|
|
کدخبر: ۵۷۱۵۳

توافق هسته ای ایران با کشورهای ۵ + ۱ در رسانه های دنیا بخصوص رسانه ها و نشریات آمریکایی بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری شیکاگو تریبیون در گزارشی نوشت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۵ + ۱ در تنظیم توافقنامه هسته ای می تواند آغازکننده یک دوره از روابط حسنه و دو جانبه میان تهران و کشورهای غربی باشد.

شبکه ان بی سی نیوز آمریکا با اشاره به تاریخ مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی اظهار داشت: ‌ پس از حدود ۳۵ سال تنش و بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن توافق هسته ای را باید پیروزی هیئت ایرانی در به رسمیت شناخته شدن حق جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم دانست.

شبکه الجزیره انگلیسی نیز نوشت: ‌ ایران در حالی موفق شدتحریمهای خود را رفع کند که کشورهای آمریکا، ‌فرانسه، آلمان، ‌ انگلیس، ‌چین و روسیه متقاعد شدند حق ایرانیان را نیز برای دارا بودن از فناوری هسته ای به رسمیت بشناسند. تهران نیز در ازای چنین معامله ای بخشی از فعالیت های هسته ای خود را کاهش می دهد.

شبکه ای بی سی نیوز آمریکا با انتشار سخنان اوباما درباره توافق هسته ای ایران و کشورهای ۵ + ۱ تاکید کرد: ‌ این توافق موجب شد اوباما دور جدید تحریم های ضدایرانی را لغو و مانع تصویب آن در کنگره آمریکا شود.

شبکه سی بی سی نیز نوشت: ‌ این توافقنامه مقدمه ای خواهد بود برای لغو کامل تحریم های ضدایرانی چراکه کشورهای غربی نیز با ابراز رضایت از چنین مذاکراتی خواستار تداوم آن تا انجام توافق نهایی هستند.

روزنامه لس آنجلس تایمز با انتشار تصاویری از تبریک مقامات کشورهای ۵ + ۱ و ایران به یکدیگر اذعان کرد: ‌ ماراتن مذاکرات ژنو با نتیجه برد _ برد به پایان رسید و این موضوع بیشترین تاثیر را در آرامش منطقه و ثبات و برقراری رابطه مسالمت آمیز میان تهران و کشورهای غربی داشته است.

شبکه بی بی سی نیز اشاره کرد: توافق هسته ای در ژنو بسیار مهم است زیرا در مدت ده سال گذشته غرب و ایران درباره برنامه هسته ای ایران اختلاف نظر داشته اند. این توافق مهم است زیرا برنامه هسته ای به جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه و شکل کل این منطقه مربوط است.

پایگاه اینترنتی سی. ان. ان ترک نیز به نقل از رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: قدرت های بزرگ جهان حق فعالیت اتمی ایران را به رسمیت شناختند.

پایگاه اینترنتی " ان تی وی " نیز با اعلام خبر موفقیت آمیز بودن مذاکرات ژنو و نقل سخنان رییس جمهور کشورمان مبنی بر اینکه قدرت های بزرگ جهان حق فعالیت اتمی ایران را به رسمیت شناختند نوشت: بر اساس این توافقنامه ایران به مدت شش ماه فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کرده و کار غنی سازی اورانیوم را تا ۵ درصد کاهش خواهد داد. در مقابل تحریم های علیه ایران نیز تا حدی تعدیل خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار