|
|
کدخبر: ۱۴۷۴۴۸

کفاشیان انسان خوب، نجیب و خوش اخلاقی است!

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون فوتبال در گفت وگوی نوروزی و متفاوت با خبرگزاری تسنیم درباره سال ۹۲ و آرزوهایش در آستانه سال جدید صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشیخبرگزاری تسنیم، علی کفاشیان همواره چهره جذاب فوتبال ایران است. شاید سال ۱۳۹۲ اگر تیم ملی فوتبال به جام جهانی راه پیدا نمی کرد دنیای کفاشیان رنگ دیگری داشت اما او اکنون آرزوهای بسیاری برای سال جدید دارد، از صعود در جام جهانی به مرحله دوم گرفته تا میزبانی جام ملت های آسیا و البته صحبت هایی از مصادره یک جشن، آشتی کی روش و قلعه نویی و راز خنده های بی پایان.

تسنیم: پیام رئیس فدراسیون فوتبال برای سال نو به مردم کشورمان چیست؟

سال ۹۳ را به همه هموطنان عزیزم، تمامی مردم خوبمان که یکسال پر فراز و نشیب را پشت سرگذاشتند تبریک عرض می کنم و امیدوار هستم کارها و برنامه هایی که در سال گذشته به وقوع پیوست و موفقیت های خوب ورزشی بخصوص رفتن تیم ملی به جام جهانی را در سال ۱۳۹۳ کامل تر و بهتر کنیم. نتایج بهتری کسب کنیم و همچنان این موفقیت ها با تلاش و فعالیتی که ما انجام می دهیم ادامه داشته باشد.

مسلما در سال ۹۳ برنامه ریزی های بهتری خواهیم داشت، هم از نظر مسائل اقتصادی که سال گذشته رهبر معظم انقلاب آن را سال مقاومت اقتصادی اعلام کردند. امیدوارم در این سال با خودسازی و صرفه جویی در حداکثر امور و بهترین بهره برداری بتوانیم راهمان را به شکلی برویم که مشکلات گذشته را نداشته باشیم و موفقیت های خوبی را کسب کنیم.

در سال جدید مسابقات جام جهانی و جام ملت های آسیا را داریم که ۲ رویداد بسیار مهم است. انتخابی تیم مان برای المپیک را داریم، مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا را برای رفتن به جام جهانی را خواهیم داشت و همچنین بازی های آسیایی اینچئون که فوتبال در آن نقش مهمی دارد را پیش رو خواهیم داشت. در واقع سال ۹۳ سال پرتلاشی است که اگر بتوانیم موفق شویم حاصل کار سال های گذشته خود را گرفته ایم.

امیدوارم در تمام امور مخصوصا در باز شدن گره های اقتصادی و مشکلاتی که وجود دارد با عملکرد خودمان گره ها را باز کنیم و بتوانیم آینده بهتری را برای خودمان بسازیم.

صعود به جام جهانی و شکست مقابل لبنان خاطرات شیرین و تلخ کفاشیان

تسنیم: بهترین و بدترین خاطره شما از سالی که گذشت چه بود؟

در واقع بهترین سالم سال ۹۲ بود که توانستیم بعد از یک تلاش ۵ سال و خرده ای به جام جهانی راه پیدا کنیم و حتی اگر در اوج فعالیت سایر رشته ها و رده های سنی به موفقیت می رسیدیم به اندازه این صعود به جام جهانی به ما نمی چسبید و راهمان را هموار نمی کرد. این موهبتی بود که هم خداوند کمک کرد، هم دعای مردم بود و هم تلاش بازیکنان. موفقیت های خوبی در فوتبال ساحلی، فوتبال و فوتسال بانوان و فوتسال آقایان داشتیم.

استرس های خیلی سنگینی را هم داشتم. باخت به لبنان خاطره تلخ من بود که کار ما را مشکل کرد اما به لطف خدا جبران شد و امیدوارم خدا کمک کند که در سال جدید بهتر هم باشیم.

مزه عیدی های قدیم

تسنیم: بیشترین رقمی که عیدی دادید چقدر بوده است؟

قدیم ها در زمان بچگی ما عیدی کم هم خوشحال مان می کرد اما الان هرچقدر هم به بچه ها عیدی می دهی خوشحال نمی شوند و انگار برایشان کم است یا فرقی ندارد. عیدی آن حالت قداست و مزه گذشته را ندارد. به همین دلیل سعی می کنم عیدی کمتر بدهم و به بچه های خودم بیشتر عیدی می دهم. مزه عیدی های قدیم بیشتر بود.

تسنیم: آرزوهای غیرفوتبالی تان برای سال جدید؟

مهم ترین آرزویم این است که سال موفقی داشته باشیم و در این مبارزه چند ساله با استکبار جهانی حرف خودمان را غالب کنیم، موفقیت مان را جشن بگیریم و پاسدار خون شهدا باشیم.

تسنیم: فوتبال ما هم واقعا از تحریم های ظالمانه صدمه دید.

ما بالاخره خودمان را عادت دادیم به اقتصاد مقاومتی و دیدیم کشورهای دیگر ۱۰ برابر ما خرج کردند اما نتوانستند به جام جهانی بروند. اینکه ما صعود کردیم نشانه مقاومت و صبر کردن ماست. خدا هم به ما و مردم کمک کرد. در موفقیت های دیگر هم از نظر هزینه ما کمتر از دیگران هزینه می کنیم اما پشتکار و صبر جوانان و مردم ما نتیجه می دهد و مطمئن هستم که امسال هم به نتیجه می رسیم.

تعطیلات عید را مزه نکردم

تسنیم: در تمام این سال های حضور در ورزش سالی بوده که کامل در کنار خانواده باشید؟

نه متاسفانه در ورزش به دلیل اختلاف تاریخی با کشورهای دیگر زمان تعطیلی همزمان کار دیگران است. امسال باید چند روز در اجلاس های آسیایی شرکت کنم و میهمان هایی برای جام ملت ها خواهیم داشت. هیچ گاه آسایشی نداشتیم تا در کنار خانواده باشیم. در این مدتی که در ورزش بودم تعطیلاتی را مزه نکردم.

تسنیم: شما در بانک مرکزی هم شاغل بوده اید، در عیدی دادن و میهمانی دادن اقتصادی هستید؟

در بانک مرکزی بودیم خوبی اش این بود که حقوقمان را اسکناس نو می گرفتیم و عیدی را با اسکناس های نو می دادیم. ضمن اینکه معتقدم میهمان حبیب خداست و روزی اش را با خودش می آورد و هر خانه ای که میهمان در آن باشد روزی اش زیاد می شود. از اول زندگی هم میهمان را دوست داشتم. صرفه جویی کردم اما خسیس نبودم و سعی کردم مناسب و درست خرج کنم.

تسنیم: از اجزای سفره هفت سین کدام یک را دوست دارید؟

سیب هم جزوش هست؟

تسنیم: بله.

سیب و سمنو؛ هر دو را دوست دارم.

امید به میزبانی جام ملت ها

تسنیم: یک عیدی برای مردم کشورمان فارغ از جام جهانی، گرفتن میزبانی جام ملت های آسیاست چقدر به آن امیدوار هستید؟

به کسب میزبانی جام ملت ها امید بسیاری دارم. کشور ما پتانسیل بالایی در این زمینه دارد اما اراده دولت هم در این مورد شرط است چراکه اگر اراده دولت نباشد شانس ما برای میزبانی جام ملت ها کمرنگ می شود. پشتوانه میزبانی ما حتماً باید دولت و مردم باشد و در نهایت پیگیری آن را فدراسیون انجام دهد.

با رایزنی های انجام شده به گرفتن این میزبانی امیدوارم. از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت سال ۹۳ گروه ۷نفره ای از AFC برای بازدید از شهرهای ما به ایران خواهند آمد. جذابیت های کشور ما زیاد است، فقط باید آن را به خوبی عرضه کنیم تا آنها قبول کنند.

برد مقابل نیجریه؛ بازی خوب برابر آرژانتین

تسنیم: نمی خواهیم پیش بینی کنید اما آرزو دارید چه نتایجی در جام جهانی کسب کنیم؟

آرزویم این است که بتوانیم از سد نیجریه عبور کنیم حالا با هرچه تعداد گل بیشتر بهتر، مقابل آرژانتین هم خوب بازی کنیم و برابر بوسنی هم پیروز شویم. آرزویم این است که در نهایت بعنوان تیم اول یا دوم از گروهمان صعود کنیم.

تسنیم: مقابل آرژانتین چه می کنیم؟

امیدوارم خوب بازی کنیم. نمی گویم که حتما ببریم. فکر نکنید آرژانتین هم خیلی قوی تر از نیجریه یا بوسنی است. چند وقت پیش بازی آرژانتین مقابل رومانی را دیدیم. فوتبال تفاوت ها خیلی زیاد نیست بازی خوبی را عرضه کنیم می توانیم کارمان را پیش ببریم آرزویم این است که از گروهمان صعود کنیم.

تسنیم: مردم در سال ۹۳ امیدوارند کی روش بعد از جام جهانی هم در ایران بماند.

هنوز نمی توانیم در مورد ماندن کی روش قضاوت کنیم، چراکه هم ما محدودیت هایی داریم و هم این مربی پیشنهادهای بهتری دارد و ما نمی توانیم وقتی در جای دیگر می تواند دستمزد بیشتری بگیرد، او را از حق و حقوقش محروم کنیم. ما هم شاید نتوانیم آن حقوق که در جاهای دیگر به این مربی پیشنهاد دادند، پرداخت کنیم.

زمانی که ۳ سال پیش قراردادمان را با کی روش بستیم بر مبنای دلار پایه هزار تومان بود و این رقم به ۳ هزار تومان افزایش یافت و سبب شد سختی زیادی برای تأمین بودجه متحمل شویم و با مشکلات پیش رفتیم. اگر این مشکلات مالی برای سال آینده برطرف نشود طبیعی است که ما ترجیح بدهیم هزینه های مان را برای سال آینده کم کنیم و اصراری نداریم که از مربیان خیلی قوی استفاده کنیم.

اگر از طرف دولت و مجلس حمایت شویم و بتوانیم درآمدزایی کنیم، برای تمدید قرارداد کی روش تلاش می کنیم اما اگر چنین حمایتی نباشد ما نمی توانیم این مربی را از حقش محروم کنیم، وقتی جای دیگری به این مربی می گوید که ما به شما ۱۰ می دهیم، دیگر اینکه ما به او بگوییم ۵ می دهیم این درست نیست.

تسنیم: برای سفر عید به کجا می روید؟

همیشه در نوروز این چندین ساله در AFC جلسه داشتیم اما من همان چیزی که خانواده ام ترجیح دهند را ترجیح می دهم؛ آنها هم بیشتر جنوب کشور و جزیره کیش را ترجیح می دهند و من هم وقت کنم چند روزی پیش آنها می روم و هوایی می خوردم.

تسنیم: بیشترین عیدی را از چه کسی می گرفتید؟

بیشترین عیدی را از پدر خدابیامرزم می گرفتم. البته پدرم یواشکی به من ۱۰ هزار تومان عیدی می داد چون پسر بزرگ بودم و به سایر فرزندانش ۵ هزار تومان می داد. در مورد عیدی دادن خودمان هم من عیدی را توزیع نمی کنم، کل حقوقم را به «حاج خانم» می دهم و ایشان توزیع می کند برای همین زیاد در جریان نیستم.

تسنیم: دوست دارید امسال چه کسانی را با هم آشتی دهید؟

بیشتر رسانه ها افراد را با هم دعوا می اندازند. وقتی رو به روی هم می نشینند، با هم دوست هستند. وقتی همدیگر را می بینند قربان صدقه هم می روند اما پشت سر هم درباره یکدیگر حرف می زنند. بخاطر همین نمی دانم چه زمانی با هم قهر و چه زمانی آشتی هستند.

تسنیم: کی روش و قلعه نویی واقعا با هم آشتی کردند؟

ظاهرا که با هم آشتی کردند و جلسه ای داشتند و حداقلش این است که یک مدت راجع به هم حرف نزنند. مشکلی نیست و همه با هم رفیق هستند. خاصیت ورزشی ها این است که روبروی هم قربان صدقه یکدیگر می روند و پشت سر برای یکدیگر می زنند.

تسنیم: در مورد نام های زیر نظرتان را بگویید.

دادکان:رئیس فدراسیونی بود که در آن زمان با توجه به عملکردی که داشت به او ظلم شد

علی آبادی: در زمان خودش زحمت زیادی کشید اما اشتباهاتی هم در کارش داشت

کی روش: مربی که در کار خودش جدی بود و ما هم گاهی جدی نمی گرفتیم و به همین خاطر عصبانی می شد

قلعه نویی:مربی که خیلی تلاش می کند و سال گذشته واقعا اقتصاد مقاومتی را در تیمش اجرا کرد

احمدی نژاد: رئیس جمهوری که ۸ سال واقعا زحمت کشید و من همیشه به او احترام می گذارم چه در گذشته و چه اکنون

حسن روحانی:ما خاطره خیلی خوب از او داریم که جشنی برای انتخاب ایشان گرفتند اما فوری جشن رفتن ما به جام جهانی افزون بر آن شد و جشن آنها را خنثی کرد

کفاشیان:خیلی انسان خوب، نجیب و خوش اخلاقی است

دایی:اسطوره ای که در فوتبال ما زحمت کشیده و نامش در فوتبالمان ماندنی است.

تسنیم: رابطه تان با دایی خوب است؟

او باید با ما خوب باشد، ما که کاره ای نیستیم.

تسنیم: راز خوش اخلاقی شما با وجود استرس های کاری چیست؟

رازش یکی ورزش کردن، دوم توکل زیاد به خدا و دیگر اینکه ۲ سال گذشته به همراه علیپور به کربلا رفتیم و در آن پیاده روی بزرگ اسلام و شیعیان شرکت می کنیم. فکر می کنم ائمه و خداوند خیلی به ما کمک کنند. گرچه زمانی که مسابقات است استرس ما خیلی زیاد می شود. فکر کنم در همه عمرم به اندازه آن ۳ بازی پایانی برای راهیابی به جام جهانی استرس نداشتم. خیلی روزهای سختی بود اما هرچقدرم هم از خدا تشکر کنیم کم است. ضمن اینکه فکر می کنم با بداخلاقی ممکن است دل فردی را بشکنیم که این کار درستی نیست و ضربه آن را می خوریم.

گاهی هم می خندم تا لج رسانه ها را دربیاورم که بخاطر همین دیگر خود به خود خوش اخلاق شدم.

لگد برای مسی

تسنیم: برنامه تان برای دلجویی از مسی چیست؟

نیازی نیست، شاید از بچه های ما یکی، دو لگد هم بخورد اما دلش را به دست بیاوریم. خودش باید متوجه شود که اگر حرفی علیه ما بزند، مردم هم علیه اش حرف می زنند. مردم هستند و نظرشان را می دهند. همانطور که مردم دوستش دارند ممکن است از برخی حرکات هم بسیار ناراحت شوند. این خاصیت افراد مشهور است که با یک حرکت او را بالا می برند و با یک حرکت پایین می آوردند. مثل مربی ما که با یک گل همه او را بالا بردند و با دریافت یک گل دیگر همه او را پایین انداختند.

تسنیم: پس مربی رزمی کار را برای مسی آورده اید؟

بله!

تسنیم: صحبت آخر؟

امیدوارم در این سال جدید حمایت های دولت و مجلس ما از فوتبال بیشتر شود. فوتبال انتظارات مردم است، تفریح و دیگر یک ورزش نیست. مردم علاقه دارند ما یک فوتبال خوب در سطح باشگاهی داشته باشیم. من سال ۹۳ را همانطور که سال اقتصاد مقاومتی می دانم سال مبارزه مان برای گرفتن حق فوتبال از سبد اقتصادی کشور هم می دانم. اگر در این راه بخواهیم کوتاهی کنیم به فوتبال ظلم کرده ایم. ما باید تلاش کنیم و بتوانیم حق فوتبال را بگیریم، درست مدیریت و آنچه مردم می خواهند را در جامعه ایجاد کنیم تا بتوانیم فوتبال خوبی داشته باشیم.

فیلم گفت و گوی نوروزی تسنیم با علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال را در سه بخش مشاهده کنید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار