|
|
کدخبر: ۹۸۴

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به اشتباهات مرسی در اداره دولت مصر گفت: رهبر انقلاب رهنمودهایی را برای موفقیت مرسی در خطبه‌های نماز جمعه بیان کردند که اگر مرسی به این فرمایشات توجه می‌کرد اینچنین دولت خود را از دست نمی‌دادند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تینسم، حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل سقوط دولت محمد مرسی در مصر گفت: آنچه که در مصر اتفاق افتاد، به این خاطر است که غربی‌ها و در صدر آنان اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها مردم سالاری را در منطقه ما بر نمی‌تابند. زیرا می‌دانند که مردم سالاری علیه آنان است.

وی افزود: ‌ آمریکایی‌ها به این سبب مردم‌سالاری را بر نمی‌تابند که طبیعا حکومتی که به موجب مردمسالاری بوجود می‌آید، باید خواسته مردم را برآورده کند و مردم منطقه نیز همه بر ضد سیاست‌های آمریکا و اسرائیل هستند؛ بنابراین آمریکا و اسرائیل ترجیح می‌دهند که حکومت‌های ضد حزبی و یا یک حکومت دیکتاتوری و از این دست حکومت‌ها در این کشورها شکل بگیرد تا این حکومت‌ها با مردم مشکلاتی داشته باشند و به خاطر همین مشکلات به قدرت خارجی تکیه کنند و در آن زمان است که غرب آن کشور را هر گونه که بخواهد اداره می‌کند؛ یعنی هدف آمریکایی‌ها این است که " دم کدخدا را ببیند و ده را غارت کند. "

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با تاکید بر اینکه آنچه در کشور مصر علیه مردمسالاری اتفاق افتاد، توطئه‌ای از جانب کسانی بود که از پیروزی مردم مصر بر مبارک لطمه دیده‌اند بود، خاطرنشان کرد: ‌ یک سوی این توطئه هم وابستگان رژیم سابق بودند، آنهایی که از نظر اقتصادی و سیاسی و … وابسته به غرب بودند و در سایه حکومت مبارک بهره برداری می کردند، از شرایطی که به وجود آمده بود ناراضی بودند. از سوی دیگر اراذل و اوباشی که حکومت مبارک را دوست داشتند نیز مخالف مرسی بودند، زیرا مبارک به آنها اجازه می‌داد که هر فسق و فجوری که می خواستند انجام دهند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه در صحنه منطقه‌ اسرائیل بزرگترین بازیگری بود که حکومت اسلامی در مصر را تحمل نمی‌کرد، تصریح کرد: اسرائیل از زبان شیمون پرز اذعان می‌کند که بزرگترین گنجینه تمام نشدنی ما مصر است. در صحنه منطقه‌ای کشورهای دیگری که از مردم‌سالاری صدمه دیدند نیز حکومت مردمسالاری مصر را بر نمی‌تابیدند، زیرا می‌ترسیدند که انقلاب مصر در کشور ‌آنها نیز تکرار شود.

وی افزود: ‌آمریکایی‌ها هم در مصر به دنبال ایجاد یک حکومت دیکتاتوری هستند تا با سران آن به خوبی تعامل کنند و منافع خود را در منطقه حفظ کنند. آنها با حکومت‌های مردم‌سالاری نمی‌توانند تعامل کنند و این‌ها همه دست به دست هم دادند و جریان علیه مرسی را بوجود آوردند.

این کارشناس امور بین‌الملل درباره اشتباهات محمد مرسی اظهار داشت: مرسی نیز اشتباهاتی داشت. مرسی در طول زمان حکومتش، بعضی از کسانی که به او رای داده بودند مانند لیبرال‌ها و ملی‌گراها و آنهایی که با حکومت دیکتاتوری مبارک مخالف بودند مثل برخی از ناصریست‌ها(طرفداران جمال‌عبدال‌ناصر) را از دست داد.

شیخ‌الاسلام با اشاره به خطبه‌های عربی رهبر معظم انقلاب در دو نماز جمعه که در مورد مسائل منطقه به ایراد سخن پرداختند، گفت: ‌ رهبر معظم انقلاب یک خطبه عربی را در سال ۱۳۸۹ قرائت کردند و خطبه دیگر را ایشان در ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ ایراد کردند. فرمایشات رهبری در این دو خطبه عربی بسیار آموزنده است. اگر مرسی به این فرمایشات توجه می‌کرد، اینچنین دولت خود را از دست نمی‌داد.

وی با قرائت بخشی از خطبه‌های رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر انقلاب در یکی ازاین خطبه ها می فرمایند که «مراقب بازی آنها باشید و به امریکا و ناتو اعتماد نکنید. حاکمیت آنان بر جهان صرفا محصول ترس و جهل ما از ۱۵۰ سال گذشته است. به آنان امید نبندید و از آنان حساب نبرید. تنها به خدا اعتماد کنید. فقط و فقط مردم خود را باور کنید. وارد بازی دلارهای نفتی وابستگان و متحدان غرب نشوید که در آ‌ینده از این بازی سالم بیرون نخواهید آمد» ‌ این در حالی بود که مرسی در ابتدا به کشورهای عربستان و قطر سفر کرد و از آنان پول گرفت.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس به بخشی دیگری از خطبه‌های رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: ‌ رهبر انقلاب در جای دیگر می‌فرمایند که «‌اسرائیل رفتنی است. نباید بماند و نخواهد ماند. شروع انحراف در نهضت‌های کنونی تن دادن به بقای رژیم صهیونیستی است.» ‌ درحالی که مرسی این اشتباه را مرتکب شد. مردم مصر که توسط معاهده کمپ دیوید تحقیر شدند، بلافاصله بعد از پیروزی در انقلاب سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور را تسخیر کردند و پرچم اسرائیل را به زیر کشیدند. سپس لوله گازی که به طور رایگان گاز مصر را به اسرائیل انتقال می داد را آتش زدند و منفجر کردند.

شیخ الاسلام تصریح کرد: ‌ مرسی به جای اینکه به این حوادثدقت کند و خواسته مردم مصر را گوش دهد، سفیر جدید مصر را با استوارنامه‌ای که معمولا میان دو کشور برادر رد و بدل می شود، روانه اسرائیل کرد. مرسی این نصیحت رهبری را گوش نکرد و نتیجه ای که می‌بینیم حاصل شد.

وی با قرائت بخش دیگری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در چگونگی حفظ دستاوردهای بیداری منطقه به مردم انقلابی گفت: رهبر انقلاب تاکید می کنند که «برادران و خواهران؛ مراقب این امانت بزرگ باشید. غرور و نیز ساده انگاری دو آفت بزرگ پس از نخستین پیروزی‌ها می باشد.» ‌ متاسفانه هر دوی این مسائل را آقای مرسی رعایت نکرد. مرسی نسبت به غرب و اسرائیل مماشات و ساده انگاری کرد، ولی نسبت به مردم خودش، احزاب و همراهانش به گونه ای رفتار کرد که آنان به حاشیه رفتند و کسی را در نظر نگرفت.

این کارشنان امور بین‌الملل می افزاید: ‌ رهبری در ادامه همان خطبه می فرمایند که «شما مسئول‌ترین افراد نسبت به نظام‌سازی و حفظ دستاوردهای مردم و حل مشکلات جنبش هستید. قدرت‌های ضربه خورده جهان و منطقه بی‌شک در افکار شیطانی به سر می برند و از فکر حذف و انتقام تا فریب دادن و متزلزل کردن شما و نابود کردن انقلاب‌ها و پدید آوردن شرایطی بدتر از گذشته می اندیشند.» ما پس از انقلاب، دادگاه‌های انقلاب را ساختیم و عناصر ضدانقلاب را در در این دادگاه‌ها محاکمه کردیم. همچنین کمیته‌های انقلاب را برای حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب بوجود آوردیم و از انقلاب دفاع کردیم. اما مرسی با همان سیستم مبارک و با همان قضاتی که مبارک آنها را نصب کرده است، می‌خواست که وی را محاکمه کند و این موضوع نتیجه ای جز حادثه ای که اکنون در مصر شاهد آن هستیم، به بار نمی‌آورد.

حسین شیخ‌الاسلام ادامه داد: ‌ مرسی می‌خواست با سیستم امنیتی گذشته به اصلاح امور بپردازند. تمامی وزرای وی نیز از نیروهای گذشته حکومت بودند و آنها نیز در یک فرصت همه استعفا دادند. این درحالی است که بیش از یک سال و نیم از سخنان رهبری نمی‌گذرد که این وضعیت در مصر بوجود می‌آید.

وی با بیان اینکه رهبری انقلاب اسلامی می ‌فرمایند که تعریف‌ها باید بازخوانی و اصلاح شود، اظهار داشت: ‌رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مرسی و سران کشورهایی که انقلاب در کشور آنان صورت گرفته است، به صراحت توصیه می کنند که «دو الگوی اسلام تکفیری و لائیک از سوی غرب به شما پیشنهاد شد تا اسلام اصولگرای معتدل و عقلانی در میان انقلاب‌های منطقه تقویت نشود. خدمات را دوباره با دقت تعریف کنید. دمکرات بودن اگر به معنای مردمی بودن و انتخابات آزاد در چارچوب اصول‌های انقلاب است، همه دمکرات باشید و اگر به معنای افتادن به دام لیبرال دمکراسی درجه دو و تقلیدی باشد، هیچ یک دمکرات نباشید.»

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به قرائت بخش دیگری از سخنان رهبری انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: رهبری در ادامه می فرمایند «سلفی‌گری اگر به معنای اصولگرایی در کتاب و سنت و وفاداری به ارزش‌های اصیل و مبارزه با خرافات و انحرافات و احیای شریعت و نفی غرب‌زدگی باشد، همگی سلفی باشید و اگر به معنای تعصب و تحجر و خشونت میان ادیان و مبارزه با مذاهب اسلامی ترجمه شود، با نوگرایی و عقلانیت که ارکان تفکر اسلامی هستند، سازگار نخواهد بود و خود باعثترویج سکولاریسم و بی‌دینی خواهد شد.» رهبری به صورت آشکارا گفته است که با سلفی‌ها کار نکنید، اما مرسی آنجایی که سلفی‌ها علیه شیعه حمله کردند، سکوت کرد که بعد حوادثشهادت شهید شحاته و برادر و همراهانش پیش آمد. مرسی به نصحت رهبر انقلاب گوش نکرد و خود را به انقلاب اسلام وصل نکرد و در نتیجه شکست خورد.

شیخ‌الاسلام با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که پیشتر اعلام آمادگی کردند جمهوری اسلامی برای همکاری و خدمت به انقلاب‌های منطقه حاضر است، گفت: ‌ مرسی نمی‌خواست با ایران کار کند و اصلا کار نکرد.

وی در ارتباط با علت اعتراض مردم مصر به مرسی خاطرنشان کرد: مردم مصر یک نهضتی را در این کشور به راه انداختند که موجب گسترش بیداری اسلامی در منطقه شد، ولی متاسفانه مرسی در حد و قواره‌ای نبود که بتواند مطالبات آنها را محقق کند. مرسی به سمت غرب رفت و می خواست حکومتی تشکیل دهد که ملاک های آن اسلامی باشد، اما معیارهای غربی را اجرا کند.

این کارشناس امور بین‌الملل در پایان تصریح کرد: ‌ حضرت امام(ره) برای اینکه احکام اسلام در سطح جامعه عملیاتی شود، نظریه‌ای را به نام نظریه ولایت فقیه ارائه دادند که این نظریه توسط شاگرادان ایشان در قانون اساسی ما متبلور شد. این قانون اساسی ۳۴ سال است که کار می کند. مرسی وقتی سر کار آمد هیچ روش و فکری نداشت. این درحالی است که شیخ شلتوت اذعان می کند که فقه جعفری یک فقه عملیاتی است و این تئوری که حضرت امام برای حکومت در زمان غایب ارائه دادند، نمونه بارز عملیاتی شدن شریعت جعفری است. مرسی و امثال وی باید از این موضوع درس می گرفتند، اما این اتفاق نیفتاد و سرنوشتی که می بینم برای آنان رقم خورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار