|
|
کدخبر: ۱۴۹۷۷۷

ورزش کشتی یکی از با سابقه ترین رشته های ورزشی است که از دوران باستان به اشکال گوناگون در نقاط مختلف ایران رواج داشته است.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، آنچه بیش از هر چیز بر کشتی در سرتاسر ایران حکم فرما بوده نه صرفاً جنبه بدنی و ورزشی آن بلکه بیشتر به جهت روح جوانمردی و سلحشوری و انگیزه ای برای آمادگی بدنی در مقابل حوادثگوناگون از جمله جنگهای تن به تن و دفاع از کیان و مملکت و ایستادگی درمقابل زورمندان بوده است.

دوران طلایی کشتی ایران و کشتی های محلی به نام های گوناگون مشهور بوده وهر کدام برای خود لطف و منزلتی ویژه دارند.

*کشتی کردی

قدیمی ترین کشتی در ایران که هنوز هم کاملاً معمول و متداول است و روز به روز بر اهمیت آن اضافه می گردد و جنبه های فنی آن خیره کننده است، کشتی کردی است که در لباس رسمی کشتی کردی انجام می گیرد و بیش از هرجای دیگر در خراسان، گرگان و کرمان متداول است.

سبک این ورزش اینگونه است که با چوخه آسیتن ها را بالا زده و شال کمر بسته و به مسابقه با حریف می پردازند. این کشتی به خصوص در ایام نوروز برگزار می شود و جوانان در میدانی که آراسته با دهل و سرنا و رقص های محلی است به کشتی می پردازند.

این کشتی بیننده را بی اختیار به یاد کشتی گیران و سرداران نامی ایران می اندازد.

در این کشتی باید ۲ مرتبه حریف را مغلوب کرد. چنانچه یک به یک مساوی شدند برای مرتبه سوم کشتی می گیرند. کدخدا ها و پیش کسو ها میدان را اداره می کنند و هر خانی سه چهار پهلوان دارد.

محل کشتی روی زمین است و حد و حدودی ندارد.

*کشتی ترکمنی

این نوع کشتی در ترکمن صحرا و قسمتی از خراسان و سیستان و بلوچستان متداول است.

در این کشتی شرکت کننده فقط حق گرفتن کمر را دارد و ۲ طرف کمر را می گیرند و یکدیگر را می تابانند و از هرگونه زدن فن یا پا انداختن در پای حریف خودداری می کنند.

این کشتی نیروی بسیار لازم دارد.

*کشتی گیلکی

کشتی گیلکی یا مازندرانی است که در نقاط شمال ایرانی متداول است.

این کشتی را ابتدا از دور شروع کرده و با ترتیب خاصی نزدیک حریف می شوند و پس از قاطی شدن کشتی را با برنامه معمول انجام می دهند و حق ضربه زدن با دست را هم ندارند.

این کشتی بسیار جالب است و کشتی گیران آن باید بسیار چابک، قوی، موقعیت شناس ومطیع مقررات باشند.

*کشتی ایلیاتی

رسم کشتی ایلیاتی آن است که کشتی گیران شلوار خود را بالا می زنند و شالی هم برای جای دست حریف به کمر خود می بندند و تقریباً به شکل کشتی باستانی کشتی می گیرند و از فنون باستانی هم استفاده می کنند.

این کشتی در سرتاسر ایلات مغرب و جنوب ایران و مرکز مرسوم است.

*کشتی باستانی

این کشتی از انواع دیگر مهم تر می باشد و در زورخانه ها و میدانهای رسمی انجام می گیرد.

کشتی باستانی اهمیت بسزایی دارد و پهلوانان دراین رشته کشتی است که انتخاب می شوند و از مزایای آن بهره مند می گردند و مورد تشویق قرار می گیرند.

*کشتی پهلوانی

کشتی پهلوانی از انواع کشتی است که در آن هریک از ۲ نفر تلاش می کنند با زور و فن پشت دیگری را به زمین برساند و یا با اجرای فن مناسب خاص این کشتی امتیاز لازم را کسب کنند.

هدف اصلی ورزشکاران در زورخانه این است که با پرداختن به انواع حرکات و عملیات ورزشی رفته رفته جسم و روح خود را قوی کنند و خود را به مقام پهلوانی که از ۲ جنبه جسمی - بدنی و روحی - معنوی حائز اهمیت است برسانند.

کشتی پهلوانی خود نیز انواعی دارد که می توان به مواردی از آنها اشاره ای داشت:

کشتی دوستانه
این نوع کشتی بیشتر به خاطر تمرین و مرور فن صورت می گیرد و با اجازه میداندار یا پیشکسوت ترین فرد حاضر اجرا می شود.

کشتی خصمانه
به تقاضای قبلی یکی از ۲ حریف و موافقت پیشکسوت یا پهلوان انجام می گیرد تا معلوم شود چه کسی برتر و زورمند تر است.

کشتی دوره ای
در زورخانه های قدیم چنین رسم بود که پس از خاتمه ورزش ومراسم دعا، کسی که به قدرت خود اطمینان کافی داشت دست خود را به طرف یکایک حاضران دراز می کرد تا هر کسی که مایل است به وسط گود بیاید و با او کشتی بگیرد.
کشتی گرفتن با چند حریف کاری بسیار مشکل است و از عهده هر کسی برنمی آید.

کشتی پهلوانی
این نوع کشتی معمولاً بین برترین کشتی گیران هر شهر یا بین شهر های دیگر برگزار می شود و حریفان طی تشریفاتی در حضور پیشکسوتان ورزش محل، قدم به میدان می گذارند.

کشتی میدانی:
کشتی میدانی در خارج از گود زورخانه انجام می گرفت که برای تعیین پهلوان کشور برگزار می شد.

در قدیم پهلوانان از سراسر ایران به پایتخت می آمدند تا در یکی از روز های نوروز، درحضور بزرگان مملکت و پهلوانان پیشکسوت به میدان بروند و پس از کشتی گرفتن با یکدیگر معلوم کنند که کدام یک از آنها زورمندتر از دیگران است و به عنوان پهلوان کشور لقب می گیرد.

نشان مخصوص پهلوان کشور بازوبند پهلوانی است که به قهرمان داده می شود و چنانکه پهلوانی بتواند سه سال متوالی پهلوان کشور انتخاب شود در این صورت بازوبند برای همیشه به وی واگذار می گردد و برای مسابقات بعدی بازوبند جدیدی تهیه می کنند.

*کشتی آشیرما

این نوع کشتی در اغلب مناطق آذربایجان رواج دارد.

*کشتی گرش

این نوع کشتی بیشتر در مناطق ترکمن نشین مرسوم است و اهالی این منطقه بیشتراین ورزش را می پسندند.

*کشتی لوچو

علاوه بر کشتی گیلکی که در مازندران رواج دارد اهالی روستا های این شهر هم نوعی کشتی مختص به خود دارند که به آن کشتی لوچو می گویند.

*کشتی زوران پاتوله

کشتی سنتی و محلی کردستان است که در بین اهالی این استان رواج و علاقمندان زیادی دارد.

*کشتی با چوخه

این کشتی در بعضی از مناطق خراسان شمالی اجرا می شود.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار