|
|
کدخبر: ۱۸۴۲۷۸

کشف مولکول‌های حیات در اطراف پیش‌سیاره‌ها

در اطراف بسیاری از پیش‌سیاره‌ها، مولکول‌های مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات وجود دارد.

اخیرا گروهی از محققان دانشگاه لیدز در انگلستان متوجه شدند که در اطراف بسیاری از پیش‌سیاره‌ها، مولکول‌های مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات وجود دارد. این کشف جدید در واقع تکه‌ای از پازل بزرگ حیات را برای ما پیدا کرد و قدمی رو به جلو بود تا بتوانیم با این مفهوم عجیب در کیهان آشنا شویم.

سیارات سنگی مثل زمین وقتی شکل می‌گیرند که جاذبه یک ستاره ابرهای گاز و غبار اطراف را به سمت خود می‌کشد. در گذر زمان، این ابرها به صفحه‌هایی تبدیل می‌شوند که اصطلاحا دیسک‌های پیش‌سیاره‌ای نام دارند و در صورتی که جرم کافی پیدا کنند، می‌توانند به سیارات سنگی تبدیل شوند.

این گروه از محققان توانستند با تلسکوپ ALMA در صحرای آتاکامای شیلی این داده‌ها را جمع‌آوری کنند. در این روش، تلسکوپ آلما امواج ضعیفی که از ابرهای مولکولی اطراف این دیسک‌ها ساتع می‌شدند را شناسایی کرد و توانست تصویر زیر را به وجود آورد. به طور کلی، وقتی نوری به جسمی می‌تابد، آن جسم بخشی از نور را جذب و بخش دیگری را بازتاب می‌کند. حالا وقتی نوری را به بک مولکول بتابانیم، هر مولکول خاص طول موج خاصی را از خود منتشر می‌کند که با مطالعه این نور می‌توانیم نوع آن مولکول را تشخیص دهیم. یا به عبارتی، هر مولکول، «اثر انگشت»‌ خاص خود را در طیف امواج الکترومغناطیس دارد. این تلسکوپ از بیش از ۶۰ آنتن استفاده کرد تا بتواند این داده‌ها را جمع کند.

منجمان در این مطالعه خود در پنج دیسک پیش‌سیاره‌ای نزدیک به زمین، به دنبال سه مولکول حیاتی Cyanoacetylene، Acetonitrile و Cyclopropenylidene بودند. آن‌ها در کمال تعجب توانستند با این روش ابرهای این مولکول‌ها را در اطراف دیسک‌ها پیدا کنند.

این نتایج حیات فرازمینی را تائید نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که مولکول‌های مورد نیاز حیات در اطراف ۸۰ درصد پیش‌سیارات مورد نظر پیدا شده است. علاوه بر این، ناحیه‌ای که این مولکول‌ها در آن یافت شده، جایی است که معمولا سیارک‌ها و دنباله‌دارها شکل می‌گیرد.

فرضیه‌ای وجود دارد که احتمال می‌دهد حیات روی زمین با برخورد یک یا چند سیارک به آن آغاز شده و وجود چنین شواهدی در دیسک‌های دیگر نشان می‌دهد که احتمالا حیات روی سیارات دیگر نیز طبق همین فرضیه آغاز شود. به علاوه، این مطالعه نشان داد که مولکول‌های مورد نیاز برای شکل‌گیری حیاتی مثل حیات زمینی، موقع تشکیل سیارات وجود دارد و زمینه وجود حیات را تامین می‌کند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار