کشور بود و اکنون نیز بر این باور منطقی است که مسائل منطقه‌ای باید با همکاری و اشتراک مساعی اعضای آن منطقه حل و فصل شود.

رئیس مجلسدر بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان می‌توانند علاوه به همکاری در زمینه موضوعات مختلف همچون رژیم حقوقی دریای خزر و تأمین امنیت آن، در زمینه مقابله با تروریزم و قاچاق مواد مخدر نیز با یکدیگر همکاری کنند.

«مئولن اشیمبایف» رئیس کمیته امور بین‌المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان در ادامه این دیدار ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات خود با مقامات کشورمان طی سفرش به تهران از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و دوست خوب برای قزاقستان نام برد.

وی افزود: توسعه روابط پایدار در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران برای قزاقستان حائز کمال اهمیت است.

«اشیمبایف» یادآور شد: مجالس دو کشور که از قدرت و اختیارات زیادی برخوردارند نقش کلیدی و تأثیرگذار در تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور دارند و این امر به توسعه همه جانبه مناسبات ایران و قزاقستان کمک شایانی می‌کند.

وی میزان مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را پایین‌تر از سطح انتظار و ظرفیت‌های موجود دانست و متذکر شد: یکی از اهداف اصلی سفر هیئت قزاقی به تهران تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های ممکن برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در کنار روابط خوب سیاسی و پارلمانی بوده است.

«اشیمبایف» در ادامه با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان نیز توضیح داد: قزاقستان از پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران با مجموعه ۱ + ۵ خرسند است و همچون گذشته آمادگی دارد هر گونه مساعدت ممکن را در این خصوص انجام دهد.

رئیس کمیته امور بین‌المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان در پایان افزایش همکاری‌ها و رایزنی‌های مشترک را در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواستار شد.

یادآور می‌شود در این دیدار لاریجانی از همتای قزاقی خود برای سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار