|
|
کدخبر: ۶۶۱۱۱

روحانی در دانشگاه شهید بهشتی:

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی حق مسلم ما‌ست، افزود: در کنار این مسئله پیشرفت و توسعه، بهبود معیشت و رفاه مردم و شکستن و ویران ‌کردن ساختمان منحوس تحریم‌های ظالمانه نیز حق مسلم ماست.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، رئیس‌جمهور در مراسم شصتمین سالگرد روز ۱۶ آذر دردانشگاه شهید بهشتیو در جمع دانشجویان با ابراز خرسندی از اینکه بار دیگر موفق به حضور در جمع دانشجویان شده، گفت: روز ۱۶ آذر یادآور حادثه ۶۰ سال پیش در دانشگاه تهران و فداکاری و ایثار این قشر پیشتاز در برابر استعمار و استبداد است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۱۶ آذر روز آزادی، استقلال و حاکمیت ملی است افزود: از ۶۰ سال پیش و بعد از حماسه قهرمانی دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ تا امروز حرکت‌های عظیم و بزرگ سرنوشت‌سازی به دست دانشجویان و اساتید محقق شده است.

مردم از انقلاب مشروطه در برابر استعمار ایستاده‌اند

روحانی ادامه داد: اصولاً از انقلاب مشروطه تا امروز همواره مردم ایران و نسل جوان دانشجو در برابر مسئله حاکمیت ملی استقلال و مبارزه با استبداد و استعمار ایستادگی خود را نشان داده‌اند.

وی با اشاره به وقایع پیش از انقلاب نظیر ۱۵ خرداد ۴۲ اظهار داشت: من از سال‌های ۴۷ تا ۵۲ که در دانشگاه تهران شاهد این جنبش در سراسر دانشگاه‌های ایران و به ویژه دانشگاه تهران بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه تهران در این گونه تحرکات پیشتاز بود تصریح کرد: البته امروز همه دانشگاه‌ها در صف مقدم و در کنار یکدیگر در برابر استعمار، استبداد و هر گونه مداخله خارجی با قدرت ایستاده‌اند.

عزت‌خواهی و استقلال طلبی حق این ملت است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: عزت‌خواهی که شعار شماست به حق و عدالت‌خواهی و آزادی طلبی و استقلال‌خواهی، آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید همه تلاشش بر آن است که از فضای دانشگاه استفاده بهتری به نفع این کشور و ملت و این مرز و بوم و ملت‌های منطقه و جهان اسلام و همه مستضعفین شود.

دانشگاه خانه احزاب نیست اما کارگاه سیاست است

روحانی خاطر نشان کرد: این آرزوی امت است و دانشگاه علاوه بر اینکه پرچمدار علم و دانش است، پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است، درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست اما کارگاه سیاست است.

وی ادامه داد: سیاست نه به مفهوم رایج امروزش که تصاحب و رقابت در به دست آوردن قدرت است بلکه سیاست به همان مفهوم مرسوم فرهنگ اسلامی ایرانی است که سیاست به معنای تدبیر منزل و حکمت عملی بود یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور.

روحانی یادآور شد: دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست‌هستند و هر جا دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خرد‌ورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجو برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.

دانشجویان نقاد فرهنگ جامعه باشند

رئیس قوه مجریه کشورمان در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: دانشجویان عزیز ما علاوه بر اینکه حق مسلم آنها است تا از دولت نقد کنند، نقدی دلسوزانه و راه بهتر را به دولتمردان معرفی کنند، باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند، ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام، افراط و افراطی‌گری، نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت، اعتدال، توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم.

روحانی تصریح کرد: ملت ایران، نسل جوان ما و پیشتازان، یعنی دانشجویان همواره به دنبال آرمان‌خواهی و تحقق آرمان‌های بلند که در رأس آن حاکمیت ملی، استقلال، آزادی، پیشرفت، توسعه، حراست از هویت ایرانی اسلامی این سرزمین است، بودند.

باید بین آرمان و واقعیت توازن برقرار کنیم

روحانی متذکر شد: ما در پی همه این آرمان‌ها باید سخت‌کوش باشیم اما بین آرمان و واقعیت همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند باید توازن برقرار کنیم و واقعیت‌ها را ببینیم و بشناسیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می‌کنیم، باید امکانات خود را به خوبی بشناسیم و توانمندی خود را به درستی بدانیم، بایستی جهان و منطقه را به خوبی بشناسیم، نظم حاکم بر منطقه را بدانیم، چه اینکه ما می‌خواهیم با جهان در تعامل سازنده و مثبت باشیم، درست است که نگاه اصلی ما باید به درون باشد و قدرت اصلی ما باید از داخل این سرزمین و ایران عزیز باشد اما باید بدانیم انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری ملت و انقلاب در منطقه و جهان و رسالت بلندی که بر دوش داریم، به ما می‌گوید که نمی‌توانیم دروازه‌های کشور را ببندیم.

باید دروازه‌های کشور را بگشاییم

رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه باید با منطق، استدلال و تکیه بر آرمان‌های خود و حقوق مسلم ملت ایران در برابر کسانی که می‌خواهند دروازه‌های جهان را به روی ما ببندد، بایستیم گفت: ما باید دروازه‌ها را بگشاییم.

قدرت ملی بدون تعامل اقتصادی با جهان غیر ممکن است

روحانی ادامه داد: ‌در دنیای امروز قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان نه تنها دشوار خواهد بود بلکه تا حدی غیرممکن است.

وی با تأکید بر اینکه در دنیای امروز نمی‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای بیرون مرتبط نباشیم، افزود: سیستم بانکی، پولی، اقتصادی کشور، نظام صادرات و واردات و حتی تأثیرگذاری ما در مسائل مهم جهان متأثر این موضوع است.

نقش ایران در جلوگیری از جنگ جدید در سوریه

روحانی اضافه کرد: ما برای جلوگیری از جنگ جدید در منطقه و سوریه نقش تأثیرگذار داشتیم و نقش ایران در کنار روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه نظیر لبنان و عراق برای جلوگیری از یک جنگ جدید تأثیرگذار بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌خواهم جمله‌ای بگویم که عده‌ای آن را به خودشیفتگی تعبیر کنند، اظهار داشت: در دنیای امروز کشورهای بزرگ برای حل مسائل منطقه ناچارند قدرت ملت ایران را مد نظر قرار دهند.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر با غرب، اظهار داشت: دولت تدبیر در طول این صد و چند روز گذشته حداقل یکی از گره‌های اصلی که مربوط به ده سال گذشته بود را باز کرد.

وی در پاسخ به برخی شعارهای دانشجویان در زمینه توافق هسته‌ای، گفت: شما دیدید که از این توافق چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند و دیدید که به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد.

روحانی با بیان اینکه دولت با رهنمودهای رهبری و حمایت قاطع ملت ایران اولین قدم مؤثر را در طول صد روز اول برداشت، افزود: ما در این صد روز اول زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان که به نفع ملت بود برداشتیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به خرسندی کشورهای دوست در منطقه از توافق هسته‌ای ادامه داد: می‌بینید که در این میان برخی از کشورهایی که منافع بلندمدت خود را نمی‌بینند در کنار اسرائیل قرار دارند.

رئیس دولت یازدهم، با تأکید بر اینکه ملت و دانشگاه هرگز آرمان‌ها را از یاد نبرده است، تصریح کرد: حاکمیت ملی، استقلال، هویت ایرانی - اسلامی، پیشرفت و توسعه و عدالت‌خواهی به عنوان آرمان‌های بلند مدتی است که باید آنها را دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به این آرمان‌ها اصول و روش‌های اساسی را باید مد نظر قرار دهیم تا اگر در تاکتیک اختلاف داریم در مسائل کلان به اجماع برسیم.

روحانی در پاسخ به شعار دانشجویان مبنی بر اینکه «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست»، گفت: ‌ حتما همین طور است که شما می‌گویید.

سانتریفیوژ باید بچرخد اما زندگی مردم نیز باید بچرخد

رئیس‌جمهور با اشاره به شعار انتخاباتی خود تصریح کرد: شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد اما اقتصاد و زندگی مردم نیز باید بچرخد و دولت بر این وعده خود تا آخر ایستاده است.

غنی سازی حق مسلم ماست

روحانی با بیان اینکه نه تنها انرژی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای حق مسلم ما است بلکه غنی‌سازی نیز حق مسلم ما‌ست، افزود: در کنار این مسئله پیشرفت و توسعه، بهبود معیشت و رفاه مردم و شکستن و ویران‌کردن ساختمان منحوس تحریم‌های ظالمانه نیز حق مسلم ماست.

دولت به همه وعده هایی که به مردم داده، پایبند است

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است تصریح کرد: اما برای دستیابی به اهدافمان به اجماع داخلی، به همدلی نیاز داریم از این رو برای دستیابی به آرمان بلندمان باید افکار خود را نزدیک‌تر کرده و آستانه تحمل را بالا ببریم.

در بسیاری از موارد به بردباری نیازمندیم

وی با طرح این پرسش که اگر ما نتوانیم یک مسئله داخلی خود را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و ایجاد اجماع داخلی حل کنیم چطور می ‌خواهیم معضلات پیچیده منطقه را حل و فصل کنیم گفت: ما در بسیاری از مسائل به بردباری، صبر، تحمل، دقت نیاز داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: باید یک مقدار از فضای احساسی فاصله بگیریم چرا که با عقلانیت و اعتدال مسائل قابل حل و فصل است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: کسانی که در دانشگاه فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه‌ها را هدایت کردند، شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و دکتر مصطفی چمران و از این قبیل سرداران عزیزان بودند لذا آنها پیشتازان حرکت دانشجویی و دانشگاه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمانی که آنها حرکت دانشجویی را برعهده داشتند نه ریالی دریافت می‌کردند و نه از دولت و حکومت دستور می‌گرفتند تصریح کرد: ما باید پیرو آن عزیزان باشیم چرا که همه آن بزرگان و سردارانی که شما نام بردید یعنی همت، باکری، خرازی، بابایی، ستاری و صیاد شیرازی و بسیجیان قهرمان الگو‌های بزرگ ما هستند.

۷۵ میلیون بسیجی داریم

روحانی با اشاره به اینکه بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست گفت: اگر بسیج به معنای فکر بسیجی و فدا کردن منافع شخصی و گروهی برای منافع ملی، دینی و اسلامی باشد ما در کشور ۷۵ میلیون بسیجی داریم.

دانشگاهیان دیده بان علم و عقلانیت هستند

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم افزایش قدرت ملی یادآور شد: دانشگاهیان دیده‌بان علم و عقلانیت هستند از این رو ما باید در چارچوب علم و دانش قدرت ملی خود را بالا ببریم چرا که بدون قدرت علمی و اقتصادی، قدرت ملی بالا نخواهد رفت.

وی با اشاره به وضعیت کشور برزیل تصریح کرد: شما امروز می‌بینید یک کشوری همچون برزیل در آمریکای لاتین با یک برنامه‌ریزی چند ساله، در سال گذشته تولید ناخالصی داخلی‌اش از روسیه نیز بیشتر شده است.

روحانی با بیان اینکه در برزیل تولید ناخالص داخلی ۲ هزار و ۲۵۳ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته ۲ هزار و ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

روحانی با بیان اینکه در برزیل تولید ناخالص داخلی ۲ هزار و ۲۵۳ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته ۲ هزار و ۳۰ میلیارد دلار بوده است، افزود: بنابر این ما هنوز با هزار هم فاصله داریم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه به حول و قوه الهی ما نیز می‌توانیم با کمک دانشگاهیان و توسعه علم، دانش و فناوری این کار را انجام دهیم، خاطر نشان کرد: آن روزها که وضع نفت ما در سال‌های گذشته خیلی خوب بود، درآمد نفتی ما چقدر بود؟ مثلا ۷۰ یا ۸۰ میلیارد بود، بقیه درآمد ارزی ما حدود ۱۰۰ میلیارد بود.

وی تصریح کرد: چهار شرکت دانش‌بنیان مانند مایکروسافت، فیس‌بوک، اپل و گوگل درآمد خالصشان در سال گذشته ۲۶۶ میلیارد دلار بوده است. از این رو ما هم می‌توانیم.

روحانی افزود: شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهید، این آن چیزی که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید کردند، برای اینکه شرکت های دانش‌بنیان ما فعال شود در سال‌های گذشته قوانین و مقررات خوبی وضع شده بود اما دعوا بین وزارت علوم از یک طرف و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور از طرف دیگر باعثشده بود هیچ یک از مقررات اجرا نشود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این دو با یکدیگر دعوا می‌کردند دعوا تا جایی که از هم شکایت می‌کردند و به جای اینکه ما بتوانیم به دانشگا‌ه‌ها کمک کنیم این چنین می‌شد.

روحانی گفت: تعداد مقالات ما از لحاظ کمی خوب است فرض بگیریم مقالات علمی ما همه دقیق و خوب باشد آیا این کافی است؟ و یا اینها را باید در مسیر فناوری بیاوریم و در مسیر تجاری‌سازی آنها را وارد زندگی مردم کنیم.

وی افزود: این کار دانشگاه است و البته نهادهای دیگری که در کنار نهاد دانشگاه باید کمک کنند، قرار بود صندوقی تأسیس شود و مجلس آن را تصویب کرد، به نام صندوق نوآوری و شکوفایی این صندوق بنا بود به شرکت‌هایی دانش‌بنیان تسهیلات لازم را بدهد و این شرکت‌ها فعال شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همین شرکت‌ها هستند که باید اقتصاد آینده ما را بسازند و ارز‌ آوری را درست کنند همین‌ها هستند که به مراتب درآمد ارزی آنها از نفت و گاز بیشتر خواهد بود، راه پیشرفت ما اینهاست.

روحانی گفت: این صندوق علی‌رغم تشکیل کلیدش نبود که باز شود، امروز به حمد‌الله کلید این قفل که همفکری و هماهنگی بین دو ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت از یک طرف و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور از طرف دیگر بود، باز شد.

وی افزود: پلی که برای این صندوق تا امروز اختصاص یافته است ۲۵ میلیارد تومان بوده است ما در مصوبه اخیر دولت این رقم را به بیش از ۲۰ برابر افزایش دادیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این صندوق سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و انشاء‌الله به شرکت دانش‌بنیان تسهیلات لازم را می‌دهد و حرکت جدیدی از سال آینده آغاز خواهد شد.

روحانی گفت: سیاست و سیاست‌ورزی و همه اقداماتی که دانشگاه انجام می‌دهد نقد شما به دولت همه آنها روی چشم ما است متأسفانه امروز ۱۶ آذر مصادف شد با روزی که من کار زیادی دارم، باید در دولت رقم بودجه را نهایی کنیم و کاش یک فرصت بازتری بود تا بیشتر سخنان و انتقادات شما را می‌شنیدم.

وی افزود: انشاء‌الله قول می‌دهم در حضور سوم من در دانشگاه که تا پایان سال انجام شود فرصت بازتری باشد و بتوانیم از نظرات دانشجویان عزیز استفاده کنیم. من یک بار دیگر این روز حماسی و تاریخی ۱۶ آذر را به شما دانشگاهیان، اساتید و بزرگان تبریک می‌گویم، پاس می‌داریم این روز بزرگ را و احترام می‌کنیم مثل شهیدی که در ۱۶ آذر جانشان را برای مبارزه با استبداد فدا کردند. احترام می‌کنیم به همه دانشجویانی که در طول ۶۰ سال گذشته به خصوص در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی جان خود را فدا کرده‌اند و در برابر عظمت آنها سر فرود می‌آوریم.

وی افزود: من از اساتید و دانشگاهیان خواهش می‌کنم محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنند، کاری کنیم تولید علم شما در کنار خلاقیت، ابداع، نوآوری و فناوری به تولید و صنعت گره بخورد و بتوانیم محصول این دانشگاه را در جامعه لمس کنیم اگر فضا را فراهم کنیم نه تنها مغزها از کشور خارج می شوند بلکه آنها که رفتند باز خواهند گشت.

رئیس‌جمهور در پایان برای همه دانشجویان آرزوی توفیق و بهروزی کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار