|
|
کدخبر: ۶۸۷

یک اندیشکده آمریکایی خواستار دیپلماسی مردمی با ملت ایران شد اما تاکید کرد اعمال تحریم‌های ضد ایرانی مانع از هرگونه دیپلماسی این‌چنینی است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، فارین پالیسی شورای آتلانتیک در گزارشی خواستار پرکردن خلأ روابط سیاسی با روابط فرهنگی بین ملت‌ها شده و اظهار کرد: مبادلات فرهنگی و دانشگاهی بین ایران و آمریکا سرمایه‌گذاری کم‌هزینه با سودآوری بالا خواهد بود و می‌تواند در آینده زمینه را برای روابط عادی تهران - واشنگتن، فراهم کند. همچنین آمریکا می‌تواند کار گروهی برای بررسی تعاملات دانشگاهی، هنری، ورزشی، علمی و تکنولوژیکی با ایران راه‌اندازی کند. رضا اصلان، از فعالان شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید، زمانی که دو کشور هیچ کانالی برای روابط دیپلماتیک ندارند، مانند آنچه در روابط ایران و آمریکا به چشم می‌خورد، «دیپلماسی مردم با مردم» تنها راه پیش رو به شمار می‌رود.


شورای آتلانتیک در عین حال افزود: البته این راه نیز دشواری‌های خود را دارد. برای مثال زمانی که آمریکا قصد داشت از این طریق روابط خود را با جماهیر شوروی سابق بهبود ببخشد، با موانعی مواجه شد. دیپلماسی فرهنگی روش خوبی است و در گذشته نیز در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی آزمایش شده و نتایجی نیز به همراه داشته است. اما باید توجه داشت اکنون ایالات متحده تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال می‌کند که به نوبه خود راه تعامل فرهنگی را نیز دشوار می‌کند.


در این گزارش با اشاره به اینکه از طریق جلب نظر مردم ایران می‌توان به تغییر رفتار دولت ایران پرداخت، به تحریم به عنوان یک مانع جدی اشاره شده و آمده است: تا زمانی که واشنگتن رویکرد کلی خود در این باره را تغییر ندهد، مردم ایران نسبت به موضوع تعامل با بدبینی و سوءظن خواهند نگریست. از جمله دولت آمریکا از روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و مجلس نمایندگان نیز همزمان با روی کارآمدن رئیس‌جمهور جدید، درصدد تشدید فشارها به ایران است.


یادآور می‌شود مقامات آمریکایی در ادبیات دو سال اخیر خود از تعابیری مانند فلج کردن و به زانو درآوردن مردم ایران برای تسلیم در برابر توقعات غرب سخن رانده‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار