|
|
کدخبر: ۶۹۴

وزیر صنعت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه موضع گیری های اخیر خود درباره ضرورت حمایت از صنعت خودرو، به صراحت پروژه قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت را شکست خورده عنوان کرد و برای نخستین بار به طور تلویحی از موضع رئیس جمهور درباره واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت انتقاد کرد. همزمان دبیر انجمن خودروسازان از درخواست خودروسازان به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ براساس تورم بخشی ۳ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا)، مهدی غضنفری افزود: پروژه شورای رقابت شکست خورده است. من مطمئن هستم قیمت گذاری به سازمان حمایت باز گردانده می شود. وی افزود: سال گذشته پس از آن که وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک مصوبه قیمت گذاری جدید خود را اعلام کرد، هم در برخی رسانه ها و هم در دولت، رییس جمهوری در این زمینه مخالفت کرد.

موضع تخصصی ما درباره نظر رئیس جمهور برای قیمت گذاری خودرو این بود که این اقدام مشکل گشا نیست

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری در یکی از گفت وگوهای تلویزیونی خود مبنی براین که این کار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت می گیریم و به شورای رقابت واگذار می کنیم تا مشکل برطرف شود، اظهار کرد: موضع تخصصی ما این بود که این کار مشکل گشا نیست و این وزارتخانه بهتر می تواند مسئله را برطرف کند اما چون نظردکتر احمدی نژاد اعلام شد، مجلس نیز تاکید داشت که شورای رقابت فشار می آورد، کار را به ما بدهید، ما هم به احترام دوستان قیمت گذاری را به شورای رقابت واگذار کردیم. وی ادامه داد: آنها گفتند کار انحصاری است، از همان موقع اعلام کردیم به موضوع خودرو اشتباه نگاه می کنیم موضوع ما در مورد خودرو اصلا مسئله قیمت گذاری نیست بلکه آن است که باید به خودروسازها برای تولید بیشتر کمک شود اما متاسفانه به این موارد توجه نشد، تیرماه سال ۹۱ با وجود آن که تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازها مصوب شد اما این مصوبه در شورای پول و اعتبار برای هر کدام از خودروسازها نصف شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این که شورای رقابت چه میزان پول داد و چه آثار زیان باری را برای خودروساز داشت هیچ وقت نتوانستیم رسانه ای کنیم چرا که باید ضد یک دستگاه دیگر سخن می گفتیم که دراین صورت به نظر می رسید با آن دستگاه رقابت داریم.

مطمئن بودیم هرگز نمی توانند قیمت خودرو را کاهش دهند

غضنفری گفت: متاسفانه دیدگاه کارشناسی را زمین گذاشته، نظرات دیگر برگزیده شد و آن هم مبتنی بر این موضوع بود که فورا قیمت خودرو ارزان خواهد شد و ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند اما ما مطمئن بودیم که هرگز نمی توانند چنین کاری را انجام دهند. وی توضیح داد: درشرایطی که نرخ ارز افزایش می یابد و آثار آن در همه کالاها واضح است افزایش شاخص بورس را جشن می گیریم اما در همین حال با فشار آوردن به خودروساز می گوییم که نباید قیمت ها افزایش پیدا کند، این موضوعات کاملا در تضاد با یکدیگر هستند و جواب نمی دهد، چرا که مگر می شود همه نرخ ها متاثر از ارز افزایش یابد اما قیمت خودرو کاهش یابد؟

درخواست مجدد خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه شد

در همین حال دبیر انجمن خودروسازان ایران از ارائه درخواست خودروسازان به شورای رقابت، برای محاسبه تورم سه ماهه ابتدایی سال و افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داد.

احمد نعمت بخش در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اوایل اردیبهشت ماه امسال خودروسازان در جلسات خود با شورای رقابت خواستار تعیین قیمت مناسبی برای خودروهای تولیدی و خروج از زیان شدند. وی با بیان این که آن زمان رییس شورای رقابت از خودروسازان خواست فروش خودروهای پرتیراژ را با قیمت های توافقی آغاز کنند و پس از آن تورم سه ماهه اول سال در قیمت این خودروها لحاظ خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و پایان سه ماه ابتدایی سال، دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مکاتبه ای با شورای رقابت درخواست افزایش قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی را با توجه به توافق های انجام شده مطرح کرده اند. دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با قیمت های فعلی تولید خودروهای پر تیراژ برای خودروسازان با ضرر و زیان همراه است. علاوه بر آن زیان ۴۵۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته نیز به خودروسازان پرداخت نشده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار