|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۹۹

نارنگی از جمله میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار پاییزی است. میوه نارنگی و پوست آن خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. طبع نارنگی سرد و تر است. نارنگی برای بدن و سلامت آن فواید فراوانی دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

میوه نارنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که این خواص ناشی از وجود مقادیر بالای فیبر، املاح معدنی و ویتامین‌ها است. از جمله خواص نارنگی می‌توان به مواردی مانند درمان نفخ، خاصیت سم زدایی، تصفیه خون، تقویت استخوان و اسکلت بدن، درمان سرگیجه، درمان بی‌خوابی، کاهش تب، رفع تراکم خون در بدن، درمان و تسکین سرفه‌های زمستانی، کاهش فشار خون، کاهش وزن و خواص ضد اسپاسم اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص و فواید نارنگی می‌پردازیم. 

مواد موجود در نارنگی از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین B6، و پتاسیم برای بهبود سلامت قلب بسیار ضروری و مفید هستند. 

  

نارنگی برای تنظیم فشار خون 

نارنگی منبعی غنی از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد. این تناسب به رگ‌های خونی کمک می‌کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند. 

نارنگی می‌تواند با عطر خود احساس استرس، اضطراب و افسردگی را از شما دور کند. بنابراین در پایان یک روز بد و پر استرس برای رهایی از این اضطراب و تنش‌ها می‌توانید بوی نارنگی را استشمام کرده و به آرامش برسید. 

نارنگی یک منبع غنی از ویتامین C است و یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C است. مصرف نارنگی می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش شود. درنتیجه اگر دوست دارید در تمام طول سال سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است. 

نارنگی یکی از آبدارترین میوه‌ها است. نارنگی حاوی ویتامین A است و آب بسیار فراوانی دارد که وقتی این دو ویژگی با هم همراه می‌شوند موجب جذب مواد مغذی از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می‌کنند، تشویق می‌کند. 

  

نارنگی برای سلامت مو 

یکی از خواص نارنگی برای سلامت مو مرطوب کردن مو‌ها است. نارنگی حاوی ویتامین A است که می‌تواند چربی را در پوست سر تنظیم گرده و موجب مرطوب شدن مو‌ها شود و هم‌چنین به مقابله با آلودگی که می‌تواند موجب تضعیف موها شود مبارزه کند. مصرف نارنگی موجب به تاخیر انداختن سفید شدن مو‌ها می‌شود. نارنگی حاوی مفادیر بالایی از ویتامین B12 شده که رشد موها را افزایش داده و ریزش مو‌ها را کاهش می‌دهد. ویتامین B12 همچنین برای کاهش تدریجی فرآیند سفید شدن موها بسیار مهم و مفید است. همچنین مصرف نارنگی به شما کمک می‌کند تا موهایی براق و درخشان داشته باشید.   

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده اثبات شده است که در صورت مصرف نارنگی به شکل روغن و استعمال خارجی می‌تواند باکتری به نام استروپتوککس ارئوس را که عامل بسیاری از عفونت‌ها است  را بکشد. 

  

نارنگی برای بهبود عملکرد شناختی 

نارنگی سرشار از پتاسیم، اسید فولیک و آنتی اکسیدان‌ها است. فولات به کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر و کاهش اختلالات شناختی کمک می‌کند. پتاسیم می‌تواند با افزایش جریان خون به مغز  شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را افزایش دهد. 

  

نارنگی برای جلوگیری از دیابت 

نارنگی منبع غنی و سرشار از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر موجب  سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی در بدن  می‌شود. بنابراین، نارتگی  می‌تواند از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی همانند دیابت نوع دو جلوگیری کند. 

  

نارنگی حاوی ترکیبی به نام لیمونویید است که این ترکیبمی‌تواند از گسترش برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه و سرطان خون جلوگیری کند. البته این تحقیقات دوی حیوانات اثبات شده است و هنوز جواب قطعی بر روی انسان‌ها ندارد‌. 

 

نارنگی منبعی غنی از عنصر پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند موجب جلوگیری از بیماری‌هایی مانند لخته شدن خون شود. افرادی که نارنگی مصرف می کنند، نوزده درصد کمتر از افرادی که نارنگی مصرف نمی کنند در خطر ابتلا به این بیماری از جمله لخته شدن خون قرار دارند. 

  

نارنگی مفید در دوران بارداری 

نارنگی از جمله منابع غنی از ویتامین‌های خانواده B است که از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به اسید فولیک اشاره کرد. فولات از جمله ویتامین‌هایی است که به شکل گیری لوله عصبی و تشکیل سلول‌های قرمز خون در نوزادان پیش از تولد کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک در خانم‌های باردار می‌تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود و همچنین ممکن است منجر به نقص لوله عصبی در نوزادان شود. 

  

خوردن پوست نارنگی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. استفاده از پوست سبزرنگ نارنگی می‌تواند برای درمان فشارخون پایین و التهاب مفید باشد. جویدن پوست نارنگی دارای خواصی مانند کاهش سطح کلسترول بد، درمان اختلالات ریه و طحال است. پوست نارنگی بیست برابر میوه نارنگی دارای آنتی اکسیدان است. پوست نارنگی می‌تواند ناراحتی‌های عصبی مانند افسردگی، استرس و اختلالات خواب را درمان کند. 

 

عوارض جانبی نارنگی 

نارنگی در کنار تمام خواص و فواید فراوانی که برای بدن و سلامت ما دارد، عوارض جانبی احتمالی نیز دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. نارنگی اسیدی است و اسید موجود در آن می‌تواند موجب نازک شدن لایه مینای دندان‌ها شود. مینای دندان از در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع مختلفی از بیماری ها محافظت می‌کند که در اثر از بین رفتن این لایه محافظ باعث عفونت دندان و مشکلات مربوط به آن می‌شود. در صورت افراط و زیاده‌روی در مصرف نارنگی مبتلا به التهاب معده و یا حتی زخم معده می‌شوید. نارنگی اسیدی است و در صورت زیاده‌روی در  مصرف نارنگی مبتلا به سوزش سر دل می‌شوید. 

 

PicsArt_02-24-12.19.50

 

 

از دیگر عوارض زیاده‌روی در مصرف نارنگی خروج مایعات بدن و نمک است که عدم وجود نمک در بدن موجب ازدیاد بیش از حد ادرار شده که منجر به آب زدایی و کمبود مایعات بدن می‌شود. گفتیم که نارنگی اسدی است و زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش اسید معده و در نتیجه بروز تهوع، استفراغ و درد می‌شود. اسید نارنگی باعث فرسایش خاک و آستر معده می‌شود. زیاده روی در مصرف نارنگی همجنین ممکن است موجب تشکیل سنگ کلیه و سنگ صفرا شود زیرا مانع جذب کلسبم به بدن می‌شود.

 

اینجا بخوانید:

5مربایی که در فصل زمستان می توانید بپزید

 

 

گفتیم مصرف بیش از حد از نارنگی موجب کاهش آب بدن می‌شود در نتیجه افراد با پوست خشک بهتر است از نارنگی استفاده نکنند و یا در مصرف آن دقت کنند. میزان فیبر موجود در نارنگی بسیار زیاد است و این فیبر بالا ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات،اسهال و غیره شود. از دیگر عوارض جانبی نارنگی می‌توان به بالا برون حساسیت پوست نسبت به نور خورشید اشاره کرد.

 

نارنگی برای کاهش وزن و لاغری 

قرار دادن نارنگی در رژیم غذایی یک گزینه مناسب برای کاهش وزن و لاغری است. نارنگی سرشار از فیبر است و موجب کاهش اشتها شده و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر فیبر نارنگی حاوی ویتامینی است که از تولید هورمون کورتیزول جلوگیری می‌کند. کورتیزول هورمونی است که می تواند موجب استرس شده و بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند. بنابراین با مهار کورتیزول چربی‌ها نیز ذخیره نشده و موجب کاهش وزن و دست‌یابی به تناسب اندام می‌شود. البته با وجود خواص نارنگی برای کاهش وزن و لاغری، لازم است از یک رژیم اصولی استفاده کنید زیرا به تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن ایده آل برساند. برای رسیدن به تناسب اندام چنانچه از یک رژیم اصولی همچون رژیم‌های غفاری دایت پیروی نکنید ممکن است به سلامتی شما آسیب برسد.  

 

برخی از محققان دانشگاه غربی اونتاریو معتقدند که نارنگی منبع کاملی از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر باعث سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی می شود. بنابراین، می تواند از بیماری ناشی از چاقی در بدن خود مانند دیابت نوع 2 جلوگیری کند. 

 

همانطور که در بالا اشاره شد، نارنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این پتاسیم می تواند از بیماری هایی مثل لخته شدن خون جلوگیری کند. مطالعه ای بر روی بیش از 69 هزار نفر انجام شده است. نتیجه این بود افرادی که نارنگی مصرف می کنند، 19 درصد کمتر در خطر ابتلا به این بیماری مانند لخته شدن خون قرار دارند. 

 

نارنگی برای محافظت از بدن در برابر اضافه وزن و چاقی: 

اگر می خواهید وزن بدن خود را کاهش دهید و یک رژیم غذایی خوب داشته باشید، خوردن نارنگی یکی از بهترین انتخاب ها است، زیرا این میوه، مانند دیگر میوه ها، حاوی مقدار زیادی فیبر است. علاوه بر آن، نارنگی حاوی ویتامینی است که از تولید کورتیزول جلوگیری می کند، هورمونی است که می تواند باعث استرس شود و می تواند بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند. 

 

نارنگی شامل یک ترکیب به نام لیمونویید است. طبق گفته برخی از محققان در کره، این ترکیب لیمونویید ممکن است از گسترش سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری کند اما لطفاً توجه کنید که این تحقیق روی حیوان انجام شده است و هنوز کشف نشده است که آیا به عنوان نتیجه ای مشابه انسان عمل می کند یا خیر. 

 

همانطور که قبلاً ذکر شد، نارنگی یکی از میوه هایی است که حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. ثابت شده است که این ترکیب برای ماهیچه ها مفید است، چون رشد و بهبود ماهیچه ها را تقویت می کند. بنابراین این میوه دوست خوبی برای همه کسانی خواهد بود که فعالیت های ورزشی را دوست دارند. 

 

نارنگی برای داشتن دستگاه گوارش سالم تر: 

آیا می دانید که یک میوه نارنگی در مقایسه با 3 تا 4 اونس آب معدنی دارای مقدار یک سانی آب است؟ بله، نارنگی یکی از آبدارترین میوه ها است. این مقدار زیاد آب همراه با ویتامین A نارنگی باعث می شود که جذب مواد مغذی را از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می کنند، تشویق کند. 

 

نارنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن: 

ویتامین C که در نارنگی موجود است نیز سیستم ایمنی بدن شما را بهبود خواهد بخشید. با استفاده از نارنگی، احتمال ابتلا به بیماری های مختلفی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش می یابد. بنابراین اگر می خواهید تمام مدت سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است. 

نارنگی برای بهبود خلق و خو: 

با توجه به برنامه مکمل پزشکی مکمل و ادغامی در کلینیک مایو، نارنگی ارتباطی برای افزایش حالت کلی شما دارند. بوی نارنگی می تواند شما را از احساس استرس، افسردگی و اضطراب دور کند. بنابراین اگر روز بدی داشته باشید، پیشنهاد می شود بوی عطر نارنگی را حس کنید و در نتیجه، احساس راحتی بیشتری نسبت به قبل خواهید داشت. 

بعد از حمام کردن، گاهی اوقات احساس می کنید که موهای شما بیش از حد چرب است. مشکلی که می تواند باعث چرب شدن موی شما شود، آبی است که در طول حمام مصرف می کنید. نارنگی شامل ویتامین A است که می تواند چربی را در پوست سر مرطوب کند و هم چنین به مقابله با آلودگی که می تواند باعث شود موی شما ضعیف تر از قبل شود، مبارزه کند. 

 

نارنگی برای تاخیر در سفیدشدن مو: 

اگر می خواهید موهایی داشته باشید که تا زمانی که پیر شوید رنگ خود را حفظ کنند، شروع به مصرف نارنگی کنید. نارنگی شامل مقدار بالای ویتامین ب 12 است که رشد مو را افزایش می دهد و همچنین احتمالات ریزش مو را کاهش می دهد. ویتامین ب 12 نیز برای کاهش تدریجی فرآیند سفید شدن موی شما بسیار مهم است. 

 

مصرف نارنگی موثر در داشتن موهای براق: 

نارنگی نیز می تواند برای کمک به شما برای به دست آوردن موهای درخشان به خاطر ویتامین c اش مفید باشد. ویتامین C می تواند به بدن شما کمک کند تا آهن جذب کند، که بدن و مو شما را قادر می سازد که مواد مغذی بیشتری دریافت کنند. در نتیجه، شما یک موی براق و زیبا خواهید داشت. 

تشنج نشانه خوبی برای بدن شما نیست. اگر فکر می کنید که منقبض شدن تنها به گرفتگی عضلات شما مربوط است، اشتباه می کنید. این مشکل می تواند در سیستم گوارشی، سیستم تنفسی و سیستم عصبی رخ دهد که می تواند موجب آسم، یبوست و سرفه شود. اگر از آن به عنوان روغنش استفاده می کنید، آرامش بین سیستم های خود را به دست خواهید آورد و از اسپاسم بدنتان جلوگیری خواهد کرد. 

  

 

PicsArt_02-24-12.20.05

 

 

ضد عفونی کننده: 

آشکار شده است که نارنگی، اگر به عنوان یک روغن استفاده شود و آن را به صورت خارجی اعمال کنید، باکتری به نام استروپتوککس ارئوس را می کشد که مسئول بسیاری از عفونت ها است که در زخم شما رخ می دهد و باعث می شود که درد شما شدیدتر شود، چون عفونت را به بخش های دیگر بدن منتقل خواهد کرد ، فقط روی زخم بمالید تا این باکتری ها را بکشد. 

 

نارنگی می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند: 

بسیاری از اجزای نارنگی مثل پتاسیم، اسید فولیک، و آنتی اکسیدان ها به عنوان مزایای عصب شناسی شناخته می شوند. فولات به کاهش بیماری آلزایمر و کاهش شناختی مشهور شده است. پتاسیم با افزایش جریان خون به مغز مرتبط بوده و شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را افزایش می دهد. 

 

هم چنین نارنگی غنی از ویتامین ب6 است: 

فقر این ویتامین باعث افسردگی و تهوع می شود. دقت کنید که زیاد مصرفش نکنید. حد بالای ویتامین B برای بزرگسالان بالای 18 سال 100میلی گرم تنظیم شده است، اما بزرگسالان به این مقدار نیاز ندارند، مگر اینکه توسط پزشک گفته شده باشد. 

 

نارنگی برای زنان باردار و نوزادان مفید است: 

نارنگی منبع خوبی از مجموعه B - ویتامین مانند اسید فولیک هستند. نشان داده شده است که فولان به شکل گیری لوله عصبی و تشکیل سلول خون قرمز در نوزادان قبل از تولد کمک کرده است. کمبود اسید فولیک در زنان باردار می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود و همچنین ممکن است منجر به نقص لوله عصبی در نوزادان شود. 

نارنگی می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند: 

نارنگی غنی از پتاسیم و حاوی مقدار کمی سدیم هستند. این به رگ های خونی کمک می کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند. 

نارنگی می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند: 

فیبر، ویتامین C، ویتامین B6، و پتاسیم برای بهبود سلامت قلب شناخته شده اند. 

نارنگی می تواند به شما در مبارزه با عفونت ها کمک کند: 

یک نارنگی بزرگ 53 درصد از نیازهای روزانه ویتامین C را دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی در آب طبیعی است که به بدن کمک می کند تا در برابر عوامل عفونی مقاومت کند و باعث کاهش رادیکال های آزاد در بدن شود. 

نارنگی برای صاف کردن مو و پوست عالی است: 

جذب ویتامین C نه تنها به مبارزه با عفونت کمک می کند، بلکه می تواند باعث ایجاد و حفظ کلاژن، یک پروتیین ضروری که در مو و پوست یافت می شود. هم چنین، ویتامین A موجود در آن برای حفظ رطوبت مو از طریق افزایش تولید چربی شناخته شده است. نارنگی ممکن است به بهبود دستگاه گوارش معده شما کمک کند:نارنگی منبع عالی فیبر هستند. 

نمایی دیگر از خواص فواید نارنگی میوه خوشمزه پاییزی 

- نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا فشار خون را کاهش داده و آن را کنترل کند. 

- افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند. 

- پوست خشک شده نارنگی یکی از مفیدترین بخش های این میوه در درمان و تسکین سرفه های زمستانی است. 

- میوه نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است. 

- اگر از بی خوابی رنج می برید و شب ها نمی توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید. 

- این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می تواند سموم بدن را دفع کند به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود. 

-- خوردن نارنگی به بیمارانی که مدام دچار سرگیجه می شوند توصیه می کنند. 

- نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مؤثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است. 

- این میوه خون را تصفیه و زیاد می کند. 

- افرادی که دچار مسمومیت با الکل می شوند می توانند این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم زدایی نارنگی به بیمار کمک می کند تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند. 

- افرادی که به نفخ شکم مبتلا هستند با مصرف میوه نارنگی به تنهایی می توانند به درمان نفخ شکم خود بپردازند. 

- نارنگی علاوه بر خاصیت اشتهاآوری از جمله میوه هایی است که برای قلب و معده مقوی بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می شود. 

 

خواص پوست نارنگی 

خوردن پوست نارنگی از بیماری قلبی پیشگیری می کند. 

از پوست سبزرنگ این میوه برای درمان فشارخون پایین و التهاب استفاده می شود. 

طبق گفته ی متخصصان تغذیه جویدن پوست نارنگی کلسترول بد خون را کاهش می دهد و اثر آن همانند داروهای شیمیایی است که البته عوارض آن را ندارد. 

آنزیم های موجود در سلول های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q40 موجود در پوست نارنگی از بین می رود. 

آنتی اکسیدان پوست نارنگی 20 برابر میوه ی نارنگی است. 

بر اساس طب چینی، پوست نارنگی اختلالات طحال و ریه را برطرف می کند. 

مصرف پوست میوه نارنگی ناراحتی های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می کند. 

بیشتر اختلالات گوارشی را می توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد؛ نفخ و حالت تهوع را برطرف می کند. با تحریک سیستم لنفاوی، به دفع مایعات اضافه کمک و با چاقی مفرط نیز مقابله می کند. 

پوست نارنگی را پس از شستن در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید و به شکل پودر در بیاورید. این پودر را می توان روی تمامی غذاها از جمله خورشت، سوپ، برنج، چای، مرغ و… اضافه کرد. 

 

عوارض جانبی میوه نارنگی و زیاده روی در مصرف آن 

 

1. نازک و ضعیف شدن مینای دندان: 

نارنگی اسیدی است پس اگر نارنگی زیادی مصرف کنید، به لایه دندان آسیب خواهد رساند. اسید موجود در دندان باعث می شود که لایه مینای دندان نازک شود. مینای دندان از دندان در برابر باکتری ها، ویروس ها و انواع مختلفی از بیماری ها محافظت می کند. تخلیه مینا باعث عفونت و مشکلات سلامتی دهانی و حساسیت دندان می شود. 

2. سوزش معده از عوارض مصرف زیاد نارنگی: 

مصرف بیش از حد نارنگی باعث التهاب معده یا زخم معده می شود و باعث می شود که معده بسوزد. اسفانکترها ماهیچه هایی برای اطمینان از اینکه اسید معده به مری بالا نمی آیند، هستند که به اینها اسید می رسد.بعضی اوقات این ماهیچه ها به خوبی کار نمی کنند و می توانند اسید معده را رها کنند تا به مری برسد. این باعث ایجاد احساس سوزش می شود و آن را سوزش سردل می نامند. نارنگی اسیدی است و اگر بیش از حد مصرف شود می تواند باعث سوزش سردل شود. 

3.مصرف زیاد نارنگی باعث کم آبی و ادرار مکرر می شود: 

 

 

PicsArt_02-24-12.20.45

 

 

نارنگی یک میوه ای است که غنی از ویتامین Cاست. این ویتامین برای حفظ بدن سالم مثل جلوگیری از پیری زودرس، افزایش ایمنی بدن، کاهش اسکابیز، کمک به از بین بردن مایعات و سدیم و غیره مفید است.مصرف مقدار کافی نارنگی برای بدن خوب است اما اگر شما مقدار زیادی نارنگی مصرف کنید، باعث خروج مایعات بدن و نمک خواهد شد. عدم وجود نمک در بدن باعث ادرار بیش از حد می شود. این منجر به آب زدایی و یا کمبود مایعات بدن می شود. 

4.نارنگی اگر خوب تمیز نباشد، آلوده به آفت کش است: 

اگر تمیز نباشد، تاثیر آن بر سلامت به دلیل وجود مواد آفت کش ها روی پوست نارنگی تاثیر خواهد داشت. بهترین راه این است که این میوه نارنگی را خوب بشوییم. 

5.مصرف نارنگی زیاد باعث تهوع، استفراغ و درد لگن می شود: 

نارنگی اسیدی است و مصرف بیش از حدش باعث افزایش اسید معده می شود. اسید معده چیزی است که موجب تهوع، استفراغ، درد می شود. اسید نارنگی باعث فرسایش خاک و آستر معده می شوند. 

 
6. نارنگی می تواند ریسک 
سنگ کلیه و سنگ صفرا را افزایش دهد: 

نارنگی که دارای یک ماده اسیدی است، می تواند در صورتی زیاد باعث تشکیل بلورهایی شود. این بلورها موجب سنگ کلیه و سنگ صفرا می شوند، چون مانع جذب کلسیم در بدن می شود. 

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین هایی که به سیاهی مو کمک می کند

 

 

7.نارنگی نامناسب برای پوست خشک: 

مصرف بیش از حد نارنگی باعث کاهش مایعات بدن می شود. تاثیر بیشتر برای پوست های است که پوست خشک دارند که ناشی از کمبود مایع یا آب در بدن است. 

8. افزایش جوش: 

نارنگی یک ماده اسیدی است که روی آکنه تاثیر می گذارد. معمولاً این اتفاق با خونریزی شدید و آکنه اتفاق میفتد و می تواند اثر زخم روی صورت را ایجاد کند. در عوض، اگر شما مشکلاتی با صورت خود دارید، می توانید از خوردن نارنگی خودداری کنید. 

9. مناسب برای موهای خشک: 

با توجه به اعتقاد بسیاری از مردم، استفاده از اسیدها به طور مستقیم بر روی مشکل ریزش مو می تواند باعث بهبود موها شود. نارنگی برای بدن مفید است، اما باعث ریزش مو می شود. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که نارنگی را به صورت مستقیم بر روی پوست مو استفاده کنید. 

10. فیبر خیلی زیاد نارنگی خوب نیست: 

نارنگی که مقدار زیادی فیبر دارد برای سلامتی بدن، به ویژه در بخش گوارشی بسیار خوب است اما اگر فیبر خیلی زیاد شود، باعث گرفتگی عضلات، اسهال و غیره می شود. 

11.نارنگی برای برخی افراد پوست چرمی می سازد: 

اثر جانبی نارنگی باعث ایجاد تغییر رنگ پوست در مدت زمان طولانی می شود. تغییرات در اینجا معمولاً در برخی قسمت ها روشن تر به نظر می رسند و قسمت های دیگر کمی تیره تر به نظر می رسند. 

 
12. نارنگی باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود: 

برخی از اثرات جانبی نارنگی را مشاهده کنید این نارنگی چقدر می تواند به حساسیت به نور معروف باشد. افرادی که حساسیت به نور را تجربه می کنند، نمی توانند بدون ضد آفتاب در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و آن ها باید مصرف بیش از حد عصاره نارنگی را کاهش دهند. 

نارنگی از خانواده مرکبات و یکی از پرطرفدارترین اعضای این خانواده است که گفته می‌شود اصالت این میوه به جنوب شرقی آسیا برمی‌گردد. نارنگی کوچک‌تر از پرتقال است و پوست آن به راحتی با دست کنده می‌شود. شاید همین راحت خوردن و اندازه کوچکش فارغ از خواص نارنگی، دلیل علاقه زیاد مردم به این میوه باشد. 

طعم نارنگی مانند پرتقال ترش و اسیدی است. به دلیل طعم ترش و در عین حال شیرینش از آن در تهیه سس سالاد، تهیه انواع دسر، مربا یا حتی اسموتی نارنگی استفاده می‌شود. یکی از خواص بی‌نظیر نارنگی که در همه مرکبات مشترک است داشتن ویتامین c و خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه است. 

نارنگی اصل در نوار مرکزی ایران از راه بذر زیاد می‌شود و در نقاط گوناگون، به نام‌های بمی، جهرمی، دزفولی و محلی شناخته می‌شود. کینو همان نارنگی معروف به نارنگی پاکستانی است که اولین بار در سال‌ ۱۳۴۲ وارد کشور شد. این واردات سال‌های زیادی است که همچنان ادامه دارد و به دلیل این که این نوع نارنگی پرآب، گوشتی، شیرین و دارای پوستی نازک است، در بازار میوه کشور طرفداران زیادی دارد. 

بذر نارنگی پاکستانی بیشتر در ناحیه مرکزی و جنوب غربی کشور به ‌خصوص در شهرهای دزفول و شوشتر کاشته می‌شود و درخت آن چتری و پر محصول با برگ‌های قاشقی است. این درخت همیشه سبز است و تا چهار و نیم متر رشد می‌کند. گل‌های درخت نارنگی سفید رنگ و دوجنسی است که از طریق حشرات گرده افشانی صورت می‌گیرد. 

مقاومت درختان نارنگی در مقابل سرما خوب است ولی میوه‌های آن به علت داشتن پوست نازک، نسبت به سرما بسیار حساس هستند و به راحتی یخ می‌زنند. بنابراین، بهتر است بذر آن در مکان‌های سردسیر کاشته نشود. 

اگر به دنبال جواب سوال خواص نارنگی چیست هستید، این مطلب دقیقا برای پاسخ به همین سوال برای شما گردآوری شده است. پس، در ادامه با ما همراه باشید. 

 

ارزش غذایی نارنگی 

در آخر این مطلب قصد داریم با ارزش غذایی این میوه محبوب آشنا شویم. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم نارنگی به صورت زیر است : 

  • ویتامین A : 420 آی. یو 

  • کربوهیدرات :۳۴/۱۳ گرم 

  • فیبر رژیمی: ۸/۱ گرم 

  • پروتئین : ۸۱/۰ گرم 

  • تیامین یا ویتامین : B1 شش صدم میلی‌گرم 

  • نیاسین ویتامین : B3 سی و هفت صدم میلی‌گرم 

  • ویتامین :B6 هشت صدم میلی‌گرم 

  • ویتامین : C بیست و هفت میلی‌گرم 

  • کلسیم : ۳۷ میلی‌گرم 

  • آهن :۱۵/۰ میلی‌گرم 

  • منیزیم : ۱۲ میلی‌گرم 

  • فسفر : ۲۰ میلی‌گرم 

  • پتاسیم : ۱۶۶ میلی‌گرم 

  • سدیم : ۲ میلی‌گرم 

  • روی : ۰۷/۰ میلی‌گرم 

  • چربی : ۳/۰ گرم 

  • کالری : ۴۴ کیلوکالری 

 

  • میوه نارنگی دارای ویتامین‌های A و B1 و B2 و C و همینطور حاوی پروتئین، چربی، قند و مقدار زیادی فسفر و کلسیم است. به ‌خاطر داشتن فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود. مشخص شده است مقادیر بالای ویتامین آ و ث در نارنگی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان می‌تواند موثر باشد. 

  • نارنگی به علت داشتن فسفر فراوان، باعث تقویت حافظه می‌شود. ضمن این که نارنگی برای رفع بی‌اشتهایی و رفع گرمای بیش از حد بدن بعد از فعالیت‌های بدنی یا در فصل‌های گرم بسیار موثر است. 

  • اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب راحت داشته‌ باشید، متخصصین تغذیه خوردن نارنگی را یک الی دو ساعت قبل از خواب توصیه می‌کنند. یکی از علت‌هایی که برای این امر برشمرده می‌شود بوی نارنگی است که گفته می‌شود باعث از بین رفتن استرس و ایجاد حس آرامش می‌شود. 

  • نارنگی دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی اثر مثبت می‌گذارد. 

  • طبق تحقیقات جدیدی که درباره خواص نارنگی انجام شده است، وجود ماده‌ای به اسم نوبیلتین در آن به اثبات رسیده که نه تنها موجب جلوگیری از چاقی ‌می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع ۲ و حتی ضد گرفتگی شریان‌های بدن است. همچنین این ماده از رسوب چربی در کبد، با ترکیب ژن‌هایی که درگیر سوزاندن چربی اضافی هستند جلوگیری می‌کند و مانع از فعالیت ژن‌های مسئول تولید چربی می‌شود. 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد امیکرون بدانید

 

 

  • یکی دیگر از خواص نارنگی، جلوگیری از ایجاد فشار خون است. علت آن وجود مقادیر زیادی پتاسیم در نارنگی است. افراد دارای فشار خون می‌توانند در صورت عدم دسترسی به گریپ‌فروت، از نارنگی استفاده کنند. 

  • از دیگر خواص نارنگی این است که به علت داشتن مقدار زیادی ویتامین C، می‌تواند ایمنی بدن را بالا ببرد. 

 

 

 

PicsArt_02-24-12.20.45

 

 

  • نارنگی با داشتن موادی مثل اسید فولیک، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به سیستم عصبی و مغز کمک کند. اسید فولیک باعث جلوگیری از ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود و همچنین پتاسیم باعث افزایش خون رسانی به مغز شده که این موضوع باعث خوب کار کردن سیستم عصبی و فعالیت‌های مغز می‌شود. 

  • فقر ویتامین ‌‌B6 باعث ایجاد افسردگی و تهوع می‌شود که این مشکل می‌تواند با خوردن مداوم نارنگی برطرف شود. 

  • نارنگی برای زنان باردار هم بسیار مفید است که علت آن اسیدفولیک موجود در نارنگی است. اسیدفولیک به تشکیل لوله عصبی و شکل‌گیری گلبول‌های قرمز در نوزادان قبل از تولد بسیار کمک می‌کند. 

  • نارنگی ماده‌ای به نام سینفرین دارد. این ماده باعث از بین رفتن مخاط مضر موجود در ریه می‌شود که در نتیجه، باعث کاهش سرفه‌های مزمن ناشی از سرماخوردگی و آلرژی می‌شود. 

  • این میوه قند بالایی ندارد ولی به علت داشتن فیبر زیاد، به انجام صحیح فرآیند گوارش بسیار کمک می‌کند. 

  • نارنگی آب زیادی دارد و مصرف آن باعث افزایش دفعات ادرار و در نتیجه، دفع سموم می‌شود. از خواص نارنگی می‌توان به جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه اشاره کرد. 

  •  طبق طب سنتی، به علت این‌ که در فصول سرد مصرف غذاهای با طبع گرم بیشتر می‌شود، احتمال بروز حرارت کبد، معده و صفرا بیشتر می‌شود. از قضا، درختان مرکبات از جمله نارنگی در همین فصول میوه می‌دهند و با مصرف میوه‌های آن‌ها که طبع سرد و تر دارند این مشکل حل ‌‌می‌شود. 

 
 

از خواص نارنگی وجود فلاونوئیدها 

نارنگی سرشار از ترکیبات گیاهی مفید برای سلامتی است که از آن جمله می‌توان به فلاونوئیدها اشاره کرد. فلاونوئیدهای نارنگی نوعی آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از بدن در برابر عدم تعادل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. در صورت کمبود آنتی اکسیدان در بدن و به ویژه داشتن رژیم غذایی ناسالم به عنوان یک عادت بد، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند منجر به اکسیداسیون شود. نتیجه آن، پیری زودرس و افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی است. 

راه دیگری که فلاونوئیدها به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک می‌کنند، سرکوب ژن‌هایی است که مانع رشد سرطان می‌شوند و ترکیبات محرک سرطان را غیرفعال می‌کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد میزان مصرف نارنگی برای انسان مورد نیاز است تا مشخص شود که چه مقدار مرکبات باید برای دستیابی به این اثرات مصرف کنید. 

نقش نارنگی در تقویت سیستم ایمنی بدن 

با توجه به میزان بالای ویتامین C در نارنگی، این میوه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. ویتامین ث نوعی آنتی اکسیدان است که عملکرد سلول‌های ایمنی را برای مبارزه با آسیب اکسیداتیو تقویت می‌کند. علاوه بر این، مصرف نارنگی به دلیل وجود ویتامین ث در بهبود زخم و کوتاه کردن دوره التیام زخم موثر است. 

از فواید نارنگی، تقویت سلامت روده 

مانند مرکبات دیگر، نارنگی هم حاوی فیبر است. فیبر برای سیستم گوارش عالی است. مرکبات، از جمله نارنگی، به ویژه غنی از فیبر محلول هستند. فیبر محلول در دستگاه گوارش یک ساختار ژل مانند را تشکیل می‌دهد. این ساختار ژل مانند آب را به داخل روده می‌کشد تا مدفوع را نرم کند. به همین دلیل، گفته می‌شود مصرف فیبر حرکات روده را تسهیل می‌کند. 

میزان فیبر نارنگی از بسیاری از میوه‌های دیگر بیشتر است. علاوه بر فیبر محلول، نارنگی مقداری فیبر نامحلول هم در ساختار خود دارد. در توضیح باید گفت که فیبر نامحلول بدون آن که ساختارش تجزیه شود، از روده عبور می‌کند و در نهایت، از بدن دفع می‌شود. هر دو نوع فیبر محلول و غیرمحلول با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط هستند و حتی به کاهش وزن هم کمک می‌کنند. 

مصرف نارنگی و کاهش خطر سنگ کلیه 

طی یک مطالعه گسترده مشخص شده است رژیم غذایی غنی از مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. دفع سنگ کلیه، به عنوان مواد معدنی متبلور که از راه ادرار دفع می شود، می تواند بسیار دردناک باشد. سطوح پایین سیترات در ادرار می تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سنگ کلیه شود. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف منظم مرکبات می تواند سطح سیترات را افزایش دهد. این موضوع با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط دانسته می شود. با این حال، اثبات این مدعا همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و نمی توان با قطعیت بر این موضوع صحه گذاشت. 

 

نکاتی درباره خرید نارنگی خوب 

  • در هنگام خرید نارنگی، به کیفیت آن دقت کنید. اما شاید از خودتان بپرسید چطور؟ یکی از خواص نارنگی مرغوب، سنگین بودن آن است. هرچه وزن نارنگی بیشتر باشد، نشان‌دهنده آب‌دار بودن آن است. 

  • اگر تعداد زیادی نارنگی خریداری می‌کنید، حتما برای تازه ماندن نارنگی‌ها، آن‌ها را با آب سرد بشویید سپس، با پارچه نخی خشک کرده و در یخچال نگه‌داری کنید. 

 

نحوه درست نگهداری از نارنگی چگونه است؟ 

میوه نارنگی را می توانید تا یک هفته در دمای اتاق نگهداری کنید. اما پس از پوست کندن، اضافی آن را باید در یخچال و در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. نارنگی در یخچال تا شش هفته سالم می ماند. با توجه به اینکه نارنگی ها پوست نازکی دارند و ۸۵ درصد این میوه را آب تشکیل می دهد، در دمای انجماد کمتر از ۳۲ درجه فارنهایت (معادل صفر درجه سانتی‌گراد) ممکن است یخ بزند و خراب شود. 

آیا زیاده‌ روی در مصرف نارنگی مضر است؟ 

  • یکی از خواص نارنگی و به طور کلی مرکبات آلرژیک بودن آن‌ها است. نارنگی ممکن است در افراد حساس، ایجاد آلرژی کند که این آلرژی به‌صورت بثورات پوستی، خارش بینی و سرفه ظاهر می‌شود. 

  • زیاده‌روی در خوردن نارنگی در افرادی که ورم معده دارند باعث ایجاد نفخ و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. 

  • به علت این‌که پوست نارنگی به راحتی از آن جدا می‌شود، معمولا افراد در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند که این امر باعث ایجاد اسهال و اختلال در کارکرد روده می‌شود. 

  •  یکی دیگر از خواص نارنگی ترشی و اسیدی بودن آن است که مصرف زیاد آن باعث ایجاد آفت و زخم در دهان و زبان می‌شود. 

  • خوردن بیش از حد نارنگی و همچنین بی‌کیفیت بودن آن باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر گاستریت، زخم، کولیت و انتتریت می‌شود. علت ایجاد این بیماری‌ها افزایش اسیدیته و تحریک لایه مخاطی دستگاه گوارش است. بنابراین علاوه بر عدم سوء مصرف نارنگی، در هنگام خرید به کیفیت آن هم توجه شود. 

  • همچنین افراط در مصرف نارنگی باعث بیماری‌هایی همچون کولسیستیت، پانکراتیت می‌شود. اسید فولیک موجود در نارنگی باعث تولید بیش از حد صفرا شده که این امر باعث آسیب رسیدن به کبد و کمک به ایجاد زمینه برای بیماری‌هایی مثل هپاتییت و نفریت می‌شود. 

 

PicsArt_02-24-12.21.41

 

آیا با وجود خواص زیاد نارنگی، منع مصرف هم وجود دارد؟ 

  • نارنگی را به هیچ عنوان به همراه شیر گاو مصرف نکنید؛ زیرا باعث ایجاد دل‌درد می‌شود. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، یکی از خواص نارنگی اسیدی بودن آن است که باعث ایجاد نفخ معده می‌شود و شیر گاو هم نفاخ است. اما این که چرا باید نفخ معده را جدی گرفت بحث مفصلی است. تنها به خاطرنشان کردن این نکته بسنده می‌کنیم که مصرف شیر و نارنگی با هم باعث دردهای شکمی می‌شود. 

  • افرادی که به علت ضعف سیستم عصبی و عضلانی به‌ خصوص ماهیچه‌های قلب، برای آن‌ها داروهایی تجویز شده است که باعث افزایش پتاسیم خون می‌شود، بهتر است به ‌همراه مصرف این داروها از میوه‌های دارای پتاسیم به‌ خصوص نارنگی استفاده نکنند. افزایش بیش از حد پتاسیم خون باعث عوارضی همچون: خستگی عضلات، احساس ضعف، فلج شدن، ضربان غیرطبیعی قلب (آریتمی) و حالت تهوع می‌شود. این افراد باید برای مصرف این نوع میوه‌ها و زمان مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند. 

  • افرادی که بیماری دیابت دارند و از انسولین استفاده می‌کنند، حتما باید برای زمان و میزان مصرف نارنگی در طول روز با پزشک متخصص خود مشاوره داشته باشند. 

 

 

اینجا بخوانید:

سنگ کیسه صفرا چگونگی و نحوه درمان آن

 

 

نکاتی برای بهره مندی بیشتر از خواص نارنگی 

  • نارنگی به علت داشتن پروتئین فراوان، بهتر است در سالاد میوه و سالادهای دیگر به‌ کار رود. میوه‌هایی که در این سالاد استفاده می‌شوند بهتر است طبیعت گرم داشته باشند تا در کنار طبع سرد نارنگی سالاد به تعادل برسد و از سردی جلوگیری کند. 

  • از سس نارنگی و آب نارنگی در غذاهایی مانند نودل و پاستا استفاده می‌شود. همچنین از آب آن روی انواع کیک‌های خانگی استفاده می‌شود. 

  • از آب نارنگی در دستور غذاهایی مانند خوراک مرغو ماهی هم استفاده می‌شود. 

  • بهترین زمان مصرف نارنگی، در ساعات میان وعده، یعنی بین صبحانه و ناهار یا ناهار و شام است. البته با فاصله حداقل ۱ساعته از شام و قبل از خواب هم مصرف این میوه توصیه می‌شود. خوردن نارنگی قبل از خواب باعث آرامش و جلوگیری از بی‌خوابی و استرس می‌شود. 

 

خواص نارنگی برای زنان باردار 

  • ما‌ه‌های اول بارداری همراه با مسمومیت و ویار کردن زن باردار است. در این زمان زن باردار بیشتر غذاها را نمی‌تواند مصرف کند و حتی بوی غذاهایی که او قبلا دوست ‌داشت، باعث ایجاد حالت تهوع در زن باردار می‌شوند که این مسئله به علت به‌ هم ریختگی هرمونی در ایشان است. از خواص نارنگی می‌توان به آبدار، معطر و اشتها آور بودن آن اشاره کرد که این خواص باعث کاهش نشانه‌های مسمومیت و ویار در این افراد می‌شود. 

  • فولیک اسید موجود در نارنگی باعث رشد سیستم عصبی و استخوان‌های جنین می‌شود. این ماده احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد. 

  • وجود آهن در نارنگی و مصرف آن در دوران بارداری، باعث افزایش مقدار هموگلوبین و خون‌سازی در جنین می‌شود. 

  • نارنگی تعادل آب بدن را حفظ و از ورم در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. 

  • نارنگی به علت داشتن بوی گرم و مطبوع، باعث کاهش استرس و نگرانی در دوره بارداری می‌شود. 

  • همچنین ویتامین C موجود در نارنگی، ضد التهاب و ورم است.

 

موارد منع مصرف نارنگی در دوران بارداری 

  • زنان بارداری که مستعد آلرژی هستند، بهتر است در دوران بارداری از مصرف بیش از حد نارنگی بپرهیزند. چرا که یکی از خواص نارنگی، ایجاد حساسیت است که باعث ایجاد خارش و آب‌ ریزش بینی در افراد می‌شود. ممکن است این آلرژی به جنین هم سرایت کند و باعث بیماری‌هایی نظیر: آسم، اگزما و درماتیت در بچه شود. 

  • خانم‌هایی که بیماری‌هایی نظیر: هپاتیت، ورم معده و اختلال روده دارند، بهتر است در دوران بارداری از نارنگی استفاده نکنند. اسید موجود در نارنگی باعث اسیدی شدن بیشتر معده می‌شود و ویتامین ث موجود در نارنگی باعث افزایش فشار رحمی و انقباض آن می‌شود. 

  • بهتر است نارنگی فقط در ماه اول بارداری استفاده شود و از ماه پنجم به بعد مصرف آن با مشورت پزشک باشد. 

آیا مصرف نارنگی برای کودکان خطرناک است؟ 

مصرف نارنگی و میوه‌های زرد در دوران بارداری ایجاد زردی نمی‌کند. اما در کودکان سه تا پنج سال بر اثر مصرف بیش از حد نارنگی توسط کودک، باعث زرد شدن کف دست و پا می‌شود. این نوع زردی با زردی نوزاد پس از تولد فرق دارد. سفیدی چشم کودکانی که بر اثر مصرف خوراکی زردی گرفته‌اند، سفید است ولی در نوزادان مبتلا به زردی، سفیدی چشم زرد می‌شود که این هیچ ربطی به مصرف نارنگی توسط مادر ندارد. 

درباره کودکان زیر یک سال باید این نکته را اضافه کرد که مصرف مرکبات از جمله نارنگی حتی به شکل آب‌میوه برای آن‌ها ممنوع است. این به دلیل اسید موجود در مرکبات است که باعث ایجاد نفخ و بعضا زخم در دستگاه گوارش می‌شود. 

 بهترین زمان مصرف نارنگی برای کودکان در قبل از هر وعده غذایی است. در این صورت، باعث افزایش اشتهای کودک و جذب ویتامین C و آهن در آن‌ها می‌شود. در نظر داشته باشید که کودک باید حداقل یک ساعت قبل از وعده غذایی اصلی، نارنگی را میل کند تا تمام مواد مفید میوه جذب بدن کودک شود. 

کودکان به علت تحرک زیاد در طول روز، آب بدن آن‌ها کم می‌شود. از خواص نارنگی پر آب بودن آن است ولی عطش کودک را نباید به تنهایی با نارنگی برطرف کرد. نارنگی فقط می‌تواند الکترولیت‌های از دست رفته از طریق تعرق را جبران کند. 

 

خورشت نارنگی 

یکی از غذاهای معروف که با نارنگی تهیه می‌شود خورشت نارنگی است. این غذا شامل مرغ، هویج، زعفران، آرد، شکر، روغن و خلال پوست نارنگی می‌باشد. البته به این نکته توجه کنید که با پخته شدن این میوه، مقداری از خواص نارنگی از بین می‌رود. به هر حال همان‌طور که می‌بینید بیشتر مواد غذایی که به همراه نارنگی در این خورشت به کار رفته طبع گرم دارند. 

انواع سالاد با نارنگی 

انواع سالادها هم با نارنگی تهیه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سالاد اسفناج با نارنگی، سالاد مرغ و نارنگی با سس عسل و لیمو، سالاد نارنگی یافا و پنیر فتا و انواع سالاد میوه اشاره کرد. بهتر است در سالادهای میوه‌ای که در ترکیب آن نارنگی هم وجود دارد، از میوه و سبزیجات با طبع گرم استفاده شود. 

همینطور یکی از طعم‌ها برای مرینیت کردن مرغ یا همان مزه دار مرغ با آب نارنگی است. در روش مرینیت مرغ تریاکی می‌توانید از آب نارنگی به جای آب پرتقال استفاده کنید. غیر از این، در تهیه مرغ پرتقالی می‌توانید از آب نارنگی به جای پرتقال برای ترش کردن مزه مرغ استفاده کنید. 

 

هانیه ناصری کارشناس ارشد گیاهان دارویی، با بیان اینکه طبیعت نارنگی سرد است، گفت: نارنگی منبع غنی ویتامین "ث" و بتاکاروتن است. 

 وی افزود: نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است و به اعتقاد برخی به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش می‌تواند در درمان "سفلیس" نیز موثر باشد. 

ناصری به وجود مقادیر فراوانی ویتامین "آ" در نارنگی اشاره کرد و افزود: وجود این ویتامین برای پیشگیری از سرطان مفید است. 

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی، نارنگی را مسکن خوبی برای سلسله اعصاب بدن دانست و افزود: این میوه خون را تصفیه و زیاد می‌کند. 

ناصری توصیه کرد: افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند و شب‌ها نمی‌توانند خواب آرام و راحتی داشته باشید، بهتر است یک تا دو ساعت قبل از خواب چند عدد نارنگی میل کنند. 

وی نارنگی را میوه‌ای اشتهاآور دانست و افزود: نارنگی علاوه بر خاصیت اشتهاآوری از جمله میوه‌هایی است که برای قلب و معده مقوی بوده و به‌عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم‌اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می‌شود. 

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با بیان اینکه نارنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های "ث"، "آ" و "ب" مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند، گفت: این میوه همچنین ادرار آور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند. 

ناصری با بیان اینکه نارنگی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، اظهار کرد: در نتیجه مصرف نارنگی می تواند تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود بخشد. 

 

 

اینجا بخوانید:

ویتامین های چاق کننده

 

 

وی با اشاره به وجود مقادیر فراوان منیزیم در نارنگی، گفت: وجود منیزیم بالا در نارنگی موجب فعالیت بهتر عضلات، دستگاه گوارش و سیستم عصبی می شود. همچنین نارنگی به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است. همچنین نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود. 

آلرژی و تعامل 

افراد مبتلا به آلرژی مرکبات ممکن است هنگام لمس کردن پوست یا داخل نارنگی ، سوزن سوزن ، خارش ، قرمزی ، تورم یا حتی سوزش را تجربه کنند. برخی نیز ممکن است مشکلات گوارشی و / یا تنفسی را تجربه کنند. 

نارنگی حاوی فورانوکومارین مانند سایر مرکبات نیست و تأثیر داروهای شما را تقویت نمی کند. 

 

خواص نارنگی برای لاغری و پوست 

1-تقویت سیستم گوارش 

نارنگی دارای منیزیم است، اصولاً وجود منیزیم در ترکیب مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات در تنظیم و بهبود و تقویت فعالیت های سیستم گوارش و رفع بسیاری از معضلات آن اثر بخش می باشد. 

2-درمان سفلیس 

نارنگی به سبب ترکیبات و خواص منحصر به فردش نقش ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد ویروسی دارد؛ به همین سبب می تواند در درمان سفلیس اثر نتیجه بخش باشد. 

وجود ویتامین ارزشمند A در ترکیب نارنگی سبب شده تا مصرف این محصول درختی نقش زیادی در رفع جوش و آکنه و مشکلات مختلف پوستی داشته باشد. 

3-شرایط پوستی و تأخیر در علائم پیری را درمان می کند 

نارنگی منبع خوبی از ویتامین A است. اگر از هرگونه بیماری پوستی ، مانند آکنه ، جوش ، رنج می برید ، به شما توصیه می شود که مقدار زیادی ویتامین A داشته باشید و محصولاتی که مشتقات ویتامین هستند استفاده کنید. از این رو نارنگی می تواند گزینه مناسبی برای درمان این مشکلات پوستی باشد. 

هنگامی که نوبت به بهبود زخم ها و سایر آسیب های پوستی می رسد ، ویتامین A برای این افراد ضروری است ، زیرا به بازسازی بافت ها به پوست کمک می کند. اگر می خواهید علائم پیری پوست مانند خطوط ریز ، چین و چروک ، پوست کسل کننده را کنترل کنید یا از بین ببرید ، ویتامین A به دلیل خاصیت ضد پیری آن می تواند کمک بزرگی باشد. 

4-پوست صاف و جوان ارائه می دهد 

ویتامین C موجود در نارنگی نیز یک ماده مغذی شگفت انگیز آنتی اکسیدان است که به کاهش روند پیری کمک می کند. علاوه بر این ، آنتی اکسیدان از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابراین ، از احتمال ابتلا به برخی سرطانها جلوگیری می کند. 

5-براق کننده موی سر 

وجود ویتامین C در ترکیب نارنگی در براق کنندگی و شادابی آن مفید می باشد برخی افراد آب نارنگی را با روغن براق کننده سر خود ترکیب کرده تا هم موهایی براق و هم شاداب و سر حال داشته باشند. 

6-مرطوب کردن مو 

بعد از حمام کردن، گاهی اوقات احساس می کنید که موهای شما بیش از حد چرب است. مشکلی که می تواند باعث چرب شدن موی شما شود، آبی است که در طول حمام مصرف می کنید. نارنگی شامل ویتامین A است که می تواند چربی را در پوست سر مرطوب کند و هم چنین به مقابله با آلودگی که می تواند باعث شود موی شما ضعیف تر از قبل شود، مبارزه کند. 

7-نارنگی غنی از ویتامین ب6 

فقر این ویتامین باعث افسردگی و تهوع می شود. دقت کنید که زیاد مصرفش نکنید. حد بالای ویتامین B برای بزرگسالان بالای 18 سال 100میلی گرم تنظیم شده است، اما بزرگسالان به این مقدار نیاز ندارند، مگر اینکه توسط پزشک گفته شده باشد. 

8-بهبود فعالیتهای قلب 

وجود انواع ویتامین های A ،B و C در ترکیب نارنگی می تواند نقش زیادی در تنظیم و بهبود فعالیت های قلب و عروق داشته باشد. 

9-خواص نارنگی برای سرماخوردگی 

مانند اغلب مرکبات نارنگی نیز مملو از ویتامین C می باشد از این رو در جلوگیری از بروز سرما خوردگی و درمان سریع آن مفید می باشد 

اصل  مقدار مواد مغذی  درصد RDA 

انرژی       53 کیلو کالری    2.5٪ 

کربوهیدرات       13.34 گرم 10٪ 

پروتئین     0.81 گرم   1.5٪ 

چربی کل   0.31 گرم   1٪ 

کلسترول    0 میلی گرم 0٪ 

فیبر رژیمی 1.8 گرم    5٪ 

ویتامین ها:خواص نارنگی برای لاغری و پوست 

تکمیل می شود    16 میکروگرم     4٪ 

نیاسین       0.376 میلی گرم  2.5٪ 

اسید پانتوتنیک     0.216 میلی گرم  4٪ 

پیریدوکسین 0.078 میلی گرم  6٪ 

ریبوفلاوین  0.036 میلی گرم  3٪ 

تیامین 0.058 میلی گرم  5٪ 

ویتامین سی 26.7 میلی گرم    44٪ 

ویتامین A    681 IU       23٪ 

ویتامین E    0.20 میلی گرم    1٪ 

ویتامین K    0 میکروگرم       0٪ 

الکترولیتها 

سدیم  2 میلی گرم <0.5٪ 

پتاسیم 166 میلی گرم    3.5٪ 

مواد معدنی:خواص نارنگی برای لاغری و پوست 

کلسیم 37 میلی گرم      4٪ 

مس   42 میکروگرم     4.5٪ 

اهن   0.15 میلی گرم    2٪ 

منیزیم 12 میلی گرم      3٪ 

منگنز 0.039 میلی گرم  1.5٪ 

فلز روی    0.07 میلی گرم    <1٪ 

 

خواص نارنگی برای لاغری 

در این میوه فیبر فراوانی وجود دارد که باعث کاهش اشتها شده و برای طولانی‌مدت فرد را سیر نگه می‌دارد. 

نارنگی دارای پکتین و همی سلولز است که باعث جذب کلسترول در روده شده و خطر ابتلا به چاقی را کاهش می دهد. 

نارنگی یک منبع غنی از ترکیبات فلاونوئیدی به نام نابیلتین است که به چربی سوزی بدن کمک کرده 

و از تولید چربی بیش از حد در بدن پیشگیری می‌کند. همچنین این میوه دارای ویتامین‌هایی است 

که باعث کاهش کورتیزول بدن شده که این ماده هورمونی است که استرس و ذخیره چربی در بدن را افزایش می‌دهد. 

در طب سنتی، در خصوص خواص و مزاج نارنگی این گونه آمده است که: 

  • از دیدگاه طب ایرانی دارای طبیعتی سرد و تر است 

  • مفرح قلب ،رافع خفقان، صفرا بر و فرونشاننده لهیب معده و کبد است . 

  • نارنگی، بر علیه بزرگ شدن طحال ، دل درد و ازدیاد خون قاعدگی به کار می رود. 

  • این میوه میوه بادشکن و خلط آور است و خون را تصفیه و زیاد می کند. 

  • نارنگی سبب نشاط قلب شده وخفقان را از بین می برد. 

  • موجب تسکین تیزی خون و صفرا شده و تشنگی را نیز کم می کند. 

  • نارنگی، بهترین میوه برای افراد گرم‌مزاجی است که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند. 

  • این میوه باعث برطرف شدن سوزش ناحیه تناسلی بخصوص در خانم‌هایی می‌شوند که ممکن است به‌غلط تشخیص عفونت بر آن‌ها گذاشته شود. 

  • نارنگی، نسبت به پرتقال رطوبت بیشتری دارد، اما اگر نارنگی شیرین باشد، سردی آن کمتر بوده و طبع معتدل و مرطوبی خواهد داشت؛ به همین دلیل برای اغلب افراد با طبع خشک، بسیار نافع بوده و مشکلات ناشی از خشکی زیاد را برطرف خواهد کرد 

نارنگی را با سفیدی های چسبیده به پوستش بخورید، زیرا: 

سفیدی های چسبیده به پوست پرتقال و نارنگی، بهترین ماده برای ایمن شدن در برابر سرطان پوست، دشمن دیابت و التهابند و بهتر از هر دارویی کلسترول خون را پایین می‌آورند. 

مصلح نارنگی چیست؟ 

بر مبنای نظر حکمای طب سنتی، مصلحی که برای اغلب میوه‌ها مناسب دانسته شده، عسل بوده و نارنگی هم از این قاعده مستثنا نیست. علاوه بر عسل، گل‎انگبین نیز مصلح نارنگی معرفی شده است. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار