|
|
کدخبر: ۷۷۸۴۰

نیویورک‌تایمز:

کارشناسان ایرانی و آمریکایی بر این باورند طرح اخیر کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید بر ایران به پروسه مذاکرات میان ایران و ۱ + ۵ آسیب می‌رساند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، حامیان طرح جدید کنگره که ایران را تهدید می‌کند در صورت ناکامی مذاکره‌کنندگان در رسیدن به راه‌حل جامع، این کشور با تحریم‌های جدید و سخت روبرو می‌شود، می‌گویند این کار ایرانی‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا به تعهداتی که در توافقنامه ژنو منعقد شده، پایبند بمانند. اما تعدادی از تحلیلگران سیاسی آمریکایی و ایرانی می‌گویند این طرح با تضعیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌تواند تاثیر معکوسی داشته باشد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اقدام دولت اوباما در محکوم کردن این طرح که پنج‌شنبه ارائه شد، تا اندازه‌ای با هدف اطمینان دادن به آقای روحانی درباره شانسِ کم اجرایی شدن این طرح صورت گرفت. باراک اوباما اعلام کرد اگر «قانون ۲۰۱۳ ایران عاری از تسلیحات هسته‌ای» به دست او برسد، آن را وتو خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه محافظه‌کاران در ایران از چنین طرحی به عنوان توجیهی برای تردید عمیق خود به اهداف آمریکا بهره خواهند گرفت، نوشت: کارشناسان سیاست‌های ایران می‌گویند محافظه‌کاران از این لایحه برای قبولاندن نظرات خود بهره خواهند گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در حالی که حامیان آمریکایی این لایحه می‌گویند این طرح هزینه خروج ایران از مذاکرات را بالا می‌برد، کارشناسان سیاسی ایران بر این باورند این دیدگاه منعکس‌کننده نظر ایران درباره طرح جدید تحریم این کشور نیست.

فریده فرحی، کارشناس ایرانی در دانشگاه هاوایی می‌گوید: اقدام کنونی برایتحریمایران اظهارات محافظه‌کاران را تایید می‌کند که فرض قبلی اشتباه است. اما مسئله مهمتر اینکه تحریم‌های بیشتر در این مرحله، پروسه‌ای را که در ژنو شروع شد، از بین می‌برد و دولت روحانی چاره‌ای نخواهد داشت مگر اینکه این روند را متوقف کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار