|
|
کدخبر: ۱۸۳۳۰۶

به گزارش امید نیوز ، دانشمندان با کشفی جدید می توانند سیگنال های رادیویی را به برق تبدیل کنند.

این کشف سبب می شود موبایل ها و دستگاه های مختلف نیازی به باتری نداشته باشند و البته این روشی کاملا نوین برای استفاده از فناوری های هوشمند است.

محققان آمریکایی یک دستگاه آنتن یکسو ساز ( rectenna) از ماده نیمه رسانا ساخته اند که ضخامت آن فقط چند اتم است. سیگنال های وای فای به وسیله یک آنتن یکپارچه دریافت و به جریان DC تبدیل می شود که مناسب مدارهای الکترونیکی است.

این دستگاه را می توان برای تولید موبایل، لپ تاپ، دستگاه های پزشکی و فناوری های پوشیدنی استفاده کرد که نیازی به باتری ندارند. با توجه به انعطاف پذیری دستگاه می توان آن را طوری ساخت که محوطه بزرگی را پوشش دهد.

به گفته محققان، این دستگاه می تواند نقش مهمی در آینده دستگاه های هوشمند الکترونیکی داشته باشد.

پروفسور «توماس پالاسیوس» از MITمی گوید: اگر بتوان سیستم های الکترونیکی ساخت که دور یک پل پیچیده می شوند یا یک بزرگراه یا دیوارهای محل کار را به طور کامل می پوشانند، در این صورت چگونه باید برای این دستگاه های الکترونیکی انرژی فراهم کرد؟ ما روشی نوین برای برق رسانی به سیستم های الکترونیکی آینده داریم و برای این منظور از انرژی وای فای استفاده می کنیم زیرا به راحتی با مناطق گسترده یکپارچه می شود و به این ترتیب می توان تمام محیط اطراف را هوشمند کرد.

در آزمایش های انجام شده این دستگاه هنگامیکه در معرض سیگنال های وای فای معمولی قرار گرفت، حدود ۴۰ میکرووات برق تولید کرد.

این میزان برق برای روشن کردن نمایشگر موبایل یا فعال کردن تراشه سیلیکونی کافی است.

این تحقیق در ژورنال Nature منتشر شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار