|
|
کدخبر: ۱۴۵۷۴۱

سال ۱۳۹۲ در شنای جهان شاهد رویدادهای حساس و مهمی چون رقابت های جهانی بارسلونا، کاپ جهانی شنا و مسابقات جوانان جهان بود.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ سال ۱۳۹۲ خورشیدی در رقابت های جهانی شنا شاهد مسابقات مختلفی در سطح بزرگسالان و جوانان بود. از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا به امروز(۲۱ مارچ ۲۰۱۳ الی ۱۲ مارچ ۲۰۱۴) رویدادهای مهمی در جهان شنا برگزار گردید و بزرگان این رشته در مسابقات گوناگون با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رقابت های جهانی فینا که هر ۲ سال یک بار برگزار می شود به عنوان مهم ترین رویداد ورزش های آبی پس از المپیک شناخته می شود و ورزشکاران در سال های فرد میلادی در این مسابقات توانایی های خود را به معرض نمایش می گذارند. مسابقات بارسلونا با قهرمانی تیم امریکا به پایان رسید.

در رقابت های جهانی ۲۰۱۳ بارسلونا در رشته شنا تیم امریکا با کسب ۱۳ مدال طلا، هشت نقره و هشت برنز در مجموع ۲۹مدال کسب کرد و با اختلافی محسوس بالاتر از چین و فرانسه ای ایستاد که هرکدام تنها موفق به کسب ۹ مدال شدند. این مسابقات شاهد جابجایی شش رکورد جهانی بود. از بین ١٧٧ کشور شرکت کننده در این رقابت ها ٣١ کشور موفق به کسب مدال شدند. بیش از ٢٨۰۰۰۰ بیننده بر روی سایت و پوشش تلوزیونی در ٢١١ کشور طی ١۶روز مسابقات از جمله آمار جالب این مسابقات بود.

دیگر رقابت مهم سال ۱۳۹۲ مسابقات کاپ جهانی شنا بود. این سری رقابت ها از سال ۱۹۷۹ در طول سال و در شهرهای مختلف برگزار می شود. رقابت های سال ۲۰۱۳ با قهرمانی لکلائوس از افریقای جنوبی در بخش مردان و هوسوزو از مجارستان در بخش زنان پایان یافت.

بالاترین فینا پوینت نیز در اختیار همین دو ورزشکار بود. " هوسوزو " ۲۰۰متر مختلط را در زمان جهانی دو دقیقه و سه ثانیه و ۲۰ صدم ثانیه طی کرد و با کسب ۱۰۳۴ امتیاز در آیندهوون بهترین عملکرد را در بین ورزشکاران زن به نام خود ثبت کرد. " چد لکلائوس " نیز ۱۰۱۵ امتیاز کسب کرد. وی پس از شکستن رکورد جهانی خود در ماده ی ۲۰۰متر پروانه با زمان یک دقیقه و ۴۸ ثانیه و ۵۶ صدم ثانیه در سنگاپور به این مهم دست یافت.

این دوره از کاپ جهانی شاهد رکورد شکنی های پیاپی بود. در این مسابقات ۲۳ رکورد جهان(۱۰ رکورد تیمی و ۱۳ رکورد انفرادی) و ۳۳ رکورد کاپ جهانی جابجا شد.

مسابقات جوانان جهان دیگر رویداد برجسته سال بود. در این رقابت ها که در شهر دوبی(امارات) برگزار شد شناگران امریکایی و استرالیایی نمایش چشم گیری داشتند. این مسابقات شاهد بیش از ۴۰ رکوردشکنی بود و با قهرمانی امریکا در مجموع امتیازی به پایان رسید. شناگران استرالیایی نیز عنوان نخست این مسابقات را بر حسب مدال کسب کردند.


برترین شناگران اروپایی در سال ۲۰۱۳ " یانیک انجل " فرانسوی و " کاتینکا هوسوزوی " مجارستانی بودند. این دو ورزشکار طی مراسمی از طرف فدراسیون شنای اروپا(LEN) به عنوان شناگران سال ۲۰۱۳ اروپا در ۲ بخش مردان و زنان معرفی شدند.

در پایان سال ۲۰۱۳ نیز مسئولان فدراسیون جهانی شنا(فینا) رای خود را برای انتخاب بهترین ورزشکار سال ۲۰۱۳ اعلام کردند. طبق این گزارش بهترین شناگر مرد " رایان لوچته " و بهترین شناگر زن " کیتی لدکی " هردو از امریکا لقب گرفتند.

**رویدادهای مهم شنا جهان در سال ۱۳۹۲:

*رقابت های جهانی بارسلونا:
۱. امریکا با کسب ۱۳ مدال طلا، هشت نقره و هشت برنز - مجموعا ۲۹ مدال
۲. چین با کسب پنج مدال طلا دو نقره و دو برنز - مجموعا ۹ مدال
۳. فرانسه با کسب چهار مدال طلا یک نقره و چهار برنز - مجموعا ۹مدال

*کاپ جهانی شنا ۲۰۱۳:

نفرات برتر مردان:
۱. " چد لکلائوس "(آفریقای جنوبی) ۵۷۴ امتیاز - ۱۰۰۰۰۰دلار
۲. ولادیمیر موزوروف(روسیه) ۴۱۴ امتیاز - ۵۰۰۰۰دلار
۳. رابرت هورلی(استرالیا) ۲۸۵ امتیاز - ۳۰۰۰۰دلار

نفرات برتر بانوان:
۱. " کاتینکا هوسوزو "(مجارستان) ۸۴۰ امتیاز - ۱۰۰۰۰۰دلار
۲. " آلیا آتکینسون "(جامائیکا) ۲۸۸ امتیاز - ۵۰۰۰۰دلار
۳. " مریا بلمونته "(اسپانیا) ۲۸۰ امتیاز - ۳۰۰۰۰دلار

*رقابت های شنای جوانان جهان
تیم های برتر با احتساب مدال:
١. استرالیا ١۰مدال طلا – ۶نقره – ٢برنز - مجموع١٨
٢. روسیه ٩مدال طلا – ٨نقره – ٩برنز – مجموع٢۶
٣. امریکا ٩مدال طلا – ٧نقره – ١٢برنز – مجموع٢٨

تیم های برتر امتیازی:
١. امریکا ٩٨٩ امتیاز
٢. استرالیا ٧٧۰ امتیاز
٣. روسیه ٧۴۰.۵ امتیاز

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار