|
|
کدخبر: ۴۹۱۰۵

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با ۱ + ۵ اظهار کرد: ایران بر اساس اعتبار مدنی، فرهنگی و اخلاقی و دینی که دارد، در دنیا فضایی را مطالبه می‌کند که فضای گفت‌وگو، مذاکره و عقلانیت است.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، در خطبه‌های این هفتهنماز جمعهتهران با بیان اینکه " مطالبه این فضا برای ما، هم استراتژی به حساب می‌آید و هم یک نوع تاکتیک، ادامه داد: امام حسین(ع) نیز در شب عاشورا عمر سعد را به مذاکره دعوت کرد و به او پیشنهادهایی داد. امام می‌دانست که عمر سعد قبول نمی‌کند اما خواست به دنیا بی‌منطقی بودن آنها و منطقی بودن خود را نشان دهد.

وی تاکید کرد: آنها بپذیرند یا نه، ما از موضع ضعف با آنها مذاکره نکرده‌ایم؛ چراکه امروز ما کشوری قوی و مقتدر هستیم. ما امروز کشوری منسجم و یکپارچه‌ای هستیم واقتدار ما بر این است که یک محور و رهبر داریم و این پرچمدار همه را زیر یک پرچم گرفته است. امروز حکومت ما نه حکومت سلطنتی بلکه حکومت جمهوری اسلامی است. اسلامیت ما حول محور ولایت و جمهوریت با حضور قاطبه مردم زیر این پرچم واحد است. امروز ما از هر زمان دیگری منسجم‌تر و مقتدرتر هستیم.

صدیقی با اشاره به مسأله تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و سابقه این مسأله در سال‌های ۸۲ و ۸۳ اظهار کرد: ما در سال‌های ۸۲ و ۸۳ یک بار غنی‌سازی خود را متوقف کردیم اما آن زمان هم مشخص بود که این توقف بنا بر یک تاکتیک و آزمایش و تست رقیب است. زمانی که مشاهده کردیم آنها اهداف شومی در ذهن دارند، این اقدام ما موجب پرش بعدی در سال‌های متأخر شد.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: اکنون نیز مذاکرات یک تست، آزمون، زمینه و فرصتی برای غرب است که چنانچه از این فرصت استفاده کنند و ضمن حفظ مصالح ملی و روحیه جهشی دانشمندان ما و همچنین حفظ اصالت و رشادت و حماسه ملت ما و بدون عقب‌نشینی در چارچوب مصالح ایرانی‌ها و غربی‌ها مذاکره را بپذیرند، فرصتی پیش می‌آید که بتوانند به بحران و بدنامی که برای خود بوجود آورده‌اند پایان دهند.

وی با بیان اینکه " انجام مذاکرات برای کشور ما نیز با گشایش‌هایی همراه خواهد بود "، ‌ تصریح کرد: این مذاکرات برای ما هم گشایشی خواهد داشت ولی ما اینگونه نیستیم که چنانچه آنها در مذاکرات به بن‌بست رسیدند و نتوانستند با ما کنار بیایند، احساس کنیم بدون آنها نمی‌توانیم زندگی کنیم؛ چراکه ما مردمی اصیل مقاوم، ‌ شهادت‌طلب، ‌ ولایی و مؤمن داریم. ما با داشتن رهبری حکیم و فرزانه و دنیادیده و همچنین دانشمندان جوان هیچگاه چنین احساسی نخواهیم کرد.

صدیقی در ادامه با اشاره به دوران جنگ تحمیلی یادآور شد: ‌ آن روز جوانان ما با اعتقاد و ایمان وارد میدان شدند و هشت سال و نیم با دشمن درافتادند به پیروزی رسیدند. بنابراین چنین جمعیتی در این جنگ نیز عقب‌نشینی ندارد و چناچه آنها کوتاه نیامدند، ما بر سر موضع خود تاکید می‌کنیم و پایبند هستیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ذخایر زیرزمینی ایران و قرار گرفتن کشور در یک منطقه جغرافیایی خاص اظهار کرد: همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند " جنگ برای ما یک نعمت بود "، یقیناً این فشارها نیز برای ما ذلت و شکستی را در پی نخواهد داشت. ما تحمل خواهیم کرد و به پیش خواهیم رفت.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه گروه مذاکره‌کننده ایرانی با طرف مقابل کنار نیامده است، تصریح کرد: این اظهارات از دروغ‌های واضحی است که آنها مطرح می‌کنند. آنها برخلاف صحبت‌های قبلی خود، صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. با این وجود هنوز هم با سعه صدر زمینه‌های لازم وجود دارد و ما انتظار داریم غربی‌ها از این فرصت خود استفاده کنند.

صدیقی به حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده ایران نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم این تیم، با آهنگی که تاکنون راه را طی کرده است، ادامه دهد و بتواند اعتمادی را که مردم نسبت به همه مسئولان داشته‌اند، داشته باشد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ایام شهادت امام زین‌العابدین(ع) به بیان ویژگی‌های آن حضرت پرداخت و خاطرنشان کرد: قیام عاشورا با امام زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س) و اسرای کربلا به ثمر رسید و آنها بودند که با انجام رسالت خود این چشمه و دریا را کانالیزه کردند و مسیر را برای جریان خون امام حسین(ع) باز کردند.

وی با اشاره به اثر جاویدان امام سجاد(ع) افزود: ای کاش اکنون که در کشور زمینه جمهوری اسلامی برقرار است و مسئولان ما افتخار تبعیت از ائمه اطهار و ولایت را دارند، در دانشگاه‌های ما برای کتبی همچون صحیفه سجادیه و دعاهای ائمه اطهار رشته‌هایی تأسیس شود و این کتب به عنوان واحدهای درسی قرار بگیرند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین به روز تجلیل از اسرا اشاره و خاطرنشان کرد: ما به اسرای کربلا می‌نازیم و می‌بالیم، چراکه اینها برای ما افتخار آفریدند.

صدیقی در ادامه با تاکید بر اینکه " قدرت ما به سلاح اتمی نیست "، ‌ تصریح کرد: قدرت ما به روحیه شهادتی است که حضرت زینب(س) و کودکان اسیر در کربلا به ما آموختند.

وی در پایان خطبه‌های دوم، با اشاره به برگزاری مراسم‌ مختلف عزاداری امام حسین(ع) در داخل و خارج از کشور، از همه مردم برای برگزار کردن این مراسم تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، ‌ صدیقی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به شخصیت امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) یک شخصیت عرشی است و بارها سیمای ایشان در آیات قرآن کریم تصویر شده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: امام حسین(ع) در آیات قرآن جایگاه خاصی دارند. امام در آینه روایات نیز از حضرت آدم تا حضرت خاتم در پیشگاه انبیا معرفی شده و محبوب است و نزد خاتم انبیا جزو عزیزترین چهره‌ها به حساب می‌آید.

صدیقی به بیان اهداف و نتایج قیام امام حسین(ع) پرداخت و با بیان اینکه " یکی از اهداف امام حسین(ع)، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود "، اظهار کرد: مهمترین ثمره قیام امام حسین(ع) این بود که ایشان به مأموریت خود در پیشگاه خداوند متعال عمل کردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه " فلسفه خلقت، تسلیم بودن محض در برابر پروردگار متعال است "، ‌ به سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و گفت: وجه مشترک حضرت ابراهیم(ع) و امام حسین(ع)، تسلیم بودن در برابر دستور الهی بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار