|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۷۵

مراسم جشن نشان نوروز و نوروز فرهنگی برگزار شد

مراسم جشن نشان نوروز و نوروز فرهنگی با حضورسید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو و دیپلمات‌های کشورهای آسیای میانه در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم جشن نشان نوروز و نوروز فرهنگی با حضورسید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو و  دیپلمات‌های کشورهای آسیای میانه در تالار وحدت برگزار شد. 

عابد اکبری، دبیر رویداد فرهنگی روایت نوروز در این مراسم گفت: «روایت نوروز، روایت تاریخی برای شکفتن و نو شدن است؛ روایت جغرافیای مردمانی است که همزمان با نو کردن جامه‌هایشان رفتار خود را نو می‌کنند. راویان رویداد نوروز می‌خواهند فرهنگ نوروز را گفتمان کنند و نشان نوروز نیز نشان همدلی است و هرساله این نشان به راویان نوروز اعطا می‌شود تا فرهنگ همدلی بین مردم منطقه و جهان گسترش یابد.»

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامی داشت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) از نظامی گنجوی به‌عنوان سرآمد داستان‌سرایان یاد کرد و گفت: «ایران فرهنگی چنان در مستندات تاریخی متجلی است که تمسک به آن می‌تواند مقدرات نوسرزمین های قابل احترام را بهبود بخشد و بهانه مودت روزافزون باشد. امروز سرآغاز راهی است که در سال پیش رو امتداد خواهد یافت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های متنوع، مأموریت خود را با ایجاد دبیرخانه‌ای مشترک برای حکیم نظامی و آثارش انجام خواهد داد. نظامی گنجوی را باید در فصل فروزان دانش و فتوحات هنری‌اش به تماشا نشست و از استیلای او بر سرزمین جادویی سخن در شگفت شد.»علی‌اصغر شعردوست، زبان‌شناس و پژوهشگر ادبی همچنین گفت: «بعد از فروپاشی شوروی در اولین نوروز به همراه یک گروه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بودم و مراسم نوروز را همان‌گونه دیدم که در زادگاهم تبریز دیده بودم.

در دومین سال بعد از استقلال تاجیکستان در دوشنبه بودم و دیدم که نوروز آنان همچون نوروز شیراز و مشهد و اصفهان بود و رسومی همچون سمنوپزان و خانه‌تکانی و سایر آداب ما را داشتند. در سال‌های بعد کشورهایی همچون ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز این‌گونه بود.»شعردوست با انتقاد از کمرنگ شدن نوروز در کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکمنستان در سال‌های اخیر گفت: «از این رنگ باختن دل‌آزرده‌ایم. کشورها تلاش می‌کنند چیزی را برای خود بتراشند که در تقویم جهانی دیده شوند و امیدوارم نشان نوروز به همت انسان‌های فرهیخته دوباره در کشورهای آسیای میانه اوج بگیرد.» محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت عرفانی و ادبی نظامی گنجوی گفت: «برای بزرگداشت نظامی گنجوی در سال ۱۴۰۰ بزرگداشتی جهانی برگزار خواهد شد. البته شهرت شعرهای نظامی بیشتر از خودش است. چون همه با لیلی و مجنون و خسرو و شیرین بیشتر آشنایی دارند.  بعد از نظامی بیش از صد شاعر حکایت لیلی و مجنون را سرودند اما آنچه نظامی را وادار کرد که به این اشعار رو آورد، عشق به همسرش آفاق بود که موجب شد نظامی با دلسوزی وارد این عرصه شود و او همچون مولوی عشقی حقیقی را تجربه کرده است.»

در راستای بررسی بیش‌تر رویداد روایت فرهنگی نوروز «رسالت» به گفت‌وگو با بابک قهرمانی از متصدیان این برنامه فرهنگی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

 حذف مرز میان کشورهای عضو حوزه تمدنی نوروز 

بابک قهرمانی در تشریح این رویداد به خبرنگار فرهنگی «رسالت» گفت: «چهارمین رویداد روایت فرهنگی، با رویکرد تعامل میان کشورهای برگزارکننده عید نوروز شکل‌گرفته و برای شکل‌گیری این بدنه، سیاست‌های لازم اتخاذشده است‌. تعامل و همدلی میان کشورهای برگزارکننده عید نوروز می‌تواند در جنبه سیاسی و همچنین اقتصادی اثرگذار باشد. اگرچه مهم‌ترین روادید این رویداد، تقویت جنبه فرهنگی، افزایش تعامل و همدلی است.»وی افزود: «در این راستا چهارمین دوره از روایت فرهنگی نوروز با ۱۳ کشور دنیا، تعامل دارد تا در پایان دوره، نقطه نظرات شناخته و نقاط مشترک مبرهن گردد‌‌. به‌طور حتم لازمه حفظ این نقطه نظرات، ایجاد ساختارهای مناسب در بُعد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ا‌ست.»

قهرمانی تصریح کرد: «از نخستین روزهای دی‌ماه ۹۹ تا به کنون، ۴ رویداد حول محور روایت فرهنگی نوروز رخ‌داده و  پیش‌بینی می‌گردد که در سال آینده نیز به‌صورت منسجم، برگزار شود. مهم‌ترین رویکرد حال حاضر حذف مرز میان کشورهای عضو حوزه تمدنی نوروز و اتصال کشورهای عضو به یکدیگر است. در این میان کشورهای همچون هلند، فرانسه، انگلستان، آلمان و آمریکای شمالی پذیرای فرهنگ باستانی نوروز هستند.»قهرمانی  همچنین خاطرنشان کرد: «کلیه فعالیت‌های مجموعه روایت فرهنگی نوروز تحت حمایت موسسه فرهنگی هنری تمدن نوروز است که خود از‌ پنج مجموعه منسجم حقیقی و حقوقی تشکیل‌شده است و منضبط‌ترین ساختارهای مدیریتی را نیز داراست. همچنین کلیه افرادی که در پیشینه خود، فعالیت فرهنگی داشتند؛ همچون مدیر شبکه فرهنگ عضو  این مجموعه هستند و ذیل این محور اقتصادی فرهنگی حرکت می‌کنند.»

 روادید اقتصادی با تقویت جنبه فرهنگ و هنر

وی گفت: «در سال‌های گذشته، تا مرز تأسیس شبکه نوروز هم پیش رفته‌ایم اما به دلیل پاره‌ای از رخدادها و مشکلات این اتفاق به  سرانجام نرسیده است. در حال حاضر اما از تمدن بدون مرز سخن می‌گوییم و اطمینان خاطر داریم که این بار می‌توانیم بر فراز موفقیت و تقویت بعد فرهنگی گام برداریم چراکه توسعه فناوری ارتباطات دست‌کم امکان توسعه این حوزه را فراهم می‌سازد.  در ۸ سال گذشته، اگر همانند امروز تکنولوژی پیشرفته بود، اتفاقات خیلی بهتری رخ می‌داد‌‌. به همین خاطر در شرایط فعلی، پیش‌بینی می‌گردد روایت فرهنگی نوروز به‌درستی عمل و در تقویت ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق باشد.»

او یادآور شد: «به نظر می‌رسد طی سه سال آینده، حداقل ۲۰۰ نخبه از ۱۳ کشور حوزه تمدن نوروز به یکدیگر‌ متصل شده باشند‌ تا روادیدهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به حداکثر اهداف برساند‌.»قهرمانی در پاسخ به سؤال برنامه‌های آینده این مجموعه بیان کرد که ۱۰۰ برنامه رادیویی برای سال آینده در نظر گرفته‌شده است. همچنین مقررشده تا کافه‌ای تحت عنوان کافه نوروز شکل بگیرد و در فصل چهار‌ رویداد فرهنگی نیز برگزار گردد‌. همچنین تصمیم برآن است تا با تبلیغ برخی محصولات در سایت آمازون، کالاهای فرهنگی کشور را بر همگان آشکار کنیم.»گفتنی است راویان روایت نوروز ذیل نام موسسه فرهنگی هنری تمدن نوروز برآنند تا با معرفی و ترویج آموزه‌ها و الگوهای توانمند ساز در موضوعات فرهنگی و هنری مختلف برای ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان اندیشمندان در حوزه تمدنی نوروز قدمی هرچند کوچک بردارند. راویان این رویداد می‌کوشند تا مبانی پژوهشی کاربردی، مسئله محور و دارای قابلیت عملیاتی شدن موردنیاز را برای قشر نخبه فرهنگی و هنری در این حوزه فراهم آورند. در همین راستا مأموریت اصلی این مرکز تقویت ارتباطات میان نخبگی در کشورهای حوزه تمدنی نوروز خواهد بود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار