|
|
کدخبر: ۱۶۲۹۱۶

رئیس مرکز تیم های ملی:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تیم های ملی کمیته ملی المپیک گفت: وظیفه این مرکز حمایت از تیم های ملی است.

به گزارش خبرنگار ورزشیخبرگزاری تسنیم، اصغر رحیمی رئیس مرکز تیم های ملی در نشست خبری خود که در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد اظهار داشت: زمانی در اساسنامه کمیته ملی المپیک این مرکز کمیته تدارکات نامیده می شد و پس از چندی به ستاد تدارکاتی بازی های آسیایی و المپیک تغییر نام داد. امروز در اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک نام این ستاد به مرکز تیم های ملی تغییر نام یافته است.

وی ادامه داد: قرار شد محل مرکز تیم های ملی در ساختمان کمیته ملی المپیک باشد. نظر آقایان شهنازی و هاشمی بر این بود که این مرکز به لحاظ فیزیکی تغییر جا داده و به این ساختمان انتقال یابد. پیش از این ما در مجموعه انقلاب بودیم و امروز هم روز افتتاحیه این مرکز است.

رئیس مرکز تیم های ملی افزود: به لحاظ ساختاری مرکز تیم های ملی تفاوتی با گذشته نکرده است. ساختار آن رئیس، خزانه دار، دبیر و چند کمیته فرعی است. در هیئت اجرایی مصوب شد من رئیس، آقای شجاعی خزانه دار باشند و سایر کمیته ها نیز به زودی اعلام شوند. قرار است طی روزهای آینده پیشنهاد اینکه چه کسی دبیر این بخش باشد را بدهند. ضمن اینکه روسای کمیته ها هم در حال انتخاب هستند. کار در حال انجام است ما در این مرکز ۱۰ تا ۱۵ همکار داریم و عملا ۸۰ نفر هستند که به صورت نیمه وقت و تمام وقت با ما همکاری می کنند. اکثر این افراد کارشناسان خبره ورزش، اساتید دانشگاه ها و پزشکانی شناخته شده هستند.

رحیمی یادآور شد: یکی دیگر از علت های تغییر نام این ستاد به مرکز تیم های ملی ازدیاد بازی ها بود ما در گذشته دو بازی آسیایی و المپیک را داشتیم اما امروز بیش از ۸ بازی داریم.

وی در خصوص بودجه این مرکز یادآور شد: کمیته ملی المپیک دارای بودجه ای کلان است که به دو بخش تقسیم می شود یکی از این بخش ها بودجه جاری است که شامل حقوق کارمندان و مسائل دیگر می شود. بخش دیگر هم که اعظم بودجه را تشکیل می دهد موضوع قهرمانی است. یکی از وظایف ما این است که رشته ها را بر اساس شانس مدال آوری در بازی های مختلف اولویت بندی کنیم. فعلا بودجه ای در سال ۹۳ تخصیص نیافته است و هر چه که ما پول گرفته ایم و آن را به فدراسیون ها داده ایم برای سال ۹۲ بوده که مبالغ آن را در یک برنامه عدالت محور تقسیم کردیم. هدفمان این بود که همه فدراسیون ها به ۷۰ درصد بودجه تعیین شده در اول سال برسند. اگر بودجه ای به دستمان برسد آن را تقسیم می کنیم.

رحیمی در خصوص برآورد تعداد مدال ها خاطر نشان کرد: هنوز برآوردی قطعی از تعداد مدال ها نداریم پیش از آغاز سال جدید جلسات مدیریتی با روسای فدراسیون ها داشتیم رویکرد ما در این جلسات مدیریتی بود اما سعی کردیم سرمربیان تیم ها هم حضور داشته باشند. در حال حاضر چالش کشور ما در تمامی بخش ها مسائل مالی است. در جمع بندی که با فدراسیون ها داشتیم اکثر آنها مشکلات مالی داشتند.

رئیس مرکز تیم های ملی ادامه داد: کاری که امسال در مرحله دوم جلسات با فدراسیون ها داشتیم جلسه با سرمربیان و مربیان تیم های ملی بود. سعی کردیم با آنها تفاهم و توافق کنیم که در ۱۴۰ روز باقیمانده به بازی های آسیایی به یک برنامه مدون دست یابیم و از آنها برنامه بگیریم.

وی یادآور شد: گروه اول ما در بازی های آسیایی رشته های کشتی، وشو، کاراته، تکواندو و وزنه برداری هستند. سیاستگذاری ما به این صورت بوده که اردوهای داخلی و ۳ اعزام خارج به کشور آنها را متقبل شویم و تمامی هزینه ها را بدهیم. البته فدراسیون ها هم به صورت همزمان از وزارت ورزش بودجه ای می گیرند که این می تواند کمک بیشتری به آماده سازی تیم ها بکند اما فعلا زود است که بخواهیم برآورد رتبه و مدال داشته باشیم چرا که هنوز خود فدراسیون ها هم به جمع بندی نهایی نرسیده اند. ضمن اینکه رقبای ما هم به جمع بندی نهایی برای اعزام نرسیده اند.

رحیمی در خصوص اینکه آیا برای فدراسیون ها و رشته های مختلف ناظر مستقیم انتخاب می کنید، یادآور شد: حتما این کار را می کنیم. رشته ها را به سه قسمت تقسیم کردیم. رشته هایی که طلا می گیرند، ورزش هایی که شانس مدال دارند و گروهی که مدال نمی گیرند. نام گروه سوم، گروه حمایت است. اولویت ما در کمیته ملی المپیک گروه یک است و سعی می کنیم بیشتر در این رشته ها ناظر فراهم کنیم.

رئیس مرکز تیم های ملی افزود: در خصوص بودجه باید بگویم به دلیل اینکه پول به یکباره به ما تزریق نمی شود مجبوریم کم کم آن را به فدراسیون ها بدهیم.

وی در خصوص دبیر مرکز تیم های ملی گفت: گزینه هایی برای دبیری داریم چرا که خودم در گذشته دبیر این بخش بوده ام و می دانم سازوکار آن چگونه است. دبیر باید به صورت تمام وقت باشد با برخی از دوستانم در این مورد صحبت کرده ام و دیدم که آنها پیشنهادهای دیگری هم دارند. قرار شد طی ۱۰ روز آینده دبیر این بخش را مشخص کنم.

رحیمی اظهار داشت: برخی از فدراسیو ن ها در گذشته بر این باور بودند که ناظر به نوعی بپاست. خیلی از روسای فدراسیون های نیز معتقد بودند که مگر ما خودمان نیستید که برای ما ناظر می گذارید اما این اصلا بحثناظر نیست. ناظرها یک نوع تحلیل گر هستند و بازوی کمکی فدراسیون ها اینها دخالتی در برنامه های فدراسیون ها و تیم های ملی ندارند. ما هم تاکید ویژه ای داریم که ناظرین حاشیه ایجاد نکرده و از تنش دوری کنند. به زودی هم ناظرین را معرفی می کنیم.

رئیس مرکز تیم های ملی گفت: البته این بدان معنا نیست که ما کارهای نظارت را کاملا فراموش کرده ایم. با کمک گروهی که قدیم در این سمت فعالیت داشته اند جلسه داشته ایم حتما به این صورت نیست که برای آنها ابلاغ بزنیم. درست است که به طور طبیعی کمیته ملی المپیک تیمی کارشناسی دارد اما ما مدعی نیستیم در تمامی حوزه ها خبره ایم و در بعضی از رشته های تخصصی به کمک ناظرین نیاز داریم.

رئیس مرکز تیم های ملی در خصوص بحثمربیان خارجی خاطر نشان کرد: نظر ما در مورد مربیان خارجی این است که اگر یک فدراسیون احساس کند که به مربی خارجی نیاز دارد باید با مربی مدنظرش قرارداد امضا کند. دید ما این است که فدراسیون بالاترین مرجع است و رئیس آن نقش کلیدی این مرجع را دارد. تعدادی از رشته های ما مانند کشتی، وزنه برداری و کاراته صادر کننده مربی هستند اما در برخی رشته های پایه مانند دومیدانی و ژیمناستیک به مربیان خارجی نیاز داریم. شاید بهتر است به جای اینکه چند اردوی خارج از کشور برگزار کنیم یک مربی خارجی را استخدام کنیم نظر ما در مورد مربی خارجی همان نظر فدراسیون است. کمک ما به فدراسیون ها ریالی است. فرضا اگر یک مربی قراردادش ۱۰۰ هزار دلار است ما معادل ریالی آن را در اختیار فدراسیون قرار می دهیم تا این کار را انجام دهد اما در خصوص مسائل اداری و جذب مربی دخالتی نداریم.

وی در خصوص رشته هایی مانند بسکتبال که لیگشان هنوز در حال ادامه است و اردوهایشان هنوز تشکیل نشده تاکید کرد: ما لیگ ها را در راستای آماده سازی می دانیم در جلساتی که داریم خصوصا در رشته های برخوردی خواستار این هستیم که لیگ ها را هر چه زودتر تمام کرده و آغاز آن را به بعد از بازی ها موکول کنند اما در رشته های تیمی مانند بسکتبال که شانس طلا برای آن متصور هستیم لیگ میدانی برای آماده سازی است این مشکل خاصی نیست و فکر می کنم برگزاری لیگ برای رشته های تیمی مفید است.

رحیمی با اشاره به جلسه ای که با مشحون داشت گفت: پیش از عید سرمربی تیم ملی بسکتبال به همراه مشحون به ایران آمد با آنها صحبت کردیم و گفتیم که رقابت های جهانی و آسیایی نزدیک هم هستند. خودشان می گفتند شاید در مسابقات جهانی بتوانیم تا دور دوم پیش برویم اما اولویت ما بازی های آسیایی است این به آن معناست که خود فدراسیون ها بازی های آسیایی را نسبت به هر رقابت دیگر در ارجحیت دارند.

رئیس مرکز تیم های ملی ادامه داد: موفقیت در بازی های آسیایی موفقیت کشور است اما موفقیت در رقابت های جهانی یا آسیایی مربوط به یک رشته خاص است. اطلاع داریم که خود کشور میزبان یعنی کره جنوبی هم تمام تمرکز خود را بر روی بازی های آسیایی معطوف کرده است.

وی گفت: اتفاق خوبی که رخ داده است برای تیم های تاپ آسیا امتیاز ویژه ای در نظر گرفته اند. مشکلی که بسکتبال دارد را والیبال هم به نوعی دارد اما ستاد برگزاری بازی ها این امکان را به تیم های تاپ آسیا که والیبال ایران هم شامل حال آن می شود داده است که در دور اول رقابت ها حضور نیابند و از دور دوم وارد مسابقات شوند. این امکان به والیبال این اجازه را می دهد که بدون تداخل در رقابت های جهانی و بازی های آسیایی شرکت کنند.

رحیمی در خصوص قرارداد وینگادا یادآور شد: فدراسیون فوتبال هم مانند سایر فدراسیون هاست همانطور که به سایر فدراسیون ها نگاه می کنیم دیدمان هم به فوتبال یکسان است. البته فوتبال کمی خاص است و اگر بخواهیم تمام هزینه های آن را پوشش دهیم شاید مجبور به چشم پوشی از رشته های دیگری شویم. تیم ملی امید زیر نظر فدراسیون فوتبال است و انتخاب سرمربی و نوع قرارداد آن هم با خود فدراسیون است. البته چون این تیم در بازی های المپیک شرکت می کند به نوعی نام تیم المپیک را گرفته است ولی متولی این موضوع خود فدراسیون است و ما در پرداخت هزینه ها به مانند سایر فدراسیون های دیگر عمل می کنیم. پول را به فدراسیون فوتبال می دهیم اما آنها خودشان تصمیم می گیرند چگونه آن را هزینه کنند.

رئیس مرکز تیم های ملی تصریح کرد: ما وظیفه خود را در این مرکز حمایت از تیم های ملی می دانیم و روسای فدراسیون ها که همگی آنها عضو مجمع هستند به خوبی این را می دانند.

وی در پایان عنوان کرد: برای اعلام اسامی نهایی و تعداد نفرات اعزامی به بازی های آسیایی کره تابع کمیته برگزاری هستیم. زمان مشخصی دارد و فکر می کنم اسامی نهایی باید یک ماه قبل از افتتاحیه اعلام شود. به لحاظ تعداد نفرات اعزامی و رشته ها هنوز فرصت داریم. فکر می کنم تا مرداد ماه سال جاری اسامی نهایی شود و احساس می کنم شاید به تعداد، به میزان تعداد دوره گذشته باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار