|
|
کدخبر: ۱۵۰۴۳۹

مهدی مهدوی کیا در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۵۶ در شهر ری به دنیا آمد.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، مهدوی کیا کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران ملقب به موشک ایرانی، در پست هافبک بازی می کند و۱۷۱ سانتی متر قد دارد و در حال حاضر عضو باشگاه پرسپولیس تهران است.

مهدوی کیا فوتبالش را در سال ۱۳۷۰ از باشگاه بانک ملی به صورت رسمی شروع کرد.

او در باشگاه های بانک ملی، پرسپولیس، بوخوم و هامبورگ، اینتراخت فرانکفورت آلمان و داماش گیلان بازی کرده است. او در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.

او۲ بار در فصل های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و ۲۰۰۴-۲۰۰۳ از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد و یک بار هم از سوی نشریه معتبر کیکر عنوان بهترین بال راست بوندسلیگا را به دست آورد. از دیگر افتخارات ورزشی مهدوی کیا انتخاب در لیست ۱۱ نفره تیم منتخب قرن هامبورگ در کنار بازیکنان بزرگی مانند فان در فارت می باشد که در جشن ۱۲۵ سالگی هامبورگ از طرف این باشگاه اعلام گشت.

مهدوی کیا در نظرخواهی فدراسیون بین المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان در ابتدای سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست وهفتمین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد.

*زندگی ورزشی

این بازیکن باتجربه فوتبال ایران یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران است. او با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین المللی مطرح کرده است.


مهدی مهدوی کیا پس از بازی با کره جنوبی که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در حالی که ایران بازی را یک بر یک تساوی کرد و از صعود به جام جهانی باز ماند از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد.


وی پس از خداحافظی نامه ای را خطاب به مخالفانش که او را وطن فروش نامیده بودند نوشت.


*
بازی های باشگاهی


مهدوی کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به باشگاه هامبورگ رفت و تا سال ۲۰۰۷ در این تیم عضویت داشت که با تمام شدن قرارداد خود به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست، وی در سال ۱۳۸۸ پس از فسخ قرارداد با تیم فرانکفورت به تیم استیل آذین پیوست.


*
داماش گیلان


مهدوی کیا پس از سقوط تیم استیل آذین به لیگ آزادگان از این تیم جدا شده و با تیم داماش گیلان قرارداد امضا کرد.


مهدوی کیا در مجموع ۲۵۰ بار - تا پایان فوریه ۲۰۰۹ - در بوندس لیگا به میدان رفته است و ۲۹ گل به ثمر رسانده است.


*
بازگشت به پرسپولیس


وی در دی ماه سال ۱۳۹۰، با عقد قراردادی ۶ ماهه به تیم پرسپولیس پیوست و در نخستین بازی، که دیداری دوستانه در برابر آرمین قزوین بود، توانست گلزنی کند. بازگشت او همزمان با بازگشت مصطفی دنیزلی بود. این بازیکن بعد از پایان قرارداد شش ماهه خود با پرسپولیس به گفته محمد رویانیان به مدت یک سال دیگر قرارداد خود را تمدید کرد.


*
محبوب ترین در جهان


در نوامبر ۲۰۱۲ سایت فیفا اعلام کرد که مهدوی کیا محبوبترین بازیکن جهان در مرحله مقدماتی شناخته شده است. وی پس از پایان رای گیری عنوان محبوب ترین بازیکن آسیا و عنوان دوم محبوبترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار