|
|
کدخبر: ۱۵۰۷۶۸

تیم سپاهان در لیگ های گذشته با ۴ بار قهرمانی پرافتخارترین تیم لیگ برتر به شمار می آید، بعد از این تیم، استقلال و پرسپولیس به ترتیب با کسب ۳ و ۲ قهرمانی عنوان های بعدی لیگ برتر را به خود اختصاص دادند.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگارانهفته های پایانی لیگ سیزدهم بهانه ای شد برای بررسی کلی از ادوار لیگ برتر قبلی و تیم هایی که موفق به کسب قهرمانی هایی در هر دوره شده اند.

لیگ فوتبال ایران از سال ۱۳۴۹ به صورت رسمی شناخته شده و برگزار شد اما از سال ۱۳۸۰ به عنوان لیگ برتر فوتبال نام گرفت.

در چهار سال ریاست صفایی فراهانی در فدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه سازمان لیگ تصمیم به برگزاری لیگ حرفه ای در مسابقات باشگاهی گرفت. برنامه های لیگ با هدف پیشرفت فوتبال باشگاهی در ایران تدوین و تصویب شد.

طبق گزارشات انجام شده قوانین لیگ حرفه ای فوتبال ترکیه به ایران ارسال شد و اساسنامه لیگ حرفه ای ایران براساس قوانین لیگ حرفه ای ترکیه تدوین شده است.

جام خلیج فارس یا مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بالاترین سطح مسابقات باشگاهی فوتبال ایران است، این مسابقات به صورت ۱۸ تیم برگزار می شد، اما دوره چهارم لیگ با دوره کنونی یعنی دوره سیزدهم لیگ ۱۶ تیمی است.

در رده بندی اعلام شده از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال در سال ۲۰۱۲ این لیگ به عنوان سی و ششمین لیگ قدرتمند دنیا و چهارمین لیگ قدرتمند آسیا انتخاب شده است، افزون بر این در رتبه بندی اعلام شده توسط این فدراسیون، لیگ برتر ایران رده چهل و هفتم دنیا و چهارم آسیا در قرن ۲۱ میلادی را کسب کرده است، از آغاز لیگ حرفه ای تاکنون ۱۲ دوره برگزار شده است که ۶ تیم(استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد خوزستان، سایپا، پاس) موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند.

اما مروری می کنیم بر تعداد قهرمانی ۶ تیم قهرمان شده در ادوار لیگ:

تعداد قهرمانی استقلال ۳ بار با کسب امتیاز ۶۶۶ بوده و تیم سپاهان با کسب ۶۳۱، چهار بار قهرمان و تیم قرمزپوشان با کسب ۶۰۱ امتیاز ۲ بار قهرمان شده است و همچنین تیم فولاد خوزستان با کسب ۵۰۱ امتیاز یک بار قهرمان شد و تیم سایپا هم یک بار و با کسب امتیاز ۴۸۰ و آخرین تیم قهرمانی هم با یک بار قهرمانی و با کسب ۴۳۶ امتیاز به باشگاه پاس همدان اختصاص دارد.

با بیان تیم های قهرمان در دوره های لیگ، تا پایان لیگ دوازدهم بد نیست که به برترین گل زنان لیگ برتر فوتبال ایران بپردازیم.

رضا عنایتی با ۱۰۶ گل و آرش برهانی ۱۰۰ گل، فریدون فضلی ۸۵ گل، مهدی رجب زاده و عماد محمد رضا هر یک با ۶۶ گل، محسن بیاتی نیا ۵۵ گل، سیاوش اکبرپور با زدن ۵۴ گل هفتمین گل زن در ادوار لیگ برتر است و هم چنین هادی اصغری با ۵۲ گل و علی دایی ۴۹ گل و آخرین نفر داوود حقی که او هم با ۴۹ گل بوده است.

در این دوازده دوره لیگ هر یک از این باشگاه ها یک سال را به خود تعلق دادند و با گرفتن جام قهرمانی در لیگ برتر خود را قهرمان آن سال کردند.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار