|
|
کدخبر: ۶۷۱۵۳

سردار دهقان خبر داد

وزیر دفاع از کاهش خطای موشک های بالستیک برد بلند به ۲ متر و بکارگیری لیزر در هدایت موشک ها خبر داد.

به گزارشامید، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه روز یکشنبه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، در ابتدا با گرامیداشت ۱۶ آذر و با بیان اینکه من خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران تحصیل کردم، به شهادت حسان القیس اشاره کرد و گفت: او رزمنده مجاهد کم صدایی بود که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز حرکت جهادی لبنان به طور خستگی ناپذیر و شبانه روزی در جهت ارتقای توان علمی، فنی و تسلیحاتی حزب الله تلاش کرد و مزدش را با شهادت به دست خبیثترین انسان ها که همان صهیونیست ها هستند، دریافت کرد.

وی درخصوص عملکرد صد روزه وزارت دفاع گفت: آنچه در این ۱۰۰ روز اتفاق افتاده گام نخستی از برنامه های چهارساله وزرا در دستگاه اجرایی است و هنگامی که وزرا برنامه های خود را برای رای اعتماد به مجلس ارائه کردند، برای یک مقطع صد روزه نیز برنامه ریزی کرده بودند.

وزیر دفاعبا اشاره به تمرکز بر روی ۴ حوزه تحقیقات دفاعی، تولیدات دفاعی، خدمات و دیپلماسی دفاعی، به حوزه تحقیقاتی اشاره کرد و اظهار داشت: حجم زیادی از پروژه ها از قبل در دست اجرا بود که باید ۱۸۰ و اندی از آن در سال جاری به نتیجه می رسید. ما برای تمرکز حرکت در پروژه ها، اولویت بندی انجام دادیم و ۱۷ پروژه را در دستور کار قرار دادیم که منجر به محصولاتی می شد که توان و اقتدار دفاعی ما را بالاتر می برد و در عرصه دفاع از منافع ملی، ما را در جایگاه بالاتر قرار می داد.

سردار دهقان با اشاره به اینکه به غیر از ۲ مورد، تمام این پروژه ها به نتیجه رسید، به حوزه تولیدات دفاعی اشاره کرد و گفت: در این زمینه با این نگاه که چگونه می توانیم توان بازدارندگی را در مقابل دشمنان به فعلیت برسانیم و نمود عینی تری پیدا کنیم تمرکزمان بر نوعی از سیستم های سلاحی شد. بر این اساس در هوا و فضا، صنایع دفاعی و هوایی و دریایی محصولات با همین کیفیت به نتیجه رسید و تحویل نیروهای مسلح شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم یک واقعیت متفاوتی را پیش ببریم تعهدات خود را پیش انداز کردیم، به حوزه خدمات اشاره کرد افزود: در وزارت دفاع تمامی بازنشستگان نیروهای مسلح تحت پوشش قرار می گیرند؛ ضمن اینکه بخش درمان، خدمات و ارتقای معیشت نیروهای مسلح بر عهده وزارت دفاع است. در این حوزه آنچه برای ما مهم بود، اولویت قراردادن برای خدماتی بود که بنابر دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

سردار دهقان ادامه داد: وزارت دفاع مطالبات بازنشستگان را از طریق سهام دولت به صورت نقد و سهام واگذار کرد. در حوزه معیشت نیز ۲ سبد کالایی تعریف شد.

وی به حوزه دیپلماسی دفاعی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از محورهای اساسی برنامه بنده در هنگام اخذ رای از مجلس این بود که دفاع را مجموعه ای می بینم که هم در بعد سخت و هم نرم باید " تولید قدرت " کند و قدرت کشور را ارتقا دهد لذا دیپلماسی دفاعی در تداوم دیپلماسی کشور و سیاست خارجی مورد اهتمام قرار گرفت.

وزیر دفاع با اشاره به دیدارش با مقاماتی از کشورهای عراق و عمان در ایران گفت: ما در این ۱۰۰ روز علاوه بر نخست وزیر عراق و سلطان عمان، میزبان معاون نخست وزیر روسیه و همچنین یکی از مقامات چینی که به دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کرده بود، بودیم؛ این دیدارها یک نقطه آغازین برای فضای تحولی بود.

سردار دهقان در خصوص طرح های کلان وزارت دفاع در این ۱۰۰ روز گفت: در حوزه دفاع آنچه دشمن به عنوان محدودیت با محروم سازی و بازداشتن ما از دانش تحمیل می کرد، برای ما یک نعمت و فرصت بود که به خودمان برگردیم و داشته هایمان را بپرورانیم و به بار بنشانیم. این داشته ها باید متکی به ساختارها، سازوکارها و برآیندی بشود که بتوانند آنها را به محصول نهایی تبدیل کند.

وی ادامه داد: امروز در وزارت دفاع با همه جرأت و حسی که از صحنه و عمل دارم، می گویم که فرزندان دانشمند مجاهد با فرهنگ و روحیه بسیجی و مدیریت جهادی تمامی گلوگاه های فناوری زیرساختی و آنچه که ما را می تواند به محصولی برساند، حل کردند و حتی در همین بازه زمانی اخیر که تحریم ها خیلی شدیدتر شد یک تمرکز روی تامین مواد اولیه در کشور صورت گرفت.

وزیر دفاع با اشاره به کاهش اقلام مورد نیاز وزارت دفاع از ۵ هزار قلم به هزار قلم اظهار داشت: بر این باور هستیم که ما هم توان، هم دانش و هم زیرساخت ها را داریم و می توانیم نیاز کشور را در صحنه نبرد احتمالی تامین کنیم که در صحنه عمل ما را نیروی برتر کند.

سردار دهقان با بیان اینکه برای این اتفاق در ۳ حوزه به شدت تمرکز داریم به تشریح این حوزه ها پرداخت و گفت: یکی در حوزه دریا و در بحثزیرسطحی، سطحی و همچنین موشک ها و پرتابه هاست که در این زمینه می تواند به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: در این زمینه برد، دسترسی به دشمن، دقت نشانه روی و قدرت تخریب برای ما مهم است. برای اولین بار باید بگویم که امروز بدین نقطه رسیده ایم که از صفر تا ۱۰۰ زیردریایی ها را خودمان طراحی و تولید می کنیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه زیرسیستم های زیردریایی ها اعم از رادارها، سیستم های مخابراتی و سیستم های تسلیحاتی را خودمان ایجاد می کنیم و آماده بکارگیری آن هستیم به زیرسطحی فاتح اشاره کرد و گفت: من رونمایی از این زیرسطحی را به تاخیر انداختم زیرا اعتقادم بر این است که باید محصولاتمان را هنگامی که الحاق صورت می گیرد و تحویل یگان بکارگیرنده می شود، رونمایی کنیم لذا این زیردریایی را رونمایی نکردیم.

سردار دهقان با اشاره به هواپایه کردن موشک های دریایی نصب شده بر روی شناورها از جمله موشک های قادر و بصیر، تصریح کرد: خوراندن یک سیستم سلاح که زمین پایه یا دریا پایه است و هواپایه کردن آن و تطبیق آن با شرایطی که می خواهد کاملا متفاوت عمل کند، کاری جدی است ولی بحمدالله این پروژه نیز به نتیجه رسید.

وی با تاکید بر اینکه در بحثارتباطی باید قادر باشیم که در زمینه راداری تمام اهدافی که به سمت ما می تواند روانه شود کشف، ردگیری و در مورد مقتضی هدف قرار دهیم، گفت: ما بایستی رادارهایی با بردهای متفاوت و با قدرت اکتشاف متفاوت داشته باشیم که طی این مدت ۳ نوع رادار را به محصول رسانیدم که به تولید انبوه برسد و تحویل نیروهای مسلح شود.

وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه ارتباطات توانسته ایم رنج های مختلف فرکانس با لحاظ جنبه های امنیتی که بتواند در مقابل دشمن در امان باشد و ارتباط پایدار و مطمئنی ایجاد کند آماده کنیم و مجموعه های فرماندهی متناسب با آن را سامان دهیم.

سردار دهقان در ادامه به دستاوردهای در حوزه موشک های زمین به زمین اشاره کرد و اظهار داشت: به این نقطه رسیده ایم که دقت ثابت موشک های با برد بلندمان به حدی بالا رفته که می توانیم نقطه زنی کنیم. این موضوع در بحثموشک های بالستیک، تکنولوژی خیلی بالایی را می طلبد زیرا در موشک های بالستیک نسبت به برد، موشک ها درصدی از خطا را می پذیرند.

وی ادامه داد: ما در یک مرحله خطای این موشک ها را ۲۰ متر و امروز آن را با ۲ متر به نتیجه رسانده ایم و انشاءالله خطای آن را به صفر هم خواهیم رساند.

وزیر دفاع با اشاره به موضوع هدایت لیزری موشک ها تصریح کرد: امروز هدایت موشک ها را با لیزری و برد آنها افزایش پیدا کرده است؛ همچنین قابلیت شلیک از روی بالگرد را نیز به آن اضافه کردیم؛ در حال حاضر گلوله های توپ هم هدایت پذیر است.

سردار دهقان با اشاره به فعالیت های منحصر به فرد پهپاد فطرس گفت: فطرس امروز در کلاس هواپیماهای بدون خلبان بی نظیر است و مشابه کمتری دارد به خصوص در بحثقدرت حمل سلاح، مداومت پرواز، محیط بانی، عکس برداری و همچنین جنگ هوایی قابلیت های قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه نسل جدید پهپادهای بدون سرنشین در اختیار کشورهای محدودی است، اظهار داشت: بحثتکنولوژی نقطه پایان ندارد. مهم این است که این تکنولوژی ها را چگونه بر روی سلاح ها سوار کرده و از آنها بهره برداری عملیاتی کنیم.

وزیر دفاع در این ارتباط با تاکید بر اینکه باید بر روی چند مولفه در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین توجه و دقت بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: پهپادها به لحاظ سرعت پرواز، مداومت پروازی و رادارگریزی ضعف هایی دارند که اگر در این ۳ بخش موفق به زدودن ضعف ها را باشیم می توانیم در ساخت نسل جدید پهپادها نیز موفق باشیم.

دهقان اضافه کرد: امروز فناوری ساخت پهپاد فطرس در اختیار کشورهای معدودی است و فقط ۲ یا ۳ نوع از این مدل هواپیماهای بدون سرنشین در سایر کشورها وجود دارد ولی با این حال ما قانع نیستیم و به دنبال ساخت پهپادهایی با کمترین ضعف و ایراد هستیم که اگر در ۳ مولفه ای که گفته شد ضعف های کمتری دیده شود می توانیم در ساخت پیچیده ترین پهپادها نیز موفق باشیم.

وی در خصوص کارکردهای غیرنظامی پهپادها نیز گفت: پهپادها در مصارف غیرنظامی نیز قابلیت های زیادی دارند از جمله در کنترل ترافیک، نقشه برداری و حوادثغیرمترقبه کارایی فراوانی دارند.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه کشور ما در هیچ دوره ای هیچگاه تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و رویکرد دولت تدبیر و امید در این زمینه چیست، گفت: وقتی بحثتوان و اقتدار دفاعی می کنیم با امنیت و منافع ملی گره می خورد بنابراین نه منافع ملی ما تغییر کرده و نه تهدیدها کاهش یافته است. هدف دولت یازدهم این است که با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی تعامل سازنده داشته باشد و ما نیز با منطق از منافع مان در عرصه بین المللی دفاع می کنیم.

دهقان اضافه کرد: البته ممکن است منافع ملی ما در تضاد با منافع دیگران در مناطق مشترک باشد اما هدف ما حفظ توسعه و ارتقای دفاعی مان است که این هدف نیز از گذشته بوده و تغییری نکرده و تغییر نخواهد کرد. ما با تمام توان در جهت توسعه توان دفاعی خودمان تا مرز رسیدن به بازدارندگی موثر به این معنا که هیچ نیروی خارجی به خود اجازه حمله خارجی را ندهد حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه پاسخ ما در مقابل هر حمله خارجی پشیمان کننده خواهد بود، خاطرنشان کرد: سیاست ما دفاعی است و نگاه تهاجمی نداریم اما به اقتدار نظامی مان به گونه ای نگاه می کنیم که بازدارندگی موثر ایجاد کند تا دشمن بداند که قادر نیست با مجموعه دفاع ما مقابله کند.

وزیر دفاع با اشاره به تجربیات ارزشمند ۸ سال دفاع مقدس افزود: دنیا ایران را در ۸ سال دفاع مقدس شناخت و درس خود را گرفت و فهمید که ملت ایران حاضر به ایستادن پای آرمان هایش است و در این راه از هیچ نیروی خارجی نمی ترسد و تحقیر و شکست را نمی پذیرد. ما در ۸ سال دفاع مقدس در تحریم کامل بودیم و علاوه بر آن نیز آن چیزهایی که از قبل داشتیم پشتوانه قابل توجهی نداشتند اما با این حال پیروز و سربلند شدیم.

دهقان افزود: ایران امروز به جایی رسیده است که از یک طرف منابع دفاعی قابل توجهی و از طرف دیگر نیروی مسلح قوی و پرتوان دارد بنابراین در موقعیتی هستیم که دشمنان ما نمی توانند به خود اجازه تعرض را بدهند.

وی با اشاره به ایران هراسی دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین ۸ سال دفاع مقدس تصریح کرد: بعد از پایان جنگ نوعی از ایجاد یک فضای رعب، وحشت و هراس از ایران و توان دفاعی ما در دنیا و به خصوص در همسایگانمان به وجود آوردند تا یک حضور خود را در منطقه توجیه کنند و دو زمینه فروش سلاح خود را فراهم کنند و سوم اینکه قدرت دیگری متولد نشود که در برابر آنها عرض اندام کند.

وزیر دفاع بر همین اساس خاطرنشان کرد: تعجب ما این است که به رقم تجربه تاریخی، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هنوز در مسیر نادرستی حرکت می کنند. زمانی امام به این کشورهای عربی هشدار داد که اگر صدام در جنگ با ما موفق شود روزی به تک تک شماها حمله خواهد کرد و دیدیم که همینگونه شد و صدام پس از ایران به سمت کویت رفت، بنابراین ما تهدید نیستیم اما هیچ تهدیدی را نیز نمی پذیریم و هر تهدیدی را قاطعانه پاسخ خواهیم داد.

دهقان در واکنش به برخی اظهارنظرهای نظامی علیه ایران و تهدید به حمله نظامی از سوی برخی کشورها گفت: پاسخ یاوه گویی ها را که نباید داد. امروز چند اتفاق افتاده که باید به آنها توجه کنیم. اینها ۸ سال گفتند که در ایران آزادی نیست. انتخابات صوری است اما امسال تحت شعار مقام معظم رهبری ملت ما حماسه ای را خلق کردند که نقطه پایانی شد به یاوه گویی های دشمنان، آنهایی که می گفتند حکومت ایران مشروعیت سیاسی ندارد اما در برابر وحدت کلمه و انسجام داخلی در انتخابات اخیر ساکت شدند و دیگر حرفی به زبان نیاوردند و حتی در برخی اوقات دیدیم که دشمنان ما دچار شکاف شدند.

وی افزود: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در فضای مشروعیت سیاسی و اتحاد و انسجام و در پیوند مردم با مقام معظم رهبری در جایگاه رفیعی قرار گرفته است.

وزیر دفاع با اشاره به شکست های رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله در جنگ های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه خاطرنشان کرد: روزی که رژیم صهیونیستی انگشت روی کشورهای عربی می گذاشت و آنها را تهدید می کرد سران کشورهای عربی کاری از دستشان بر نمی آمد اما امروز دیدیم که مقاومت حزب الله در جنگ ۲۲ روزه و ۳۳ روزه چگونه درس عبرت به رژیم صهیونیستی داد.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افول قدرت آمریکا در مناطقی که نیروهای نظامی اش حضور دارند، گفت: هیمنه آمریکا افول کرده است و در ذهن همه شکسته شده است. ما تجربه دخالت، تجاوز و تعدی نظام سلطه را داشته ایم از ۱۶ آذر تا پایان جنگ تحمیلی بنابراین ما نمی توانیم به آنها اعتماد کنیم. به نظامی که خود را ماهیتاً در برابر ما قرار می دهد تا هرجا موقعیت پیدا کند بیاید تسویه حساب کند، این نظام قابل اعتماد نیست. ما روز پای خود ایستاده ایم و این یاوه گویی های بیشتر مصرف داخلی دارند. در آمریکا لابی صهیونیستی و افراد جنگ طلب زیادی حضور دارند اما اگر عقل و منطق داشته باشند نمی گویند که فلان چیز روی میز است بلکه با زبان تکریم با ملت ما حرف می زنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اولویت های وزارت دفاع در دولت یازدهم در روزهای آینده گفت: البته این بحثمفصلی را می طلبد اما ما در بحثتولید قدرت و بحثورود به نسل چهارم فناوری برنامه هایی داریم لذا به لحاظ ساختار و تکنولوژی و محصولات باید تحول داشته باشیم و در این زمینه به دنبال وزارتی کوچک، چابک، منعطف و توانمند در توسعه تکنولوژی و توانمند بکارگیری ظرفیت ها هستیم تا بتوانیم دفاع عظیمی با کمترین هزینه را برای مردم داشته باشیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار