|
|
کدخبر: ۴۴۹۶۵

جلالی:

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه باید مذاکرات با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی درونی کشور به صورت موازی پیش برد، گفت: نباید درباره مذاکرات " قضاوت زودهنگام " کنیم.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در خصوص مخالفت کنگره و سنای آمریکا با کاهش تحریم‌ها علیه ایران، گفت: به نظر می‌رسد در داخل آمریکا تقسیم کاری صورت گرفته و آن تقسیم کار این‌گونه است کهاوباماو کری بیشتر جانبدار مذاکره، گفت‌وگو و حل مسائل هستند اما در مقابل کنگره مواضع سختی را علیه ایران در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه این تقسیم کار در مواضع آمریکایی‌ها را در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها مثل ما نیستند که همه به دنبال این هستیم که حرف واحدی بزنیم؛ باید اعتراف کنیم که معمولا در داشتن سناریو و تقسیم کار دچار ضعف هستیم اما طرف مقابل سناریو و تقسیم کار دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تقسیم کار دولت و کنگره آمریکا، خاطرنشان کرد: عملا فشار کنگره موجب می‌شود که دست دولت آمریکا در مذاکره بازتر باشد و بتواند از این فشار برای گرفتن امتیاز بیشتر از طرف مقابل استفاده کند.

جلالی با بیان اینکه در مورد مذاکرات نباید قضاوت زودهنگام کنیم، اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رفتار گذشته آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد چرا که ما رفتار آنها را در افغانستان و عراق آزموده‌ایم.

وی یادآور شد: در مساله افغانستان که کمک‌های زیادی برای خلاصی از طالبان و تروریست انجام دادیم، اما پس از آن کمک‌ها، آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی را محور شرارت نامیدند و در بحثعراق نیز که در جهت صلح و امنیت برای مردم عراق با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردیم، اما باز دلیل بی‌اعتمادی ما به آمریکایی‌ها ثابت شد و پاسخ آمریکایی‌ها در این مورد به جمهوری اسلامی مناسب نبود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: رفتار آمریکایی‌ها از سال ۱۳۳۲ تاکنون رفتاری بوده که ما را به این نکته رهنمون می‌کند که نباید به چنین موجودی اعتماد کنیم ولی به هر حال ما مذاکرات را با حسن نیت آغاز کردیم و اینجا آزمایشی برای ایالات متحده آمریکاست که آیا نسبت به رفتارهای گذشته خود درصدد ایجاد تغییر است یا خیر.

** باید نگاه‌مان به آمریکایی‌ها حتما توام با شک باشد

جلالی با بیان اینکه باید تغییر رفتار آمریکایی‌ها را بسنجیم، تصریح کرد: نگاه ما به آمریکایی‌ها حتما باید توام با شک باشد که البته این نگاه شک‌دار و مشکوک براساس ذائقه ما نیست بلکه به دلیل رفتارهای گذشته و تجاربی است که از آمریکایی‌ها داریم.

وی رشد درون‌زا، تقویت استحکام داخلی را بسیار مهم دانست و گفت: دولت از این موارد نباید غفلت کند چرا که اگر ما همه توجهات را متوجه مذاکرات کنیم و یک‌باره مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد، در آن صورت مشت‌مان باز خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار بالایی در اقتصاد داخل کشور داریم، گفت: این ظرفیت‌های بسیار بالا حتماً می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش اثرات تحریم داشته باشد و آن ظرفیت‌ها را باید تقویت کنیم و ما در بخش‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و حتی صنعت ظرفیت‌های بالایی داریم.

جلالی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مجموعه عظیمی از سدها در داخل کشور ساخته شده اما کارهایی که در پایین‌دست سد باید انجام دهیم، مانند زهکشی و … را انجام نداده‌ایم. در حالی که اگر ما فقط بودجه‌ای را به این کار اختصاص دهیم، تحول بزرگی در بخش کشاورزی کشور ایجاد می‌شود چرا که منابع آبی زیادی در پشت سدها در اختیار داریم اما از این منابع استفاده بهینه نکرده‌ایم.

** باید به بخش‌های درون‌زای اقتصاد توجه کرد

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش‌های مجلس روی اینگونه موضوعات کار کرده‌ایم و در حد توان خود به مسئولین منتقل می‌کنیم، اظهار داشت: باید به بخش‌های درون‌زای اقتصاد توجه کرد و در کنار آن مذاکرات را پیش برد و اگر این دو همزمان و به صورت موازی پیش برده شوند، هیچ ضرری نخواهیم کرد حتی، این باعثمی‌شود که در مذاکرات قدرتمندتر ظاهر شویم و حتی اگر مذاکرات هم نتیجه نداد، کارهایی که می‌توانستیم انجام دهیم، انجام داده‌ایم و فرصت را از دست نداده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد: توصیه اکید ما به مسئولین اجرایی کشور این است که به اقتصاد درون‌زای کشور توجه جدی کنند که این حتما می‌تواند نقش بسیار موثر و مهمی را در جلوگیری از اثرات تحریم‌ها داشته باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار