|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۱۶

چه باور کنید چه باور نکنید، رنگها روی حافظه انسان تاثیر زیادی می گذارند. رنگها هر روز به شکلهای مختلف روی حافظه ما تاثیرمی گذارند و حتی برخی از کمپانی ها برای بازاریابی محصولاتشان عمدا" از رنگهایی استفاده که بیشتر به یاد می مانند. تحقیقات نشان داده که برخی رنگهای مهیج تر هستند و بهتر به یاد ما می مانند.


رنگهای سرد 
رنگهای سرد مثل سبز و آبی، هیجان کمتری در ما بوجود می آورند و بیشتر آرامش دهنده هستند به همین دلیل فلش کارتهایی که برای تهیه آنها از کاغذهای سبز یا آبی و یا سایر رنگهای سرد استفاده شده و یا یادداشت هایی که روی کاغذهایی با این رنگها نوشته می شوند تاثیر کمتری روی یادگیری ما می گذارند و به یاد آوردن لغات و مطالب نوشته شده روی آنها برای ما سخت تر است. اما در عوض، رنگهای سرد حس خلاقیت و ابتکار عمل را در انسان تحریک و تقویت می کنند. 

  

رنگهای گرم 
رنگهای گرم مثل قرمز و زرد مهیج ترند بنابراین بیشتر در یاد ما می مانند. ذهن ما بطور ناخودآگاه به رنگهای گرم عکس العمل نشان می دهد زیرا این رنگها توجه ما را بیشتر به خودشان جلب می کنند و حتی می توانند توانایی ما برای یادآوری حقایق و اتفاقات را افزایش دهند. 

  

سیاه و سفید 
دانشمندان در تحقیقات خود تاثیر تصاویر سیاه و سفید بر روی ذهن و حافظه انسان را نیز بررسی کردند و میزان اثرگذاری این تصاویر را با میزان تاثیر تصاویر رنگی مقایسه کردند. نتایج تحقیق نشان داد که انسانها ذاتا" به تصاویر رنگی عکس العمل بیشتری نشان می دهند و این تصاویر بهتر از تصاویر سیاه سفید در یاد آنها می ماند علاوه براین مشخص شد که تصاویر رنگی واقعی مثل عکسها از تصاویر رنگی مصنوعی ساخته شده توسط خود انسان تاثیر گذارتر هستند. 

همه ما چه متوجه شده باشیم چه نه، تأثیر رنگ‌ها را دیده‌ایم. شاید توجه کرده باشید که پرستاران بیمارستان لباس آبی می‌پوشند و یا بیشتر رستوران‌ها از دو رنگ در کنار هم استفاده می‌کنند. بیشتر روانشناسان معتقدند که رنگ‌ها بر واکنش ما نسبت به شرایط تأثیر می‌گذارند. محققان براین باورند که رنگ‌ها باعث ایجاد احساساتی خاص در مغز می‌شوند، درحالی‌که برخی معتقدند انسان یاد گرفته که هر رنگ را با یک احساس خاص مرتبط کند.

برای مثال روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر مردم رنگ قرمز را با خطر مرتبط می‌دانند. این احساس ممکن است یک واکنش مغزی باشد و یا اینکه از بچگی یاد گرفته باشید که رنگ قرمز را با خطر برابر می‌دانید، حالا چه به دلیل رنگ قرمز روی گاز یا گفته‌های مادرتان.

 

اینجا بخوانید:

ویتامین هایی که معجزه می کنند

 

 

به‌هرحال روان شناسان معتقد هستند که مغز ما نسبت به هر رنگ واکنش خاصی بروز می‌دهد. در اینجا ده رنگ و تأثیر آن‌ها بر روی مغز را بررسی می‌کنیم. 

 

 

قرمز 

تا اینجا گفتیم که رنگ قرمز را با خطر برابر می‌دانیم اما درباره این رنگ حقایق دیگری نیز وجود دارد. برای مثال اگر زن باشید پوشیدن لباس قرمز به نفع شماست. یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که زن‌های پیشخدمت با لباس قرمز حدود ۱۴,۶ تا ۲۶.۱ درصد بیشتر از مردانی که لباس‌های رنگ دیگر می‌پوشیدند، انعام می‌گرفتند.

(جالب است بدانید که رنگ لباس این پیشخدمت‌ها بر زنان هیچ تأثیری نمی‌گذاشت.) دلیلش مشخص است: رنگ قرمز جذابیت جنسی زنان را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید توجه کسی را به خود جلب کنید لباس‌های قرمز انتخاب کنید. 

رنگ قرمز علاوه بر افزایش جذابیت، سرعت و شدت واکنش‌ها را نیز افزایش می‌دهد. یکی از تحقیقات دانشگاه Rochester نشان داد که افراد با دیدن رنگ قرمز واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند. بااین‌حال رنگ قرمز می‌تواند بر واکنش شما تأثیر منفی هم داشته باشد.

این تحقیق همچنین نشان داد که رنگ قرمز میزان اضطراب را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین ورزشکاری که رقیبش رنگ قرمز پوشیده احتمالاً می‌بازد و یا دانش‌آموزی که پیش از امتحان به رنگ قرمز بربخورد عملکرد خوبی نخواهد داشت. 

در آخر یادتان باشد اگر خواستید کالایی را در eBay به حراج بگذارید آن را در یک تصویر زمینه قرمز قرار دهید، زیرا تحقیقات دانشگاه شیکاگو نشان داده که رنگ قرمز افراد را خشن‌تر نموده و در این شرایط قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند.

اما اگر می‌خواهید کالای خود را به معرض فروش بگذارید و در زیر آن جمله “همین حالا خریداری کنید” را قرار دهید، در این صورت کاملاً از رنگ قرمز خودداری کنید، زیرا در این صورت اصلاً کالای شما را خریداری نخواهند کرد. 

 نارنجی 

نارنجی یک رنگ بسیار جالب است. این رنگ به یک حس خاص ارتباط ندارد بلکه احساسات مختلفی را در فرد بیدار می‌کند. در درجه اول ما رنگ نارنجی را با گرما مرتبط می‌دانیم. اگر یک اتاق به رنگ نارنجی باشد احساس می‌کنیم که دمای آن بالاتر است. رنگ نارنجی ماهیچه‌های ما را ریلکس می‌کند. طی یک تحقیق کمی در سال ۱۹۷۹ نشان داد که رنگ نارنجی بر غدد درون‌ریز ما تأثیر منفی گذاشته و ماهیچه‌هایمان را در حالت ریلکس قرار می‌دهد. 

همچنین نارنجی را با خوب بودن در ارتباط می‌دانند. تصور می‌شود فروشگاه‌هایی مانند Home Depot که لوگوی نارنجی‌رنگ دارند، لوازم ارزان‌قیمت و باکیفیت در اختیار مشتری قرار می‌دهند. نارنجی هم همانند رنگ قرمز با خطر مرتبط می‌دانند البته با این تفاوت که نارنجی خطر آنی را تداعی نمی‌کند. به همین دلیل است که علائم ترافیک و خطرات جاده‌ای به رنگ نارنجی هستند. 

 

 

PicsArt_03-07-12.51.08

 

زرد 
رنگ بعدی رنگین کمان رنگ زرد است. رنگ‌شناسانی مانند Eiseman و Wright رنگ زرد را قوی‌ترین رنگ می‌دانند، زیرا این رنگ را با احساسات، خودباوری و خلاقیت مرتبط می‌دانند. اما بیشترین احساسی که درنتیجه رنگ زرد ایجاد می‌شود، شادی است. به همین دلیل این رنگ شوخی، امید و خوش‌بینی را تداعی کرده و ما هم در روزهای آفتابی شادتر هستیم. 

صبر کنید… آیا به همین دلیل است که ایموجی ها زردرنگ هستند؟ 

 سبز 

رنگ سبز – همان رنگی که رنگ زیبای جنگل و طبیعت است، در بسیاری از اپلیکیشن ها استفاده می‌شود و حتی ممکن است تابه‌حال از آن استفاده نکرده باشید، باید بدانید که روانشناسان معتقدند که رنگ سبز با خلاقیت ارتباط دارد. همچنین رنگ سبز با تفکر، استراحت، تمرکز و فعالیت‌های آرام مرتبط است. 

زمانی که ما به رنگ سبز فکر می‌کنیم به یاد طبیعت و رشد می‌افتیم، بنابراین تعجبی ندارد که رنگ سبز را با رشد شخصی و یا حرفه‌ای مرتبط بدانیم. بنابراین محققان اعتقاد دارند که اگر محیط‌های کاری را به رنگ سبز رنگ کنیم، بازدهی کارمندان افزایش می‌یابد. 

 آبی روشن 

رنگ آبی در مقابل رنگ قرمز قرار دارد. و پس از رنگ قرمز دومین رنگ است که بیش از سایر رنگ‌ها موردمطالعه قرار گرفته است. آبی روشن رنگ آرامش و تمرکز است. همچنین ثابت شده است که رنگ آبی روشن فشارخون را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که در کنار پرستاران و پزشک‌هایی که رنگ آبی می‌پوشند، آرام‌تر می‌شویم. شاید به همین دلیل است که دیوارهای بیمارستان و کلینیک را به رنگ آبی‌رنگ می‌کنند. 

همچنین رنگ آبی روشن را با صلح و دوستی برابر می‌دانند. اگر در گوگل کلمه “روز صلح” را جستجو کنید این قضیه را متوجه خواهید شد، زیرا سمبل جهانی صلح (که در تمام بنرهای روز جهانی صلح استفاده می‌شود) یک فاخته سفید با شاخ‌های کوچک است که در یک زمینه آبی روشن دیده می‌شود. 

آبی تیره 

رنگ آبی تیره هم تأثیرات مشابه رنگ آبی روشن را ایجاد می‌کند. این رنگ نه‌تنها اعصاب فرد را آرام نموده بلکه بر جسم و مغز تأثیرات عجیب دیگری هم وارد می‌کند. میان رنگ آبی تیره و افکار افراد یک ارتباط وجود دارد. بنابراین ژاپن برای جلوگیری از جرائم در برخی از خیابان‌ها و یا خودکشی در ریل‌های قطار، چراغ‌های آبی تیره قرار داده است.

پس از نصب این چراغ‌ها در آن مکان هیچ خودکشی رخ نداد و در آن خیابان هم درصد جرائم کمتر شد، و این حقیقت به اثبات رسید. این قضیه در لندن در پل Blackfriars هم استفاده شد و آن را به رنگ آبی‌رنگ کردند تا تعداد افرادی که از آن پایین می‌پریدند کاهش پیدا کند. 

درباره مقایسه میان تأثیرات رنگ‌های قرمز و آبی تحقیقات فراوانی انجام‌شده، زیرا این دو رنگ در مقابل هم قرار دارند. یک تحقیق خاص انجام‌گرفته شده نشان داد که اگرچه رنگ قرمز میزان عملکرد فرد در انجام کارهای دقیق (مانند بازیابی حافظه) را تقویت می‌کند، اما قرار گرفتن در محیط آبی “عملکرد خلاقانه” فرد را دو برابر از قرارگرفته در محیط قرمز، افزایش می‌دهد. 

 بنفش 

بنفش یک رنگ عجیب برای بررسی کردن است. بنفش از ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز به دست می‌آید که دو رنگ متقابل هستند. جالب است بدانید که این رنگ چنان‌که بایدوشاید توجه روان شناسان را به خود جلب نکرده است.

یکی از تحقیقات نشان داده که رنگ بنفش باعث می‌شود که یک اتاق سردتر به نظر برسد، درحالی‌که رنگ نارنجی اتاق را گرم‌تر نشان می‌دهد. بنابراین رنگ بنفش تأثیر معکوس داشته و ماهیچه‌ها را سفت‌تر می‌کند. 

ازآنجایی‌که درباره رنگ بنفش مقالات کمی انجام شده بنابراین شما را با یک نتیجه‌گیری تنها می‌گذاریم: رنگ بنفش یکی از رنگ‌های موردعلاقه زنان است درحالی‌که مردان به‌ندرت این رنگ را دوست دارند. 

صورتی 

زمانی رنگ صورتی فقط برای نوزادان دختر استفاده می‌شد اما امروزه حتی مردان جوان هم از آن استفاده می‌کنند. رنگ صورتی رنگ بسیار جالبی است. این رنگ بر رفتار افراد تأثیر مستقیم دارد. محققان هم به‌خوبی از تأثیر آن آگاه هستند و روان شناسان هم با شنیدن رنگ صورتی عبارت “زندان صورتی” را تکرار می‌کنند. و منظورشان دقیقاً همین است. 

در سال ۱۹۷۹ در یک تحقیق زندانیان را در یک زندان صورتی قرار دادند. این افراد به‌سرعت آرام شده و حتی عضلاتشان هم ریلکس شد. احساس بی‌قراری و ناامیدی آن‌ها هم به‌سرعت فروکش کرد. امروزه ۲۰% زندان‌های سوئیس حداقل یک سلول صورتی دارند که برای زندانیان بدرفتار استفاده می‌شود. 

محققان درباره تأثیر رنگ صورتی بر رفتار کودکان نیز تحقیق کرده‌اند. یک سازمان در کالیفرنیا تصمیم گرفت که ایده زندان صورتی را برای کودکان نیز استفاده کند. این تحقیق نشان داد که یک کودک تنها با ده دقیقه قرار گرفتن در یک سلول صورتی دادوفریادهایش را متوقف می‌کند. آن‌ها همچنین متوجه شدند که حتی بیشتر کودکان در این شرایط به خواب می‌روند. 

بنابراین دفعه بعد که کودکتان شروع به دادوفریاد کرد، به‌جای اینکه با خریدن یک وسیله او را سرگرم کنید و یا مجبورش کنید بخوابد، به این فکر کنید که رنگ صورتی چگونه می‌تواند او را آرام کند. 

سفید 

تعجبی ندارد که رنگ سفید را با عدم خشونت مرتبط می‌دانند. آیا می‌دانستید مردانی که رنگ سفید می‌پوشند جذاب‌تر به نظر می‌رسند؟ یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد مردانی که تی‌شرت سفید می‌پوشند در نگاه زنان جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

این تأثیر مشابه زمانی در زنان مشاهده می‌شود که لباس قرمز به تن کنند. همچنین رنگ سفید را با تمیزی و پاکی هم برابر می‌دانیم. به همین دلیل است که سقف و کف بیمارستان را به رنگ سفیدرنگ می‌کنند. 

محققان همچنین دریافته‌اند که رنگ سفید حوصله فرد را سر می‌برد. محیط‌هایی که کاملاً سفیدرنگ هستند توجه ما را کاملاً به خود جلب کرده و باعث می‌شود که از دنیای بیرون فاصله بگیریم. به همین دلیل است که محققان اعتقاد دارند که فروشگاه‌ها را رنگارنگ و جالب کنیم تا افراد به محیط اطراف و کالاها توجه کنند نه اینکه در خودشان فرو بروند. 

 سیاه 

رنگ سیاه رنگی است که هر نوجوان عصیان گری از آن استفاده می‌کند تا نگرانی‌های خود را بیرون بریزد. در حقیقت رنگ سیاه در نبود رنگ‌های دیگر ظاهر می‌شود. بیشتر ما در کودکی از رنگ سیاه می‌ترسیدیم اما به‌مرورزمان و در بزرگ‌سالی به استفاده از آن روی آوردیم. بااین‌حال رنگ سیاه بر مغز ما تأثیر بسیار جالبی دارد که شاید راجع به آن چیزی نمی‌دانستید. 

 

PicsArt_03-07-12.51.23

 

محیط‌های سیاه بازده خوبی به بار آورده و لباس‌های سیاه هم جذابیت و خوش‌پوشی زنان را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، جالب‌ترین تأثیر رنگ سیاه این است که فرد را خشن‌تر می‌کند. ما معمولاً رنگ سیاه را شرارت و مرگ برابر می‌دانیم و به همین دلیل تحقیقی که در سال ۱۹۸۸ انجام گرفت نشان داد که افراد در معرض رنگ سیاه خشونت بیشتری نشان می‌دهند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افراد زمانی که در معرض تبلیغات و بیلبوردهای سیاه قرار می‌گیرند، برای کالا بهای بیشتری پرداخت می‌کنند. 

 

تاثیر رنگ ها بر یادگیری کودکان 

تاثیر رنگ‌ ها بر کودک تا چه حد است؟ با رسیدنِ فصلِ تابستان، خوشرنگ شدنِ آسمان و روییدنِ گل‌ های رنگارنگ، حتماً تاثیرِ رنگ ‌های شاد را بر روحیه ‌تان حس خواهید کرد. 
این رنگ ‌های شاد و رنگارنگ باعث می ‌شوند که خوشحال ‌تر و شادتر باشید و حس مثبتی را تجربه کنید؛ اما رنگ ‌ها چه تاثیری بر کودکان و یادگیری آن ‌ها دارند؟ 

 

 

اینجا بخوانید:

10 قدرت پنهان درونگرایی که به موفقیت شما کمک می کند

 


رنگ ‌های موجود در این مهد کودک یا اتاق کودکان، تاثیرِ شگرفی بر یادگیری آن ‌ها دارد. در این مطلب، تاثیرِ رنگ ‌ها را بر کودکان خواهیم گفت تا رنگ‌ های اتاق خواب کودک‌تان را با دقت بیشتری انتخاب کنید و اگر دکوراسیون مهد کودکی را طراحی می کنید، رنگ ‌های مناسب‌ تری را برگزینید. 

رنگ ‌ها چه تاثیری بر کودکان دارند؟ 

آیا می‌ دانید رنگ ‌ها چه تاثیری بر کودکان دارند؟ 
رنگ ‌ها با اثرگذاری بر عملکردِ مغز شما، بر یادگیری ‌تان تاثیر می ‌گذارند. می ‌توانید از رنگ‌ ها برای ایجاد الگوی شناختی، افزایش حافظه و جذبِ اطلاعاتِ جدید در مغزتان استفاده کنید. رنگ ‌ها باعث می ‌شوند که اطلاعات را سریع‌ تر بفهمید و به خاطر بیاورید؛ همچنین مقایسه را برایتان راحت‌ تر می ‌کند. 
رنگ‌ ها، تاثیر شگرفی بر خلقیات، رفتار و عملکرد تحصیلی کودک دارند. 

هر رنگی چه تاثیری دارد؟ 

اکنون که می‌ دانیم رنگ‌ ها بر یادگیری و رفتار کودکان اثرگذار هستند، باید این را هم بدانیم که هر رنگی چه تاثیری دارد. 
رنگ‌ های گرم: رنگ گرم، اتاق را دنج و راحت می ‌سازد. رنگ ‌های گرم، به طور کلی، برای اتاق‌ های بزرگ مناسب اند، چرا که باعث می‌ شوند فضای آن صمیمانه ‌تر به نظر برسد. 
رنگ ‌های سرد: رنگ‌ های سرد، خاصیتی آرامش بخش دارند. این رنگ‌ ها برای اتاق‌ های کوچک مناسب اند، چرا که باعث می ‌شوند اتاق، بزرگ‌ تر از اندازۀ واقعی‌ اش به نظر برسد. 

تاثیر رنگ‌ قرمز 

قرمز، رنگی قدرتمند است و نگاه ‌ها را به سوی خود جلب می ‌کند. این رنگ، حتی بر جسم نیز تاثیر می‌ گذارد و سبب افزایش ضربان قلب می ‌شود. 
این رنگ، انرژی بخش است و باعث ایجاد هیجان می ‌شود. 
قرمز، خلاقیت و اشتها را افزایش می‌ دهد؛ اما استفادۀ بیش از حد از رنگ قرمز، سبب بروز رفتارهای خشونت ‌آمیز و از بین رفتن تمرکز می ‌شود؛ از این رو، بهتر است دیوارها را به رنگ قرمز درنیاورید و فقط برخی وسایل قرمز رنگ را انتخاب کنید. 

تاثیر رنگ‌ زرد 

رنگ زرد، خلاقیت را افزایش می‌ دهد و باعث خوش ‌بینی می ‌شود. 
این رنگ، حس مثبتی را در کودکان ایجاد می‌ سازد. زردِ ملایم، حواس و تمرکز را تقویت می ‌کند و زردِ براق، حافظه را ! 

اما یادتان باشد که نباید از رنگ زرد براق بیش از حد استفاده کنید؛ چرا که سبب ایجاد خشونت و خشم در کودکان می ‌شود. 

مطالعات نشان داده ‌اند که تاثیر رنگ‌ زرد، سبب ایجاد حس شادی و انگیزه در کودکان می ‌شود. 

تاثیر رنگ‌ آبی 

 رنگ آبی، یادآورِ وفا، آرامش، صلح، وقار و یقین است؛ از این رو، سبب ایجاد آرامش می ‌شود. 
رنگ آبی، خشم، ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌ دهد؛ اما یادتان باشد که این رنگ آرامش بخش، در برخی اشخاص، سبب ایجاد احساس غم و طردشدگی می شود. رنگ آبی، سبب کاهش اشتها نیز می ‌شود. 

تاثیر رنگ‌ سبز 

رنگ سبز، نمادِ طبیعت، رشد و دنیای طبیعی است. 
رنگ سبز، حس تعادل و آرامش را در کودکان ایجاد می‌ کند و استرس را از بین می ‌برد. دانشمندان معتقدند که رنگ سبز می ‌تواند سرعت خواندن و درک مطلب را در کودکان افزایش دهد. 
در استفاده از این رنگ آرامش ‌بخش، هیچ محدودیتی وجود ندارد و هرچقدر که دلتان خواست می ‌توانید از این رنگ در اتاق یا کلاس درس کودکان استفاده کنید. 

تاثیر رنگ‌ نارنجی 

نارنجی، رنگی پرانرژی است،  درست مثل رنگ قرمز! 
این رنگ، سبب افزایش هشیاری می ‌شود. 
این رنگ پرانرژی، کودکان را به برقراری ارتباط تشویق می ‌کند. نارنجی، از بهترین گزینه‌ ها برای اتاق کودک به شمار می آید، چرا که سبب افزایش اعتماد به نفس، برون گرایی و ایجاد حس استقلال در کودکان می ‌شود. 

تاثیر رنگ‌ بنفش 

رنگ بنفش، رنگ تجمل و شکوه  است. 

بنفش و طیف های آن، حس بلندپروازی و خلاقیت را در کودکان تقویت می ‌کند. 

بنفش رنگ شعور وآگاهیست . 

رنگ صورتی 

رنگ صورتی، نشانگر عشق، گرما، خیال و محبت است. 
مطالعات نشان داده‌ اند که رنگ صورتی، سبب کاهش خشونت و رفتارهای خشونت ‌آمیز در کودکان می‌ شود. 

معمولاً تصورها بر این است که رنگ صورتی برای اتاق خواب دختران مناسب است؛ اما این رنگ، خاصیتی آرامش بخش دارد و هم برای اتاق دختران مناسب است و هم برای اتاق پسران. 
سعی کنید رنگ صورتی را با رنگ ‌های خنثی ست کنید. 

استفاده از تاثیر رنگ‌ برای جلبِ توجه 

رنگ، اهمیت ویژه ‌ای در افزایشِ عملکردِ حافظه دارد؛ از این رو، بر یادگیری تاثیر می‌ گذارد؛ علاوه بر آن، رنگ می ‌تواند بی حوصلگی را کاهش دهد و بر دامنۀ توجه بیفزاید. البته یادتان باشد که استفادۀ بیش از حد از رنگ ‌ها می‌ تواند سبب تحریکِ بیش ‌از اندازۀ مغز شود؛ از این رو، باید بین رنگ ‌های خنثی و رنگ‌ های شاد و براق، تعادل برقرار کنید.

رنگ ‌های گرم، مانند زرد، نارنجی و قرمز، بیش از هر رنگ دیگری، توجه ‌ها را به سوی خود جلب می ‌کند. 
چنین رنگ ‌هایی باعث می‌ شود که کودکان به یادگیری تشویق شوند و آگاهی و تمرکزشان نیز افزایش یابد. 

تاثیر رنگ‌ ‌های سرد، مانند آبی و سبز 

این رنگ ها سبب ایجاد آرامش، افزایش تمرکز، میل به تفکر و برقراری ارتباط می ‌شود. اگر می خواهید رنگِ یک اتاق بازی را شلوغ انتخاب کنید، از تم ‌های آرامش بخش بهره ببرید. در چنین موقعیت ‌هایی، رنگ آبی روشن، بهترین انتخاب است. 
تاثیر رنگ‌ های سرد باعث می ‌شود که ذهن کودکان، باز باشد و با آرامش بیشتری با یکدیگر بازی کنند. 

فضا های تک رنگ ‌برای اتاق کودک مناسب نیست 

 

PicsArt_03-07-12.51.40

 

 

 

یادتان باشد که فضاهای تک رنگ، تاثیری منفی بر کودکان دارند. 
مطالعات نشان می‌ دهد کودکانی که دیوارهای اتاقشان کاملاً سفید است، درون گرا خواهند شد و در برقرای ارتباط، دچار مشکل می ‌شوند. 
درون ‌گرایی، مشکلات متعددی، از جمله ترس، اضطراب و احساس سرخوردگی را به همراه دارد. 

تاثیر رنگ‌ بر کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان کم بینا 

 برخی رنگ ‌ها و الگوها، سبب ایجاد استرس در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می ‌شوند؛ از این رو، رنگ‌ هایی که در محیط آن‌ ها استفاده می ‌شود، بر رفتار و خلق و خوی آن ها تاثیر می ‌گذارد. 
بهتر است برای این کودکان، محیطی با رنگ ‌های گرم را طراحی کنیم، البته یادتان باشد که محیط نباید بیش از حد تحرک‌ کننده باشد؛ به طور کلی، کودکان مبتلا به اوتیسم در برابر نور، صدا و رنگ، بسیار حساس هستند و باید محیطی مناسب را برایشان طراحی کنید. 
با استفادۀ بهینه از رنگ‌ ها، می‌ توان به کودکان کم ‌بینا نیز کمک کرد. رنگ‌ ها می ‌توانند در تشخیصِ مکان ‌ها و اشیاء مختلف به آن‌ ها کمک کنند. 

رنگ ‌بندی کلاس و مهدکودک 

پژوهش‌ ها نشان داده‌ اند که کلاسی با طراحی مناسب می‌ تواند قدرتِ یادگیری را تا 16 درصد افزایش دهد. 
در مدارس و مهدکودک ‌ها، معمولاً از وسایل رنگ روشن استفاده نمی ‌شود؛ چرا که زود کثیف می ‌شوند و نیاز به شست و شو و نظافتِ مکرر دارند؛ اما پژوهش ‌ها نشان داده ‌اند که استفاده از رنگ ‌های روشن و زیبا در محیط‌ های آموزشی، بر احساسات، هیجانات، اخلاق و یادگیری کودکان، تاثیر شگرفی می‌ گذارد. 
اگر برای لوازم و وسایل کلاس یا اتاق کودک، از رنگ ‌های شاد و براق استفاده می‌ کنید، برای دیوارها رنگ‌ های آرامش بخش، مانند آبی، سبز و بژ را به کار ببرید. 

کودکان غذا خوردن در ظروف رنگی و غذاهای رنگارنگ را دوست دارند 

از معجزۀ رنگ‌ ها در غذای کودک‌ خود نیز استفاده کنید. 
اگر بشقاب کودک دلبندتان رنگارنگ و زیبا باشد، اشتهای او به مراتب افزایش می ‌یابد و با لذت بیشتری غذا می ‌خورد. 
 می‌ توانید کودک خود را در روندِ طبخ غذا  دخیل کنید تا از تماشای مواد غذایی رنگارنگ و کار با آن ‌ها لذت ببرد. 
هنگام خریدن مواد غذایی، هم دلبندتان را با خود همراه کنید و اجازه دهید رنگ‌ های دلخواهش را انتخاب کند؛ بدین ترتیب، تمایل و اشتیاق بیشتری به خوردن غذا خواهد داشت. 

از معجزۀ رنگ ها غافل نشوید و با به کارگیری صحیح آن در دکوراسیون اتاق کودک، بر آرامش و شادی اش بیفزایید. 

تاثیر رنگ ها در یادگیری انسان 

رنگها قدرت یادگیری را تقویت می کنند. 

وقتی در کلاسها و مواد آموزشی از رنگهای مختلف استفاده می شود، بچه ها زودتر یاد می گیرند و اطلاعات مدت بیشتری در ذهن بچه ها باقی می ماند زیرا ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را بصورت بصری دریافت می کنند و از آنجایی که رنگها حس بصری را تحریک می کنند باعث بهبود و تقویت قدرت یادگیری می شوند. 

 
بچه ها رنگها را بهتر از لغات بیاد می آورند 

ترکیب مطالب درسی با رنگها باعث می شود که کودکان اطلاعت را بهتر به یاد بیاورند. برای مثال برای آموزش برخی چیزها، می توانیم از فلش کارتهایی که زمینه رنگی دارند استفاده کنیم بطوریکه هر دسته از اطلاعات رنگ خاصی را بخود اختصاص دهند و با فلش کارتهایی با همان رنگ نمایش داده شوند . به این ترتیب بچه ها با تطبیق دادن رنگها با اطلاعات راحت تر آنها را بیاد می آورند. 

 
تاثیر رنگها بر روی خلاقیت 

رنگها الهام بخش خلاقیت و ابتکار هستند و باعث می شوند دانش آموزان و دانشجویان ایده های نو و جدیدی به نظرشان برسد. استفاده از رنگها نه تنها به پروژه های هنری کمک می کند بلکه حس خلاقیت و نوآوری برای نوشتن داستان را نیز در آنها تحریک می کند و به آنها کمک می کند که راحت تر به سئوالات پاسخ دهند و مورد ارزیابی قرار گیرند . 

 
تاثیر رنگها در محیط خانه 

والدین هم می توانند در خانه از رنگها برای تقویت حس خلاقیت و یادگیری فرزندانشان استفاده کنند. بهتر است آموزش کودکانتان را از همان دوران نوزادی آغاز کنید پس بهتر است از همان ابتدا یک اتاق پر از رنگهای مختلف برای فرزندانتان در نظر بگیرید. هوشیاری و درک بچه هایی که اتاقهای رنگارنگ دارند خیلی سریعتر از بچه های دیگر که از این امکان محروم هستند افزایش می یابد. 

 
تاثیر رنگها در یادگیری بزرگسالان 

تاثیر رنگ بر روی بزرگسالان فقط مختص بزرگسالان نیست ، رنگها از چند طریق بر روی بزرگسالان هم تاثیر می گذارند. رنگها باید در محیطهای آموزشی و کلاسهای دانشگاه ها هم به کار گرفته شوند تا به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کنند. 

روان شناسی رنگ ها: 

  روانشناسی رنگ  Color Psychology یکی ازشاخه های بحث انگیز در رشته روان شناسی است که محققان زیادی در حال انجام تحقیقات بر تاثیرات رنگ ها بر احساسات انسان هستند که به مطالعه رنگها و تاثیرات آنها بر خلق خو و رفتار انسان می پردازد. 

آیا در یک اتاق زرد احساس اضطراب می کنید؟ آیا رنگ آبی باعث آرامش شمامی شود؟ مدت هاست که هنرمندان و طراحان داخلی معتقدند که رنگ می تواند به طور چشمگیری بر خلق و خو ، احساسات و عواطف انسان تأثیر بگذارد. 

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می تواند برای نشان دادن عمل ، تأثیر بر خلق و خو و حتی تأثیر در واکنش های فیزیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد. 
برخی از رنگها با افزایش فشار خون ، افزایش متابولیسم و خستگی چشم مرتبط هستند. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که از چه طریقی بر روحیه و رفتار اثر دارد؟ 

روانشناسی رنگ چیست؟ 

در سال 1666 ، سر آیزاک نیوتون ، دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می کند ، به تمام انواع رنگهای قابل مشاهده تفکیک می شود. نیوتن همچنین دریافت که هر رنگ از یک طول موج منفرد ساخته شده است و دیگر نمی توان آن را به رنگهای دیگری تفکیک کرد. 

آزمایشات بیشتر نشان داد که نور می تواند برای تشکیل رنگ های دیگر ترکیب شود. به عنوان مثال ، نور قرمز مخلوط با نور زرد رنگ نارنجی ایجاد می کند. بعضی از رنگ ها مانند سبز و سرخابی وقتی مخلوط می شوند یکدیگر را لغو می کنند و منجر به تولید نور سفید می شوند. 

اگر تا به حال نقاشی کرده اید ، پس احتمالاً متوجه شده اید که چگونه می توان رنگ های خاصی را مخلوط کرد و رنگ های دیگری بدست آورد . 

متاسفانه تاکنون آزمایشات نظری یا تجربی اندکی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انسان انجام شده است. 

علی رغم عدم تحقیقات عمومی در این زمینه ، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی داغ در بازاریابی ، هنر ، طراحی و سایر حوزه ها تبدیل شده است. 

ارتباط تاثیر رنگها با فرهنگ : 

مشخص شده است که احساسات شما درباره رنگ اغلب حسی و شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگ شما دارد. 
به عنوان مثال ، اگرچه رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و برائت از آلودگی استفاده می شود ، اما در بسیاری از کشورهای شرقی به عنوان نمادی از عزاداری دیده می شود. 

روانشناسی رنگ به عنوان روش درمان 

چندین فرهنگ باستانی ، از جمله مصری ها و چینی ها ، از کروموتراپی یا استفاده از رنگ ها برای بهبودی از امراض استفاده می کردند . از کروموتراپی گاهی به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی نیز یاد می شود. امروزه از رنگ درمانی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود 

روشهای رنگ درمانی به شرح زیر هستند : 

– از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود. 
– تصور می شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و تصفیه بدن می شود. 
– از پرنگ نارنجی و پرتقالی برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود. 
– اعتقاد بر این است که رنگ آبی بیماری ها را تسکین می دهد و درد را درمان می کند. 
– تصور می شود سایه های نیلی مشکلات پوستی را کاهش می دهد. 

تحقیقات مدرن در مورد روانشناسی رنگ 

 

 

PicsArt_03-07-12.50.53

 

 

اکثر روانشناسان رشته رنگ درمانی را با بدبینی نظاره می کنند و خاطرنشان می نمایند که تأثیرات ظاهری رنگ اغلب اغراق آمیز بیان شده است. 
از انجایی که رنگها در فرهنگهای مختلف معانی مختلفی دارند تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است که تأثیرات تغییر دهنده رنگها بر خلق و خو ممکن است موقتی باشد. 

یک اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش ایجاد کند ، اما بعد از مدت کوتاهی اثر این احساس ممکن است از بین برود. 
با این حال ، تحقیقات روانشناسی موجود نشان داده است که رنگ می تواند از طریق روش های مختلف و شگفت آوری بر روی افراد تأثیر بگذارد: 

– در یک مطالعه ، قرص های دارونما با رنگ گرم نسبت به قرص های دارونما با رنگ های خنک موثر تر گزارش شده اند 
– با توجه به شواهد حکایت شده ، چراغ های خیابان به رنگ آبی می توانند منجر به کاهش جرم شوند. 
– رنگ قرمز باعث می شود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند و این پدیده می تواند در طی فعالیت های ورزشی مفید باشد. 
– افراد با لباس های مشکی به احتمال زیاد ممکن است مورد قضاوت یا مجازات قرار گیرند 

به عنوان مثال بازیکنان تیمی که رنگ تیره به تن دارند از کیفیت عملکردی ضعیف تری برخوردار هستند . 

رنگ می تواند بر عملکرد ما تأثیر  منفی یا مثبت بگذارد 

مطالعات همچنین نشان داده است که برخی از رنگها می توانند در عملکرد افراد تأثیر منفی داشته باشند. در حالی که رنگ قرمز اغلب تهدیدکننده ، برانگیزاننده یا هیجان انگیز توصیف می شود در یک مطالعه نشان داده شده است که دیدن رنگ قرمز قبل از شرکت در آزمون ها و درحین آزمون به عملکرد افراد آسیب می رساند. 

از رنگ اتاق می توان برای برانگیختن حالات خاص روحی استفاده کرد مانند رنگ آمیزی یک اتاق خواب با رنگ سبز ملایم برای ایجاد خلق و خوی آرام و متعادل. 

  

روانشناسی رنگ و ارتباط شخصیت افراد با رنگ اتومبیل آنها : 

آیا رنگ محصولات خریداری شده توسط شما می تواند با نوع شخصیت شما ارتباط داشته باشد؟ به عنوان مثال ، آیا رنگ اتومبیل خریداری شده شما می تواند به نوعی با برخی از ویژگی های اصلی شخصیت شما ارتباط داشته باشد؟ 

پاسخ این سوال مثبت است . ترجیحات رنگی شما برای خرید و استفاده از وسایلی که به رنگ خاصی هستند با شخصیت شما مرتبط است . سایر عوامل مانند سن و جنسیت نیز می توانند در انتخاب رنگ توسط ما تأثیر بگذارند. 

سفید: 

رنگ سفید می تواند احساس طراوت و تمیزی را به ذهن متبادر کند. این رنگ اغلب برای برانگیختن حس جوانی و مدرنیته استفاده می شود 

سیاه: 

غالباً رنگ سیاه را به عنوان یک رنگ “قدرتمند” توصیف می کنند ، و این موضوع می تواند دلیل این باشد که چرا محبوب ترین رنگ برای وسایل نقلیه لوکس سیاه است . مردم اغلب این رنگ را سکسی ، قدرتمند ، مرموز و حتی شوم توصیف می کنند. 

روانشناسی رنگ  نقره ای: 

این سومین رنگ محبوب برای وسایل نقلیه است و با نوآوری و مدرنیته ارتباط دارد. محصولات با تکنولوژی پیشرفته اغلب نقره ای رنگ هستند ، بنابراین این رنگ اغلب با چیزهای جدید ، مدرن و پیشرفته مرتبط است. 

قرمز: 

قرمز رنگ جسورانه و جلب توجه کننده ای است ، بنابراین ترجیح دادن این نوع اتومبیل ها به این معنی است که شما می خواهید تصویری از قدرت ، کنش و اعتماد به نفس ارائه دهید. 

آبی: 

مردم اغلب رنگ آبی را به عنوان رنگ ثبات و ایمنی توصیف می کنند. رانندگی با اتومبیل یا SUV آبی ممکن است نشانگر اعتماد و اطمینان شما از این ماشین باشد. 

روانشناسی رنگ زرد: 

به گفته کارشناسان ، رانندگی با یک وسیله نقلیه زرد رنگ ممکن است به این معنی باشد که شما به طور کلی فرد خوشبختی هستید و شاید کمی بیشتر از یک فرد عادی برای ریسک پذیری آماده باشید. 

  

خاکستری: 

کارشناسان پیشنهاد می کنند افرادی که با اتومبیل های خاکستری رنگ رانندگی می کنند تمایلی به برجسته شدن در جمع ندارند. 
البته ، انتخاب رنگ ما علاوه بر شخصیت ، اغلب تحت تأثیر عواملی از جمله قیمت ، سن ، شرایط اقلیمی و سایر موارد عملی است که نباید تاثیر آنها را در انتخاب رنگ ماشین نادیده انگاشت. 

ممکن است فردی در سنین جوانی رنگ های روشن تر و جلب توجه کننده را ترجیح دهد اما با بالا رفتن سن به سمت رنگ های تیره تر گرایش داشته باشد . 

افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند معمولاً وسایل نقلیه رنگ روشن را نسبت به وسایل نقلیه تاریک ترجیح می دهند.  کارشناسان دریافته اند که گرچه رنگ می تواند در احساس و عملکرد ما تأثیر بگذارد ، اما این تأثیرات تحت تأثیر عوامل شخصی ، فرهنگی و موقعیتی است. برای درک بهتر روانشناسی رنگ به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است. 

 

رنگ ها کنترل کننده تپش قلب هستند 

تندتر یا ملایم شدن رنگ‌ها بر حالت فیزیکی انسان تاثیر می‌گذارد تا حدی که ممکن است میزان تپش قلب را کنترل کند. 

 

اینجا بخوانید:

راه هایی برای کاهش ضربان قلب

 

 

فاطمه منفردگفت: تاثیر رنگ ها در زندگی‌انسان‌ها بسیار زیاد است و رنگهای متفاوت در روحیه انسان‌ها رفتارهای آنها تاثیر متفاوت دارند. 
 
وی افزود: رنگ‌های تند و ملایم گاهی اوقات آنقدر بر روحیه انسان تاثیر می‌گذارد که می‌تواند انسان را بر اخلاق و با خوش اخلاق کند و با خواب آنها را کم و زیاد کند. 
 
منفرد خاطر نشان کرد: به هر مقداری که رنگ‌ها تندتر و یا ملایم‌تر می‌شوند، تاثیرشان بر حالت فیزیکی بدن بیشتر می‌شود کم یا زیاد شدن تپش قلب می‌تواند ریشه در تغییر رنگها داشته باشد. 
 
وی همچنین افزود: افرادی که روحیه آرام‌تر دارند و زودتر از دیگران خسته می‌شوند بهتراست از رنگ آبی استفاده نکنند و افرادی که دارای روحیه فعال تر و نا آرامی دارند بهتر است از رنگ قرمز استفاده نکنند. 

رنگ‎ها بدون اینکه متوجه شویم در روحیه تأثیر بسیاری دارد و انسان به طور ناخودآگاه، نسبت به هر یک از آنها عکس‎العمل خاصی دارد. 

 
فردی که رنگ مشکی را در مراسم عزاداری رؤیت می‎کند، به طور ناخودآگاه برای چند لحظه غمگین و ناراحت می‎شود و این مثال نمونه‎ای از تأثیر رنگ بر روان انسان است. 

این مدرس دانشگاه با یادآوری اینکه جوانان بیشتر طرفدار شور و اشتیاق هستند، اضافه کرد: البته گاهی نیاز است که مناسب محیط رنگ لباس را انتخاب کرد حتی اگر تأثیر آن به روحیه فرد منفی باشد، به طور مثال در مکان‎های فرهنگی پوشیدن لباس با رنگ‎های جیغ جایز نیست. 

حامدی اظهار کرد: رنگ‎های گرم چون قرمز نشاط‎‎آور و اشتها‎آور بوده و دلیل مناسبی برای استفاده آنها در رستوران‎هاست. 

وی با اشاره به اینکه رنگ‎ها در فرهنگ‎های مختلف اغلب معنای متفاوتی دارد، تصریح کرد: مشکی رنگ سلطه و قدرت، شیک و بادوام و نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است، سفید مظهر معصومیت و پاکی است. 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: قرمز پرشورترین و تندترین رنگ است که ضربان قلب و تنفس را بالا می‎برد، همچنین این رنگ ‌عشق است. 

حامدی با بیان اینکه صورتی رؤیایی‎ترین رنگ است، خاطرنشان کرد: آبی سبب عکس‎العمل متضاد شده و اغلب در اتاق خواب‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد. 

وی با یادآوری اینکه سبز پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون است، گفت: سبز نشاط‎‎آور و فرح‎بخش بوده، چرا که مظهر طبیعت است، با وجود اینکه زرد، رنگی خوش بینانه است، اما مردم با دیدن آن عصبانی می‎شوند. 

 

تاثیر رنگ ها بر فشارخون افراد 

در کشور ما به موضوع رنگ درمانی اهمیت زیادی داده نمی شود ، اما جالب است بدانید که این روش درمانی امروزه در سطح دنیا ، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. رنگ ها می تواند فشار خون را بالا و یا پایین بیاورند ، همچنین بر روی ضریب هوشی نیز تاثیر گذار هستند. 

 

 

اینجا بخوانید:

درمان فوری فشارخون بالا در خانه

 

 

شیوه درمانی رنگ درمانی از جمله تکنیک های درمانی طب مکمل و جایگزین است که برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی، کاربردهای چشمگیری دارد. این شیوه از جمله قدیمی ترین شیوه های درمان های طبیعی در جهان است که در کنار تکنیک های دیگری چون نور درمانی و سنگ درمانی در کشورهای مختلف جهان از جمله مصر باستان، یونان، هندوستان و چین برای درمان انواع بیماری های جسم و روح به کار می رفته است.

به اعتقاد متخصصان رنگ درمانی، رنگ ها تاثیرات متفاوتی بر ذهن و جسم انسان ها دارند و استفاده درست و نادرست از آن ها تاثیرات مثبت یا منفی را در زندگی ما به همراه خواهد داشت.

درمانگران و متخصصان رنگ درمانی با کمک رنگ ها، درمان های منحصر به فردی را در حوزه سلامت جسم و روح و ایجاد تعادل فکری و روحی بیماران شان ارائه می کنند. آن ها با تجویز رنگ هایی خاص به بیماران شان، بیماری های جسمی و روحی آن ها را درمان می کنند. 

رنگ درمانی چیست؟ 

شیوه درمانی رنگ درمانی اگر چه سابقه ای دور و دراز دارد و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد اما این شیوه به صورت علمی و کاربردی از سال ۱۸۷۰ از سوی متخصصان و پزشکان به عنوان شیوه ای از درمان های طبیعی شناخته شد.

سال ها بعد به ویژه در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، کتاب های مختلفی درباره این شیوه درمانی و تاثیرات شفابخش آن در درمان بیماری ها به رشته تحریر درآمد و خواص درمانی رنگ ها بر فیزیولوژی، روح و روان افراد به ثبت رسید ولی نکته مهمی که در شیوه درمانی رنگ درمانی وجود دارد پرهیز از استفاده سر خود از رنگ ها برای درمان بیماری هاست.

انرژی و تاثیر رنگ ها بر روحیات و حالات انسان به حدی زیاد است که استفاده نابجا و نامناسب از برخی رنگ ها ممکن است حالات ناخوشایندی را به فرد منتقل کرده و مانع از بازگرداندن سلامت به بدن بیمار شود. از این رو لازم است برای استفاده از این شیوه درمانی به صورت مستقیم تحت درمان و نظارت یک متخصص رنگ درمانی قرار بگیرید. 

  

رنگی که استخون های تان را ترسیم می کند 

رنگ سبز یکی از ترمیم کننده های قوی برای بازسازی سلول های عضلانی، استخوان ها و سایر بافت های مشابه است. این رنگ به اعتقاد درمانگران شیوه رنگ درمانی، خواص ویژه ای برای ترمیم بافت های آسیب دیده عضلانی دارد و همچنین به دلیل ارتباطی که با چاکرای قلب دارد موجب تنظیم انرژی حیاتی در قلب شده و حساسیت ها و احساسات انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. رنگ سبز متعادل کننده رشد انسان است و خاصیت تسکین دهنده و آرامش بخش دارد و مانند رنگ آبی به کنترل فشار خون در بدن کمک کرده و اختلالات خواب و خستگی های مزمن را در بدن برطرف می کند. 

  

با رنگ، فشار خون خود را تنظیم کنید 

رنگ آبی یکی از رنگ هایی است که تاثیر بسیار زیادی بر درمان بی خوابی و اختلالات خواب دارد. به اعتقاد کارشناسان، رنگ آبی آرامش بخش ترین رنگ ها در طبیعت است که استفاده از آن در محیط زندگی افراد به درمان بی خوابی کمک می کند.

به اعتقاد متخصصان رنگ درمانی، رنگ آبی علاوه بر درمان بیماری برای درمان برخی از اختلالات دستگاه تنفسی مثل بیماری های آسم و تنگی نفس نیز درمان مناسبی است و همچنین انرژی حیاتی بدن را تحریک کرده و موجب افزایش قدرت و ایمنی بدن می شود.

این رنگ برای افرادی که خیلی سریع دچار هیجانات عصبی و استرس می شوند بسیار مفید است و می تواند میزان ضربان قلب و فشار خون آن ها را کنترل کند. از طرفی استفاده از رنگ آبی در محیط زندگی می تواند به لحاظ روحی برای ایجاد فضایی آرامش بخش بسیار مناسب باشد.

متخصصان حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا) معتقدند که رنگ آبی رنگ انبساط روح است، رنگی که ضمیر ناخودآگاه انسان را فعال کرده و روحیه از خودگذشتگی، آرامش و صمیمیت را در انسان تقویت می کند. 

  

  

اگر می خواهید باهوش شوید، دیوارهای خانه تان را رنگ بزنید 

متخصصان رنگ درمانی معتقدند، رنگ زرد با چاکرای خورشیدی که به طور مستقیم با هوش و قوه ادراک انسان در ارتباط است وابستگی دارد. به اعتقاد این درمانگران استفاده از رنگ زرد در محیط زندگی یا محل کار کمک می کند تا توانایی ذهنی انسان و میزان تمرکز و توجه او افزایش پیدا کند.

از این رو بسیاری از متخصصان رنگ درمانی استفاده از این رنگ را در محیط های آموزشی که محل یادگیری علم و دانش است، توصیه می کنند. از طرفی رنگ زرد به لحاظ جسمی نیز خاصیت های قابل توجهی دارد و با تاثیری که بر سلول های عصبی در اندام های بدن می گذارد، می تواند انرژی عضلانی و حرکتی را در اندام ها تحت تاثیر خود قرار داده و آن را فعال کند.

رنگ زرد یکی از مهم ترین رنگ هایی است که توسط روان شناسان برای درمان افسردگی به بیماران توصیه می شود و همچنین باعث ایجاد روحیه سرزندگی و شادمانی در افراد شده و میل به زندگی را در انسان تقویت می کند. 

  

  

رنگی که سوخت و ساز بدن تان را تنظیم می کند 

تنظیم جریان گردش خون و چگونگی سوخت و ساز بدن بر عهده چاکرای طحال است و این چاکرا به شدت تحت تاثیر رنگ نارنجی قرار دارد. این رنگ از جمله رنگ هایی است که موجب نشاط و شادمانی در فرد شده و توسط روان شناسان و روان پزشکان برای درمان افسردگی به بیماران توصیه می شود.

به اعتقاد درمانگران رنگ درمانی، رنگ نارنجی تنظیم کننده عملکرد و فعالیت ریه ها در بدن است و به درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات تنفسی چون آسم و برونشیت کمک می کند.

این رنگ یکی از رنگ هایی است که درمانگران طب سنتی هند و حرکات کششی ذهن و جسم از آن برای ایجاد اندیشه های متعالی و تصویرهای ذهنی مثبت در شاگردان و مراجعه کنندگان خود بهره می برند و همچنین این رنگ سنبل تعادل، موفقیت، شادکامی و اراده است. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار