|
|
کدخبر: ۱۵۱۶۹۵

طراحی ورزشگاه های های نسل جدید

سیرکولاسیون را میتوان به مسیرهای داخلی ورزشگاهها ترجمه فارسی کرد که شامل سیرکولاسیون افقی و سیر کولاسیون عمودی در طراحی ورزشگاههای نسل جدید می شود که هرکدام از آنها دارای ویژگی ها و ابزار خاص خوداست.

مهرنوش قدسی کارشناس مهندسی ورزش در باره سیر کولاسیون در ورزشگاه های نسل جدید بهخبرنگار باشگاه خبرنگارانگفت: سیرکولاسیون را میتوان به مسیرهای داخلی ورزشگاهها ترجمه فارسی کرد که شامل سیرکولاسیون افقی و سیر کولاسیون عمودی در طراحی ورزشگاههای نسل جدید می شود که هرکدام از آنها دارای ویژگی ها و ابزار خاص خوداست.

وی در مورد سیرکولاسیون افقی خاطرنشان کرد: سیرکولاسیون افقی شامل مسیرهای خارجی و مسیر داخلی میشود که مسیرهای خارجی شامل پشت و یا زیر سکوها، مسیرهای داخلی شامل راهروها، تراسها و تونل های میان سکوهاست.

این کارشناس در مورد سیر کولاسیون عمودی گفت: سیرکولاسیون عمودی شامل پلکان، رمپ آسانسور و پله برقی است. خود پلکان معمولا به سه صورت محوری، شعاعی و آبشاری ساخته می شود.

وی در مورد معروفترین رمپ استادیوم ها نیز خاطر نشان کرد: مهم ترین نوار نقاله که تا کنون در ورزشگاه تعبیه شده است، رمپ های دو استادیوم سانتیاگو بر نا ئبوماردید و سن سیرو یا جوزف میدا سا میلان به خاطر شیب ۶ درجه ای رمپ های آنها ست.

قدسی در مورد مهمترین پله برقی منصوبه در ورزشگاه نیزافزود: پله برقی استادیوم بازسازی شده ویمبلی لندن به خاطر انکه پله برقی طبقات مختلف ورزشگاه را به هم متصل کرده و آلیانز آرنا، پله برقی اش باعثارتباط میان طبقات و بخش vip(مهمانان ویژه) شده مهمترین پله برقی ها نصب شده در ورزشگاه است.

وی در موردمسیر های دسترسی و فضاهای سکوهای تماشا گران در ورزشگاههای نسل جدید نیز گفت: برای ورزشگاه های رو باز برای هر ۱۲۰۰ نفر، دو چهاردهم متر مربع، برای هر ۹۰۰ نفر یک هشتم متر مربع، برای هر ۶۰۰ نفر، یک دو دهم متر مربع باید فضا وجود داشته باشد و لی برای ورزشگاههای سرپوشیده برای هر ۶۰۰ نفر، سه شش دهم متر مربع، برای هر ۴۰۰ نفردو چهاردهم متر مربع متر، برای هر ۳۰۰ نفر یک هشت دهم متر مربع و برای هر ۲۰۰ نفر، یک دو دهم متر مربع باید مسیر دسترسی وجود داشته باشد. بنابراین برای هر نفر در ورزشگاه سر پوشیده شش هزارم متر مریع و برای هر نفر در ورزشگاه های رو باز دو هزارمتر مربع فضا بایددر سکوی تماشاگران تعبیه شود.

قدسی در مورد نحوه محاسبه تراکم نفر برمتر مربع نیز خاطر نشان کرد: برای محاسبه یک فرمول ساده ریاضی وجود دارد که کافی تعداد نفرات را برعرض سکوی ورزشگاه تقسیم کرده تراکم نفر بر متر مربع به دست می آیدو بر این اساس می تواند تعداد صندلی های مورد نیاز ورزشگاه را تعیین کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار