|
|
کدخبر: ۵۷۱۶۴

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «سی ان ان» ادعا کرد برنامه هسته‌ای ایران با توافق اخیر واقعاً رو به عقب می‌رود و در حوزه‌های حساس عملاً قفل شده است و از این رو برای اسرائیل بسیار بهتر است.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، «جان کری» در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» در پاسخ به این سوال که بسیاری از کشورها معتقدند که ایران همچون کره شمالی است و ظاهراً با توافق موافقت کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند ولی به صورت پنهانی فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد، گفت: دلایل زیادی وجود دارد که ایران همچون کره شمالی نیست؛ اول آنکه، ایران یکی از اعضای «ان پی تی» است، دوم آنکه ایران در مذاکرات شرکت کرده‌ است، سوم آنکه آنها به بازرسی روزانه از تأسیسات هسته‌ای خاص خود متعهد شده‌اند و متعهد شده‌اند که با آن بازرسی‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کنند. بعلاوه ایران به طور آشکارا اعلام کرده است که قصد ندارد تسلیحات هسته‌ای تولید کند اما کره شمالی آشکارا اعلام کرده است که چنین سلاح‌هایی دارد و این سلاح‌ها را آزمایش کرده است و دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران همچون کره شمالی نیست.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که با چشمانی باز و بدون توهم توافق هسته‌ای با ایران را به امضا درآوردیم و گفت: ما این توافقنامه را بر اساس اقداماتی که قابل بررسی و رسیدگی هستند حاصل آوردیم و همچنین معماری اساسی تحریم‌ها علیه ایران همچنان بر جای خود باقی می‌ماند. تنها کاهش اندک تحریم‌ها وجود دارد. ما قصد و نیات ایران را به آزمایش می‌گذاریم.

جان کریتأکید کرد که توافق با ایران بر اساس اعتماد نبوده است بلکه بر اساس راستی‌آزمایی بوده است و قرار است بازرسی‌های واقعی از برنامه هسته‌ای ایران صورت گیرد.

کری تصریح کرد: ما به شدت معتقدیم که برنامه هسته‌ای ایران واقعاً رو به عقب می‌رود و در حوزه‌های حساس عملاً قفل شده است و از این رو برای اسرائیل بهتر است.

وی تأکید کرد که تاکتیک‌های راستی‌آزمایی مستحکمی به منظور متعهد کردن ایران به توافق‌ «ژنو» لازم است و گفت: وقتی شما با بحثتسلیحات هسته‌ای روبرو هستید، موضوع اعتماد مطرح نیست. راستی‌آزمایی مسئله کلیدی است.

کری تأکید کرد: معماری اساسی تحریم‌ها بر جای خود باقی می‌ماند. کاهش اندک تحریم‌‌ها وجود دارد و ما متقاعد شدیم که ظرف چند ماه آینده، واقعاً بتوانیم قصد و نیات ایران را بیازماییم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه صورت گرفته روابط جدیدی بین آمریکا و ایران را نشان می‌دهد، گفت: ما آمادگی آن را داریم، نه اینکه فریب بخوریم، اما برای ایجاد یک فرایند قابل آزمودن و واضح که در آن همه بتوانند درباره آنچه که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد و اقداماتی که قرار است ایران برای هماهنگ شدن با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی انجام دهد، تصمیمات واضحی اتخاذ کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار