|
|
کدخبر: ۵۲۳۱۵

افخم:

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه اخبار منتشر شده درباره توقف برنامه هسته‌ای کشورمان صحت ندارد، تاکید کرد که برنامه‌های هسته‌ای بر اساس جدول زمانی مشخص در مسیر طبیعی قرار دارد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: طی روزهای سوم تا پنجم آذر(یکشنبه تا سه‌شنبه مقارن ۲۴ نوامبر تا ۲۶نوامبر) اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری‌های منطقه‌ای اکو در تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این اجلاس در آغاز سومین دهه از همکاری‌ها بین اعضای اکو با هدف بررسی گسترش همکاری‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: طی این اجلاس ایران ریاست یک ساله آن را بر عهده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اکو در دوره جدید فعالیت‌های خود را پیش از گذشته ادامه دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خبر داد که محمد جوادظریفوزیر امور خارجه کشورمان در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ توقفی در شهر رم خواهد داشت و در آنجا با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

افخم با اشاره به اینکه قرار بود این دیدار ۱۶ آبان ماه انجام شود، تصریح کرد که به دلیل فشردگی مذاکرات ایران در دور گذشته این دیدار به تعویق افتاد.

وی با بیان اینکه این دیدار در راستای مشورت‌های دو جانبه خواهد بود، تاکید کرد که روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه و مذاکرات هسته‌ای محور رایزنی وزرای خارجه ایران و ایتالیا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایتالیا دیدگاه‌های واقع‌بینانه‌ای نسبت به روابط با ایران دارد، تا زمینه همکاری به خوبی پیش برود، اظهار داشت: ما اهمیت خاصی برای روابط با رم قائل هستیم.

مرضیه افخم در پاسخ به سؤالی درباره گزارش اخیر آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش جدید آمانو در مقایسه با دیگر گزارش‌ها متوازن‌تر بود که پیرو توافقات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی که با رویکرد جدید صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی اخبار منتشر شده در توقف فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان صحت ندارد، تاکید کرد: که برنامه‌های هسته‌ای بر اساس زمان‌بندی و جدول زمانی در مسیر طبیعی قرار دارد همانطور که سازمان انرژی اتمی هم اعلام کرده است.

افخم در ادامه درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه و پیشرفت‌های مطرح شده پیش از نشست ایران و ۱ + ۵ نیز، اظهار داشت: مذاکرات پشت میز مذاکره برگزار می‌شود و اظهارنظرها باید این ملاحظه را در نظر بگیرد تا بستر مناسبی برای مذاکره فراهم شده و توافقات کلی در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: بسته پیشنهادی ایران که ارائه شده، مورد استقبال قرار گرفته است و این اقدامات تحت فشار هیچ کشوری نباید واقع شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات تاکید کرد که ارائه پیش‌بینی قبل از اغاز مذاکرات کار دقیق و درستی نیست و ما این مسیر را واقع‌بینانه دنبال می‌کنیم تا حقوق مسلم کشورمان به رسمیت شناخته شود در نهایت به لغو تحریم‌ها منجر شود.

همچنین وی درباره سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو نیز گفت: این سفر در چارچوب مشورت‌های دوجانبه درباره بحران‌های سوریه انجام گرفته، ایران و روسیه دیدگاه‌های نزدیکی دارندو امیدواریم گام‌های موثر و مفیدی برداشته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که این بحران سیاسی است و راه حل آن سوری - سوری است.

افخم درباره اقدام جدید اتحادیه اروپا در تحریم برخی شرکت‌های ایرانی گفت: این اقدام جهت‌دار و سیاسی است که وجهه اتحادیه را خدشه‌دار می‌کند.

وی از طرف اروپایی خواست که در مسیر مناسب گام بردارد چرا که این اقدامات در مسیر تشدید بی‌اعتمادی‌ها می‌دانیم و آن را رد می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات پیش رو بین ایران و ۳ + ۳ پرداخت و بار دیگر تاکید کرد که طرح پیشنهادی ایران یک رویکرد جدید است که این رویکرد هدفش خروج مذاکرات از بن‌بست و نکته مهم آن بر این است که گام ابتدایی و نهایی آن مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه گام نهایی لغو تحریم‌ها باید باشد تصریح کرد: ما بر این اساس بر گام‌های متوازن تاکید داریم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار