|
|
کدخبر: ۸۸۹

مبارزات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مالی که قرار است سه هفته دیگر برگزار شود تا به بحران سیاسی ۱۸ ماهه این کشور پایان بدهد از امروز یکشنبه آغاز شد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: مبارزات و فعالیت های انتخاباتی کاندیداها در مالی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور امروز یک‌شنبه آغاز شد.

این در حالی است که دولت باماکو پس از ۱۸ ماه بحران سیاسی در حال گذار از مرحله جنگ و خشونت با شورشیان و پشت سر گذاشتن دوره انتقالی برای رسیدن به نظم مبتنی بر قانون اساسی است.

انتخابات ریاست جمهوری در مالی قرار است در تاریخ ۲۸ ماه جاری میلادی برگزار شود و این اولین انتخابات پس از کودتای ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی است که تومانی توره، رئیس جمهور منتخب در جریان آن چند ماه پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری خود سرنگون شد.

از سوی دیگر دولت انتقالی مالی دیروز شنبه به امید اینکه این کشور پیش از انتخابات ریاست جمهوری بازگشت تدریجی به حیات طبیعی را تجربه کند، پس از حدود ۶ ماه وضعیت فوق العاده را لغو کرد.

وضعیت فوق العاده در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۳ و یک روز پس از مداخله نظامی فرانسه در شمال مالی برای سرکوب شبه‌نظامیان شورشی اعلام و سپس دو بار تمدید شد.

انتخابات ریاست جمهوری در مالی سه هفته دیگر برگزار خواهد شد اما این واقعه سیاسی در کشوری که ۱۸ ماه با بحران امنیتی و سیاسی به دلیل کودتا و شورش گروه های مسلح روبه رو بوده است با توجه به ضرورت توزیع بیش از هفت میلیون کارت انتخاباتی وظیفه سنگینی محسوب می شود.

انتخابات ریاست جمهوری مالی برای آینده و بازسازی این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شیخ مودیبو دیارا نخست وزیر سابق مالی از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

دیارا هشت ماه ریاست دولت این کشور واقع در غرب آفریقا را در سال گذشته برعهده داشت و سپس مجبور به استعفا شد.

پس از کودتای نظامی مالی در آوریل سال گذشته که به برکناری آمادو تومانی توره رئیس جمهور این کشور منتهی شد، دیارا به عنوان رئیس موقت دولت منصوب شد.

وی در ماه دسامبر تحت فشار نظامیان کودتاچی سابق این کشور که باعثبرکناری آمادو تومانی توره شده بودند استعفا کرد.

بر اساس توافق اخیر دولت باماکو با شورشیان طوارق که منطقه کیدال در شمال مالی را تحت اشغال خود دارند با استقرار نظامیان ارتش مالی پس از یک سال در این منطقه انتخابات در آنجا نیز برگزار خواهد شد.

شورشیان طوارق پیش از این خواستار جدایی منطقه کیدال از کشور مالی بودند اما بر اساس توافقی که با دولت مالی کردند از این خواسته خود صرف نظر کرده اما دیگر خواسته های خود برای رسیدگی دولت باماکو به منطقه کیدال را همچنان مد نظر دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار