|
|
کدخبر: ۶۵۴

وزیر خارجه میانمار از پیشنهاد معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران برای برگزاری گفت‌وگو بین اسلام و بودیسم به منظور رفع بدبینی‌های موجود و ادامه همزیستی مسالمت‌آمیز بین گروه‌های قومی و مذهبی استقبال کرد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در آخرین مرحله از دیدار‌های خود با مقامات میانماری با «مائو لوینگ» وزیر امور خارجه میانمار دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراقچی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از برگزاری سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور، نتایج دیدارهای مختلف خود با مقامات میانماری را برای وزیر خارجه تشریح و ضمن تاکید بر وجود امکانات مناسب بین دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، انرژی و بازرگانی به تشریح اصول سیاست خارجی کشورمان در رابطه با جهان اسلام پرداخت.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تحولات داخلی میانمار و درگیری‌های قومی و مذهبی در این کشور طی یک سال گذشته، مراتب نگرانی عمیق مقامات عالیه کشور و مسئولان و مردم جمهوری اسلامی ایران را نسبت به فجایع ناشی از این درگیری‌ها و شرایط سخت کنونی آوارگان مسلمان اعلام و بر ضرورت اتخاذ راهکارهای صلح‌آمیز و عادلانه برای اعاده حقوق آنان و ضرورت بازگشت هر چه سریع‌تر آنان به موطن خود تاکید کرد.

عراقچی با اشاره به حساسیت‌های موجود در جهان اسلام و مشکلات ناشی از عدم حل موضوع آوارگان، آمادگی کشورمان را برای کمک به دولت میانمار به منظور حل و فصل این بحران و استمرار ارائه کمک‌های انسان‌د‌وستانه به این افراد اعلام و همزمان بر ضرورت آغاز گفت‌وگوهای فراگیر بین رهبران مذهبی بودیسم و اسلام به منظور ایجاد فضای مثبت برای رفع بدبینی‌های موجود و ادامه همزیستی مسالمت‌آمیز بین گروه‌های قومی و مذهبی تاکید کرد.

وزیر خارجه میانمار با ابراز خرسندی از سفر این مقام ایرانی به نای پی تاو، نتایج سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی بین وزارت خارجه‌های دو کشور را دارای آثار مثبت بر توسعه مناسبات فیمابین دانست و ابراز امیدواری کرد این گونه مذاکرات که باعثشناخت بیشتر طرفین از یکدیگر و مساعدت در خصوص مشکلات موجود می‌شود، همچنان ادامه یابد.

مائو لوینگ وزیر خارجه میانمار با قدردانی از گزارش طرف ایرانی در خصوص حساسیت مسائل و رویدادهای اخیر بین بوداییان و مسلمانان برای جهان اسلام و مقامات و مردم مسلمان کشورمان، به اهتمام کلیه دستگاه‌های دولتی ذیربط که تلاش دارند از بروز چنین حساسیت‌هایی که باعثشکاف و اختلافات اجتماعی بیشتر در جامعه میانمار می‌شود اشاره و اقدامات دولت در کمک رسانی و اسکان موقت آوارگان که با همکاری کشورها و سازمان های بشردوستانه در حال انجام است را تشریح کرد.

وزیر خارجه میانمار با توجه به تعداد قابل توجه آوارگان و ابعاد مختلف این مشکل ضرورت استمرار ادامه تلا‌ش‌ها و کمک رسانی در همه جنبه‌های سیاسی، فرهنگی و بهداشتی را یادآور شد و از پیشنهاد کشورمان در برگزاری گفت‌وگو بین اسلام و بودیسم به عنوان یک ظرفیت قابل توجه و موثر در این زمینه استقبال کرد.

در این دیدار عراقچی با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه کشورمان در کمک رسانی به آوارگان میانماری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای استمرار این کمک‌ها از طریق همکاری و هماهنگی ین هلال احمر‌های دو کشور و سایر سازمان‌های بشردوستانه اعلام کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار