|
|
کدخبر: ۱۶۵۷۱۰

زیاده روی اشتباهات برخی از ورزشکاران در دوره های چربی سوزی منجر به شکست در کسب نتیجه مطلوب می شود.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، وقتی ورزشکاری در دوره چربی سوزی قرار دارد ناخودآگاه توجه بیشتری به بدن خود دارد و این امر باعثمی شود که به توصیه های اطرافیان چه متخصص و مربی و چه دوستان گوش کند و این امر باعثمی شود که گاهی به بیراهه رود و دچار اشتباه شود.

** به حداقل رساندن کالری روزانه

مهم ترین اشتباهی که چه ورزشکار و چه افراد عادی در دوران چربی سوزی به آن دچار می شوند، این است که فکر می کنند وقتی کالری دریافتی خود را به حداقل برسانند بدن برای سوخت و ساز خود از چربی های ذخیره استفاده می کند، در صورتیکه وقتی کالری روزانه را بیش از حد کاهش دهیم، پس از مدتی سرعت سوخت و ساز بدن پایین می آید و نتیجه ی مورد نظر حاصل نمی شود پس بهتر است در شروع که تنها با کاهش کمی از کالری دریافتی خود به سوخت و ساز چربی های ذخیره بدن کمک کنیم.


** کاهش بیش از حد کربوهیدرات ها

وقتی فردی تصمیم به کاهش چربی های ذخیره بدن خود می گیرد و در اولین قدم کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف و یا به حداقل می رساند و فکر می کند با این کار به سوزاندن چربی های اضافی خود کمک کرده است در صورتیکه کربوهیدرات ها وقتی به اندازه کافی مصرف شود با افزایش انسولین و جذب مواد مغذی به افزایش حجم عضلانی بدن کمک می کند و وقتی آنرا یک رژیم غذایی حذف و یا به شدت کاهش دهیم به جای سوختن چربی ها برای تامین نیازهای بدن باعثسوزاندن بافت عضلانی و ماهیچه ای بدن می شود.

بهترین راه این است که در ازای هر کیلو وزن بدن خود ۲/۲ گرم مصرف کنید تا در عین حال که به چربی سوزی دست می یابد حجم عضلانی بدن خود را نیز حفظ کند.

** اهمیت زمان مصرف کربوهیدرات

در مورد مصرف کربوهیدرات ها همانطور که میزان آن بسیار با اهمیت است زمان مصرف کربوهیدرات ها نیز در رژیم چربی سوزی نقش بسزایی دارد.

اکثر افراد دچار این اشتباه می شوند که تنها با میزان دقیق کربو هیدرات(۲.۲ گرم به ازای هر کیلو وزن بدن) تقسیم آن در چندین وعده غذایی به نتیجه مطلوب در چربی سوزی می رسند.

درصورتیکه خوردن کربو هیدرات درآخرین وعده غذایی خود درشب وقبل ازخواب درچربی سوزی اخلال ایجاد می کند باید دقت کنیدکه پس از تمرین وهمچنین در وعده صبحانه بیشترین مقدار کربو هیدرات از سهمیه روزانه خود را مصرف کنید، زیرا در ابتدای صبح قند خون پایین است و بدن برای متابولیسم خودبه کربو هیدرات نیاز دارد و همچنین پس از تمرین با خوردن کربوهیدرات به ساخت بافت ماهیچه ای بدن خود کمک می کنید.

** مصرف بیش از حد پروتئین

مصرف بیش از حد پروتئین در دوره چربی سوزی باعثمی شود که علی رغم انتظار به ذخایر چربی بدن افزوده شود و به نتیجه معکوس برسیم.

البته نمی توان منکر شد که در دوره چربی سوز با افزایش میزان پروتئین دریافتی به حفظ حجم عضلانی بدن کمک می کنیم اما میزان مصرف پروتئین نباید در طول دوره رژیم چربی سوزی از ۳.۳ گرم به ازای هر کیلون وزن بدن فراتر رود.

** سختگیری در رژیم غذایی

توجه بیش از حد به رژیم غذایی وسخت گیری درتغذیه باعثمی شودکه سوخت وساز بدن پایین بیاید و بدن عادت کند که با توجه به میزان دریافت مواد غذایی خود، سوخت و ساز داشته باشد. دراین صورت سوزاندن چربی های اضافی بدن دچار مشکل میشود.

بهترین راه برای مواجه شدن با این مشکل این است که پس از ۴ یا ۵ روز داشتن رژیم چربی سوزی متعادل که در موارد قبل ذکر شد به چه نکاتی باید توجه کرد، یک روزاز هفته رژیم نگیرید و مصرف مواد غذایی خود را افزایش دهید تا هم چربی سوزی بهتری داشته باشید و هم بافت عضلانی خود را حفظ کنید.

** پرهیز از تمرینات هوازی بیش از حد

با وجود یکه می دانیم با انجام تمرینات هوازی کالری بیشتری می سوزانیم و درنهایت از ذخایر چربی بدن کاسته می شود. اما انجام بیش از حد تمرینات هوازی باعثمی شود پس از مدتی بدن به این میزان فعالیت عادت کرده و برای حفظ چربی های خود بکوشد.

بهتر است که با مشورت با مربی تمرینات هوازی را بر اساس نیاز و با توجه به سایر فعالیت های روزانه خود انجام دهیم.

مهمترین روش برای چربی سوزی با انجام تمرینات هوازی این است که پس از اتمام تمرینات بدنسازی و یا هر رشته ی ورزشی که انجام می دهیم ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به تمرین هوازی بپردازیم که این نوع تمرین نباید بیشتر از ۴روز در هفته باشد.

به طور کلی باید دقت کنیم که در زمان چربی سوزی تحت تأثیر گفته های دوستان و افراد غیر متخصص قرار نگیریم و از زیاده روی و سخت گیری در رژیم غذایی و تمرین خودداری کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار