|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۶۶

راهنمای سفر به قطر برای جام جهانی 2022

برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر خبر خوبی برای ما ایرانیان است. علی الخصوص کسانی که می‌خواهند به تماشای مسابقات و تشویق تیم ملی کشور عزیزمان بروند، زیرا دریافت ویزای کشور قطر، یکی از ویزاهای آسان برای ایرانیان است. در ادامه با ما همراه باشید و با ملزوماتی که باید در این سفر با خود همراه داشته باشید آشنا شوید.

 

قطر با نام رسمی با نام رسمی دولت قطر کشوری است واقع شده در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانهو در شرق شبه جزیره عربستان و در بخش جنوبی خلیج فارس و پایتخت آن دوحه می باشد. 

قطر یک کشور عربی شبه جزیره است که زمینهای آن شامل بیابانی خشک و ساحل و تپه های شنی می باشد. 

 

اینجا بخوانید:

اماکن دیدنی قطر در آستانه جام جهانی 2022

 

 

زبان رسمی مردم و ساکنین این شهر عربی بوده و در برخی مناطق به زبان انگلیسی نیز صحبت می کنند و بعنوان زبان دوم این شهر نیز شناخته شده می باشد و واحد پول مورد استفاده آنها نیز ریال قطر میباشد. 

 

 

قطر

 

 

قطر با کشورهای عربستان سعودی ایران، کویت، عراق، امارات متحده عربی و بحرین همسایه و هم مرز می باشد. 

این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد و بعنوان بزگ‌ ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان شناخته شده می باشد. 

قطر همچنی بهعلت معماری های چشم نواز، مراکز دیدنی و تفریحات گوناگون مقصد بسیاری از گردشگران می باشد و همین امر باعث گردیده هرساله این شهر میزبان مسافران بسیاری باشد که برای گذرانن تعطیلات خود و لذت بردن از ان به این کشور سفر می کنند. 

  

جمعیت و دین در قطر 

دین رسمی مردم ساکن در قطر اسلام میباشد و قابل ذکر است قطری ها عمدتا مسلمانان سنی می باشند. 

بسیاری از  بومیان کشور قطر از نوادگان شبه جزیره عربستان میباشند  و برخی دیگر  بازرگانان پارسی تبار را شامل می شوند. 

همانگونه که در قسمت ابتدایی اشاره کردیم مردم قطر به زبان های عربی و انگلیسی صحبت می کنند و همچنین بواسطه کارگران خارجی که از آسیای جنوبی به این کشور مهاجرت کرده اند برخی مردم به زبان های هندی و اردو نیز صحبت می کنند. 

فرهنگ کشور قطر تحت تاثیر فرهنگ سنتی بادیه نشین می باشد و قابل ذکر است مردم این شهر بسیار متدین و مذهبی می باشند و به دین خود احترام می گذارند. 

 

بهترین زمان سفر به قطر 

آب و هوای کشور قطر بیابانی و گرم و خشک است و زمستان های این کشور نیز خنک می باشد. 

در زمستان در اثر توده هوایی، باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌ بارد که خسارات بسیاری را نیز به بار می آورد. 

تابستان های قطر بسیار گرم و شرجی  می باشد و می توان اشاره کرد که بهترین زمانی که مسافران می توانند به قطر سفر کنند فصل پاییز می باشد زیرا دارای آب و هوای معتدل، مطلوب و قابل قبولی می باشد. 

 

 

قطر

 

 

شهر های کشور قطر 

دوحه Doha 

دوحه پایتخت کشور قطر می باشد که واقع شده در سواحل خلیج فارس نیز می باشد. 
زبان رسمی مردم و ساکنین در دوحه کشور قطر عربی بوده و واحد پول مورد استفاده آنها ریال قطر می باشد اما قابل ذکر است که در برخی نواحی این شهر و برخی مردم آن به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. 

 

 

 

اینجا بخوانید:

جاذبه های گردشگری روسیه

 


دوحه در دهه اخیر شاهد سرمایه ‌گذاری فروان در زیر ساخت‌ های شهری بوده ‌است. به ‌طوری ‌که از یک دهکده ساحلی به یک شهر مدرن تبدیل گردیده است و همین امر باعتث گردیده هرساله تعداد بسیار بالایی از گردشگران برای سفرهای تفریحی خود به این شهر سفر کنند. 


این نکته نیز قابل ذکر است که بخش عمده نفت و گاز کشور قطر در محدوده دریایی دوحه قرار دارد. 


به دلایل ذکر شده در بالا می توان گفت شهر دوحه میزبان بزرگ ‌ترین شرکت‌های نفتی و گازی در دنیا می باشد که به پیشرفت اقتصاد این کشور نیز کمک بسیاری را می کند. 

 

الریان Ar-Rayyan 

شهر الریان مرکز شهرداریی الریان بوده و واقع در کشور قطر می باشد. 

 

قطر

 

 

نام این شهر برگرفته از نام و ریشه کلمه عربی “ری” می  باشد و قابل ذکر است  دلیل نامگذاری، این شهر بنام الریان این نکته می باشد که در زمان و فصل بارانی به علتکم بودن ارتفاع آن ناحیه الریان تبدیل به دشت سیلابی گردیده و در طى آن مدت آب را به گیاهان متعدد وحشی که در این منطقه رشد می کنند منتقل می کند. 

زبان رسمی مردم و ساکنین در شهر الریان کشور قطر عربی بوده  اما در برخی مناطق به زبان انگلیسی نیز صحبت می کنند و همچنین واحد پول مورد استفاده آنها نیز ریال قطر می باشد. 

این نکته نیز قابل ذکر است که الریان قلب سرزمین  قطر لقب گرفته است که بسیاری از ادارات تصمیم گیرنده درخصوص اداره این کشور در  این شهر واقع شده اند. 

در الریان  صنعت و حرفه ماهیگیری از اهمیت  خاصی برخوردار می باشد و درصد بالایی از مردم این شهر به این صنعت فعال هستند. 

این شهر هرساله بواسطه اعیاد، جشن های برگزار شده و همچنین مراکز دیدنی و … پذیرای توریست های بسیاری است که برای سفر و گذراندن تعطیلات خود به این شهر می روند. 

 

هزینه سفر به قطر 

در ابتدا باید گفت که قطر جزو گرانترین کشورها برای سفر می باشد و اگر قصد سفر به این کشور را دارید با هزینه های بالایی روبرو خواهید شد. 

برای اقامت در هتل 3 ستاره در قطر به ازای هر شب اقامت می بایست مبلغی حدود 300 ریال قطر پرداخت نمایید. 

برای اقامت در یک هتل 4 ستاره به ازای هر شب می بایست مبلغی حدود 400 الی 500 ریال قطر بپردازید. 

 

 

 

قطر

 

برای اقامت در یک هتل 5 ستاره در قطر برای هر شب اقامت مبلغی حدود 600ریال قطر می بایست بپردازید. 

برای خورد و خورا و هزینه غذا در یک رستوران معمولی به ازای هر یک نفر حدودا می بایست مبلغ 50 الی 60 ریال قطر پرداخت نمایید. 

برای استفاده از یک رستوران معمولی به ازای هر یک نفر می بایست 80 الی 100 ریال قطر بپردازید. 

برای استفاده از نفر در یک رستوران لوکس می بایست حدودا 150 الی 200 ریال قطر باید پرداخت نمایید. 

برای استفاده از حمل و نقل عمومی بسته به وسیله مد نظرتان می بایست هزینه ای حدود 20الی 100 ریال قطر پرداخت نمایید. 

 

سفر برای حضور در جام جهانی : 

همان‌طور که می‌دانید برای تماشای مسابقات فوتبال در قطر می‌بایست ویزای ورود به این کشور را داشته باشید. مسابقات فوتبال از ۳۰ آبان سال ۱۴۰۱ در شهر دوحه قطر آغاز شده و تا ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در طول این مدت حدود ۱.۵ میلیون نفر به قطر سفر کرده و بازی‌های جام‌جهانی را از نزدیک تماشا خواهند کرد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دوست دارید در زمان بازی‌های جام‌جهانی به قطر سفر کنید، ابتدا باید نسبت به هزینه‌ها و شرایط دریافت ویزای این کشور اطلاعاتی را کسب کنید. 

 

ویزای توریستی: 

ویزای توریستی قطر ۳ ماهه صادر می‌گردد و به گردشگران اجازه یک ماه اقامت در این کشور را می‌دهد. اگر برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ اقدام به دریافت ویزا می‌کنید، باید ویزای توریستی این کشور را درخواست دهید. برای دریافت این ویزا راه‌های مختلفی دارید که عبارتند از 

 

 

 

 

قطر

دریافت ویزا از طریق آژانس‌های هواپیمایی:

برای درخواست ویزای توریستی قطر می‌توانید به آژانس‌های هواپیمایی مراجعه کنید و پاسپورت، چک ضمانت برگشت و هزینه ویزا را به آژانس تحویل دهید. 

 

دریافت ویزای قطر از طریق VFS Global:

وی اف اس گلوبال در واقع یک شرکت خصوصی است که مراحل دریافت مدارک و تشخیص هویت را برای سفارت‌خانه‌ها انجام می‌دهد. در ایران نیز چند سفارت‌خانه کارهای خود را به این شرکت محول کرده‌اند که قطر یکی از آن‌هاست. شما باید مدارک خود شامل تصویر بلیط رفت‌وبرگشت، رسید رزرو هتل و پرینت حساب بانکی خود را به این شرکت تحویل دهید و منتظر دریافت ویزا بمانید. 

 

 

اینجا بخوانید:

جاذبه های گردشگری کشور اوکراین 

 

 

دریافت ویزای فرودگاهی:

راه سوم و ساده‌ترین روش دریافت ویزا، ویزای فرودگاهی می‌باشد که با ارائه بلیط رفت‌وبرگشت هواپیما، رسید رزرو هتل و به همراه داشتن حداقل ۱۵۰۰ دلار آمریکا، در فرودگاه قطر به مسافر داده می‌شود. 

 

هزینه بلیط رفت‌ و برگشت هواپیما 

یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های سفر، هزینه بلیط هواپیما است. ایرلاین‌های مختلف ایرانی و خارجی در روزهای مختلف هفته پروازهایی را به سمت دوحه، پایتخت قطر، انجام می‌دهند. پروازها به دو صورت تک مسیر و چند مسیر می‌باشند.

پروازهای مستقیم از تهران تقریبا در تمامی روزهای هفته برقرار هستند و اغلب با شرکت هواپیمایی قطر ایرویز (Qatar Airways) انجام می‌شوند.

 

 

قطر

 

 

فاصله هوایی تهران تا دوحه ۱,۱۵۸ کیلومتر است و مدت زمان پرواز نیز حدود ۲ ساعت می‌باشد.

پروازهای ایران- قطر علاوه بر تهران، در چهار شهر تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز  برقرار است. 

قیمت بلیط هواپیما نیز با توجه به نوع، ساعت پرواز و نوع ایرلاین انتخابی، متفاوت است. علاوه‌بر این، زمان سفر نیز بر روی قیمت بلیط تاثیر دارد.

با توجه به گرم بودن آب‌وهوای قطر، تابستان فصل مناسبی برای سفر به این کشور نیست و تعداد گردشگران کاهش می‎‌یابد.

از این رو، هزینه بلیط‌ها نیز پائین‌تر از سایر فصل‌ها می‌باشد. بهترین زمان برای سفر به قطر، اوایل پاییز تا اوایل اردیبهشت است. 

بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ نیز در اواسط آبان و دقیقا در شلوغ‌ترین و پرمسافرترین حالت قطر برگزار می‎شود و با افزایش قیمت بلیط همراه است.

دقت داشته باشید که با توجه به علاقه افراد به بازدید از جام‌جهانی، بلیط‌های قطر خیلی زود خریدای شده و امکان خرید چارتری در لحظات آخر وجود ندارد.

بنابراین، اگر تصمیم قطعی برای سفر و حضور در بازی‌های جام‌جهانی  را دارید، خرید بلیط را به تعویق نیندازید و آن را به لحظه آخر موکول نکنید. در غیر این صورت از سفر باز می‌مانید یا مجبورید بلیط‌ها را بالاتر از قیمت اصلی آن خریداری کنید. 

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، قطر یکی از همسایگان ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. از این رو، این امکان برای ایرانیان وجود دارد که علاوه‌بر هواپیما، با کشتی نیز سفر کنند.

برای این کار باید ابتدا خود را به بوشهر برسانید و از آن‌جا از راه دریا به سمت دوحه بروید. هزینه سفر با کشتی پائین‌تر از هواپیما بوده و برای کاهش هزینه‌های سفر پیشنهاد می‎شود. 

 

قطر

 

 

 

هزینه اقامتگاه و هتل 

شهر دوحه هتل‌های متنوع و مختلفی دارد. هتل‌های این شهر با توجه به امکانات و خدماتی که در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند، قیمت‌گذاری می‌شوند.

مسافران می‌توانند بر اساس بودجه خود یکی از هتل‌های ۲ ستاره یا ۳ ستاره دوحه را انتخاب نمایند که از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر هستند و یا در هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره لوکس و مجلل قطر اقامت داشته باشند.

بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، هتل‌های ۲ ستاره  بین ۳۰   تا ۵۰ دلار  و ۳ ستاره بین ۶۰   تا ۸۰ دلار به ازای هر شب اقامت، هزینه دارند. این هتل‎ها تمامی امکانات مورد‌نیاز برای یک اقامت راحت را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند.

هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره دوحه نیز رنج قیمتی متفاوتی داشته و بر اساس سرویس ارائه شده، بین ۷۰ تا ۲۲۰ دلار از مسافران دریافت می‌کنند. 

 

 قیمت خوراکی‌ها در قطر 

هزینه دیگری که باید در سفر خود به آن اهمیت دهید و برای آن برنامه‌ریزی کنید، هزینه خورد و خوراک است. رستوران‌های قطر انواع غذاهای بین‌المللی و محلی را شامل می‌شود.

برنج و گوشت از جمله رایج‌ترین غذاهای این کشور هستند که به همراه انواع نوشیدنی‎ سرو می‌شوند.

  اگر به غذاهای قطری علاقه ندارید، می‌توانید انواع غذاهای اروپایی، هندی، پاکستانی، تایلندی و … را نیز امتحان کنید.

برای صرف غذا در رستوران‌های دوحه باید به بودجه خود توجه داشته باشید. می‌توانید یک رستوران ارزان‌قیمت را انتخاب نمایید که در آن صورت باید چیزی حدود ۸ دلار برای یک وعده غذایی بپردازید.

در صورتی‌که برای صرف غذا به رستوران‌های میان‌رده این شهر بروید، چیزی حدود ۲۵ دلار به ازای هر نفر باید پرداخت کنید. 

 

 

 

قطر

 
واحد پول قطرچیست ؟ 

علامت اختصاری 

ریال با علامت اختصاری QR و ر.ق و کد ایزوی QAR، یکای پول رایج در کشور قطر می‌باشد. 

  

زیر واحد پول قطر  
درهم (Dirham) 

درهم یک یکای پول کسری است که در کشور قطر به کار گرفته می‌شود. 

اسکناس‌ها: 

10 riyals, 1 riyal, 5 riyals, 50 riyals, 500 riyals, 100 riyals 

  

سکه‌ها: 

25 dirhams, 5 dirhams, 1 dirham, 50 dirhams, 10 dirhams 

 

 

دریافت ویزا یکی از شرایط لازم برای سفر به این کشور است و  سفارت قطر در تهران مرجع صادرکننده ویزا برای شهروندان ایرانی است. 

 
 
 
 

قطر

 
 

ویزای قطر 

شرح خدمات 

انواع ویزا 

مقام‌های رسمی، توریستی، تجاری، شهروندان عضو شورای همکاری خلیج فارس، همراهان شهروندان عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترانزیت، توریستی مشترک برای بازدید از دو کشور قطر و عمان، ویزای بازدید و ویزای مجدد 

مراحل صدور ویزا 

ویزای قطر به صورت اتوماتیک صادر می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارد. 

وقت سفارت 

ندارد 

مصاحبه و انگشت‌نگاری 

ندارد 

مدارک لازم برای صدور ویزا 

مدارک شناسایی، عکس، رزرو بلیط هواپیما و هتل، مدارک دال بر توانایی مالی 

مدت زمان لازم برای صدور ویزا 

ویزای توریستی در مدت ۲۴ ساعت صادر می‌شود. 

سفارت/ کنسولگری 

دارد 

 

انواع ویزای قطر 

 

ویزای مقام‌های رسمی 

ویزای تجاری 

ویزای توریستی 

 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه فوتبال در ایران 

 

 

ویزای شهروندان عضو شورای همکاری خلیج فارس 

ویزای همراهان شهروندان عضو شورای همکاری خلیج فارس (شامل پرستار کودک، راننده و...) 

ویزای ترانزیت (این ویزا مختص کسانی است که به‌عنوان مقصد ثالث قصد عبور یا اقامت در قطر را دارند.) 

ویزای توریستی مشترک برای بازدید از دو کشور قطر و عمان (شهروندان ۳۳ کشور جهان می‌توانند از این نوع ویزا استفاده کنند.) 

ویزای فوری توریستی (ویژه شهروندان ترکیه، لهستان، مجارستان و قبرس) 

ویزای بازدید 

 

قطر

 

 

 

 

ویزای مجدد (این ویزا ویژه شهروندانی است که پیش‌تر ویزای خود را به صورت الکترونیک دریافت کرده‌اند.) 

 

هزینه‌های صدور ویزا 

 

نوع ویزا 

هزینه (ریال قطر) 

ویزای مقام‌های رسمی 

معاف از پرداخت هزینه 

ویزای تجاری 

۲۰۰ 

ویزای توریستی 

۲۰۰ 

ویزای شهروندان عضو شورای همکاری خلیج فارس 

۱۰۰ 

ویزای همراهان شهروندان عضو شورای همکاری خلیج فارس 

۱۰۰ 

ویزای ترانزیت 

۱۰۰ 

ویزای توریستی مشترک برای بازدید از دو کشور قطر و عمان 

۱۰۰ 

ویزای فوری توریستی 

۱۰۰ 

ویزای بازدید 

۲۰۰ 

ویزای مجدد 

۲۰۰ 

 

 

مدارک لازم برای ویزای توریستی قطر 

 

 

قطر

 

 

  • اصل پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه 

  • کپی شناسنامه و کارت ملی 

  • دو قطعه عکس ۴*۶ 

  • رزرو قطعی هتل 

  • رزرو بلیط هواپیما 

  • ارائه سند بانکی مربوط به حساب سه ماه گذشته متقاضی (حداقل موجودی حساب بانکی متقاضی باید ۵,۰۰۰ ریال قطر باشد.) 

 

مدت اعتبار ویزای توریستی 

ویزای توریستی قطر در مدت ۲۴ ساعت برای شهروندان کلیه کشورها با سیستم اتوماتیک صادر می‌شود. این ویزا از تاریخ صدور به مدت سه ماه دارای اعتبار است و دارنده ویزا باید قبل از اتمام اعتبار آن وارد خاک قطر شود. همچنین، دارنده ویزا می‌تواند به مدت یک‌ ماه با استفاده از ویزای توریستی در خاک قطر اقامت داشته باشد. البته ویزای توریستی قابل تمدید نیست. 

 

سفارت قطر در ایران 

 

نشانی: تهران، بلوار آفریقا، خیابان گل‌آذین، پلاک ۴ 

 

 

قطر

 

 

 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه جام جهانی فوتبال 

 

 

تلفن: ۷- ۲۲۰۲۹۳۳۶ (۰۲۱)، ۲۲۰۲۹۳۳۷، ۲۲۰۵۸۴۵۳، ۲۲۰۵۱۲۵۵ و ۲۲۰۵۱۲۵۶ 

 

وب‌سایت:  tehran.embassy.qa 

 

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۵:۳۰ بعدازظهر 

 

بلیط بازی‌های جا‌م‌جهانی 

در این قسمت از مطلب می‌رسیم به اصلی‌ترین دلیل سفر به قطر یعنی دیدن بازی‌های جام جهانی! بنابراین، علاوه بر هزینه‌های عنوان شده، هزینه خرید بلیط بازی‌ها را نیز پیش‌رو دارید. اگر به دنبال قیمت بلیط‌های جام جهانی ۲۰۲۲ هستید، باید مطلع شوید که قیمت بلیط جام‌جهانی توسط فیفا تعیین می‌گردد و تا این لحظه هنوز چیزی اعلام نشده است. 

 

 

قطر

 

 

نگاهی به دوحه 

A Glance to Doha 

فرودگاه بین المللی حمد در دوحه بهترین فرودگاه خاورمیانه و سومین فرودگاه بزرگ دنیا است. فرودگاه حمد DOH طولانی ترین باند فرود در آسیای غربی را دارد. 

وب سایت قاره پیما با اطمینان می گوید قطر ایرویز بهترین ایرلاین دنیا است و حتی از سنگاپور ایرلاینز هم پیشی گرفته، به مقاصد گردشگری در هفت قاره جهان پرواز دارد، هواپیمایی قطر طولانی ترین پرواز برنامه ریزی شده را انجام می دهد: پرواز از دوحه به اوکلند – مدت پرواز شانزده ساعت و سی دقیقه. 

 

اطلاعات مفید درباره قطر 

احتمالا تا الآن فهمیده اید که خاک کشور قطر مسطح است و از یک صحرای خشک تشکیل شده، قطر بعد از مالدیو، دومین کشور کم ارتفاع در دنیا است. این خبر خوبی برای دوچرخه سوارها و دونده ها، خبر بدی برای کوهنوردها است. 

قطر

 

 

 

جزیره الخور به لطف امکان قایق کایاک سواری دور جنگلها، یکی از دیدنی ترین نقاط قطر است. قدمت ابزارهای کشف شده در جزیره الخور به هزاره دوم پیش از میلاد برمی گردد. لقب (بنفش) این جزیره به دلیل تولید رنگ بنفش از حلزون های صدف دار برای اولین بار در اینجا است. 

هزار و یک دلیل برای دوست داشتن قطر وجود دارد، از موزه های شگفت انگیز قطر گرفته تا گالری های هنری قطر، سواحل قطر، پارک های قطر. ولی دلیل اصلی مهاجرت به قطر این است که قطر امن ترین کشور دنیا است. شاخص جرم در قطر 11.90 از 100 است. 

زیبایی تل های شنی بیابان همیشه چشمگیر بوده اما خور العدید در جریان البطنه یک استثناء است. خور العدید یکی از معدود منطقه هایی است که گردشگر می تواند شاهد تلاقی بیابان و دریا باشد. مسافر برای رفتن به خور العدید به یک خودرو ی بیابان گرد نیاز دارد. کشور قطر به دنبال ثبت نام این مکان طبیعی در مجموعه سازمان جهانی یونسکو است. 

از میان جمعیت دو میلیون و هفتصد و بیست و سه هزار و ششصد و بیست و چهار نفری دوحه، هفتصد و پنجاه و چهار هزار و پانصد و نود و دو نفر زن هستند. 

افراد زیادی به عشق هوای خوب، سبک زندگی لوکس، معافیت از مالیات بر درآمد متقاضی مهاجرت به قطر هستند. الآن بیشتر از دو میلیون مهاجر در کشور قطر زندگی می کنند یعنی دوازده درصد جمعیت کل قطر بومی اند – اهالی قطری. 

در دهه هفتاد غزال اوریکس (حیوان ملی قطر) در حیات وحش منقرض شد اما تعدادی از آن در باغ وحش و مناطق حافظت شده باقی ماند. تصویر تیزشاخ عربی لوگوی قطر ایرویز است. عروسک بازی های آسیایی 2006 اوریکس بود. 

نویسنده رومی، پلینی بزرگ، در آثار خود از ساکنان پنجاه هزار سال پیش شبه جزیره قطر با نام اهالی کتارا یاد می کند. همین نام در گذر زمان به (قطر) تبدیل شد. 

مسابقه شتر سواری در قطر خیلی طرفدار دارد. هر سال از اکتبر تا فوریه مسابقه شتر سواری در پیست الشحانیه دوحه برگزار می شود. بچه ها به عنوان سوارکار حرفه ای در مسابقه های شتر سواری در دوحه شرکت می کردند اما از 2004 به بعد ربات جای کودکان سوارکار را گرفت. صاحب شتر کنار پیست مسابقه نشسته و ربات سوارکار را از دور کنترل می کند. 

 

 

قطر

 

 

 

سال ها اهالی قطر از استخراج مروارید پول درمی آوردند و مروارید بخشی از فرهنگ قطر شده، در دهه بیست که ژاپن مروارید پرورشی را وارد بازار کرد، ورق برگشت. قطر هم مانند دیگر کشورهای پیرامون خلیج فارس به استخراج نفت روی آورد و در 1939 اولین چاه نفت را حفر کرد و استخراج نفت خام ده سال زمان برد و در سال های بعد میدان های نفتی بیشتری را در قطر کشف کردند. الآن نفت پای ثابت اقتصاد قطر است. عمیق ترین چاه نفت دنیا در کشور قطر است – با عمق 40.320 فوت. 

با نگاهی به آسمان خراش های قطر و پروژه های جاه طلبانه ای مانند د پرل قطر پر واضح است که قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است. سرانه تولید ناخالص داخلی قطر 138.910 میلیون دلار از لوکزامبورگ هم بالاتر است. 60٪ ثروت قطر از ذخایر نفت و گاز این کشور به دست آمده است. 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه فوتبال در انگلستان

 

 

وقتی پای شاخص برابری قدرت خرید به میان می آید، قطر سومین کشور ثروتمند دنیا است. 

پرچم قطر در هر گوشه ای از شهر دوحه دیده می شود اما تا حالا به معنای طرح پرچم قطر فکر کرده اید؟ خوب وب سایت قاره پیما این داستان را برای شما تعریف می کند. نه دندانه یعنی کشور قطر نهمین عضو امارت های هم سو کشورهای پیرامون خلیج فارس در زمان عقد قرارداد با بریتانیای کبیر در 1916 بوده و رنگ مارون قطری نشان پذیرفتن نقش بسزای قطر در رونق ساخت رنگ بنفش در الخور قطر است. پرچ قطر تنها پرچم دنیا است که عرض آن بیش از دو برابر طولش است. 

رنگ پرچم قطر سفید و مارون است و این رنگ ها به ترتیب نماد خونریزی در جنگ های قطر و صلح هستند. رنگ غالب پرچم قطر قرمز بود درست مثل همانی که در پرچم بحرین می بینید ولی به دلیل زیر نور آفتاب قرار گرفتن تیره تر شد و الآن مارون قطری یک رنگ شناخته شده برای همه مردم دنیا است. 

قطر

 

 

 

 

 

در واقع خاندان آل ثانی با امضاء معاهده با بریتانیا روی کار آمد و تمیم بن حمد آل ثانی امیر فعلی قطر است. 

برج دوحه یکی از سازه های نمادین در وست بی است و در 2012 لقب بهترین آسمان خراش دنیا را به خود گرفت. معمار فرانسوی، ژان نوول، این برج چهل و شش طبقه در شهر دوحه را طراحی کرده و این سازه هسته مرکزی ندارد و اولین برج بلند دنیا است که به جای ستون بتنی در وسط از شبکه های مورب فولادی در داخل و گوشه ساخته شده، این طراحی در نمای برج مشخص است. نمای دوحه تاور از کاربرد مشرابیه در معماری اسلامی الهام گرفته و این سازه را در برابر نور خورشید در دوحه حفظ می کند. روشنی شب های دوحه از چراغ های برج دوحه می آید ! 

سوار متروی دوحه شدن ارزان ترین راه ممکن برای گشت و گذار در دوحه است. متروی دوحه سه خط دارد: قرمز و سبز و طلایی. مترو دوحه با سرعت صد کیلومتر در ساعت یکی از سریع ترین قطارهای شهری دنیا است. 

کبسه غذای ملی قطر است. کبسه از برنج و گوشت و پیاز و گوجه فرنگی و ادویه تهیه شده، خوراک دریایی و خرما اقلام اصلی غذایی در کشور قطر هستند. 

اگر مدتی در قطر بمانید داستان روز ملی قطر را می فهمید: آتش بازی در قطر و نمایش موزیکال در قطر و رژه ارتش قطر. 18 دسامبر روز ملی قطر است به افتخار قاسم بن محمد آل ثانی که قبیله های محلی قطر را دور هم جمع کرد. قبل از این، سه سپتامبر روز ملی قطر بود یعنی سالگرد استقلال قطر از بریتانیا. 

رنگ هنر در هر گوشه ای از شهر دوحه پیدا است از بازارهای دوحه گرفته تا موزه های دوحه و مانیومنت های دوحه. معماری و طراحی داخلی مدرن در دوحه موج می زند مخصوصا هتل های دوحه و ویلاهای حومه شهر دوحه تصویر واقعی بناهای لوکس را در ذهن گردشگرهای خارجی حک می کنند. 

بناهای یادبود قدیمی دوحه گویای وجود رگ هنر اسلامی و ظریف و الهام از کار هنرمندهای مطرح دنیا هستند. هنر در سازه های مختلف دوحه مانند: فرودگاه بین المللی حمد و قلعه الکوت و برج اسپایر پیدا است. 

در حالیکه مکان های تاریخی دوحه هنر باستان را به رخ مسافر کشیده و آثار هنری قدیمی از جاهای مختلف دنیا در موزه های دوحه به نمایش گذاشته شده اند. 

هر سال نمایشگاه های مختلفی در زمینه هنر، نقاشی های دیواری، صنایع دستی برای جذب توریست در شهر دوحه برگزار می شوند. مرکز هنری کتارا یا گالری المرخیه یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های هنری در دوحه است که در حفظ هنر معاصر عرب موفق بوده و مجموعه بزرگی از آثار هنری بین المللی در گالری سنت الکورنیش نگهداری شده و موزه اسلامی دوحه آثار مجسمه سازی، سرامیک سازی، پارچه بافی از 1400 سال پیش تا امروز را جمع آوری کرده است. 

قطر سرزمین فرهنگ و آداب و رسوم است. در سفر به دوحه مسافر باید به فرهنگ لباس پوشیدن در قطر و رفتار خود در اماکن عمومی در دوحه دقت کند. گردشگر خارجی باید تابع قوانین و مقررات قطر باشد. واقعیت این است که دوحه یکی از امن ترین مقاصد گردشگری در دنیا است ولی توریست هم باید یک سری موارد را در نظر بگیرد. 

نرخ جرم در قطر آنقدر پایین است که حتی جیب بری هم به ندرت در شهر دوحه اتفاق می افتد. 

خانم ها به راحتی در خیابان های دوحه پرسه می زنند به شرط اینکه درست لباس پوشیده و در کوچه و خیابان های شهر دوحه خود را به نمایش نگذارند. 

اگر گردشگر خارجی در طول سفر به دوحه مریض شود می تواند روی خدمات درمانی در پایتخت قطر حساب کند. مسافر یک ماه بعد از دریافت واکسن سرخک، سرخجه، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، واریسلا، آنفولانزا امکان ورود به دوحه را دارد. 

تروریسم در قطر معنا ندارد به همین دلیل خانواده ها برای گذراندن تعطیلات به دوحه می روند. 

 

 

قطر

 

 

قطر با داشتن ثروتی هنگفت در دنیا، کشور ثروتمندان است. قطر به دلیل داشتن ذخایر نفتی و گاز طبیعی ثروتمند ترین کشور جهان است و لوکزامبورگ را هم پشت سر گذاشته ! 

فرهنگ و هنر دوحه باعث درخشش این شهر در کشور ثروتمند قطر شده، هر سال هنرمندها و علاقه مندان به هنر جذب موزه ها و نگارخانه های پایتخت قطر می شوند. بیشترین تعداد مسافرهای ورودی قطر در 2022 به این کشور سفر می کنند. 

مجلل ترین هتل های دنیا در قطر خاطره اقامتی لوکس را در ذهن گردشگر خارجی حک می کنند. دکوراسیون داخلی و مبلمان شیک و خدمات درجه یک این هتل ها تجربه سفری لوکس به دوحه را برای مسافر می سازند. 

تجربه سفر به دوحه با فرهنگ این شهر در قطر گره می خورد. مراکز فرهنگی دوحه به دلیل تمرکز روی آثار هنری و صنایع دستی در دنیا شناخته شده اند. وب سایت قاره پیما برنامه سفر به دوحه را به مسافرهای های علاقه مند به تاریخ پیشنهاد می دهد. 

گردشگر در روستای فرهنگی کتارا در دوحه، هنر و موسیقی و نمایش را تجربه می کند. مرکز فرهنگی کودکان، انجمن هنرهای زیبای قطر، آکادمی موسیقی قطر، انجمن تئاتر و موسیقی قطر همگی در کتارا هستند. 

رسم و رسوم عهد باستان و آثار هنرمندهای بومی قطر و آثار فرهنگی قطر در موزه شیخ فیصل دوحه به نمایش درآمده اند. این مکان های فرهنگی در دوحه پاتوق خانواده ها هستند تا فرزندان خود را با میراث فرهنگی قطر آشنا کنند. 

بدون شک سواحل دوحه و بیابان های دوحه و تپه های شنی ساحلی دوحه و صخره های مرجانی در دوحه در جذب مسافر به پایتخت قطر تأثیر دارند. شهر دوحه به طول چند کیلومتر به داخل خلیج فارس گسترده شده و برخی از ساحل های دوحه عبارتند از ساحل الوکره، ساحل کتارا، ساحل الغاریه، ساحل الخور. در گذشته در دوحه برای جستجوی مروارید در دریا غواصی می کردند. 

 

 

اینجا بخوانید:

تاریخچه فوتبال در ایالات متحده آمریکا 

 

 

نه تنها شن های سواحل دوحه زیر نور خورشید می درخشند بلکه زیبایی بیابان های دوحه هم خیره کننده است. تور شتر سواری در دوحه یا سافاری در دوحه یا بیابان گردی در دوحه یا چتربال سواری در دوحه را در برنامه سفر به دوحه جا دهید. 

جاذبه های طبیعی و مصنوعی دوحه این شهر را یه یک مقصد گردشگری تبدیل کرده اند. دوحه شهری کوچک، کم جمعیت و پر از سرگرمی های مختلف است. حالا که به لطف وب سایت قاره پیما با پایتخت قطر آشنا شدید برای رزرو بلیط دوحه عجله کنید. 

دوحه یک مقصد کاری در حال توسعه است و در ساخت و ساز سنگ تمام گذاشته و در آینده یکی از شهرهای برتر در کشورهای عربی خلیج فارس می شود. 

آب و هوای دوحه هم مانند جاهای دیگر قطر گرم و خشک است. بهترین زمان سفر به دوحه از دسامبر تا مارس است که در طول روز دمای هوا خیلی بالا نمی رود.

در این زمان دمای هوای دوحه در روز و شب به ترتیب 25 / 15 درجه سانتی گراد است.

شاید گاهی دماسنج دمای پایین تر از ده درجه را هم نشان دهد ولی به ندرت به کمتر از پنج درجه برسد.

میانگین بارش سالانه در دوحه هفتاد و پنج میلیمتر است. تابستان دوحه خیلی گرم و طولانی است.

دمای هوای دوحه در آوریل و نوآمبر حدود سی درجه سانتیگراد و در اکتبر تقریبا نود و پنج درجه فارنهایت است.

از مه تا سپتامبر گرم ترین روزهای تابستان در دوحه است که دمای هوا به 42 درجه سانتیگراد می رسد، تحمل این گرما در کنار رطوبت حاصل از خلیج فارس برای مسافر آسان نیست.

بیشتر ساکنین دوحه از یازده صبح تا هفت شب در خانه مانده و وب سایت قاره پیما استفاده از تاکسی یا اتوبوس شهری دوحه را به گردشگر خارجی توصیه می کند.

دوحه یکی از معدود شهرهای دنیا است که دمای هوای آن در تابستان به صد و بیست و سه درجه فارنهایت هم می رسد.

متأسفانه در جولای و آگوست هوای دوحه در طول شب هم بالا است. 

شهروندان کشورهای اروپایی می توانند بدون ویزا سه ماه در کشور قطر بمانند.

در بدو ورود به قطر یک برچسب بارکد به پاسپورت مسافر ورودی زده و گردشگر هیچ فرمی مبنی بر ورود به قطر پر نمی کند، افسر مهاجرت از مسافر کانفرم رزرو هتل در قطر می خواهد. 

 

 

فرودگاه بین المللی دوحه DOH نگین کشورهای پیرامون خلیج فارس است. شبکه پروازی هواپیمایی قطر (دوحه) را به نقاط مختلف دنیا وصل کرده، مانند:

آفریقا، آسیا، استرالیا، اروپا، شبه قاره هند، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی. قطر ایرویز در 2013 به اتحاد وان ورلد پیوست. 

اگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس هستید، ارزان ترین راه سفر به دوحه رزرو بلیط دوحه با عمان ایر و کویت ایرویز است اما به ناچار باید در شهر کویت یا مسقط توقف داشته باشید، قطب این دو ایرلاین به ترتیب در عمان و کویت است. 

افرادی که توقف طولانی تری در فرودگاه بین المللی حمد داشته و می خواهند وارد شهر دوحه شوند، خود قطر ایرویز یک تور گردشگری شهری دوحه به مسافر می دهد. 

از زمان راه اندازی ایستگاه متروی فرودگاه بین المللی حمد رفت و آمد مسافر ترانزیتی در پایتخت قطر آسان شده، مسافر می تواند با پرداخت دو ریال قطر از دستگاه فروش خودکار در ورودی ایستگاه ها بلیط مترو بخرد.

هر روز از 06:00 صبح تا 22:30 شب هر پنج دقیقه یک قطار وارد ایستگاه متروی فرودگاه دوحه شده و طی بیست دقیقه مسافر به مرکز شهر دوحه می رسد. 

بعد از به هم خوردن رابطه سیاسی قطر و عربستان سعودی، مرزهای زمینی قطر کاملا بسته شده اند.

قرار است در آینده قطر با پل به دو کشور امارات محده عربی و بحرین وصل شود ولی این پروژه مثل لاک پشت پیش می رود. . . 

به عنوان یک گردشگر خارجی در دوحه به این نکته توجه داشته باشید که هتل های دوحه و دیگر جاذبه های گردشگری دوحه در آدرس خود به پلاک و نام خیابان های دوحه اشاره نمی کنند. مثلا آدرس هتل دبلیو دوحه از این قرار است:

وست بی، دوحه، قطر. بنابراین آدرس پیدا کردن در دوحه کار مسافر نیست و مردم بومی دوحه بر اساس لندمارک های شهر دوحه آدرس می دهند، مثلا می گویند روبروی سیتی سنتر مال دوحه. گوگل مپ هم خیلی در پیدا کردن آدرس در شهر دوحه به کار می آید گرچه باید به روز رسانی شود. البته شهرداری دوحه از 2012 خیابان های دوحه را شماره گذاری کرده و یک وب سایت به نام قطر جئو پورتال وجود دارد که سرعت آن در قیاس با گوگل مپ کمتر است. 

اواخر 2005 رفت و آمد اتوبوس های عمومی در دو مسیر مختلف در دوحه شروع شد. تا مارس 2006 شش مسیر اتوبوسرانی به آن دو افزوده شد و امروز شبکه اتوبوس های شهری دوحه تمام نقاط پایتخت قطر را پوشش می دهد.

ایستگاه اتوبوس اصلی دوحه جنب سوق طلای دوحه است. اتوبوس ها و ایستگاه ها سیستم تهویه مطبوع دارند. 

راه دیگر جا به جا شدن در شهر دوحه برای گردشگر تاکسی است. شرکت حمل و نقل مواصلات خودروهای سبز رنگ کولر دار را تحت عنوان تاکسی های کروة وارد سیستم ترابری عمومی درون شهری دوحه کرده ولی وقتی مهمان یکی از هتل های بین المللی دوحه باشید فقط به لیموزین های این شرکت دسترسی خواهید داشت.

کرایه لیموزین در دوحه دو برابر کروة های معمولی است و تاکسی متر هم ندارد. اگر به پول اهمیت نمی دهید که درباره کرایه با راننده لیموزین در شهر دوحه بحث نکنید در غیر این صورت دنبال خودروهای سبز رنگ مجهز به تاکسی متر باشید. 

نرخ سوار و پیاده شدن از تاکسی در دوحه چهار ریال قطر و حداقل کرایه یک کورس تاکسی در شهر دوحه ده ریال قطر است. می گویند راننده تاکسی های دوحه تاکسی متر خودرو را دستکاری می کنند تا سه چهار برابر کرایه از مسافر خارجی پول بگیرند.

حواستان به عدد روی صفحه نمایش تاکسی متر باشد و هر لحظه به صداقت راننده تاکسی های دوحه شک کردید از ماشین پیاده شوید.

قبل از رسیدن به مقصد کرایه تاکسی را ندهید و در صورت مشاهده تقلب از بخش پذیرش هتل در دوحه بخواهید آن شرکت حمل و نقل را در جریان بگذارد. 

تعداد مسافرها از تعداد تاکسی های دوحه بیشتر است به همین دلیل باید مدت زیادی منتظر تاکسی بمانید. در واقع در ساعات اوج ترافیک صبح در خیابان های دوحه تاکسی گیر نمی آید. در شرایط نرمال یک ساعت و نیم پس از تماس تلفنی مسافر در دوحه تاکسی به لوکیشن مبدأ می آید و توقف تاکسی در بیشتر جاهای دوحه ممکن نیست.

مقابل مالهای دوحه و هتل های اینترنشنال دوحه و محوطه فرودگاه بین المللی دوحه برای تاکسی گرفتن مناسب است. از مه 2019 به بعد تعداد تاکسی های گردشی در دوحه بیشتر شده اند. 

گاهی اگر مسافر کنار یکی از خیابان های دوحه ایستاده باشد، یکی از تاکسی های دوحه ترمز می کند، در قطر رسم بر این است که مسافر بعد از رسیدن به مقصد به راننده تاکسی کرایه می دهد.

اگر تاکسی ای در خیابان های دوحه هنگام عبور از کنار مسافر سرعت خود را کم کند یعنی می خواهد او را سوار کند. 

از دسامبر 2013 شرکت تاکسی آنلاین اوبر در شهر دوحه به مسافرها سرویس می دهد. معمولا یک ربع بعد از ثبت درخواست سفر، اوبر به لوکیشن مسافر در دوحه می رسد. مثل اپ های دیگر، مسافر تصویر / نام کامل / شماره تلفن راننده اوبر را روی گوشی هوشمند خود می بیند. 

گردشگر خارجی می تواند از یکی از شرکت های اجاره خودرو در فرودگاه اینترنشنال دوحه اتومبیل بگیرد. به توصیه وب سایت قاره پیما قبل از ورود به خاک قطر ترتیب کرایه خودروی شخصی در دوحه را بدهید.

چون توریست نمی تواند با نرخ مناسب در دوحه اتومبیل اجاره کند. از طرفی باید خیلی منتظر آوردن خودروی مورد نظر از محوطه خارجی فرودگاه به پارکینگ شود. بعضی از این شرکت ها از گردشگر خارجی گواهینامه بین المللی رانندگی می خواهند. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار