|
|
کدخبر: ۷۷۵

مجموع تولیدات بخش کشاورزی در سال ۹۱، معادل ۱۱۸ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال ۹۰(۱۱۰ میلیون تن) از رشدی برابر با ۳/۷ درصد برخوردار است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، میزان کل تولیدات کشاورزی در سال ۱۳۵۶ معادل ۲۶۴۴۹ و در سال ۱۳۸۳ معادل ۸۶۹۶۰ هزار تن بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۱ به ۱۱۸۰۸۳ میلیون تن رسیده است.

همچنین میزان صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از ۴/۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۳ به ۲/۶ میلیارد دلار افزایش یافته است که حاکی از رشدی معادل ۳۴۲ درصد است و به عبارت دیگر ۴/۴ برابر افزایش یافته است. همچنین تراز بازرگانی(صادرات منهای واردات) انواع میوه در طول دولت های نهم و دهم از ۳۵/۱ میلیارد دلار به ۱۷/۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر این اساس، میانگین رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در ۸ سال اخیر حدود ۴/۵ درصد بوده است؛ در حالی که در برنامه های اول، دوم و سوم به طور متوسط سالانه ۲/۴ درصد بوده است.

میزان اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۱ برابر با ۲۸۷ هزار شغل بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۰ و سال ۱۳۸۹ به ترتیب معادل ۲/۱۷ درصد و ۷/۹۰ درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۱ اعتبارات تسهیلات بانکی معادل ۹ هزار میلیارد تومان جهت توسعه سرمایه گذاری و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موجود به بخش کشاورزی اختصاص یافت. ۶ هزار میلیارد تومان آن با نرخ سود و کارمزد ۷% و ۳ هزار میلیارد تومان آن با نرخ سود و کارمزد ۱۳% بوده است. اختصاص این حجم از اعتبارات به بخش کشاورزی در یکسال تاکنون در تاریخ بخش کشاورزی سابقه نداشته است.

احداثبیش از ۳۵۰ هزار هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی

در بخش اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار؛ از ابتدای انقلاب اسلامی تا قبل از دولت نهم ۴۹۲۶۱۴ هکتار بوده که در مجموع عملکرد دولت های نهم و دهم ۸۰۳۱۴۹ هکتار است و نشاندهنده رشد بیش از ۲۰۰ درصدی است.

در بخش احداثشبکه های فرعی آبیاری و زهکشی از ابتدای انقلاب اسلامی تا قبل از دولت نهم ۲۶۱۹۴۸ هکتار بوده که در مجموع عملکرد دولت های نهم و دهم ۳۵۷۵۹۴ هکتار است و نشاندهنده رشد ۱۵۷ درصدی است.

در بخش احیاء و مرمت قنوات از ابتدای انقلاب اسلامی تا قبل از دولت نهم ۱۰۲۸۰ کیلومتر بوده که در مجموع عملکرد دولت های نهم و دهم ۱۵۴۴۵ کیلومتر است و نشاندهنده رشد ۱۸۱ درصدی است.

در بخش اجرای عملیات آبخیزداری از ابتدای انقلاب اسلامی تا قبل از دولت نهم ۸۴۷۷ هزار هکتار بوده که در مجموع عملکرد دولت های نهم و دهم ۹۱۹۰ هزار هکتار است و نشاندهنده رشد بیش از ۱۰۰ درصدی است.

رشد ۲۶۱ درصدی ظرفیت صنایع فرآوری محصولات کشاورزی

تا سال ۱۳۸۴ ظرفیت صنایع فرآوری محصولات کشاورزی به بهره برداری رسیده، ۸/۶ میلیون تن بوده که در طول دولت نهم و دهم ۲۴/۶ میلیون تن رسیده که ۲۶۱ درصد رشد عملکرد سالانه را نشان می دهد.

پرداخت ۸۵ درصد هزینه های اصلاح روش های آبیاری

در سال ۱۳۵۶؛ هزار طرح، در سال ۱۳۸۴؛ ۶۹۰۱ طرح تحقیقاتی انجام شده که در سال ۱۳۹۰ به ۹۳۸۳ رسیده است.

ارتقاء ضریب مکانیزاسیون از ۶۷% قوه اسب بخار در هکتار در سال ۱۳۸۳ به ۱۸/۱ قوه اسب بخار در سال ۱۳۹۱، ارتقاء شاخص سلامت محصولات تولیدی، پرداخت ۸۵ درصد هزینه های اصلاح روش های آبیاری به صورت بلاعوض به کشاورزان، پرداخت بیش از هزار میلیارد توامان خسارت به کشاورزان در سال ۱۳۹۱ از طریق صندوق بیمه کشاورزان، تهیه اطلس پوشش گیاهی کشور، تهیه نقش اکو سیستم های گیاهی و تهیه عناصر غذایی خاک در ۴۰ درصد دشتهای کشور از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی طی ۸ سال اخیر بوده است.

تشکیل ۶۸ صندوق غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سراسر کشور

بر اساس این گزارش، تصویب راهبردهای بلند مدت توسعه بخش کشاورزی از منظر آمایش سرزمین، تدوین و تصویب بسته های اجرایی توسعه بخش کشاورزی در چارچوب برنامه پنجم توسعه برای تمامی زیر بخشهای کشاورزی کشور، تشکیل ۶۸ صندوق غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سراسر کشور به منظور حمایت از تامین نقدینگی مورد نیاز کشاورزان و توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در ۸ سال اخیر، افزایش مراکز ترویج و خدمات کشاورزی از ۲۷۱ مرکز در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۶۴ مرکز در سال ۱۳۹۱ تحولات بخش کشاورزی در دولت های نهم و دهم بوده است.

بازسازی بیش از هفت هزار واحد مرغداری و دامداری

در چارچوب طرح هدفمندی سازی یارانه ها، تعداد ۷۳۷۹ واحد مرغداری و دامداری کشور بازسازی شده و مجهز به فناوری پیشرفته شده اند که این اقدام در چند دهه گذشته سابقه نداشته است و این روند بازسازی واحدهای تولیدی همچنان ادامه دارد.

معرفی ۳۵۰ دستاورد تحقیقاتی در بخش کشاورزی طی ۸ سال اخیر که به چرخه تولید منتقل شده است و تشکیل نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی کشور دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی طی ۸ سال اخیر بوده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار